Juiste berekening recept?

Gestart door bsmpower, 27-06-2018 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bsmpower

Binnenkort wil ik weer gaan brouwen. Grootste verschil is dat ik nu een Easybrew heb, waar ik eerder op gas kookte via BIAB methode. Ik ben bezig om mijn recept samen te stellen en heb een paar zaken waarvan ik niet zeker weet of ik dit goed heb gedaan. Ik hoor graag jullie op- of aanmerkingen op onderstaand recept en vragen, op volgorde van belangrijkheid :)

1. Water verlies
- Starten met 23 liter
- Verlies opname water door mout 4 liter
- Ga niet naspoelen denk ik, dus hou geen rekening met extra water op een later moment
- Daarom gekozen voor 19 liter om de kook mee te starten
- Uitgaande van verdamping van 4 liter per uur kom ik uit op 15 liter

Correct?

2. Brouwrendement
- Aangezien ik voor het eerst brouw met de Easybrew ga ik uit van 55%. Is dat een goed streven?

3. Maischschema
- Ik heb deze verdeeld in 3 stappen en willekeurig overgenomen van forum bericht. Op- of aanmerkingen?

4. Hop
- Ik heb tot nu toe vooral met Mosaic gebrouwen en wil eens wat anders. Met name ook omdat ik merk dat de Mosaic wel een typische smaak heeft. Ik hou van tropisch fruitige IPA's. Nu zie ik Citra en Cascade veel voorbij komen. Wat is jullie idee van de smaak die het gaat opleveren?

5. Schuim, koolzuur en mondgevoel
- Mijn vorige IPA vond ik wat waterig. Ook had ik meer koolzuur gewild en een schuimlaag die langer bleef staan. Nu lees ik veel over het toevoegen van tarwe of haver? Of misschien iets meer suiker toevoegen dan 7 g/l die ik nu aan hou?


Em van Es

Hey BSMpower. Ik heb onlangs de Easybrew50 aangeschaft en zit met gelijksoortige vragen. Ik heb gemerkt dat ik op een veel hogere start SG uitkom met het nieuwe brouwsysteem.
Hiervoor brouwde ik op gas met een eigengemaakte hevelfilter.

Ben benieuwd hoe anderen hun recepten hebben aangepast.

Snelbier

Citaat van: bsmpower op 27-06-2018  16:56 u1. Water verlies
- Starten met 23 liter
- Verlies opname water door mout 4 liter
- Ga niet naspoelen denk ik, dus hou geen rekening met extra water op een later moment
- Daarom gekozen voor 19 liter om de kook mee te starten
- Uitgaande van verdamping van 4 liter per uur kom ik uit op 15 liter
2. Brouwrendement
- Aangezien ik voor het eerst brouw met de Easybrew ga ik uit van 55%. Is dat een goed streven?
3. Maischschema
- Ik heb deze verdeeld in 3 stappen en willekeurig overgenomen van forum bericht. Op- of aanmerkingen?
4. Hop
- Ik heb tot nu toe vooral met Mosaic gebrouwen en wil eens wat anders. Met name ook omdat ik merk dat de Mosaic wel een typische smaak heeft. Ik hou van tropisch fruitige IPA's. Nu zie ik Citra en Cascade veel voorbij komen. Wat is jullie idee van de smaak die het gaat opleveren?
5. Schuim, koolzuur en mondgevoel
- Mijn vorige IPA vond ik wat waterig. Ook had ik meer koolzuur gewild en een schuimlaag die langer bleef staan. Nu lees ik veel over het toevoegen van tarwe of haver? Of misschien iets meer suiker toevoegen dan 7 g/l die ik nu aan hou?
1. Waterbereking lijkt correct, maar houd er rekening mee dat je nog +/- 1L aan hopverlies en eiwit-drek hebt.
Ik neem zelf liever 1L maischwater minder.  Hoger SG dan te corrigeren met wat water. Eruit halen is lastiger :-X
2. Brouwrendement zou ik voor dit bier (en meer ervaren brouwer) op 60% zetten.
3. maischschema stap-50'C?  Eiwitrust voor volledig gemodificeerde mouten? Verspilde moeite, niet doen.
4.  Hop.  Citra is (naast de standaardhops als Saaz etc) mijn favoriet, maar dan met klassieke hops als bitterhop vanwege mogelijk wat scherp bitter van Citra.
Smaken verschillen, en omschrijven is nog lastiger.   Op gevoel zou ik voor bitter gek genoeg een Saaz of StGolding nemen..
5. Schuim, koolzuur, en mondgevoel.. De 3 lastigste elementen van brouwen in één zin..
- Schuim-HOUDBAARHEID is de lastigste.  Ook op dit forum veel over geschreven en gelinkt, maar géén consensus over juiste procedures..
- Koolzuur.. Deels kwestie van smaak. In mijn recept voor Blonde+Citra (light-versie van DuvelCitra) dat sterk lijkt op jouw recept gaat aan bottelsuiker 8g/L, bevalt prima.
- Mondgevoel, nog lastiger.. In mijn eerder aangehaalde recept gaat Pilsmout, 10% suiker, en 4% tarweBLOEM. Ik mis er niks aan..
Hoop dat je er wat mee kan.. Bij twijfel: gewoon brouwen; niet geschoten is altijd mis.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.