Input voor een grisette

Gestart door Martijn0172, 02-07-2018 09:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Met de nieuwe hype van alcoholoos en alcoholarm bier lijkt een oud bier type weer opnieuw in te treden, namelijk de Grisette. Zowel Jopen als Oeidipus hebben er 1 van.

Nu vind ik ze goed te drinken zo op een warme zondagmiddag en dacht laat ik het zelf eens maken. Ik begrijp dat het een "sesion saison" is met 2-4% alcohol. Oeidipus brouwt het met meerdere graansoorten (tarwe, haver, rogge en spelt) en Jopen heeft het over hop met "aardse tonen".

Iemand dit soort wel eens gebrouwen? Via de zoekfunctie kom ik op 1 recept terecht.

Ik denk aan pilsmout, roggemout, tarwemout, havervlokken en mogelijk ook speltvlokker. In combinatie met de Mangrove Jack's French saision. Ideeën voor de hop? Neem aan vooral hopsoorten welke in België gekweekt worden.


jaapz

Misschien in plaats van havervlokken, gemoute haver? Heb dit biertype zelf nog nooit gebrouwen maar ik heb laatst wel een 3% ordinary bitter gebrouwen met 50% havervlokken en die heeft echt een fikse body. Zou je niet verwachten met zo weinig mout. Roggemout schijnt hetzelfde mondgevoel "verdikkende" effect te hebben, al heb ik zelf nog nooit met rogge gebrouwen.

Koen S

Citaat van: Martijn0172 op 02-07-2018  09:10 uMet de nieuwe hype van alcoholoos en alcoholarm bier lijkt een oud bier type weer opnieuw in te treden, namelijk de Grisette. Zowel Jopen als Oeidipus hebben er 1 van.

Nu vind ik ze goed te drinken zo op een warme zondagmiddag en dacht laat ik het zelf eens maken. Ik begrijp dat het een "sesion saison" is met 2-4% alcohol. Oeidipus brouwt het met meerdere graansoorten (tarwe, haver, rogge en spelt) en Jopen heeft het over hop met "aardse tonen".

Iemand dit soort wel eens gebrouwen? Via de zoekfunctie kom ik op 1 recept terecht.

Ik denk aan pilsmout, roggemout, tarwemout, havervlokken en mogelijk ook speltvlokker. In combinatie met de Mangrove Jack's French saision. Ideeën voor de hop? Neem aan vooral hopsoorten welke in België gekweekt worden.
Aardse Europese hopsoorten: Spalter select, Tettnanger, EK Golding, Fuggles, Hallertau...

seed7


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.