ONK 2018 D3 Sterk Vlaams Bruin - Harrie Frencken

Gestart door Jacques, 29-06-2018 22:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Van Harrie ontving ik zijn recept voor een Sterk Vlaams Bruin bier waarmee hij de derde prijs won bij het afgelopen ONK. Hierbij feliciteer ik Harrie met zijn prijs. Bedankt voor het willen delen van het recept.



Venray´s Oost Noord Oost.

Met genoegen deel ik hier de beschrijving en recept waarmee ik derde ben geworden in klasse D met 86 punten.

Stap 1 Het vangen van een juiste wilde gist en het maken van een grote starter hiervan.

30-4-2016 een liter water aangemaakt met 106 gram moutextract poeder en theelepel gistvoeding. De ketel afgedekt met hopzakje s,avonds buiten af laten koelen in de tuin. Er stond een Siberische koude noord-oosten wind. Na 3,5 uur binnengehaald en op roerder gezet.
4-5-2016 Een kg moutextract poeder opgelost in 5,5 liter water en starter toegevoegd in 10 liter mandfles, deze had een antraciet grijs depot.
22-5-2016 450 gram moutextract poeder in 3 liter water toegevoegd nu 9,5 liter totaal SG 1059.

Stap 2 Het brouwen van een dubbel.

4500 gram pilsmout
200   gram tarwemout licht
150   gram munichmout
150   gram ambermout

Maischwater 22,5 liter spoelwater 15 liter.

Maischschema, graan koud gestort, 62°.40 min. 72°.35 min. 78°.10 min. 75 minuten koken.
20 gram Hallertau Perle 6,1% begin koken.
10 gram Saaz 3,9% op 5 min.
Resultaat: 22 liter SG 1059. Enting met halve liter Nottingham danstar gistdepot van een eerder brouwsel.
Na 2 dagen gisting 1,5 liter zelf gemaakte donkere kandij suiker siroop en 1,5 liter water toegevoegd.
Dit zorgde voor een SG toename van 17 punten.

Stap 3 Het mengen.

11-6-2016 Starter met ca. 9 liter wilde gisting jongbier SG 1024 en ca. 24 liter dubbel jongbier samen gevoegd in een mandfles.
Deze onder waterslot en goed ingepakt met kranten koel weggezet.
De mandfles 9 maanden met rust gelaten.
24-3-2017 SG 1018 ca. 100 ml gistdepot van vorig brouwsel met W34-70 en 8 gram suiker per liter in bottelvat goed geroerd en gebotteld.
De flessen daarna redelijk koel ca. 15° C weggezet.

Dit bier heb ik ingezonden naar het ONK 2017 als sterk Vlaams bruin met toevoeging brett. een beroerde fout van mij, de keurmeester kon geen brett. waarnemen, wat ook terecht was.

Herkansing was dit jaar wat goed uitpakte.

Met brouwers groet,
Harrie Frencken     

Wolter

Mooi proces met dit bier. Ga ik binnenkort ook maar eens proberen.

Oscar

Citaat van: Wolter op 29-06-2018  23:12 uMooi proces met dit bier. Ga ik binnenkort ook maar eens proberen.

Lukt je niet dezelfde gist te vangen... ;)

El Pastor Belga (MaJa)

Maar proces blijft hetzelfde .
En de gist kan beter zijn ook

Wolter

Citaat van: Oscar op 29-06-2018  23:47 uLukt je niet dezelfde gist te vangen... ;)

 ;D
Komt er vast ooit nog wel één voorbij... hoop ik.... ::)

SanderH

Citaat van: Wolter op 30-06-2018  09:53 u;D
Komt er vast ooit nog wel één voorbij... hoop ik... ::)

Stuur ze wel even naar Hoorn ;)

dennisbier

Leuk vind ik wel dat Harry de mandfles 9 maanden met rust heeft gelaten.
Daar gaan de verhalen van autolyse en smaakafwijkingen.

TeVeHa

Proficiat Harrie, nieuw voor mij is het feit dat je de ketel al na 3.5 uur hebt binnengehaald want nu is de vraag natuurlijk: Hoelang zet je de ketel minimaal buiten, misschien is vijf minuten al genoeg of.. misschien hoeft de ketel helemaal niet buiten, nu ben ik wel eens nieuwsgierig wat de gevestigde waarden hiervan vinden.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 18-08-2018  14:31 uLeuk vind ik wel dat Harry de mandfles 9 maanden met rust heeft gelaten.
Daar gaan de verhalen van autolyse en smaakafwijkingen.

Bij zure bieren heb je op een of andere manier minder last van autolyse.

Maar dit is niet de plek om hierover te discussiëren. We zitten hier in het board Bewezen recepten en dat is een eregalerij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.