Gevonden gistfles. Te reinigen of niet?

Gestart door Luiaard, 29-04-2020 15:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luiaard

Twee weken terug kwam ik bij het grofvuil een gistfles van zo'n 18 liter tegen. Hij leek niet erg vuil en ik besloot hem thuis schoon te maken. Twee maal in laten weken met Caustic maar er bleef nog een restje (roestachtig) in de binnenkant achter.

Is een dergelijke fles nog te redden (en hoe) of zal ik hem maar beter weg doen?

Dit is de fles (hij oogt van binnen geheel schoon, behalve de 'vlekken' die op de volgende foto staan)

De roestachtige vlekken, na twee maal weken met Caustic nog aanwezig.

Haagse Wouter

Caustic is basisch, als je echt denkt dat het roest is kun je beter een sterk zuur proberen.
Anders mechanisch reinigen.

brouwerwaldonk

Je kan bij die warme Caustic oplossing een beetje javel doen, dat mag samen en versterkt de werking.
Achteraf goed borstelen.

Luiaard

Citaat van: brouwerwaldonk op 29-04-2020  16:08 uJe kan bij die warme Caustic oplossing een beetje javel doen, dat mag samen en versterkt de werking.
Achteraf goed borstelen.

Ik probeer dit, als dit niet werkt (na grondig spoelen) tot slot met azijnschoonmaak. Daarna maar heel goed omspoelen. Het is een mooie fles, dus ik hoop hem nog te kunnen gebruiken.

Haagse Wouter

Een base gaat nooit je roest weghalen, dan was het geen roest :).
Pak gewoon een roestoplosser, daar zit een proper zuur in. Beetje insprayen en overnacht laten staan.

Luiaard

Citaat van: Haagse Wouter op 29-04-2020  16:37 uEen base gaat nooit je roest weghalen, dan was het geen roest :).
Pak gewoon een roestoplosser, daar zit een proper zuur in. Beetje insprayen en overnacht laten staan.

Ik ben niet zeker of het roest is. Het is een 'roestachtige' kleur. Maar indien het nu niet weggaat dan probeer ik een zuur (als het dan weg is, dan was het dus wel roest :D)

beermenke

Kun je er met een borstel aan of anders een sponsje of doek aan stok of stugge draad.
Zacht schuren doet soms wonderen maar geen krassen maken.

Oscar

Citaat van: Haagse Wouter op 29-04-2020  15:38 uals je echt denkt dat het roest is ..

Glas roest niet..... ;)

tdp

Is dit niet een 'hippe retro' vaas uit het tuincentrum?

André de Laat

Bij mij had ie al in de glasbak gelegen. Dit wil je toch niet? Ik had hem geeneens meegenomen trouwens.

Luiaard

Citaat van: tdp op 29-04-2020  22:08 uIs dit niet een 'hippe retro' vaas uit het tuincentrum?

Het is erg dik glas en de stopper met waterslot past er op. Het lijkt deze fles te zijn (Amerikaans model): https://www.northernbrewer.com/collections/carboys-jugs/products/6-gallon-glass-carboy

StefanUT

Citaat van: tdp op 29-04-2020  22:08 uIs dit niet een 'hippe retro' vaas uit het tuincentrum?
Volgens mij heb ik deze ook wel eens bij het tuincentrum zien staan  ;D
Het is vast een ongegronde angst, maar bij dat soort decoratieglas wat niet per se gemaakt is voor het contact met voedsel ben ik altijd bang dat het loodhoudend is of zo  :weetniet:

chthon

Loodhoudend glas wordt kristal genoemd. Beetje duur voor gistingsflessen.

Jaap W

Citaat van: André de Laat op 29-04-2020  22:56 uBij mij had ie al in de glasbak gelegen. Dit wil je toch niet? Ik had ´m geeneens meegenomen trouwens.

Mijn idee. Ik zou het risico niet willen nemen, al is die fles nog zo mooi. (en ook daar kun je over redetwisten Hahaha) ;) :biersmile: :proost:

Luiaard

Citaat van: Jaap W op 30-04-2020  10:39 uMijn idee. Ik zou het risico niet willen nemen, al is die fles nog zo mooi. (en ook daar kun je over redetwisten Hahaha) ;) :biersmile: :proost:

Welke risico's zouden er zijn? Indien goed schoongemaakt (en onbeschadigt) is glas toch voedselveilig? Mijn inschatting is dat deze fles met gemak de druk aankan voor de vergisting en het gewicht van het bier, daar maak ik mij niet druk om.

