Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergistingskast on a budget  (gelezen 4878 keer)

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Land: nl
  • Smallbatch e-Biab
Vergistingskast on a budget
« Gepost op: 27-06-2018 22:03 u »
Met een paar oude piepschuimplaten, een fles ingevroren water en een verloren hoekje in een ikea-kast, heb ik voor de komende dagen een budget-klimaatkast voor mijn Brooklyn brew.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
Re: Vergistingskast on a budget
« Reactie #1 Gepost op: 27-06-2018 22:51 u »
Een paar dingen:

• hoe regel je de temperatuur dan? Of registreer je alleen maar? Die lamp doet niets lijkt me en die fles warmt op. Wat is het nut hiervan?

• ik zou heel snel een blow-off maken in plaats van dit waterslot: er zit helemaal geen kopruimte meer in de fles. Dat gaat er geheid overheen.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 27-06-2018 23:23 u »
ik zou nog enkele flessen invriezen. En om de paar uur de temeratuur aflezen. Is die te hoog, dan fles erbij. is die te laag dan fles weer in de viezer. Het duurt wel een paar uurtjes voor je fles een graadje opwarmt of afkoelt, dus hoef je niet steeds te kijken.

Ik zou de fles in ieder geval in een afwasbakje zetten. mocht het eroverheen gaan dan blijft de rommel in ieder geval in het afwasbakje.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 27-06-2018 23:48 u »
• ik zou heel snel een blow-off maken in plaats van dit waterslot: er zit helemaal geen kopruimte meer in de fles. Dat gaat er geheid overheen.
Nee joh, de hevige gisting is al voorbij. Het is wat gist wat aan de hals plakt. ;)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 27-06-2018 23:50 u »
Perfect getimed dan. Precies tot bovenaan het dopje gekomen en niet in het waterslot.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #5 Gepost op: 28-06-2018 00:34 u »
Mijn gistkast was goedkoper :p

De oude koelkast was klaar voor grofvuil, en een STC-1000 is goedkoper dan zo'n ikea temperatuursensor.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #6 Gepost op: 28-06-2018 00:43 u »
De ikea-temperatuurmeter plak ik aan de buitenkant van de kast en die piept als het binnen te warm wordt en dan ren ik naar mijn vriezer en leg ik er extra ingevroren flessen water bij. Ik zei al: het is on a budget ;) Het led-lampje is verder puur voor verlichtingsdoeleinden, voorlopig hoef ik niet bij te verwarmen, alleen te koelen. En ik heb al een blow off gehad, netjes in een bakje gedesinfecteerd water.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 28-06-2018 00:54 u »
Ik vind het wel iets hebben, vooral die IKEA thermometer met sponsje en dan die fles ijs in de hoek. Perfecte eenvoud.

Online Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #8 Gepost op: 28-06-2018 02:56 u »
Hartstikke leuk dit! Zo kan het dus ook...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 28-06-2018 09:10 u »
Prima oplossing als je niet gecontroleerd kunt vergisten, vooral met dit weer!

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 28-06-2018 09:24 u »
Je kunt dit systeem heel mooi uitbeiden met temperatuurregeling. Het hoekje rond de fles afschermen met piepschuim met daarin een klein computerventilatortje. Ventilatortje kun je dan aan sluiten op een regelaartje bv STC-1000. Ventilatortje aan = koelen, ventilator uit = niet koelen. En elke dag flesje wisselen.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #11 Gepost op: 28-06-2018 09:51 u »
e kunt dit systeem heel mooi uitbeiden met temperatuurregeling. Het hoekje rond de fles afschermen met piepschuim met daarin een klein computerventilatortje. Ventilatortje kun je dan aan sluiten op een regelaartje bv STC-1000. Ventilatortje aan = koelen, ventilator uit = niet koelen. En elke dag flesje wisselen.

Goed idee. Ik dacht erover een inkbird te kopen, maar dat is misschien overkill voor dit systeempje :) Zie een beetje op tegen het gepiel met draadjes bij een STC. Wat ik nu doe is de fles heel goed inpakken in een dikke handdoek voor een zo langzaam mogelijke afgifte van de koude, anders daalt de temperatuur direct veel te snel in mijn kastje, maar dat is natuurlijk niet echt 'gecontroleerd'.

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #12 Gepost op: 28-06-2018 10:01 u »
Goed idee. Ik dacht erover een inkbird te kopen, maar dat is misschien overkill voor dit systeempje :) Zie een beetje op tegen het gepiel met draadjes bij een STC. Wat ik nu doe is de fles heel goed inpakken in een dikke handdoek voor een zo langzaam mogelijke afgifte van de koude, anders daalt de temperatuur direct veel te snel in mijn kastje, maar dat is natuurlijk niet echt 'gecontroleerd'.
Tja, ik vind je systeem heel ingenieus, maar als je dan toch gaat tweaken, doe dan inderdaad een inkbird (of toch STC1000) en koop op Marktplaats een koelkast voor een tientje. Ben je meteen goed klaar en hoef je niet naar de vriezer te rennen als de pieper af gaat voor een nieuwe fles.

Offline snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #13 Gepost op: 28-06-2018 10:22 u »
Dat met die flessen is ook precies hetzelfde principe als de Cool Brewing Bag.

