Analyse/ Rapport Brouwsels Gose Brand bierbrouw wedstrijd

Gestart door Meesterbrouwers.nl, 01-07-2018 11:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meesterbrouwers.nl

Allen,

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de analyses van de andere
Gose brouwsels waren. Zouden jullie deze willen delen? Dan kunnen we die met elkaar vergelijken en zien waar de grootste verschillen in zaten.

Gewoon even een fototje maken en uploaden 😀



Groet,

Ton

Oscar

Wat interessant hieraan is, is wat heb je berekend met welke brouwsoftware? En komt dat overeen met de analyse waarde?  :brouwen:

Meesterbrouwers.nl

Bij deze Gose hebben we meer op gevoel gewerkt ipv brouwsoftware. Het is handig als tool, maar deze keer meer een combinatie van recept en ervaring. Zo blijft het ook verrassend :-)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 01-07-2018  23:15 uWat interessant hieraan is, is wat heb je berekend met welke brouwsoftware? En komt dat overeen met de analyse waarde?  :brouwen:
Als je dat wilt vergelijken dan moet je ook voor een correcte bepaling van je begin SG je evt giststarter meenemen. Dus begin SG van je starter en volume mengen met begin SG wort en volume en dan op basis daarvan het echte begin SG nemen. Ik verwacht niet dat die berekeningen in onze brouwsoftware zitten. Als je dat niet meeneemt kun je eea alleen goed voorspellen met korrelgist of afgegoten starter. En ook het effect van bottelsuiker moet je meenemen, immers de analyse in het lab kan niet weten of je hebt hergist op de fles of niet. Je moet dus alles terug rekenen naar het originele begin SG inclusief giststarter en bottelsuiker.

Oscar

Het gaat om de benadering Hans! Niet om exacte gelijkheid tot ver achter de komma... ;) :brouwen: :biersmile: Als de software een goede benadering geeft (relatief kleine afwijkingen) is dat meer dan voldoende...

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 02-07-2018  23:54 uHet gaat om de benadering Hans! Niet om exacte gelijkheid tot ver achter de komma... ;) :brouwen: :biersmile: Als de software een goede benadering geeft (relatief kleine afwijkingen) is dat meer dan voldoende...
Neem bijvoorbeeld wort van SG = 1080, met 10% giststarter van 1040 die bijna is uitgegist als je het bij de hoofdwort gooit. Dan meet je begin SG = 1074 terwijl het feitelijke begin SG = 1076 als je starter terugrekent naar toestand voor gisting. Wort van 1080 levert ca 8.1% alcohol maar met de starter erbij zit je maar op 7.3%. Zijn toch niet hele kleine afwijkingen.


Ansius

Gemeten pH door Brand was 0,10 hoger dan mijn eigen meting.

Brekende kleur in Morey 10.
Op de analyse staat 22,1.

Alcohol 0,2% mis.

Gemeten 10,5 Plato, analye 10,34.

Behalve de kleur content met mijn berekeningen cq metingen.


Oscar

Citaat van: Ansius op 04-07-2018  22:25 uBrekende kleur in Morey 10.
Op de analyse staat 22,1.

En welke formule komt het dichts in de buurt?  :)

Ansius

Citaat van: Oscar op 04-07-2018  22:39 uEn welke formule komt het dichts in de buurt?  :)

Daniels

Drents Hopbier

Citaat van: Ansius op 04-07-2018  22:25 uGemeten pH door Brand was 0,10 hoger dan mijn eigen meting.

Kreeg je dit rapport opgestuurd of ter plekke uitgereikt?

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.