Vergistingskast on a budget

Gestart door Hans E. Pans, 27-06-2018 22:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans E. Pans

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2018  10:42 uAls je een echte gisting doet is het misschien wel verstandig om er een grote vuilniszak in te doen met de randjes omgeflapt naar buiten tussen de kast en de koeling door en daar je vat in te zetten. Dat voorkomt als je een overschuimer krijgt dat je je hele kastje uit elkaar moet halen om het schoon te maken incl het hout.

Geweldige tip! Simpel eigenlijk, maar ik was er niet opgekomen. Had al wel een plastic 'lekbak' onderin geplaatst maar of dat opstaande randje hoog genoeg is, is een gokje dat ik misschien liever niet neem inderdaad.

Hans E. Pans

En met de koelkop ingepast in het deksel.
To do: deurspion inboren om binnen te kijken zonder de kast te openen. Lampje vinden met schakelaar om de kast te verlichten.



BrouwMark

Ziet er mooi uit, Hansepans!  :)

Mag ik vragen waar je de koelbox vandaan hebt en wat je ervoor betaald hebt?

Johan_vL

Als je weinig ruimte hebt, is dit een mooie oplossing. Maar anders is een 2e hands koelkast toch meer "on a budget" denk ik. :brouwen:

haicoterbeek

Citaat van: Johan_vL op 08-07-2018  20:18 uAls je weinig ruimte hebt, is dit een mooie oplossing. Maar anders is een 2e hands koelkast toch meer "on a budget" denk ik. :brouwen:
Hansie heeft nu meer eer van zn werk. Dan smaakt zijn [emoji482] ook veel beter. Goed bezig Hansie. Dit maakt brouwen nou zo mooi!
En leuk dat je het met ons wilt delen!

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 08-07-2018  23:17 uHansie heeft nu meer eer van zn werk. Dan smaakt zijn [emoji482] ook veel beter. Goed bezig Hansie. Dit maakt brouwen nou zo mooi!
En leuk dat je het met ons wilt delen!
Daar ben ik het wel mee eens. Het bouwen van iets moois wat werkt geeft veel voldoening. En dit is veel mooier dan een oude koelkast.

Mark GA


Hans E. Pans

Citaat van: haicoterbeek op 08-07-2018  23:17 uHansie heeft nu meer eer van zn werk. Dan smaakt zijn [emoji482] ook veel beter. Goed bezig Hansie. Dit maakt brouwen nou zo mooi!
En leuk dat je het met ons wilt delen!

Thanks!
Los van de Inkbird (die heb je ook nodig met een koelkast), zit er voor 4 tientjes aan koelboxdeksel en 2 tientjes aan hout en piepschuim in. Zal inderdaad net iets meer zijn dan een tweedehands koelkast.

Ik ga hem nog in de krijtbordverf zetten, dan kan ik er met krijt tekeningetjes opkalken en welk bier er aan het gisten is, welke datum, temp schema, enz enz.

@brouwmark hij komt van de Lidl en was net geen 4 tientjes. Deze is ideaal omdat hij aan de onderkant perfect plat is en dus goed passend op een mdf plaat te zetten is. Ik kan hem desgewenst ook weer gewoon terug op de koelbox klikken, ik heb niets hoeven snijden/slopen.

haicoterbeek

Citaat van: Hans E. Pans op 08-07-2018  23:33 uThanks!
Los van de Inkbird (die heb je ook nodig met een koelkast), zit er voor 4 tientjes aan koelboxdeksel en 2 tientjes aan hout en piepschuim in. Zal inderdaad net iets meer zijn dan een tweedehands koelkast.
Blijf lekker zo denken! Out off the coolbox zeg maar! Heel goed voor de kwaliteit van je [emoji482]

Hans E. Pans

Eerste zelfgebrouwen bier gebotteld en in de flesjes terug in de klimaatkast (mét Inkbird inmiddels).

Restantje uit gistfles geproefd, weinig koolzuur nog en niet gekoeld, maar ik was verbaasd dat iets wat weken in een fles in een slaapkamerkast heeft gestaan toch al een aangename smaak kan hebben, duidelijk een biersmaak, met een bittertje van de koriander. Benieuwd hoe de smaak en het koolzuur zich op fles ontwikkelt en straks lekker koud gaat smaken.

De flesjes in de peltier klimaatkast gezet op 19.5°, hopelijk een goede temperatuur...

Nu... Geduld hebben 😏


Koen S

Hergisting op fles mag op een hogere temperatuur, bv. 24°C.

Hans E. Pans

Citaat van: Koen S op 12-07-2018  06:21 uHergisting op fles mag op een hogere temperatuur, bv. 24°C.

Ok, ik ga hem aanpassen.