Gewoon flessen van 1 of 2 L met ijs erin of kokend water. Om de dag verwisselen. Oke die tas isoleert wel beter natuurlijk.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 28-06-2018 10:23 u »
Oke die tas isoleert wel beter natuurlijk.

Nou dat hoeft absoluut niet.
Een kastje vol met piepschuim zal het beter doen vermoed ik, is een van de best isolerende middelen.

Offline snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #15 Gepost op: 28-06-2018 10:33 u »
Nou dat hoeft absoluut niet.
Een kastje vol met piepschuim zal het beter doen vermoed ik, is een van de best isolerende middelen.

Ah overheen gelezen dat het piepschuim was. Dacht gewoon in een ikea kastje.

Ja zeker mee eens!

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #16 Gepost op: 28-06-2018 10:38 u »
Tja, ik vind je systeem heel ingenieus, maar als je dan toch gaat tweaken, doe dan inderdaad een inkbird (of toch STC1000) en koop op MP een koelkast voor een tientje. Ben je meteen goed klaar en hoef je niet naar de vriezer te rennen als de pieper af gaat voor een nieuwe fles.

Zoek eigenlijk een kleinere oplossing dan een extra oude koelkast in mijn huis. Ik timmer misschien zelf iets kleins in elkaar dat in een verloren hoek onder een trap past waarmee ik een of max twee 10-liter vaatjes rond de 20° a 22° kan houden. Dan hoef ik nauwelijks te verwarmen (nooit kouder dan 19° graden hier) en alleen als het echt zomers is wat te koelen. Ga ik doen met wat hout, piepschuim, een koelboxdeksel, warmhouddingetje (geen idee nog wat) en een thermostaatje/inkbird.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #17 Gepost op: 28-06-2018 11:02 u »
Zoek eigenlijk een kleinere oplossing dan een extra oude koelkast in mijn huis. Ik timmer misschien zelf iets kleins in elkaar dat in een verloren hoek onder een trap past waarmee ik een of max twee 10-liter vaatjes rond de 20° a 22° kan houden. Dan hoef ik nauwelijks te verwarmen (nooit kouder dan 19° graden hier) en alleen als het echt zomers is wat te koelen. Ga ik doen met wat hout, piepschuim, een koelboxdeksel, warmhouddingetje (geen idee nog wat) en een thermostaatje/inkbird.
Denken dat een koele trapkast of kelder voor een meer gecontroleerde vergisting kan zorgen is een veelgemaakte fout. Natuurlijk zorgt een stabiele temperatuur na de vergisting ervoor dat je bier een meer constante temperatuur blijft houden, maar tegen die tijd maakt het eigenlijk al niet echt meer uit wat de temperatuur is. De temperatuurcontrole is met name van belang tijdens de hoofdvergisting (en al wat minder tijdens de navergisting). Je wort terugkoelen tot 20 graden en vervolgens in een ruimte zetten waar het 20 graden is, betekent alleen niet dat je vergisting ook op 20 graden plaats gaat vinden. De vergisting produceert namelijk warmte, veel warmte. Even zoeken op t forum leverde een testje van HansHalberstadt op, waaruit blijkt dat de hoofdvergisting in een volledig geïsoleerde omgeving zorgt voor een temperatuurstijging van zo'n 16 graden (!) Je moet dus flink koelen, zowel in de zomer als in de winter, om dat onder controle te houden en de temperatuur rond de 20 graden te houden. Natuurlijk houdt een omgevingstemperatuur die lager is dan de temperatuur in het vat de temperatuur wel een beetje naar beneden, maar zelfs 19 graden is bij lange na niet koud genoeg. Als je niet gaat koelen kun je je vergistingsvat dus misschien wel beter gewoon in de woonkamer zetten, dan in een kleine, iets koelere, kast, aangezien er dan meer ruimte is om de warmte aan de lucht af te voeren.

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #18 Gepost op: 28-06-2018 11:14 u »
Even zoeken op t forum leverde een testje van HansHalberstadt op, waaruit blijkt dat de hoofdvergisting in een volledig geïsoleerde omgeving zorgt voor een temperatuurstijging van zo'n 16 graden (!)
Factcheck: hij gaat van 5 naar 16 graden dus dat is niet 16 maar 11 graden stijging.
Wat niet wegneemt dat het een bi-zar feit is dat ik nog niet wist en wat dus behoorlijk verschil kan maken...
Ik vraag me alleen wel af in hoeverre de gistproducent er rekening mee houdt in zijn handleiding als die zegt dat een bovengister tussen de 15-23'C vergist kan worden...
Bedoelen ze hiermee dan de omgevingstemperatuur mee?
Want als je je vergisting 11 graden lager gaat houden zou dat wel eens enorme impact kunnen hebben.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #19 Gepost op: 28-06-2018 11:18 u »
Je moet dus flink koelen, zowel in de zomer als in de winter, om dat onder controle te houden en de temperatuur rond de 20 graden te houden. Natuurlijk houdt een omgevingstemperatuur die lager is dan de temperatuur in het vat de temperatuur wel een beetje naar beneden, maar zelfs 19 graden is bij lange na niet koud genoeg. Als je niet gaat koelen kun je je vergistingsvat dus misschien wel beter gewoon in de woonkamer zetten, dan in een kleine, iets koelere, kast, aangezien er dan meer ruimte is om de warmte aan de lucht af te voeren.

Juist voor die eerste dagen van de hoofdvergisting wil ik in de nog te timmeren kleine kast elektrothermische koeling met een thermostaatje aanbrengen. Ik weet dat dat overall niet de meest (kosten)effectieve manier van koelen is (understatement) maar voor die paar dagen zal het gaan voldoen en de rest van de vergisting zal koeling veel minder een issue zijn. Daarom kies ik voor deze methode zolang ik alleen af en toe een 10 liter-batchje brouw.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 28-06-2018 11:20 u »
Factcheck: hij gaat van 5 naar 16 graden dus dat is niet 16 maar 11 graden stijging.
Wat niet wegneemt dat het een bi-zar feit is dat ik nog niet wist en wat dus behoorlijk verschil kan maken...
Ik vraag me alleen wel af in hoeverre de gistproducent er rekening mee houdt in zijn handleiding als die zegt dat een bovengister tussen de 15-23'C vergist kan worden...
Bedoelen ze hiermee dan de omgevingstemperatuur mee?
Want als je je vergisting 11 graden lager gaat houden zou dat wel eens enorme impact kunnen hebben.

In praktijk is de stijging veel minder dan die 16 11 graden, ik geloof eerder een graad of 4, maar het gaat in het voorbeeld om een volledig afgesloten omgeving.

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #21 Gepost op: 28-06-2018 11:22 u »
In praktijk is de stijging veel minder dan die 16 graden, ik geloof eerder een graad of 4, maar het gaat in het voorbeeld om een volledig afgesloten omgeving
Dan nog, is 4 graden best een groot verschil.
Houd jij daar echt rekening mee in het proces of stel je de temperatuur gewoon in op (pak'mbeet) 18'C?

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 28-06-2018 11:25 u »
Ik hou er geen rekening mee. Het is namelijk de stijging die plaatsvindt over de hele hoofdvergisting bij elkaar opgeteld. Dus gedurende een dag of 2 (vandaar ook dat de opwarming in praktijk veel minder is). Dat is dus heel erg grof een stijging van een kwart graden per uur. Dat weet mijn koelkast wel terug te koelen

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #23 Gepost op: 28-06-2018 11:27 u »
Dan nog, is 4 graden best een groot verschil.
Houd jij daar echt rekening mee in het proces of stel je de temperatuur gewoon in op (pak'mbeet) 18'C?

Met een thermostaat zal er toch worden doorgekoeld tot de i gestelde 18 (bv) graden, ook al 'wil' het gist hoger? Je koeling moet dan alleen harder werken. Of zie ik dat verkeerd?

Offline emiel1

• Beheerder
  • Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 28-06-2018 11:30 u »
Met een thermostaat zal er toch worden doorgekoeld tot de i gestelde 18 (bv) graden, ook al 'wil' het gist hoger? Je koeling moet dan alleen harder werken. Of zie ik dat verkeerd?
Inderdaad. De enige vraag is dan of de opwarming harder gaat dan je koelkast kan koelen, maar dat gaat bij een normale verhouding volume wort/vermogen koelkast wel goed

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #25 Gepost op: 28-06-2018 12:00 u »
Wat ik nu doe is de fles heel goed inpakken in een dikke handdoek voor een zo langzaam mogelijke afgifte van de koude, anders daalt de temperatuur direct veel te snel in mijn kastje, maar dat is natuurlijk niet echt 'gecontroleerd'.
Hoelang doe je dan met een fles voordat al het ijs is ontdooit? als dat een dag of 2dagen is dan is het nog wel te overzien. Weer een koelkast erbij kost ook weer een hoop ruimte. theoretisch zou een 2 liter fles die helemaal bevroren is gedurende 18 uur moeten kunnen koelen met een vermogen van 10 watt. maar misschien heb je aan 5 watt ook al genoeg omdat jou kastje zo goed geisoleerd is. 10 liter gistend bier gedurende de gistingspiek zal maximaal zo'n 2-5 watt warmte afgeven. Dus misschien kun je wel 2 dagen koelen met een 2 liter fles in piepschuiim geisoleerd met ventilatortje.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #26 Gepost op: 28-06-2018 12:15 u »
Gisteren 1,5 liter om 21:00 uur erin was vanmorgen om 06:00 nog niet geheel ontdooid. De temperatuur daalde echter te sterk naar mijn smaak, nu heb ik er vanmorgen een fles ingezet die dik omwikkeld was met handdoek, in de hoop op een meer gedoseerde koudeafgifte en uitgestelde ontdooiing tot minstens vanavond :)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 28-06-2018 12:21 u »
een koelboxdeksel,

een koelbox (peltier element) heeft een heel laag rendement van hooguit 10% dus als je 5 watt koelvermogen nodig hebt kost het je al 50 watt aan elektra. kan wel maar kost dus meer stroom.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #28 Gepost op: 28-06-2018 12:28 u »
een koelbox (peltier element) heeft een heel laag rendement van hooguit 10% dus als je 5 watt koelvermogen nodig hebt kost het je al 50 watt aan elektra. kan wel maar kost dus meer stroom.

Ik weet het, maar omdat ik meestal maar 1 vaatje van 10 liter zal vergisten en er maar een korte periode daadwerkelijk gekoeld zal gaan worden, vind ik die inefficiëntie wel overkomelijk of in ieder geval opwegen tegen het ongemak van een hele (gebruikte, vergeelde, schimmelberubberde) koelkast :)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 28-06-2018 13:11 u »
Ik weet het, maar omdat ik meestal maar 1 vaatje van 10 liter zal vergisten en er maar een korte periode daadwerkelijk gekoeld zal gaan worden, vind ik die inefficiëntie wel overkomelijk of in ieder geval opwegen tegen het ongemak van een hele (gebruikte, vergeelde, schimmelberubberde) koelkast :)
ja dat is zeker waar. een kwartje per dag aan stroom valt nog te overzien als het over een paar dagen gaat.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 28-06-2018 17:27 u »
Mijn gistkast was goedkoper :p

De oude koelkast was klaar voor grofvuil, en een STC-1000 is goedkoper dan zo'n ikea temperatuursensor.

Klopt.
Hoor hier minstens 1x per jaar van mensen die een gratis koelkast of vriezer aanbieden.
Heb er nu dus 4 in gebruik  :)
Ook een iets/veel grotere inbouw koelkast is prima geschikt. Enige wat deze mist is een handgreep. Kan de gewoon een deurknopje opzetten.  Zouden er gaatjes van een deurgeleider in zitten, dan gewoon een kort schroefje erin. Kunststof plaatje onder de hoeken en gaan met de bana.. uh vergisting.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 28-06-2018 18:05 u »
Klopt.
Hoor hier minstens 1x per jaar van mensen die een gratis koelkast of vriezer aanbieden.
Ook een iets/veel grotere inbouw koelkast is prima geschikt. Enige wat deze mist is een handgreep. Kan de gewoon een deurknopje opzetten.  Zouden er gaatjes van een deurgeleider in zitten, dan gewoon een kort schroefje erin. Kunststof plaatje onder de hoeken en gaan met de bana.. uh vergisting.
ja maar dus niet compact zoals met een peltier element en dat was de vraag: compact

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #32 Gepost op: 28-06-2018 18:18 u »
Klopt.

Maar ik wil geen oude afgedankte grofvuilkoelkasten in mijn huis. Ik wil een compact systeempje dat een beetje gecontroleerd bij-koelt op de warme dagen.

De bevroren fles die ik vanmorgen om 06:00 uur in de budget-kast legde, is nu bij thuiskomst (18:00 uur) in een behoorlijk opgewarmd huis, nog steeds slechts half ontdooid bij een stabiele temperatuur in de kast van 20°. Eigenlijk prima zo, behalve dat het systeem stokt als ik een paar dagen weg ben. Vandaar dat ik volgende week toch een peltier kastje in elkaar zal zetten.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #33 Gepost op: 28-06-2018 21:24 u »
ja maar dus niet compact zoals met een peltier element en dat was de vraag: compact

Had niet vergenoeg terug gelezen.

Maar ik wil geen oude afgedankte grofvuilkoelkasten in mijn huis. Ik wil een compact systeempje dat een beetje gecontroleerd bij-koelt op de warme dagen.

Ik snap wat je bedoelt. Maar gratis koelkasten zijn niet altijd vieze kneuzen.
Kreeg anderhalf jaar geleden een wijn koelkast (voor in de livingroom) in nieuw staat aangeboden ivm plaatsgebrek.
Voor mij te klein dus niet aangenomen.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #34 Gepost op: 29-06-2018 08:32 u »
zoals al gezegd, met 10 liter gistend bier heb je maar maximaal 2-5 watt aan vermogen wat de gist produceert. Dus dat moet je peltier kunnen koelen. met 10% rendement moet je dan een peltier hebben van 50 watt. Maar een tafelmodel camping compressorkoelkast met deksel aan de bovenkant is misschien wel even compact als jouw opstelling nu en kun je aan de bovenkant nog uitbreiden met piepschuim, maar veel zuiniger qua stroom.   

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #35 Gepost op: 29-06-2018 10:25 u »
zoals al gezegd, met 10 liter gistend bier heb je maar maximaal 2-5 watt aan vermogen wat de gist produceert. Dus dat moet je peltier kunnen koelen. met 10% rendement moet je dan een peltier hebben van 50 watt. Maar een tafelmodel camping compressorkoelkast met deksel aan de bovenkant is misschien wel even compact als jouw opstelling nu en kun je aan de bovenkant nog uitbreiden met piepschuim, maar veel zuiniger qua stroom.

Klopt, die zijn (nieuw) wel een stukje duurder in aanschaf, maar tweedehands misschien goedkoper. Ze zijn vaak 65 a 85 watt en ook niet altijd de hoogste energieklasse.

Voor mijn 'projectje' kocht ik bij de Lidl voor 39 euro een 40 watt 230 v koelbox in energieklasse A+++ waarvan het deksel los kan en vlak is (kan zo passend gelegd worden op de uit te zagen uitsparing in het deksel van mijn bouwsel) en die zowel kan koelen als verwarmen, mocht ik de gistkast ooit in de schuur zetten in de winter. Doordat ik dikkere polystyreen-gevulde wanden ga gebruiken dan de relatief dunne wandjes van de plastic koelbox, verwacht ik ook nog wat rendementsvoordeel te behalen.
Ik maak de kast iets groter zodat ik de kast 'modulair' kan aanpassen aan de inhoud dmv los in te zetten polystyreenblokken, zodat ik de ruimte aan kan passen aan de situatie (alleen het gistvat, of bij te plaatsen ingevroren waterflessen als 'startkoeling', evt een gistvat van net 1 maatje meer, een blow-off enz). Hoe dan ook zal de te koelen inhoud groter zijn dan die van de koelbox. Daar staat dan betere isolatie tegenover plus dat ik er niet van plan ben 20 graden onder omgevingstemperatuur te gaan koelen, het zal om max 5 a 8 graden gaan, meestal maar om 2 of 3. Ik ga geen pils brouwen. We zullen zien...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 29-06-2018 11:01 u »
bij de Lidl voor 39 euro een 40 watt 230 v koelbox in energieklasse A+++ waarvan het deksel los kan en vlak is

A+++ kan volgens mij niet anders zijn dan compressor omdat peltier een te laag rendement heeft.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #37 Gepost op: 29-06-2018 11:24 u »
A+++ kan volgens mij niet anders zijn dan compressor omdat peltier een te laag rendement heeft.

Het is deze https://www.lidl.de/de/crivit-elektrokuehlbox/p270962
Geen compressor.

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #38 Gepost op: 29-06-2018 11:33 u »
zoals al gezegd, met 10 liter gistend bier heb je maar maximaal 2-5 watt aan vermogen wat de gist produceert.

Kun je dat gewoon vermenigvuldigen, Hans? Dus voor 20 liter 4-10 watt?

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 29-06-2018 14:10 u »
Kun je dat gewoon vermenigvuldigen, Hans? Dus voor 20 liter 4-10 watt?
Ja. Het vermogen is direct bepaald door suikerafname per dag. En 2 keer zoveel wort geeft dus 2 x zoveel suikerafname dus 2 x zoveel afgegeven vermogen.
eea is natuurlijk wel afhankelijk van de felheid van de gisting, dus een trage gisting zal veel minder suikerafname per dag geven dus minder vermogen.
1kg suiker vergisten geeft 615kJoule aan energie, dus 1kg suiker omzetten per dag is dan 615kJ/(24*3600) j/s=7.1watt

Bij benadering heb je ca 22g suikeromzetting per SGpunt daling per 10 liter wort (rekendemo HansH, 24.2g/sg/10l voor begin SG=1040 en 20.6g/sg/10l voor begin SG=1080)  =>615Joule x 22g=13.5kJ per SG puntdaling per 10 liter wort.

stel je hebt dus 10 liter wort met tijdens de gistingspiek 20SG punten per dag afname dan heb je 20 x 13.5kj/(24*3600sec)=3 watt en dus 6 watt voor 20 liter

zie bv deze curve van 50 liter wort met ca 30 Sg punten per dag tijdens de gistingspiek

P=sgpunten per dag x 0.15 x volume/10liter Dat levert ca 30 x 0.15watt* 5=23 watt

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 29-06-2018 14:11 u »
Helder, dank je.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #41 Gepost op: 03-07-2018 19:15 u »
Update: om mijn eerste gecontroleerde-peltier-vergistingskast-on-a-budget te gaan bouwen heb ik de koelbox binnen. Net uitgepakt en een proefrondje aan het draaien. Heeft een draaiknopje om het vermogen (en stroomverbruik) terug te schroeven.  Het ding is A+++, en het kWh/annum is 55kWh, al snap ik niet hoe dat kan bij 40 watt. Op vol vermogen koelt hij redelijk snel terug en kan hij makkelijk op de helft van zijn capaciteit (en geluidssterkte) draaien, maar natuurlijk nog zonder warmteopwekkend vergistingsvat erin. Deze week een kastje in elkaar schroeven met 4 cm dikke piepschuim isolatie en de deksel van de koelbox daar bovenop plaatsen.

Na een goed uur koelen is de temperatuur in de box 8° Celsius op 40 watt bij een kamertemperatuur van rond de 26°. Als ik hem gevuld straks op een graad of 18 kan houden, ben ik al blij. Zolang ik nog geen Inkbird heb, ga ik proberen of ik hem stabiel kan houden met de combi vermogen-draaiknop op de box/tijdklok die om het kwartier de peltier aanschakelt.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #42 Gepost op: 04-07-2018 18:37 u »
Kastje in de maak. Nog 4 cm isolatie toevoegen en beplating.

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #43 Gepost op: 04-07-2018 18:50 u »
Ingenieus!

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #44 Gepost op: 06-07-2018 00:50 u »
Isolatie erin en plaatje eromheen...
Nu met 12-liter Speidel (staat op een verhoogde bodem met extra lagen losse platen piepschuim om de hoeveelheid 'loze inhoud' te beperken) maar er past (als ik de extra bodemplaten eruit haal) evt. ook een 20-liter Speidel in.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #45 Gepost op: 06-07-2018 10:46 u »
Dat gaat helemaal goed komen. ;)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 06-07-2018 12:00 u »
Ziet er mooi uit hans!

Voordeel lijkt me ook dat inplaats van je vat in de kast te moeten tillen, je gewoon de kast over het vat heenschuift.
Is toch wat handzamer.

Offline haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #47 Gepost op: 07-07-2018 18:18 u »
Mooi gedaan! Bij de huidige buitentemperatuur hoef je slechts te koelen en kun je meteen aan de slag! Geen STC-1000 nodig zelfs.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #48 Gepost op: 08-07-2018 10:26 u »
Als ik de koeling op 'eco' zet, houdt 'ie de temperatuur in de kist op 18°. Er is wel een Inkbird onderweg trouwens.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #49 Gepost op: 08-07-2018 10:42 u »
Als je een echte gisting doet is het misschien wel verstandig om er een grote vuilniszak in te doen met de randjes omgeflapt naar buiten tussen de kast en de koeling door en daar je vat in te zetten. Dat voorkomt als je een overschuimer krijgt dat je je hele kastje uit elkaar moet halen om het schoon te maken incl het hout.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #50 Gepost op: 08-07-2018 14:21 u »
Als je een echte gisting doet is het misschien wel verstandig om er een grote vuilniszak in te doen met de randjes omgeflapt naar buiten tussen de kast en de koeling door en daar je vat in te zetten. Dat voorkomt als je een overschuimer krijgt dat je je hele kastje uit elkaar moet halen om het schoon te maken incl het hout.

Geweldige tip! Simpel eigenlijk, maar ik was er niet opgekomen. Had al wel een plastic 'lekbak' onderin geplaatst maar of dat opstaande randje hoog genoeg is, is een gokje dat ik misschien liever niet neem inderdaad.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #51 Gepost op: 08-07-2018 15:52 u »
En met de koelkop ingepast in het deksel.
To do: deurspion inboren om binnen te kijken zonder de kast te openen. Lampje vinden met schakelaar om de kast te verlichten.

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 08-07-2018 17:51 u »
Ziet er mooi uit, Hansepans!  :)

Mag ik vragen waar je de koelbox vandaan hebt en wat je ervoor betaald hebt?

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #53 Gepost op: 08-07-2018 20:18 u »
Als je weinig ruimte hebt, is dit een mooie oplossing. Maar anders is een 2e hands koelkast toch meer "on a budget" denk ik. :brouwen:

Offline haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
Vergistingskast on a budget
« Reactie #54 Gepost op: 08-07-2018 23:17 u »
Als je weinig ruimte hebt, is dit een mooie oplossing. Maar anders is een 2e hands koelkast toch meer "on a budget" denk ik. :brouwen:
Hansie heeft nu meer eer van zn werk. Dan smaakt zijn ook veel beter. Goed bezig Hansie. Dit maakt brouwen nou zo mooi!
En leuk dat je het met ons wilt delen!

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 08-07-2018 23:27 u »
Hansie heeft nu meer eer van zn werk. Dan smaakt zijn ook veel beter. Goed bezig Hansie. Dit maakt brouwen nou zo mooi!
Daar ben ik het wel mee eens. Het bouwen van iets moois wat werkt geeft veel voldoening. En dit is veel mooier dan een oude koelkast.

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #56 Gepost op: 08-07-2018 23:30 u »
Supertof geworden Hans!

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #57 Gepost op: 08-07-2018 23:33 u »

Thanks!
Los van de Inkbird (die heb je ook nodig met een koelkast), zit er voor 4 tientjes aan koelboxdeksel en 2 tientjes aan hout en piepschuim in. Zal inderdaad net iets meer zijn dan een tweedehands koelkast.

Ik ga hem nog in de krijtbordverf zetten, dan kan ik er met krijt tekeningetjes opkalken en welk bier er aan het gisten is, welke datum, temp schema, enz enz.

@brouwmark hij komt van de Lidl en was net geen 4 tientjes. Deze is ideaal omdat hij aan de onderkant perfect plat is en dus goed passend op een mdf plaat te zetten is. Ik kan hem desgewenst ook weer gewoon terug op de koelbox klikken, ik heb niets hoeven snijden/slopen.

Offline haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #58 Gepost op: 08-07-2018 23:37 u »
Thanks!
Los van de Inkbird (die heb je ook nodig met een koelkast), zit er voor 4 tientjes aan koelboxdeksel en 2 tientjes aan hout en piepschuim in. Zal inderdaad net iets meer zijn dan een tweedehands koelkast.
Blijf lekker zo denken! Out off the coolbox zeg maar! Heel goed voor de kwaliteit van je

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #59 Gepost op: 12-07-2018 00:53 u »
Eerste zelfgebrouwen bier gebotteld en in de flesjes terug in de klimaatkast (mét Inkbird inmiddels).

Restantje uit gistfles geproefd, weinig koolzuur nog en niet gekoeld, maar ik was verbaasd dat iets wat weken in een fles in een slaapkamerkast heeft gestaan toch al een aangename smaak kan hebben, duidelijk een biersmaak, met een bittertje van de koriander. Benieuwd hoe de smaak en het koolzuur zich op fles ontwikkelt en straks lekker koud gaat smaken.

De flesjes in de peltier klimaatkast gezet op 19.5°, hopelijk een goede temperatuur...

Nu... Geduld hebben 😏

Online Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #60 Gepost op: 12-07-2018 06:21 u »
Hergisting op fles mag op een hogere temperatuur, bv. 24°C.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #61 Gepost op: 12-07-2018 13:36 u »
Hergisting op fles mag op een hogere temperatuur, bv. 24°C.

Ok, ik ga hem aanpassen.

Ik las dat bij hergisting op fles een constante temperatuur wat minder belangrijk is, klopt dat? En dat als je de hergist op lagere temperatuur het schuim en het koolzuur 'fijner' wordt dan bij een hogere temperatuur?

Online Koen S

• Senior lid
« Reactie #62 Gepost op: 12-07-2018 14:45 u »
Ok, ik ga hem aanpassen.

Ik las dat bij hergisting op fles een constante temperatuur wat minder belangrijk is, klopt dat? En dat als je de hergist op lagere temperatuur het schuim en het koolzuur 'fijner' wordt dan bij een hogere temperatuur?
Een constante temperatuur is inderdaad niet zo cruciaal, maar grote schommelingen moet je toch vermijden: dat heeft de gist niet graag en je wil die echt te vriend houden.  :)
Of je kleine of grote koolzuurbellen hebt hangt niet af van je vergistingstemperatuur, wél van je brouwproces en de temperatuur tijdens bottelen, tijdens bewaring na de vergisting en de temperatuur vóór het schenken.
Duvel gebruikt hiervoor een speciaal procedé: het bier koud wordt gebotteld, rond het vriespunt, de flessen gaan dan in de warme kamer bij 23° gedurende drie weken. Dan koelen ze in drie dagen terug naar 2° en blijft het bier nog drie weken in de koelcel bij 2°. Hierna is het bier klaar. Ik vermoed dat dit koud conditioneren mee zorgt voor de fijne CO2-bellen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #63 Gepost op: 12-07-2018 22:18 u »
...
Duvel gebruikt hiervoor een speciaal procedé: het bier koud wordt gebotteld, rond het vriespunt, de flessen gaan dan in de warme kamer bij 23° gedurende drie weken. Dan koelen ze in drie dagen terug naar 2° en blijft het bier nog drie weken in de koelcel bij 2°. Hierna is het bier klaar. Ik vermoed dat dit koud conditioneren mee zorgt voor de fijne CO2-bellen.

Ik geloof niet dat dit met "fijn" schuim van doen heeft. Denk meer voor de smaak. (voorkomen van oxidatie oid)

Hier vrijwel altijd fijn schuim dat langer staande blijft, 4 weken nadat de hergisting gereed is.
Hergisting op 25 graden geeft bij mij ook fijn schuim. Invloed zal m.i. minimaal zijn.

Online Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #64 Gepost op: 13-07-2018 02:49 u »
Helemaal mee eens, maar toch heeft dit wel wat!

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #65 Gepost op: 13-07-2018 07:19 u »
Helemaal mee eens, maar toch heeft dit wel wat!

De 'on a budget' topictitel sloeg uiteindelijk vooral op mijn initiële klimaatkastje: een ikeakastje met piepschuim isolatie en een fles ijswater. De peltierkast is niet echt budget meer te noemen als je het vergelijkt met een semi-gratis Marktplaatskoelkast. Maar een leuk projectje om te maken en het werkt prima voor het doel dat ik ermee beoog.

Online Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #66 Gepost op: 13-07-2018 08:40 u »
De 'on a budget' topictitel sloeg uiteindelijk vooral op mijn initiële klimaatkastje: een ikeakastje met piepschuim isolatie en een fles ijswater. De peltierkast is niet echt budget meer te noemen als je het vergelijkt met een semi-gratis Marktplaatskoelkast. Maar een leuk projectje om te maken en het werkt prima voor het doel dat ik ermee beoog.

Dit is inderdaad geen on a budget projectje meer. Ik voig je topic met interesse. Ik zelf ben absoluut niet zo handig. Ik krijg zoiets nooit voor mekaar. Daarom koos ik voor een koelkast. Eerst was het er een, inmiddels zijn het er drie. Alledrie goedkoop gekocht via marktplaats. Ik had geluk. Ze zijn allemaal in prima staat, ze waren mooi schoon en alles past er mooi in. Ik gebruik ook Inkbirds. Twee uit China en de laatste heb ik gewoon hier besteld.

:petje-af: :petje-af:

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #67 Gepost op: 13-07-2018 09:20 u »
Ik gebruik ook Inkbirds. Twee uit China en de laatste heb ik gewoon hier besteld.

:petje-af: :petje-af:

Maken jouw Inbirds (ik heb de 308) ook een zacht geluid als ze aanstaan? Ik bedoel geen alarmgeluid, maar meer een soort white noise. Niet hard, maar wel hoorbaar.

Online Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #68 Gepost op: 13-07-2018 10:04 u »
Maken jouw Inbirds (ik heb de 308) ook een zacht geluid als ze aanstaan? Ik bedoel geen alarmgeluid, maar meer een soort white noise. Niet hard, maar wel hoorbaar.
Ik heb even voor je geluisterd. Nee, ik hoor niks. Ik hoor wel een geluidje als ik een parameter wijzig, met name als een parameter begint te knipperen.

De ¨Chinese¨ Inkbirds:

De ¨Nederlandse¨ Inkbird:

De Nederlandse versie is iets anders. De temperatuurprobe is los te koppelen. Dat gaat bij de Chinese versie niet.

Online Koen S

• Senior lid
« Reactie #69 Gepost op: 13-07-2018 19:31 u »
Ik geloof niet dat dit met "fijn" schuim vandoen heeft. Denk meer voor de smaak. (voorkomen van oxidatie oid)

Hier vrijwel altijd fijn schuim dat langer staande blijft, 4 weken nadat de hergisting gereed is.
Hergisting op 25 graden geeft bij mij ook fijn schuim. Invloed zal m.i. minimaal zijn.
Ik had het niet over fijn schuim, maar over fijne koolzuurbelletjes. Ik vraag me af of er een correlatie is tussen beide. Ik heb vaak fijn schuim maar toch een ander mondgevoel dan bij een Duvel. Duvel jaagt heel hard, maar met kleine parels. Bij mij zijn de belletjes grover.  Het schuim heeft denk ik meer met de aanwezige eiwitten te maken. Of zie ik het verkeerd?
Je kan toch een rots van schuim hebben dat lang overeind blijft met relatief weinig koolzuur?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #70 Gepost op: 13-07-2018 20:16 u »
Ik had het niet over fijn schuim, maar over fijne koolzuurbelletjes. Ik vraag me af of er een correlatie is tussen beide. Ik heb vaak fijn schuim maar toch een ander mondgevoel dan bij een Duvel. Duvel jaagt heel hard, maar met kleine parels. Bij mij zijn de belletjes grover.  Het schuim heeft denk ik meer met de aanwezige eiwitten te maken. Of zie ik het verkeerd?
Je kan toch een rots van schuim hebben dat lang overeind blijft met relatief weinig koolzuur?

Klopt, met weinig koolzuur kan je ook een berg schuim hebben. Is hiero vrijwel altijd, mooie kleine bubbeltjes
Ik heb nog geen tripelachtige zoals Duvel met veel koolzuur gemaakt. (Volgens mij heeft Duvel redelijk veel koolzuur.) Mss eens een keer proberen met max aan bottelsuiker, maar dan bij max 12 flesjes of zo. Ben fan van zo'n 6 gram/liter max.

Duvel in een Duvelglas heeft mooie belletjes door de structuur van de bodem. Komen mooi vanaf de bodem. Heb hier alle Duvelglazen weg gedaan dus kan niet zien wat mijn bier in zo'n glas doet. (Of mss met een dremel wat krasjes maken in een oud glas).

Online Koen S

• Senior lid
« Reactie #71 Gepost op: 13-07-2018 20:44 u »
Klopt, met weinig koolzuur kan je ook een berg schuim hebben. Is hiero vrijwel altijd, mooie kleine bubbeltjes
Ik heb nog geen tripelachtige zoals Duvel met veel koolzuur gemaakt. (Volgens mij heeft Duvel redelijk veel koolzuur.) Mss eens een keer proberen met max aan bottelsuiker, maar dan bij max 12 flesjes of zo. Ben fan van zo'n 6 gram/liter max.

Duvel in een Duvelglas heeft mooie belletjes door de structuur van de bodem. Komen mooi vanaf de bodem. Heb hier alle Duvelglazen weg gedaan dus kan niet zien wat mijn bier in zo'n glas doet. (Of mss met een dremel wat krasjes maken in een oud glas).
Hopus heeft veel schuim, maar is toch veel minder jagend dan Duvel, zelfs in een Duvelglas, slechts zachtjes parelend, dus de krasjes verklaren bijlange niet alles.

Offline Mark GA

• Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #72 Gepost op: 15-07-2018 08:06 u »
Misschien kan deze discussie over schuim even losgeknipt worden van dit topic over de gistkast?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 15-07-2018 14:20 u »
Misschien kan deze discussie over schuim even losgeknipt worden van dit topic over de gistkast?

Naar gekeken maar afsplitsen is niet goed mogelijk omdat een aantal berichten meerdere onderwerpen hebben.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #74 Gepost op: 21-07-2018 16:31 u »
Update: vanmiddag eerste eigenbrouw flesje ooit geopend na bijna twee weken hergisten op fles in mijn klimaatkast-(voorheen)-on-a-budget. En: het was prima drinkbaar! Zelfs een schuimlaag(je), koolzuur, niet zoet, bittertje (korianderzaad?) en alcohol! Gewoon prima Belgisch blond. Blij mee!

Ik laat de rest van de flessen nog een weekje warm staan voor nog wat extra prik (hopelijk), dan in de koeling.

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #75 Gepost op: 22-07-2018 02:02 u »
Ziet er top uit Hans!

Online Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #76 Gepost op: 22-07-2018 08:05 u »
Update: vanmiddag eerste eigenbrouw flesje ooit geopend na bijna twee weken hergisten op fles in mijn klimaatkast-(voorheen)-on-a-budget. En: het was prima drinkbaar! Zelfs een schuimlaag(je), koolzuur, niet zoet, bittertje (korianderzaad?) en alcohol! Gewoon prima Belgisch blond. Blij mee!

Ik laat de rest van de flessen nog een weekje warm staan voor nog wat extra prik (hopelijk), dan in de koeling.

Mooi man. Daar doen we het voor!

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #77 Gepost op: 23-07-2018 06:54 u »
Yes, en hoppa een nieuwe (IPA) in de vergistingskast...

Online Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #78 Gepost op: 23-07-2018 09:04 u »
Yes, en hoppa een nieuwe (IPA) in de vergistingskast...

Ja, zo gaat dat Hansepans hahahahaaaaaaa.

Tags: