Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Glas met schuim  (gelezen 774 keer)

Offline WouterD

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Glas met schuim
« Gepost op: 30-06-2018 23:18 u »
Ik heb al een aantal keer bij mijn eigen brouwsels gehad dat na het inschenken mijn bier veranderd in schuim... Alleen schuim en dan een heel glas vol. Geen spuitflesjes of te veel koolzuur in het bier.

Weet iemand wellicht hoe dit komt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
Re: Glas met schuim
« Reactie #1 Gepost op: 01-07-2018 08:59 u »
Uw bier is overgesatureerd, er zit wel degelijk teveel koolzuur opgelost in uw bier. Door met het glas te walsen als het halfvol is zal het schuim vlugger zakken.
Volgende keer minder bottelsuiker gebruiken, en zeker niet méér dan 7 g/L. 

Offline CeesM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 01-07-2018 12:30 u »
Ik had dat toevallig gisteren met een Session IPA van Brouwerij KEES. :(

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #3 Gepost op: 01-07-2018 12:47 u »
en zeker niet méér dan 7 g/L.

Behalve natuurlijk Weizen en Saison ;). En vast nog een paar andere stijlen.

Offline WouterD

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 01-07-2018 13:26 u »
Uw bier is overgesatureerd, er zit wel degelijk teveel koolzuur opgelost in uw bier. Door met het glas te walsen als het halfvol is zal het schuim vlugger zakken.
Volgende keer minder bottelsuiker gebruiken, en zeker niet méér dan 7 g/L.

Ik gebruik al niet meer dan 4 g per liter bottelsuiker en bottel pas op z'n vroegst na 4 weken. Uiteraard na meerdere metingen. Het bier zelf heeft dan ook niet veel koolzuur maar het schuim is er niet minder om!

Toevoeging

Ik heb wel een het idee dat de vergisting na toevoegen van bottelsuiker in de fles verder gaat dan het stabiele eind SG in het vat. Ik voeg nooit bottelgist toe overigens.

Online brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #5 Gepost op: 01-07-2018 13:33 u »
-1 Heb je dat met al je bieren.
-2 Je moet eens vergelijken of je schuimers nu hetzelfde SG hebben als tijdens het bottelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 01-07-2018 22:44 u »
Ik heb wel een het idee dat de vergisting na toevoegen van bottelsuiker in de fles verder gaat dan het stabiele eind SG in het vat. Ik voeg nooit bottelgist toe overigens.

Verhoog na de hoofdgisting langzaam de temperatuur van je bier. Hierdoor gist je bier beter uit en kom je minder snel voor verrassingen te staan.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #7 Gepost op: 01-07-2018 23:53 u »
Ik had dat toevallig gisteren met een Session IPA van Brouwerij KEES. :(

Die staat erom bekend, geen idee waardoor dat komt

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 02-07-2018 08:21 u »
Het kan ook te maken hebben met de aanwezigheid van condensatiekernen in je bier, bv calciumoxalaat kristallen. Maar dan zou je ook al in je flesje moeten zien dat het schuim omhoog komt zodra je je dopje eraf haalt. Dat had ik overigens gisteren bij een Westmalle tripel. toevallig had ik bij dat flesje de druk gemeten met een manometer met prikkertje door de dop. 4BAR bij 22 graden is behoorlijk veel koolzuur. even later spoot er een straal door het gaatje in de dop omhoog. Maar bij voorzichtig inschenken kon ik toch alles in een keer inschenken. dus ondanks de hoge hoeveelheid koolzuur toch geen glas met schuim omdat het bier waarschijnlijk geen condensatiekernen bevat. (maar mogelijk wel wat aanslag/condensatiekernen in de fles op het glas wat het spuiten door het dopje verklaart)

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 02-07-2018 20:42 u »
Het kan ook te maken hebben met de aanwezigheid van condensatiekernen in je bier, bv calciumoxalaat kristallen. ...

Calsiumoxalaat, het zogenaamde biersteen.
Kan dit, buiten niet goed gereinigde flesjes nog ergens anders in het brouwproces ontstaan?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 02-07-2018 20:50 u »
Calciumoxalaat zit in je wort en kan neerslaan als de concentratie boven een bepaalde waarde komt. Vooral bij tarwemout kun je er last van hebben en kan het gusching geven in je flesjes. Toevoegen van extra calcium tijdens het maischen zorgt ervoor dat het al neerslaat tijdens het brouwen waardoor je er later geen last meer van hebt. Scheelt ook weer werk omdat je je flesje niet zo vaak hoeft te reinigen van de oxalaatneerslag

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 02-07-2018 21:10 u »
Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Voeg hier altijd calciumchloride/calciumsulfaat toe voor smaak en beter uitvlokken van de gist.
Misschien verklaart dit dan ook waarom de binnenzijde van mijn flesjes geen aanslag hebben.

Tags: