Ploffende flessen wie?

Gestart door MikeG, 30-06-2018 09:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MikeG

Ik lees heel veel over het risico van ontploffende flessen tijdens de hergisting en vraag me af wie dat al eens heeft meegemaakt? Ik vraag me soms weleens af of dit niet wat overdreven wordt en dat de meeste flessen best wat druk kunnen weerstaan (alleen die doppen zullen eraf knallen lijkt mij :) )

#koolzuurdruk


ashaworunner

Citaat van: MikeG op 30-06-2018  09:58 uIk lees heel veel over het risico van ontploffende flessen tijdens de navergisting en vraag me af wie dat al eens heeft meegemaakt? Ik vraag me soms weleens af of dit niet wat overdreven wordt en dat de meeste flessen best wat druk kunnne weerstaan (alleen die doppen zullen eraf knallen lijkt mij :) )
Tijdens de nagisting lijkt me sterk overdreven... vooral omdat de flesjes dan nog moeten gevuld worden [emoji848][emoji6]

Haagse Wouter

Nog nooit een ploffende fles gehad van eigen bodem.

Heuvinger brouwerij

Ik heb het ooit 1x gehad.
Over het algemeen heb ik wel gushers gehad.
Echter nu ik bottel met 4 g/L komt het niet meer voor.
Toendertijd scheurden bij mij de euroflessen aan de bodem,dwz de bodem lag naast de fles.
Afspringende doppen heb nog niet mee gemaakt.
Te hoge druk komt naar mijn idee door niet volledig uitgegist bier en/of te veel suiker bij het bottelen toevoegen.

ashaworunner

2 maand geleden flesje van Alvinne opengetrokken... resultaat 5 draadjes in mijn vinger en glassplinters in mijn ogen en gezicht....
Ook mijn leren zetel zat vol minisplinters...
Veel geluk gehad...

GeBaxke

Dat gebeurt wel eens als ik in de zomer de gevulde flessen in de schuur laat staan. Door de hitte in combinatie met net wat te veel druk knapt de fles vaak aan de  onderkant. Niet de dop. Die blijft lekker zitten :D
Te veel druk kan komen door niet goed uitgegist bier, of te veel bottelsuiker, maar dat zul je wel snappen.

Haagse Wouter

Citaat van: ashaworunner op 30-06-2018  10:07 u2 maand geleden flesje van Alvinne opengetrokken... resultaat 5 draadjes in mijn vinger en glassplinters in mijn ogen en gezicht....
Ook mijn leren zetel zat vol minisplinters...
Veel geluk gehad...

Wow hij klapte bij openen??? Dat is echt botte pech zeg.

hansHalberstadt

Citaat van: ashaworunner op 30-06-2018  10:07 u2 maand geleden flesje van Alvinne opengetrokken... resultaat 5 draadjes in mijn vinger en glassplinters in mijn ogen en gezicht....
Ook mijn leren zetel zat vol minisplinters...
Veel geluk gehad...
Dit is wel heftig. Hoe zit het eigenlijk juridisch qua aansprakelijkheid als je lichamelijk letsel oploopt mbt een commercieel bier?

ashaworunner

Citaat van: hansHalberstadt op 30-06-2018  10:21 uDit is wel heftig. Hoe zit het eigenlijk juridisch qua aansprakelijkheid als je lichamelijk letsel oploopt mbt een commercieel bier?
Geen idee. volgens sommigen moest ik klacht neerleggen.
Maar de brouwer doet dat ook niet met opzet.
Ik hou gewoon op met bier kopen van die brouwerij... straf ik hem al genoeg mee.

hansHalberstadt

Ooit 1 keer een batch gebrouwen waarvan bij enkele flesjes de bodem eruit vloog. Die flesjes hadden gewoon teveel druk. Als je er een slokje van nam dan bolde je wangen helemaal op. De reden was achteraf een trage hoofdgisting door te weinig gist.

seed7

Citaat van: ashaworunner op 30-06-2018  11:01 uGeen idee. volgens sommigen moest ik klacht neerleggen.
Maar de brouwer doet dat ook niet met opzet.
Ik hou gewoon op met bier kopen van die brouwerij... straf ik hem al genoeg mee.

De beste klant is een klagende klant, dit soort informatie is van belang voor een brouwer. Door het te melden kan hij mogelijk de partij terug nemen en voorkomen dat dit bij anderen ook gebeurt.

Ingo

Haagse Wouter

Citaat van: ashaworunner op 30-06-2018  11:01 uGeen idee. volgens sommigen moest ik klacht neerleggen.
Maar de brouwer doet dat ook niet met opzet.
Ik hou gewoon op met bier kopen van die brouwerij... straf ik hem al genoeg mee.

Zou sowieso een mailtje sturen.
Hoeft niet keiboos te zijn.

Bij eigenlijk iedereen die ik ken die een ontploffende fles van een prof brouwer had kregen ze een geschrokken mailtje terug en iets ter compensatie.

ashaworunner

Citaat van: seed7 op 30-06-2018  12:08 uDe beste klant is een klagende klant, dit soort informatie is van belang voor een brouwer. Door het te melden kan hij mogelijk de partij terug nemen en voorkomen dat dit bij anderen ook gebeurt.