Jaap W

het risico dat je hem toch niet helemaal schoon krijgt. Je geeft zelf aan dat er nog steeds iets "bruinigs" in de fles zit. Je weet dus niet wat voor troep erin heeft gezeten. Maar wie ben ik, het is jou fles en jou bier.  :weetniet:
 Die fles zal het inderdaad wel aankunnen, daar twijfel ik ook niet aan. .  :proost: :nut:

dirk

Het is dat er geen mand bij is, dat geeft meer risico's met breuk. Zeker als de fles gevuld is, komt elk stootje harder aan.

Gebruik hem maar voor een flessentuintje of zo.


Jacques

Citaat van: Luiaard op 29-04-2020  15:19 uTwee weken terug kwam ik bij het grofvuil een gistfles van zo'n 18 liter tegen. Hij leek niet erg vuil en ik besloot hem thuis schoon te maken. Twee maal in laten weken met Caustic maar er bleef nog een restje (roestachtig) in de binnenkant achter.

Is een dergelijke fles nog te redden (en hoe) of zal ik hem maar beter weg doen?

Dit is de fles (hij oogt van binnen geheel schoon, behalve de 'vlekken' die op de volgende foto staan)

Weet je zeker dat de 'vlekken' aan de binnenkant zitten?

Na reiniging met Chemipro/Puro Caustic kun je nog een sterk zuur proberen zoals zoutzuur.

Haagse Wouter

Citaat van: Jaap W op 30-04-2020  15:49 uhet risico dat je hem toch niet helemaal schoon krijgt. Je geeft zelf aan dat er nog steeds iets "bruinigs" in de fles zit. Je weet dus niet wat voor troep erin heeft gezeten. Maar wie ben ik, het is jou fles en jou bier.  :weetniet:
 Die fles zal het inderdaad wel aankunnen, daar twijfel ik ook niet aan. .  :proost: :nut:

Dat valt allemaal wel mee hoor :). Als het er weer uit gaat dan is het prima.
Als ik elke keer dat ik op mijn bestek een oxidatievlekje vind mijn heel set zou wegdonderen dan toe zijn aan mijn 40e bestekstet.

Luiaard

Citaat van: Haagse Wouter op 01-05-2020  09:15 uDat valt allemaal wel mee hoor :). Als het er weer uit gaat dan is het prima.
Als ik elke keer dat ik op mijn bestek een oxidatievlekje vind mijn heel set zou wegdonderen dan toe zijn aan mijn 40e bestekstet.

Precies, bij bierflessen wil ik ze nog wel eens omwisselen in de super/slijter. Maar ik ben persoonlijk niet van het onnodig verspillen of weggooien van materiaal. Als het nog te repareren of te reinigen is doe ik het graag. In dit geval, indien ik de fles écht schoon krijg, zoek of maak ik zelf nog een mand of omhulsel. Dan zou hij in principe prima voldoen als gistfles.

Luiaard

Citaat van: Jacques op 30-04-2020  23:56 uWeet je zeker dat de 'vlekken' aan de binnenkant zitten?

Na reiniging met Chemipro/Puro Caustic kun je nog een sterk zuur proberen zoals zoutzuur.

Ze zitten aan de binnenkant, het is lastig te zien doordat het glas erg dik is maar bij goed draaien met een lamp is goed te zien dat het aan de binnenkant zit. Het lijkt nu wel een beetje minder te zijn na de laatste keer Caustic -> Schoonspoelen -> Schoonmaakazijn. Misschien moet inderdaad een sterk zuur gebruiken. Is zoutzuur van de bouwmarkt hiervoor te gebruiken (natuurlijk heeel goed naspoelen)?


Jacques

Citaat van: Luiaard op 01-05-2020  11:59 uIs zoutzuur van de bouwmarkt hiervoor te gebruiken (natuurlijk heeel goed naspoelen)?

Ja. Omdat je goed naspoelt hoeft het zoutzuur niet zuiver te zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.