Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergistingskast on a budget  (gelezen 3032 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Vergistingskast on a budget
« Reactie #25 Gepost op: 28-06-2018 12:00 u »
Wat ik nu doe is de fles heel goed inpakken in een dikke handdoek voor een zo langzaam mogelijke afgifte van de koude, anders daalt de temperatuur direct veel te snel in mijn kastje, maar dat is natuurlijk niet echt 'gecontroleerd'.
Hoelang doe je dan met een fles voordat al het ijs is ontdooit? als dat een dag of 2dagen is dan is het nog wel te overzien. Weer een koelkast erbij kost ook weer een hoop ruimte. theoretisch zou een 2 liter fles die helemaal bevroren is gedurende 18 uur moeten kunnen koelen met een vermogen van 10 watt. maar misschien heb je aan 5 watt ook al genoeg omdat jou kastje zo goed geisoleerd is. 10 liter gistend bier gedurende de gistingspiek zal maximaal zo'n 2-5 watt warmte afgeven. Dus misschien kun je wel 2 dagen koelen met een 2 liter fles in piepschuiim geisoleerd met ventilatortje.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Blah blah en bier
« Reactie #26 Gepost op: 28-06-2018 12:15 u »
Gisteren 1,5 liter om 21:00 uur erin was vanmorgen om 06:00 nog niet geheel ontdooid. De temperatuur daalde echter te sterk naar mijn smaak, nu heb ik er vanmorgen een fles ingezet die dik omwikkeld was met handdoek, in de hoop op een meer gedoseerde koudeafgifte en uitgestelde ontdooiing tot minstens vanavond :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 28-06-2018 12:21 u »
een koelboxdeksel,

een koelbox (peltier element) heeft een heel laag rendement van hooguit 10% dus als je 5 watt koelvermogen nodig hebt kost het je al 50 watt aan elektra. kan wel maar kost dus meer stroom.

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Blah blah en bier
« Reactie #28 Gepost op: 28-06-2018 12:28 u »
een koelbox (peltier element) heeft een heel laag rendement van hooguit 10% dus als je 5 watt koelvermogen nodig hebt kost het je al 50 watt aan elektra. kan wel maar kost dus meer stroom.

Ik weet het, maar omdat ik meestal maar 1 vaatje van 10 liter zal vergisten en er maar een korte periode daadwerkelijk gekoeld zal gaan worden, vind ik die inefficiëntie wel overkomelijk of in ieder geval opwegen tegen het ongemak van een hele (gebruikte, vergeelde, schimmelberubberde) koelkast :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 28-06-2018 13:11 u »
Ik weet het, maar omdat ik meestal maar 1 vaatje van 10 liter zal vergisten en er maar een korte periode daadwerkelijk gekoeld zal gaan worden, vind ik die inefficiëntie wel overkomelijk of in ieder geval opwegen tegen het ongemak van een hele (gebruikte, vergeelde, schimmelberubberde) koelkast :)
ja dat is zeker waar. een kwartje per dag aan stroom valt nog te overzien als het over een paar dagen gaat.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 28-06-2018 17:27 u »
Mijn gistkast was goedkoper :p

De oude koelkast was klaar voor grofvuil, en een STC-1000 is goedkoper dan zo'n ikea temperatuursensor.

Klopt.
Hoor hier minstens 1x per jaar van mensen die een gratis koelkast of vriezer aanbieden.
Heb er nu dus 4 in gebruik  :)
Ook een iets/veel grotere inbouw koelkast is prima geschikt. Enige wat deze mist is een handgreep. Kan de gewoon een deurknopje opzetten.  Zouden er gaatjes van een deurgeleider in zitten, dan gewoon een kort schroefje erin. Kunststof plaatje onder de hoeken en gaan met de bana.. uh vergisting.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 28-06-2018 18:05 u »
Klopt.
Hoor hier minstens 1x per jaar van mensen die een gratis koelkast of vriezer aanbieden.
Ook een iets/veel grotere inbouw koelkast is prima geschikt. Enige wat deze mist is een handgreep. Kan de gewoon een deurknopje opzetten.  Zouden er gaatjes van een deurgeleider in zitten, dan gewoon een kort schroefje erin. Kunststof plaatje onder de hoeken en gaan met de bana.. uh vergisting.
ja maar dus niet compact zoals met een peltier element en dat was de vraag: compact

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Blah blah en bier
« Reactie #32 Gepost op: 28-06-2018 18:18 u »
Klopt.

Maar ik wil geen oude afgedankte grofvuilkoelkasten in mijn huis. Ik wil een compact systeempje dat een beetje gecontroleerd bij-koelt op de warme dagen.

De bevroren fles die ik vanmorgen om 06:00 uur in de budget-kast legde, is nu bij thuiskomst (18:00 uur) in een behoorlijk opgewarmd huis, nog steeds slechts half ontdooid bij een stabiele temperatuur in de kast van 20°. Eigenlijk prima zo, behalve dat het systeem stokt als ik een paar dagen weg ben. Vandaar dat ik volgende week toch een peltier kastje in elkaar zal zetten.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #33 Gepost op: 28-06-2018 21:24 u »
ja maar dus niet compact zoals met een peltier element en dat was de vraag: compact

Had niet vergenoeg terug gelezen.

Maar ik wil geen oude afgedankte grofvuilkoelkasten in mijn huis. Ik wil een compact systeempje dat een beetje gecontroleerd bij-koelt op de warme dagen.

Ik snap wat je bedoelt. Maar gratis koelkasten zijn niet altijd vieze kneuzen.
Kreeg anderhalf jaar geleden een wijn koelkast (voor in de livingroom) in nieuw staat aangeboden ivm plaatsgebrek.
Voor mij te klein dus niet aangenomen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #34 Gepost op: 29-06-2018 08:32 u »
zoals al gezegd, met 10 liter gistend bier heb je maar maximaal 2-5 watt aan vermogen wat de gist produceert. Dus dat moet je peltier kunnen koelen. met 10% rendement moet je dan een peltier hebben van 50 watt. Maar een tafelmodel camping compressorkoelkast met deksel aan de bovenkant is misschien wel even compact als jouw opstelling nu en kun je aan de bovenkant nog uitbreiden met piepschuim, maar veel zuiniger qua stroom.   

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Blah blah en bier
« Reactie #35 Gepost op: 29-06-2018 10:25 u »
zoals al gezegd, met 10 liter gistend bier heb je maar maximaal 2-5 watt aan vermogen wat de gist produceert. Dus dat moet je peltier kunnen koelen. met 10% rendement moet je dan een peltier hebben van 50 watt. Maar een tafelmodel camping compressorkoelkast met deksel aan de bovenkant is misschien wel even compact als jouw opstelling nu en kun je aan de bovenkant nog uitbreiden met piepschuim, maar veel zuiniger qua stroom.

Klopt, die zijn (nieuw) wel een stukje duurder in aanschaf, maar tweedehands misschien goedkoper. Ze zijn vaak 65 a 85 watt en ook niet altijd de hoogste energieklasse.

Voor mijn 'projectje' kocht ik bij de Lidl voor 39 euro een 40 watt 230 v koelbox in energieklasse A+++ waarvan het deksel los kan en vlak is (kan zo passend gelegd worden op de uit te zagen uitsparing in het deksel van mijn bouwsel) en die zowel kan koelen als verwarmen, mocht ik de gistkast ooit in de schuur zetten in de winter. Doordat ik dikkere polystyreen-gevulde wanden ga gebruiken dan de relatief dunne wandjes van de plastic koelbox, verwacht ik ook nog wat rendementsvoordeel te behalen.
Ik maak de kast iets groter zodat ik de kast 'modulair' kan aanpassen aan de inhoud dmv los in te zetten polystyreenblokken, zodat ik de ruimte aan kan passen aan de situatie (alleen het gistvat, of bij te plaatsen ingevroren waterflessen als 'startkoeling', evt een gistvat van net 1 maatje meer, een blow-off enz). Hoe dan ook zal de te koelen inhoud groter zijn dan die van de koelbox. Daar staat dan betere isolatie tegenover plus dat ik er niet van plan ben 20 graden onder omgevingstemperatuur te gaan koelen, het zal om max 5 a 8 graden gaan, meestal maar om 2 of 3. Ik ga geen pils brouwen. We zullen zien...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 29-06-2018 11:01 u »
bij de Lidl voor 39 euro een 40 watt 230 v koelbox in energieklasse A+++ waarvan het deksel los kan en vlak is

A+++ kan volgens mij niet anders zijn dan compressor omdat peltier een te laag rendement heeft.

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Blah blah en bier
« Reactie #37 Gepost op: 29-06-2018 11:24 u »
A+++ kan volgens mij niet anders zijn dan compressor omdat peltier een te laag rendement heeft.

Het is deze https://www.lidl.de/de/crivit-elektrokuehlbox/p270962
Geen compressor.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #38 Gepost op: 29-06-2018 11:33 u »
zoals al gezegd, met 10 liter gistend bier heb je maar maximaal 2-5 watt aan vermogen wat de gist produceert.

Kun je dat gewoon vermenigvuldigen, Hans? Dus voor 20 liter 4-10 watt?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 29-06-2018 14:10 u »
Kun je dat gewoon vermenigvuldigen, Hans? Dus voor 20 liter 4-10 watt?
Ja. Het vermogen is direct bepaald door suikerafname per dag. En 2 keer zoveel wort geeft dus 2 x zoveel suikerafname dus 2 x zoveel afgegeven vermogen.
eea is natuurlijk wel afhankelijk van de felheid van de gisting, dus een trage gisting zal veel minder suikerafname per dag geven dus minder vermogen.
1kg suiker vergisten geeft 615kJoule aan energie, dus 1kg suiker omzetten per dag is dan 615kJ/(24*3600) j/s=7.1watt

Bij benadering heb je ca 22g suikeromzetting per SGpunt daling per 10 liter wort (rekendemo HansH, 24.2g/sg/10l voor begin SG=1040 en 20.6g/sg/10l voor begin SG=1080)  =>615Joule x 22g=13.5kJ per SG puntdaling per 10 liter wort.

stel je hebt dus 10 liter wort met tijdens de gistingspiek 20SG punten per dag afname dan heb je 20 x 13.5kj/(24*3600sec)=3 watt en dus 6 watt voor 20 liter

zie bv deze curve van 50 liter wort met ca 30 Sg punten per dag tijdens de gistingspiek

P=sgpunten per dag x 0.15 x volume/10liter Dat levert ca 30 x 0.15watt* 5=23 watt

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #40 Gepost op: 29-06-2018 14:11 u »
Helder, dank je.

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Blah blah en bier
« Reactie #41 Gepost op: 03-07-2018 19:15 u »
Update: om mijn eerste gecontroleerde-peltier-vergistingskast-on-a-budget te gaan bouwen heb ik de koelbox binnen. Net uitgepakt en een proefrondje aan het draaien. Heeft een draaiknopje om het vermogen (en stroomverbruik) terug te schroeven.  Het ding is A+++, en het kWh/annum is 55kWh, al snap ik niet hoe dat kan bij 40 watt. Op vol vermogen koelt hij redelijk snel terug en kan hij makkelijk op de helft van zijn capaciteit (en geluidssterkte) draaien, maar natuurlijk nog zonder warmteopwekkend vergistingsvat erin. Deze week een kastje in elkaar schroeven met 4 cm dikke piepschuim isolatie en de deksel van de koelbox daar bovenop plaatsen.

Na een goed uur koelen is de temperatuur in de box 8° Celsius op 40 watt bij een kamertemperatuur van rond de 26°. Als ik hem gevuld straks op een graad of 18 kan houden, ben ik al blij. Zolang ik nog geen Inkbird heb, ga ik proberen of ik hem stabiel kan houden met de combi vermogen-draaiknop op de box/tijdklok die om het kwartier de peltier aanschakelt.

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Blah blah en bier
« Reactie #42 Gepost op: 04-07-2018 18:37 u »
Kastje in de maak. Nog 4 cm isolatie toevoegen en beplating.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #43 Gepost op: 04-07-2018 18:50 u »
Ingenieus!

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Blah blah en bier
« Reactie #44 Gepost op: 06-07-2018 00:50 u »
Isolatie erin en plaatje eromheen...
Nu met 12-liter Speidel (staat op een verhoogde bodem met extra lagen losse platen piepschuim om de hoeveelheid 'loze inhoud' te beperken) maar er past (als ik de extra bodemplaten eruit haal) evt. ook een 20-liter Speidel in.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #45 Gepost op: 06-07-2018 10:46 u »
Dat gaat helemaal goed komen. ;)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #46 Gepost op: 06-07-2018 12:00 u »
Ziet er mooi uit hans!

Voordeel lijkt me ook dat inplaats van je vat in de kast te moeten tillen, je gewoon de kast over het vat heenschuift.
Is toch wat handzamer.

Offline haicoterbeek

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #47 Gepost op: 07-07-2018 18:18 u »
Mooi gedaan! Bij de huidige buitentemperatuur hoef je slechts te koelen en kun je meteen aan de slag! Geen STC-1000 nodig zelfs.

Offline Hans E. Pans

• Junior lid
  • **
  • Blah blah en bier
« Reactie #48 Gepost op: 08-07-2018 10:26 u »
Als ik de koeling op 'eco' zet, houdt 'ie de temperatuur in de kist op 18°. Er is wel een Inkbird onderweg trouwens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #49 Gepost op: 08-07-2018 10:42 u »
Als je een echte gisting doet is het misschien wel verstandig om er een grote vuilniszak in te doen met de randjes omgeflapt naar buiten tussen de kast en de koeling door en daar je vat in te zetten. Dat voorkomt als je een overschuimer krijgt dat je je hele kastje uit elkaar moet halen om het schoon te maken incl het hout.

Tags: