Buiten brouwen

Gestart door MikeG, 28-06-2018 09:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MikeG

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af hoe mensen buiten brouwen zonder last te hebben van vliegen en ander ongedierte wat het bier kan besmetten? Ik heb afgelopen keer ternauwernood een vlieg uit mijn vat kunnen halen voordat deze er lekker in ging liggen zwemmen... en ik was binnen bezig. Alleen mijn vrouw vindt de lucht niet echt geweldig dus dacht ik... dan maar buiten alleen na mijn "vlieg avontuur" denk ik daar nu heeeeeel anders over.

Wie heeft handige tips om besmetting van laag vliegende insecten te voorkomen?

broeder

Hoi,
Meestal brouw ik in mijn schuur, een enkele keer buiten.
Als er 'ongedierte' in de lucht is, heb ik de volgende oplossing.
Van kunststof horregaas een soort klamboe over de maisch- en kookketel,
bevestigd aan de waslijn.
Dit werkt uitstekend.
Groet, broeder Willem

Mark GA

Citaat van: MikeG op 28-06-2018  09:57 uHallo allemaal,

Ik vroeg mij af hoe mensen buiten brouwen zonder last te hebben van vliegen en ander ongedierte wat het bier kan besmetten? Ik heb afgelopen keer ternauwernood een vlieg uit mijn vat kunnen halen voordat deze er lekker in ging liggen zwemmen.... en ik was binnen bezig. Alleen mijn vrouw vindt de lucht niet echt geweldig dus dacht ik... dan maar buiten alleen na mijn "vlieg avontuur" denk ik daar nu heeeeeel anders over.

Wie heeft handige tips om besmetting van laag vliegende insecten te voorkomen?
Deksel op je pan doen.

Ik snap die niet-brouwers niet hoor...het ruikt naar Brinta. Dat is toch een lekkere lucht?
Ik snap dat hop niet echt heel erg lekker ruikt maar bij mij klagen ze al tijdens het maischen.

broeder

Citaat van: Mark GA op 28-06-2018  10:07 uDeksel op je pan
Niet tijdens het koken
Groet, broeder Willem

snowdog2006

Citaat van: Mark GA op 28-06-2018  10:07 uIk snap dat hop niet echt heel erg lekker ruikt maar bij mij klagen ze al tijdens het maischen.

Vertel lopen je buren te zeiken als je het maischen bent? Man wat een gezeik. Je ruikt van iedere buur ook wel als ze aan het (eten) koken zijn.

emiel1

Citaat van: snowdog2006 op 28-06-2018  10:24 uVertel lopen je buren te zeiken als je het maischen bent? Man wat een gezeik. Je ruikt van iedere buur ook wel als ze aan het (eten) koken zijn.
Volgens mij bedoelt ie meer z'n vrouw (en kinderen?) Terug gaan klagen als die aan het koken is lijkt me geen goede oplossing ;)

stiaanke

Ik brouw in de winter buiten.
Dan zijn er geen vliegen.

tdp

Het is wel een intense lucht, aangezien je zo een paar uur de pannen op het vuur hebt staan.
Verder brouw ik ook geregeld buiten. Een vlieg in je wort tijdens het maischen levert niet direct hele spannende afwijkingen op, net als tijdens het koken. Met het koelen het deksel op de pan, en in een gistvat laten lopen die zo goed mogelijk is afgedekt. Ik gebruik het deksel dan gewoon, en pak het in met zilverfolie.

LeonR

Citaat van: broeder op 28-06-2018  10:19 uNiet tijdens het koken
Groet, broeder Willem

Willem,

Hoezo niet tijdens het koken als ik vragen mag?

Gr. Leon

Mark GA

Citaat van: emiel1 op 28-06-2018  11:10 uVolgens mij bedoelt ie meer z'n vrouw (en kinderen?) Terug gaan klagen als die aan het koken is lijkt me geen goede oplossing ;)
Je kent mijn omvang: ik heb dat bordje eten nodig.
Bovendien is mijn vrouw Surinaamse, sorry maar dan maar geen bier.

Koen S

Citaat van: Mark GA op 28-06-2018  12:18 uJe kent mijn omvang: ik heb dat bordje eten nodig.
Bovendien is mijn vrouw Surinaamse, sorry maar dan maar geen bier.
Zelf koken en als het kan met bier erin: dan heb je 2 keer plezier van het aroma.

joenedu

Citaat van: LeonR op 28-06-2018  11:42 uWillem,

Hoezo niet tijdens het koken als ik vragen mag?

Gr. Leon

Als je de deksel er op houdt, wordt het DMS dat normaal afgevoerd wordt door te verdampen in de ketel gehouden en dat wil je niet:

Citaat van: hansm op 08-06-2014  10:34 uTijdens het koken wordt DMS gevormd uit pre-DMS. De DMS wordt ook weer afgevoerd, tenminste als de DMS geen kans krijgt te condenseren en weer terug te druppelen in je wort (dus zorgen voor een goede afvoer van de damp).


Zelf brouw ik overigens altijd buiten, onder de overkapping. Nog geen last gehad van vliegjes etc.

Mark GA

Anders hang je toch gewoon deze in je pan?

broeder

Citaat van: LeonR op 28-06-2018  11:42 uWillem,

Hoezo niet tijdens het koken als ik vragen mag?

Gr. Leon
Hoi,
Joenedu gaf al antwoord, kijk ook eens onder de TAGS bij DMS.
Groet, broeder Willem

hobbybob

Ik brouw al 3 jaar uitsluitend buiten, alle 4 jaargetijden

1 ( of een paar) vliegjes in je ( reeds afgekoelde ) wort geeft je echt geen infectie hoor, als je voldoende gist ent.

Wilde gisten krijgen geen kans in je wort als je voldoende gist ent, die worden gewoon weggevreten door jou toegevoegde gist.


Ja KANNIBALEN  zijn het :gistsmile:

hansHalberstadt

Citaat van: broeder op 28-06-2018  15:34 uHoi,
Joenedu gaf al antwoord, kijk ook eens onder de TAGS bij DMS.
Groet, broeder Willem
Ik heb ooit eens laten zien dat het voor de verdamping helemaal niets uitmaakt of je nu met of zonder deksel kookt. en DMS verdampt toch mee met de stoom? Het enig verschi is dat met deksel het harder lijkt te koken omdat dan meer stoom ontstaat van binnenuit het wort en zonder deksel heb je meer verdamping vanaf het oppervlak dus lijkt het alsof het minder kookt. 

MikeG

Dank allemaal!  Ik ga het eerdaags buiten eens proberen :-).

Appiehappie

Ook ik heb uitstekende ervaringen met buitenbrouwen. Ik doe dit al heel lang in de zomer. Vanaf mei iedere maand een brouwsel van circa 25 liter. Ik eindig in augustus met brouwen omdat ik in september meestal op vakantie ga. In totaal dus 4 keer 25 liter. Ik brouw onder een afdak dus een buitje regen is geen probleem. En van vliegen en ander ongedierte heb ik weinig tot geen last.
Het kritieke moment van afkoeling van het wort is geheel afgeschermd. Via de tegenstroomkoeler pomp ik het wort met siliconen voedselveilige slangen naar mijn Fermentasaurus die geparkeerd
staat voor mijn koelkast in de schuur. Na het laatste restje wort gaat de giststarter erin en de afsluitdop op mijn Fermentasaurus. Ik schuif daarna de Fermentasaurus in de koelkast en programmeer mijn Inkbird controller. 16 Jaar geleden toen ik pas begonnen was met brouwen gebeurde dit nog in de keuken. Vooral in de winter was mijn keuken die op het noorden staat kletsnat van de dampen. Als er iets mis ging dan was het een grote bende in de keuken. Ook het schoonmaken veroorzaakte veel ellende. Als er nu iets mis gaat en er stroomt wat wort over de tuintegels is er niets aan de hand. En het schoonmaken verloopt veel makkelijker. Met een sproeier en een tuinslang word er heel veel schoongemaakt en schoongespoten. Wat een gemak. En wat is mooier dan in het zonnetje een heerlijk biertje brouwen?

Nick H.

Vliegen houden er niet van als het tocht! Ik brouw in de garage en als het warm is en er vliegen zijn, dan zet ik de garagepoort een stukje open en de achterdeur. Dan heb ik geen last van vliegen bij mijn bier.
Probeer eens een ventilator!!

Johan_vL

Tijdens het koelen, kun je een schone kaasdoek of theedoek over de pan leggen, dan kunnen er geen beestjes bijkomen.

squaadgras

Tot nu toe ook (altijd) buiten gebrouwen. Geen problemen met ongedierte gehad. Als pre-emptive maatregel wel vliegenkappen aangeschaft (en over de openingen van mijn 50 L fusten, waarin ik maisch/kook staan).


Johan_vL

Citaat van: squaadgras op 29-06-2018  14:43 uTot nu toe ook (altijd) buiten gebrouwen. Geen problemen met ongedierte gehad. Als pre-emptive maatregel wel vliegenkappen aangeschaft (en over de openingen van mijn 50 L fusten, waarin ik maisch/kook staan).



Zijn die ook fruitvliegjes bestendig?

squaadgras

Tot nu toe geen last van gehad (en zie dat ook niet snel gebeuren). Woon aan de rand van een grote stad, wat dat betreft zijn er sowieso al wat minder ongewenste gasten aanwezig heb ik het gevoel :weetniet:.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.