Ik las dat bij hergisting op fles een constante temperatuur wat minder belangrijk is, klopt dat? En dat als je de hergist op lagere temperatuur het schuim en het koolzuur 'fijner' wordt dan bij een hogere temperatuur?

Koen S

Citaat van: Hans E. Pans op 12-07-2018  13:36 uOk, ik ga hem aanpassen.

Ik las dat bij hergisting op fles een constante temperatuur wat minder belangrijk is, klopt dat? En dat als je de hergist op lagere temperatuur het schuim en het koolzuur 'fijner' wordt dan bij een hogere temperatuur?
Een constante temperatuur is inderdaad niet zo cruciaal, maar grote schommelingen moet je toch vermijden: dat heeft de gist niet graag en je wil die echt te vriend houden.  :)
Of je kleine of grote koolzuurbellen hebt hangt niet af van je vergistingstemperatuur, wél van je brouwproces en de temperatuur tijdens bottelen, tijdens bewaring na de vergisting en de temperatuur vóór het schenken.
Duvel gebruikt hiervoor een speciaal procedé: het bier koud wordt gebotteld, rond het vriespunt, de flessen gaan dan in de warme kamer bij 23° gedurende drie weken. Dan koelen ze in drie dagen terug naar 2° en blijft het bier nog drie weken in de koelcel bij 2°. Hierna is het bier klaar. Ik vermoed dat dit koud conditioneren mee zorgt voor de fijne CO2-bellen.

Neetje

Citaat van: Koen S op 12-07-2018  14:45 u...
Duvel gebruikt hiervoor een speciaal procedé: het bier koud wordt gebotteld, rond het vriespunt, de flessen gaan dan in de warme kamer bij 23° gedurende drie weken. Dan koelen ze in drie dagen terug naar 2° en blijft het bier nog drie weken in de koelcel bij 2°. Hierna is het bier klaar. Ik vermoed dat dit koud conditioneren mee zorgt voor de fijne CO2-bellen.

Ik geloof niet dat dit met "fijn" schuim van doen heeft. Denk meer voor de smaak. (voorkomen van oxidatie oid)

Hier vrijwel altijd fijn schuim dat langer staande blijft, 4 weken nadat de hergisting gereed is.
Hergisting op 25 graden geeft bij mij ook fijn schuim. Invloed zal m.i. minimaal zijn.

Heisenberg

Citaat van: Johan_vL op 08-07-2018  20:18 uAls je weinig ruimte hebt, is dit een mooie oplossing. Maar anders is een 2e hands koelkast toch meer "on a budget" denk ik. :brouwen:
Helemaal mee eens, maar toch heeft dit wel wat!

Hans E. Pans

Citaat van: Heisenberg op 13-07-2018  02:49 uHelemaal mee eens, maar toch heeft dit wel wat!

De 'on a budget' topictitel sloeg uiteindelijk vooral op mijn initiële klimaatkastje: een ikeakastje met piepschuim isolatie en een fles ijswater. De peltierkast is niet echt budget meer te noemen als je het vergelijkt met een semi-gratis Marktplaatskoelkast. Maar een leuk projectje om te maken en het werkt prima voor het doel dat ik ermee beoog.

Heisenberg

Citaat van: Hans E. Pans op 13-07-2018  07:19 uDe 'on a budget' topictitel sloeg uiteindelijk vooral op mijn initiële klimaatkastje: een ikeakastje met piepschuim isolatie en een fles ijswater. De peltierkast is niet echt budget meer te noemen als je het vergelijkt met een semi-gratis Marktplaatskoelkast. Maar een leuk projectje om te maken en het werkt prima voor het doel dat ik ermee beoog.

Dit is inderdaad geen on a budget projectje meer. Ik voig je topic met interesse. Ik zelf ben absoluut niet zo handig. Ik krijg zoiets nooit voor mekaar. Daarom koos ik voor een koelkast. Eerst was het er een, inmiddels zijn het er drie. Alledrie goedkoop gekocht via marktplaats. Ik had geluk. Ze zijn allemaal in prima staat, ze waren mooi schoon en alles past er mooi in. Ik gebruik ook Inkbirds. Twee uit China en de laatste heb ik gewoon hier besteld.

:petje-af: :petje-af:

Hans E. Pans

Citaat van: Heisenberg op 13-07-2018  08:40 uIk gebruik ook Inkbirds. Twee uit China en de laatste heb ik gewoon hier besteld.

:petje-af: :petje-af:

Maken jouw Inbirds (ik heb de 308) ook een zacht geluid als ze aanstaan? Ik bedoel geen alarmgeluid, maar meer een soort white noise. Niet hard, maar wel hoorbaar.

Heisenberg

Citaat van: Hans E. Pans op 13-07-2018  09:20 uMaken jouw Inbirds (ik heb de 308) ook een zacht geluid als ze aanstaan? Ik bedoel geen alarmgeluid, maar meer een soort white noise. Niet hard, maar wel hoorbaar.
Ik heb even voor je geluisterd. Nee, ik hoor niks. Ik hoor wel een geluidje als ik een parameter wijzig, met name als een parameter begint te knipperen.

De ¨Chinese¨ Inkbirds:



De ¨Nederlandse¨ Inkbird:



De Nederlandse versie is iets anders. De temperatuurprobe is los te koppelen. Dat gaat bij de Chinese versie niet.

Koen S

Citaat van: Neetje op 12-07-2018  22:18 uIk geloof niet dat dit met "fijn" schuim vandoen heeft. Denk meer voor de smaak. (voorkomen van oxidatie oid)

Hier vrijwel altijd fijn schuim dat langer staande blijft, 4 weken nadat de hergisting gereed is.
Hergisting op 25 graden geeft bij mij ook fijn schuim. Invloed zal m.i. minimaal zijn.
Ik had het niet over fijn schuim, maar over fijne koolzuurbelletjes. Ik vraag me af of er een correlatie is tussen beide. Ik heb vaak fijn schuim maar toch een ander mondgevoel dan bij een Duvel. Duvel jaagt heel hard, maar met kleine parels. Bij mij zijn de belletjes grover.  Het schuim heeft denk ik meer met de aanwezige eiwitten te maken. Of zie ik het verkeerd?
Je kan toch een rots van schuim hebben dat lang overeind blijft met relatief weinig koolzuur?

Neetje

Citaat van: Koen S op 13-07-2018  19:31 uIk had het niet over fijn schuim, maar over fijne koolzuurbelletjes. Ik vraag me af of er een correlatie is tussen beide. Ik heb vaak fijn schuim maar toch een ander mondgevoel dan bij een Duvel. Duvel jaagt heel hard, maar met kleine parels. Bij mij zijn de belletjes grover.  Het schuim heeft denk ik meer met de aanwezige eiwitten te maken. Of zie ik het verkeerd?
Je kan toch een rots van schuim hebben dat lang overeind blijft met relatief weinig koolzuur?

Klopt, met weinig koolzuur kan je ook een berg schuim hebben. Is hiero vrijwel altijd, mooie kleine bubbeltjes
Ik heb nog geen tripelachtige zoals Duvel met veel koolzuur gemaakt. (Volgens mij heeft Duvel redelijk veel koolzuur.) Mss eens een keer proberen met max aan bottelsuiker, maar dan bij max 12 flesjes of zo. Ben fan van zo'n 6 gram/liter max.

Duvel in een Duvelglas heeft mooie belletjes door de structuur van de bodem. Komen mooi vanaf de bodem. Heb hier alle Duvelglazen weg gedaan dus kan niet zien wat mijn bier in zo'n glas doet. (Of mss met een dremel wat krasjes maken in een oud glas).

Koen S

Citaat van: Neetje op 13-07-2018  20:16 uKlopt, met weinig koolzuur kan je ook een berg schuim hebben. Is hiero vrijwel altijd, mooie kleine bubbeltjes
Ik heb nog geen tripelachtige zoals Duvel met veel koolzuur gemaakt. (Volgens mij heeft Duvel redelijk veel koolzuur.) Mss eens een keer proberen met max aan bottelsuiker, maar dan bij max 12 flesjes of zo. Ben fan van zo'n 6 gram/liter max.

Duvel in een Duvelglas heeft mooie belletjes door de structuur van de bodem. Komen mooi vanaf de bodem. Heb hier alle Duvelglazen weg gedaan dus kan niet zien wat mijn bier in zo'n glas doet. (Of mss met een dremel wat krasjes maken in een oud glas).
Hopus heeft veel schuim, maar is toch veel minder jagend dan Duvel, zelfs in een Duvelglas, slechts zachtjes parelend, dus de krasjes verklaren bijlange niet alles.

Mark GA

Misschien kan deze discussie over schuim even losgeknipt worden van dit topic over de gistkast?

Jacques

Citaat van: Mark GA op 15-07-2018  08:06 uMisschien kan deze discussie over schuim even losgeknipt worden van dit topic over de gistkast?

Naar gekeken maar afsplitsen is niet goed mogelijk omdat een aantal berichten meerdere onderwerpen hebben.

Hans E. Pans

Update: vanmiddag eerste eigenbrouw flesje ooit geopend na bijna twee weken hergisten op fles in mijn klimaatkast-(voorheen)-on-a-budget. En: het was prima drinkbaar! Zelfs een schuimlaag(je), koolzuur, niet zoet, bittertje (korianderzaad?) en alcohol! Gewoon prima Belgisch blond. Blij mee!

Ik laat de rest van de flessen nog een weekje warm staan voor nog wat extra prik (hopelijk), dan in de koeling.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.