Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geen zichtbare activiteit in het waterslot, wel minuscule belletjes in het vat  (gelezen 384 keer)

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Blah blah en bier
Ik heb mijn Brooklyn brew nu drie weken laten gisten (handleiding zei twee weken) en al zie ik nu geen duidelijke activiteit in het waterslot, ik zie aan de rand nog wel piepkleine minibelletjes opstijgen naar de oppervlakte. Alleen of vooral goed te zien met een zaklamp erbij. Moet ik nog langer wachten met bottelen omdat ik risico op bommetjes heb? Of is dit gewoon wat gas wat uit de trub op de bodem opstijgt omdat dat te lang ligt daar en kan ik bottelen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Kleine minibeletjes is een teken van gisting, dus zit er nog vergistbare suiker in en dus lekt je afdichting van je waterslot waarschijnlijk een beetje. nog niet bottelen dus.

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Blah blah en bier
Ok, ik wacht nog ongeduldig af dan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Ik heb mijn Brooklyn brew nu drie weken laten gisten (handleiding zei twee weken) en al zie ik nu geen duidelijke activiteit in het waterslot, ik zie aan de rand nog wel piepkleine minibelletjes opstijgen naar de oppervlakte. Alleen of vooral goed te zien met een zaklamp erbij. Moet ik nog langer wachten met bottelen omdat ik risico op bommetjes heb? Of is dit gewoon wat gas wat uit de trub op de bodem opstijgt omdat dat te lang ligt daar en kan ik bottelen?

Kleine belletjes kunnen een gevolg zijn van het vrijkomen van koolzuur door het opwarmen van het bier. Op dit moment loopt de temperatuur in huis op door het aanhoudende warme weer.

Het beste is het SG te meten. Als je ziet dat het SG in een periode van 3 tot 4 dagen niet gedaald is kun je met een gerust hart bottelen. Ondertussen wordt ook je bier helderder en komt er ook wat minder gist in je fles als je bottelt. Je wilt namelijk niet te veel gist in de fles hebben.

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Blah blah en bier
Ik houd het bier wel op 20░ constant dmv een ge´soleerd kastje dat ik koel met ijsflessen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Ik houd het bier wel op 20░ constant dmv een ge´soleerd kastje dat ik koel met ijsflessen.
Als je het bier visueel kunt volgen dan kun je ook zien als het helder gaat worden en het schuim verdwijnt. Dat is ook een teken dat de gisting over is. 

Offline snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kleine belletjes kunnen een gevolg zijn van het vrijkomen van koolzuur door het opwarmen van het bier. Op dit moment loopt de temperatuur in huis op door het aanhoudende warme weer.

Het beste is het SG te meten. Als je ziet dat het SG in een periode van 3 tot 4 dagen niet gedaald is kun je met een gerust hart bottelen. Ondertussen wordt ook je bier helderder en komt er ook wat minder gist in je fles als je bottelt. Je wilt namelijk niet te veel gist in de fles hebben.

Stomme vraag wellicht, maar wanneer je gedryhopt hebt en daarna het SG wilt meten is het dan beter om je monster eerst bv door een koffiefilter te laten lopen? Dit ivm voorkomen dat er pellets of bloemen resten die aan je hydrometer kunnen gaan plakken?

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
Stomme vraag wellicht, maar wanneer je gedryhopt hebt en daarna het SG wilt meten is het dan beter om je monster eerst bv door een koffiefilter te laten lopen? Dit ivm voorkomen dat er pellets of bloemen resten die aan je hydrometer kunnen gaan plakken?

Voor meest nauwkeurige meting ontgassen en filteren.
Maar ik denk dat het verschil minimaal zal zijn.
Dus voorzichtig je maatglas vullen, dobber erin, meting aflezen en daarna proeven/leegdrinken.

Tags: