Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelen?  (gelezen 1014 keer)

Offline MikeG

• Vol lid
  • Land: nl
  • Oefening baart kunst :-)
    • Zonzeels Redding
Bottelen?
« Gepost op: 02-07-2018 08:07 u »
Ik heb het recept gevolgd van Brouwmout.nl en hete Evelyn geeft aan dat er na 1 week gebotteld moet worden. Nu staat de gisting als wel stil maar ik ben er achter gekomen dat het recept niet geheel klopt. Het totale suiker welke zij aangeven te moeten gebruiken wordt nergens meer benoemd (behalve bij het bottelen maar dat is in totaal veel minder dan de 500 gram die ze als suiker benoemen) dus vroeg me af of dit allemaal wel goed gaat. Mijn start SG was 1064 en het is 20 liter blond.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
Re: Bottelen??
« Reactie #1 Gepost op: 02-07-2018 11:29 u »
Een week na het brouwen bottelen is veel en veel te vlug. Als ik u was eerst nagisten op een iets hogere temperatuur, vervolgens het SG meten. Daarna 1 tot 2 weken lageren bij een lage temperatuur.
Dan nogmaals meten hoever het SG is gedaald en pas dan bottelen, met 7 g/L bottelsuiker

Offline MikeG

• Vol lid
    • Zonzeels Redding
« Reactie #2 Gepost op: 02-07-2018 11:35 u »
Een week na het brouwen bottelen is veel en veel te vlug. Als ik u was eerst nagisten op een iets hogere temperatuur, vervolgens het SG meten. Daarna 1 tot 2 weken lageren bij een lage temperatuur.
Dan nogmaals meten hoever het SG is gedaald en pas dan bottelen, met 7 g/L bottelsuiker

Dank!  Ik was ook verbaasd over dit geheel en vind het recept/handleiding  ook onvolledig en zelfs onzorgvuldig

Offline Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #3 Gepost op: 02-07-2018 17:22 u »
Doen!
Vooral bottelen met 7 g/L bottelsuiker, het recept voor gushers en/of barstende flessen.
Begin maar eens rustig met 4 g/L bottelsuiker, mocht je van meer CO2 houden, dan kun je bij een volgende partij de hoeveelheid bottelsuiker verhogen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #4 Gepost op: 02-07-2018 19:08 u »
Doen!
Vooral bottelen met 7 g/L bottelsuiker, het recept voor gushers en/of barstende flessen.
Begin maar eens rustig met 4 g/L bottelsuiker, mocht je van meer CO2 houden, dan kun je bij een volgende partij de hoeveelheid bottelsuiker verhogen.

Onzin, het recept voor gushers/barstende flessen is slecht brouwen...
Bier niet laten uitvergisten en dergelijke.

Ik snap echt niet wat je bedoeld met die uitspraak?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 02-07-2018 19:08 u »
Doen!
7 g/L doe ik standaard en levert ook de standaard hoeveelheid koolzuur, mits het bier volledig is uitgegist. 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2018 19:10 u »
Leuk, 2 x dezelfde conclusie op hetzelfde moment.

Offline MikeG

• Vol lid
    • Zonzeels Redding
« Reactie #7 Gepost op: 02-07-2018 19:11 u »
7 g/L doe ik standaard en levert ook de standaard hoeveelheid koolzuur, mits het bier volledig is uitgegist.

Volgens het recept dat ik volg moet er uiteindelijk 6 gram per liter worden toegevoegd. Volgens mij is dat ook gebruikelijk (zover mijn kennis gaat als (her)startende brouwer)

Offline Snotje

• Vol lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #8 Gepost op: 02-07-2018 20:17 u »
Waarom zou een week te snel zijn? Met dit weer kan dat prima... als je SG 2 dagen niet verandert dan gebeurt er toch niets meer?

Dat hoop ik dan maar want ik heb afgelopen zaterdag 23 liter stout na 8 dagen gebotteld omdat er gewoon niks meer gebeurde. Wilde het nog wel overhevelen maar in het recept stond daar niks over dus heb dat maar eens keer overgeslagen.

Wat ik ook vreemd vond is dat ze 85 gram per 23.5 liter aanbevelen wat 3.6 gram per liter is. Leek mij weinig maar heb het maar ongeveer zo gelaten, ongeveer 4 gram.

Offline MikeG

• Vol lid
    • Zonzeels Redding
« Reactie #9 Gepost op: 02-07-2018 20:29 u »
Waarom zou een week te snel zijn? Met dit weer kan dat prima... als je SG 2 dagen niet verandert dan gebeurt er toch niets meer?

Dat hoop ik dan maar want ik heb afgelopen zaterdag 23 liter stout na 8 dagen gebotteld omdat er gewoon niks meer gebeurde. Wilde het nog wel overhevelen maar in het recept stond daar niks over dus heb dat maar eens keer overgeslagen.

Wat ik ook vreemd vond is dat ze 85 gram per 23.5 liter aanbevelen wat 3.6 gram per liter is. Leek mij weinig maar heb het maar ongeveer zo gelaten, ongeveer 4 gram.

Sommige recepten wijken inderdaad af van datgene wat ik hier lees dat het mij ook aan het twijfelen brengt. Wijze les welke ik hier lees en ook graag ter harte neem is: Meten is weten. Hoewel ik graag met trouwsoftware zou werken om wat meer kengetallen te hebben heb ik nog niet een goeie beschikbare software voor mijn Apple gevonden (maar dat is een heel andere topic geloof ik).

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 02-07-2018 21:08 u »

Ook al gebeurt er niks meer is het verstandig om het toch niet gelijk te bottelen. Wanneer je het bier gelijk gaat bottelen  als de navergisting is gestopt (deze gaat soms echt heel langzaam) neem je heel veel gist mee omdat deze geen tijd heeft gehad om te bezinken. En het teveel aan gist in het bier wat gebotteld is zal niet bevorderlijk zijn voor de smaak van het bier.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #11 Gepost op: 02-07-2018 21:22 u »
Hoewel ik graag met trouwsoftware zou werken om wat meer kengetallen te hebben heb ik nog niet een goeie beschikbare software voor mijn Apple gevonden (maar dat is een heel andere topic geloof ik)

Er van uitgaande dat spellingscontrole er trouwsoftware van heeft gemaakt ken ik je probleem. Ik werk al een poosje met BrewersFriend op mijn iMac, iPad en iPhone  :brouwen: :biersmile:

Offline Snotje

• Vol lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #12 Gepost op: 02-07-2018 21:54 u »
Er van uitgaande dat spellingscontrole er trouwsoftware van heeft gemaakt ken ik je probleem. Ik werk al een poosje met BrewersFriend op mijn iMac, iPad en iPhone  :brouwen: :biersmile:

Ik gebruik gewoon  BrouwHulp op mijn mac met parallels... werkt perfect.

@fermon ik heb het niet overgeheveld dus bezinksel was echt een plak in de emmer. We gaan het wel zien kende dit blik ook niet dus ben benieuwd wat eruit gaat komen...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 02-07-2018 22:16 u »

De hoeveelheid suiker waarmee je bottelt hoort afgestemd te zijn op de bierstijl.
Niet alle bieren hebben hetzelfde koolzuurgehalte. Een stout heeft bijvoorbeeld een lager koolzuurgehalte dan een tripel.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html

Offline MikeG

• Vol lid
    • Zonzeels Redding
« Reactie #14 Gepost op: 05-07-2018 18:08 u »
De hoeveelheid suiker waarmee je bottelt hoort afgestemd te zijn op de bierstijl.
Niet alle bieren hebben hetzelfde koolzuurgehalte. Een stout heeft bijvoorbeeld een lager koolzuurgehalte dan een tripel.

Ik heb een blond gebrouwen volgens het recept van Brouwmout.nl nu na bijna 2 weken gebotteld met 6 gram suiker per liter voor de hergisting op fles. Volgens het recept moet het na 2 weken te drinken zijn wat mij weer wat vroeg lijkt. Is volgens mij een licht biertje geworden omdat ik er verder geen suiker aanheb toegevoegd. Start SG 1064 eind SG 1020 op 20 liter

Offline Snotje

• Vol lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #15 Gepost op: 05-07-2018 18:37 u »

Bedankt die link is interessant!

Offline Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #16 Gepost op: 05-07-2018 18:45 u »
Is volgens mij een licht biertje geworden omdat ik er verder geen suiker aanheb toegevoegd. Start SG 1064 eind SG 1020 op 20 liter
Hmmm, 6% noem ik niet licht.
Licht gekleurd zeker?

Tags: