Verwarming in gistkast stc100

Gestart door Guppie, 01-07-2018 20:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guppie

Hallo,

Mijn eerste topic na het voorstellen, ik heb een vergistingskast met een stc100, nu een dagje getest en het lijkt prima te werken.
Verwarming gaat dmv lamp. Echter daar zit mijn vraag, licht is toch slecht voor het jonge bier?
Kan ik niet beter een verwarmingsmatje nemen zoals ik ze wel eens zie op de bekende Chinese sites?

Hoor graag, binnenkort komt mijn eerste brouwsel.

Fermon

Citaat van: Guppie op 01-07-2018  20:16 uHallo,

Mijn eerste topic na het voorstellen, ik heb een vergiet kast met een stc100, nu een dagje getest en het lijkt prima te werken.
Verwarming gaat dmv lamp. Echter daar zit mijn vraag, licht is toch slecht voor het jonge bier?
Kan ik niet beter een verwarmingmatje nemen zoals ik ze wel eens zie op de bekende Chinese sites?

Hoor graag, binnenkort komt mijn eerste brouwsel.

UV is slecht voor bier, aangezien een gloeilamp geen (of zeer weinig) uv produceert is een gloeilamp geen probleem.

MikeG

Citaat van: Guppie op 01-07-2018  20:16 uHallo,

Mijn eerste topic na het voorstellen, ik heb een vergiet kast met een stc100, nu een dagje getest en het lijkt prima te werken.
Verwarming gaat dmv lamp. Echter daar zit mijn vraag, licht is toch slecht voor het jonge bier?
Kan ik niet beter een verwarmingmatje nemen zoals ik ze wel eens zie op de bekende Chinese sites?

Hoor graag, binnenkort komt mijn eerste brouwsel.

Ik heb zelf een terrariumlamp in mijn kast hangen geeft geen licht maar wel warmte. Kan het bier lekker op temperatuur komen zonder zonnebril  8)

Gurrr


Nick H.


PiWi

Ik gebruik nu een verwarmingselement van het waterbed en dat gaat prima. Daarnaast heb ik nog een verwarmingselement van 80 en eentje van 100 watt gekregen maar ik ben een beetje huiverig om die te gaan gebruiken. Zou dat niet te zwaar zijn en té snel verwarmen? iemand ervaringen?

Nick H.

Ik heb 160 Watt verwarmingscapaciteit in mijn kleine koelkast, het koelvermogen van de koelkast is ook zo'n 150 Watt als ik mij niet vergis. De verwarming zit beneden in het deel waar vroeger de groentelades zaten. Dus geen verwarmingsmatjes tegen de emmer!

Als je de schakelmomenten van de STC-1000 instelt op 0,3 graden vanaf je insteltemperatuur, dan pendelt de temperatuur rustig tussen die waardes. Bijvoorbeeld, je stelt in op 20 graden Celsius met functie F1 en bij F2 bepaal je waarde op 0,3. Dan pendelt schakelt de verwarming aan bij 19,7 en uit bij 20. De temperatuur kan nog wat blijven oplopen, maar bij 20,3 schakelt de koeling in en als de waarde weer zakt naar 20 schakelt de koeling uit. Valt de temperatuur verder naar 19,7 schakelt de verwarming weer aan...
Daarbij plak ik de temperatuursensor op het vat of emmer met een isolatie. Werkt prima zo.

En de snelheid waarmee dat gebeurt? Niet interessant, want het bier in je emmer of vat wordt niet zo snel warm of koud als de lucht er omheen.
 :biersmile:

Jacques

Citaat van: Nick H. op 05-07-2018  13:47 uIk heb 160 Watt verwarmingscapaciteit in mijn kleine koelkast,

Waarom zo veel? 25 tot 40 Watt volstaat. De verwarming hoort heel geleidelijk te gebeuren en de ruimte is goed geïsoleerd. Daarnaast produceert de vergisting warmte.

Nick H.

Citaat van: Jacques op 12-07-2018  10:25 uWaarom zo veel? 25 tot 40 Watt volstaat. De verwarming hoort heel geleidelijk te gebeuren en de ruimte is goed geïsoleerd. Daarnaast produceert de vergisting warmte.

Waarom zo veel? Omdat mijn klimaatkast in een halfsteens garage staat waar het in de winter vriest. Dan wil ik mijn brouwsels wel op temperatuur kunnen houden met voldoende verwarmingscapaciteit. Misschien wat te veel, maar beter dan te weinig.  :brouwen:

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Nick H. op 12-07-2018  13:14 uWaarom zo veel? Omdat mijn klimaatkast in een halfsteens garage staat waar het in de winter vriest. Dan wil ik mijn brouwsels wel op temperatuur kunnen houden met voldoende verwarmingscapaciteit. Misschien wat te veel, maar beter dan te weinig.  :brouwen:

 :degroeten:

Je hebt echt veel minder nodig. Door de overcapaciteit krijg je dat je uitschiet in temperatuur en dat de koeling gaat werken. Om dat te compenseren moet de verwarming weer gaan werken... Om het pendelen te voorkomen is beter dat de verwarmingscapaciteit niet te hoog is.

Nick H.

Citaat van: Jacques op 12-07-2018  14:19 uJe hebt echt veel minder nodig. Door de overcapaciteit krijg je dat je uitschiet in temperatuur en dat de koeling gaat werken. Om dat te compenseren moet de verwarming weer gaan werken... Om het pendelen te voorkomen is beter dat de verwarmingscapaciteit niet te hoog is.

Dank voor je opmerking. Ik heb het pendelen (nog) niet enorm gezien. Het zijn twee elementen waarvan ik er nu eens één uitschakel. Eens kijken of ik dat merk. Kan ik die eventueel weer aanzetten in een koude winter.

 :groots:

Guppie

Ik heb door tijdelijk ruimtegebrek dit koelkastje in een houten tuinhuis staan, niet de beste plek momenteel, enorm warm maar ik merk niet eens zoveel van extra aanslaan van de compressor, het koelkastje heeft zelf ook goede isolatie.  Gisteren zag ik ergens op Facebook dat iemand een oude haarföhn gebruikt als verwarming.

Neetje

Citaat van: Jacques op 12-07-2018  14:19 uJe hebt echt veel minder nodig. Door de overcapaciteit krijg je dat je uitschiet in temperatuur en dat de koeling gaat werken. Om dat te compenseren moet de verwarming weer gaan werken... Om het pendelen te voorkomen is beter dat de verwarmingscapaciteit niet te hoog is.

Klopt.
Zolang je verwarming af en toe uitschakelt is je vermogen dus hoog genoeg.
Je koelkast isoleert de warmte. Meer dan 60 Watt is niet nodig in een ruimte van 3 à 4 graden.
Deur dicht laten en met een slang waterslotje kun je de vergisting (aantal blubben/minuut) prima horen zonder openen.

Pieter1954

Citaat van: Nick H. op 05-07-2018  12:21 uVele wegen leiden naar Rome. Ik heb goedkope elementen uit China gebruikt.

https://nl.aliexpress.com/item/1pc-Constant-Temperature-PTC-Heating-Element-Thermostat-Heater-Plate-220V-50W-80W-100W-Optional/32816118695.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dmR3E4u

Ik heb deze ook besteld en gisteren al binnengekregen. Ali is heel snel.
Moet dit verwarmingselement nog op een metalen plaat oid bevestigd worden? Hoe doen jullie dat?


Koen S


Maran van Brakel

Ik zat zelf te kijken naar schakelkast verwarming:
https://www.conrad.nl/p/schakelkastverwarming-picco-15230-rose-lm-110-110-265-265-vdc-vac-15-w-l-x-b-x-h-73-x-40-x-47-mm-1646081

Hebben mensen hier ervaring mee?
Het klinkt ideaal; vermogen loopt vanzelf terug naarmate het warmer wordt, en het is gemaakt om continu aan te staan

Nick H.

Citaat van: Maran van Brakel op 17-07-2018  13:17 uIk zat zelf te kijken naar schakelkast verwarming:
https://www.conrad.nl/p/schakelkastverwarming-picco-15230-rose-lm-110-110-265-265-vdc-vac-15-w-l-x-b-x-h-73-x-40-x-47-mm-1646081

Hebben mensen hier ervaring mee?
Het klinkt ideaal; vermogen loopt vanzelf terug naarmate het warmer wordt, en het is gemaakt om continu aan te staan

Is de temperatuur instelbaar? De ene keer wil je vergisten bij 19, dan bij 23....

Heisenberg

Citaat van: Nick H. op 17-07-2018  13:24 uIs de temperatuur instelbaar? De ene keer wil je vergisten bij 19, dan bij 23....
Als je een SCT of een Inkbird gebruikt boeit dat niet. Heeft de temperatuur de maximaal ingestelde temperatuur bereikt, zal de verwarming uitgaan. En de koeling aanslaan. Wanneer de temperatuur de minimum ingestelde temperatuur heeft bereikt, zal de lamp weer aanspringen. etc. etc....

Nick H.

Citaat van: Heisenberg op 17-07-2018  13:37 uAls je een SCT of een Inkbird gebruikt boeit dat niet. Heeft de temperatuur de maximaal ingestelde temperatuur bereikt, zal de verwarming uitgaan. En de koeling aanslaan. Wanneer de temperatuur de minimum ingestelde temperatuur heeft bereikt, zal de lamp weer aanspringen. etc. etc....

En dan heeft zo'n zelfregulerend element dus ook geen zin!

Neetje

Citaat van: Nick H. op 17-07-2018  19:19 uEn dan heeft zo'n zelfregulerend element dus ook geen zin!

Tuurlijk wel.
Ik heb er ook eentje. Zodra de STC1000 uitstuurt op verwarmen wordt deze warm.
Voordat je je vingers brand, daalt de temperatuur. Voordat hij weer koud is gaat hij weer verwarmen. Pulserend dus.
Geen inbranden van contacten STC1000 en ook geen hoge temperaturen zoals het glas van een gloeilamp.

Maran van Brakel

Citaat van: Neetje op 17-07-2018  19:31 uTuurlijk wel.
Ik heb er ook eentje. Zodra de STC1000 uitstuurt op verwarmen wordt deze warm.
Voordat je je vingers brand, daalt de temperatuur. Voordat hij weer koud is gaat hij weer verwarmen. Pulserend dus.
Geen inbranden van contacten STC1000 en ook geen hoge temperaturen zoals het glas van een gloeilamp.

Weet jij dan tot hoe warm dat ding ongeveer gaat?

Neetje

Citaat van: Maran van Brakel op 18-07-2018  07:20 uWeet jij dan tot hoe warm dat ding ongeveer gaat?

Nee. Heb de mijne gekregen, tweedehands zonder spec's.
Zodra de temperatuur oploopt, en je denkt je vingers te gaan verbranden, koelt hij weer af.
Het aluminium element, voor warmteverspreiding, zal toch wel korte tijd tussen 50 en 80 graden zijn.
Omdat dit erg kort is, kan er niets smelten, dan wel verbranden.

Zal eens meten.

Neetje

Citaat van: Maran van Brakel op 18-07-2018  07:20 uWeet jij dan tot hoe warm dat ding ongeveer gaat?

Nu wel  :)

Temperatuur loopt op tot ruim 90 graden, gemeten op het aluminium element.
In omgevingstemperatuur van nu, duurt het ruim 20 minuten voordat het element 30 graden is.
Bij 30 graden schakelt de verwarming weer in.
Nog even gekeken. Het gaat om een 90 Watt element,

snowdog2006

Citaat van: Heisenberg op 17-07-2018  12:47 uhttps://www.proheating.nl/Siliconen-warmtekabel-30-watt-1-meter?search=Warmtekabel
Kabeltjes vastmaken aan een stekker, klaar...





Heisenberg, wat voor materiaal is dat rekje waaraan je de verwarmingskabel vastbindt? En waarmee maak jij het vast aan de binnenzijde koelkast?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.