Ingo
Heb bij hem al iets te veel geklaagd denk ik.... 🤣🤣🤣

TeVeHa

Een kapotte fles heb ik nog niet meegemaakt maar wél gushers bij de vleet, in het begin kon ik daar mee lachen, op den duur was dat wreed ambetant, ik heb van nature graag véél schuim, ik moet zeggen 'ik hàd graag veel schuim' want ik ben van 9 gram/L  teruggevallen naar 6.5 gram/L en nu heb ik soms een plat bier maar het is een beetje geven en een beetje nemen, een beetje zoeken en een beetje geluk. :)

EBC

In 25 jaar nog nooit een ontploffende fles gehad. Wel eens een fles waar de bodem van is losgekomen. Dat lag eerder aan de fles.

En over het idee van stiekem bier verkopen aan horeca of winkels ... denk eens na wat er kan gebeuren met je amateurbier. Een klacht en je gaat voor gaats, en ook die winkel of het cafe. Dit zijn aspecten van voedselveiligheid, en die staan los van accijns.

Haagse Wouter

Citaat van: EBC op 30-06-2018  19:41 uEn over het idee van stiekem bier verkopen aan horeca of winkels ... denk eens na wat er kan gebeuren met je amateurbier. Een klacht en je gaat voor gaats, en ook die winkel of het cafe. Dit zijn aspecten van voedselveiligheid, en die staan los van accijns.

Connectie met dit topic  :weetniet:?

Oscar

Citaat van: MikeG op 30-06-2018  09:58 uIk lees heel veel over het risico van ontploffende flessen tijdens de navergisting en vraag me af wie dat al eens heeft meegemaakt?

 :biersmile: :proost: Been there, done that... :brouwen:

En elke keer wist ik wat de oorzaak was... :biersmile: :brouwen: :degroeten:

Oscar

Citaat van: ashaworunner op 30-06-2018  10:07 uVeel geluk gehad...

Een bierflesje dat in je gezicht ontploft noem ik niet echt geluk hebben. :nut:  En zijn wel serieuze zaken. Helaas gebeurt het (ook bij mij is dit gebeurd, maar dan gelukkig niet met deze gevolgen ) maar dan zou ik wel degelijk contact opnemen met de brouwer/brouwerij. :-[ :-X

aadvdtak

Ik hen er 1 keer last van gehad. Een donker bier dat achteraf onvoldoende uitgegist bleek. Flesjes echt ontploft. Het plafond heeft nog een bruine vlek. Veel splinters. Ik heb de kamer grondig moeten schoonmaken. De splinters zaten overal[emoji17] De flesjes waren de standaard longnecks.

brouwmus

Ja, ook ik heb ze gehad.

Vorige week is er nog een fles gescheurd, niet echt geploft. Waarschijnlijk nét iets te warm geworden in de schuur (36,5ºC) voor dit ene exemplaar...

Je vergist je als je denkt dat de kroonkurk eerder los komt dan de fles klapt!

DieterB

Ik brouw nu zo'n tien jaar en slechts één keer een knappende fles gehad. De bodem was eruit gesprongen. Oorzaak was dat ik te vroeg gebotteld had en het bier nog niet helemaal uitvergist was bij bottelen. 
Verder wel eens gushers of bier dat nogal schuimde gehad, maar dus maar 1 ploffende fles.


BartC

Citaat van: hansHalberstadt op 30-06-2018  10:21 uDit is wel heftig. Hoe zit het eigenlijk juridisch qua aansprakelijkheid als je lichamelijk letsel oploopt mbt een commercieel bier?
Daar zou een brouwer verzekerd voor moeten zijn (productaansprakelijkheidsverzekering)

Jacques

Citaat van: MikeG op 30-06-2018  09:58 uIk lees heel veel over het risico van ontploffende flessen tijdens de navergisting en vraag me af wie dat al eens heeft meegemaakt? Ik vraag me soms weleens af of dit niet wat overdreven wordt en dat de meeste flessen best wat druk kunnen weerstaan (alleen die doppen zullen eraf knallen lijkt mij :) )

In plaats van navergisting spreken we hier op het forum over hergisting op de fles. Dit om misverstanden te voorkomen. Nagisting is namelijk de vergisting waarin de hoofdgisting geleidelijk in over gaat.

De meeste flessen kunnen inderdaad veel druk aan. Dat is hier op het forum meerdere keren al geschreven.
Zie ook een ander recent topic over dit onderwerp https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36838


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-07-2018  22:55 uDe meeste flessen kunnen inderdaad veel druk aan.
De Westmalle tripel die ik gisteren had gaf met de manometer 4 BAR bij ca 22 graden. Dat is dus ca 0.8% koolzuur en dat zou overeenkomen met ca 12 gram bottelsuiker per liter (0.2% van nature+0.6% erbij vraagt 0.12% suiker = 12 g/l). Dat is toch wel redelijk veel. Mijn eigen tripel zit op 2.2 BAR bij 18 graden = 0.57% = 0.2+0.37 =>7.4 gram suiker per liter en dat was ook wat ik had gebruikt bij bottelen.

Gerlachus

Volgens de HACCP is het voorkomen van bierbommetjes een CCP. Dus niet teveel suiker toevoegen en/of voorkomen dat er "wilde" dingen gebeuren in de fles. Dat heeft de brouwerij duidelijk niet onder controle, anders had je geen klapper gehad.

Ik weet niet hoe het in het buitenland zit, maar je kunt dit melden bij de NVWA, die toeziet op nalevering van de HACCP. Maar eerst melden bij de brouwerij kan geen kwaad. Met een beetje mazzel levert het nog een goedmakertje op...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.