Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Juiste berekening recept?  (gelezen 196 keer)

Offline bsmpower

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Juiste berekening recept?
« Gepost op: 27-06-2018 16:56 u »
Binnenkort wil ik weer gaan brouwen. Grootste verschil is dat ik nu een Easybrew heb, waar ik eerder op gas kookte via BIAB methode. Ik ben bezig om mijn recept samen te stellen en heb een paar zaken waarvan ik niet zeker weet of ik dit goed heb gedaan. Ik hoor graag jullie op- of aanmerkingen op onderstaand recept en vragen, op volgorde van belangrijkheid :)

1. Water verlies
- Starten met 23 liter
- Verlies opname water door mout 4 liter
- Ga niet naspoelen denk ik, dus hou geen rekening met extra water op een later moment
- Daarom gekozen voor 19 liter om de kook mee te starten
- Uitgaande van verdamping van 4 liter per uur kom ik uit op 15 liter

Correct?

2. Brouwrendement
- Aangezien ik voor het eerst brouw met de Easybrew ga ik uit van 55%. Is dat een goed streven?

3. Maischschema
- Ik heb deze verdeeld in 3 stappen en willekeurig overgenomen van forum bericht. Op- of aanmerkingen?

4. Hop
- Ik heb tot nu toe vooral met Mosaic gebrouwen en wil eens wat anders. Met name ook omdat ik merk dat de Mosaic wel een typische smaak heeft. Ik hou van tropisch fruitige IPA's. Nu zie ik Citra en Cascade veel voorbij komen. Wat is jullie idee van de smaak die het gaat opleveren?

5. Schuim, koolzuur en mondgevoel
- Mijn vorige IPA vond ik wat waterig. Ook had ik meer koolzuur gewild en een schuimlaag die langer bleef staan. Nu lees ik veel over het toevoegen van tarwe of haver? Of misschien iets meer suiker toevoegen dan 7 g/l die ik nu aan hou?

Tags: