ONK 2018 B1 + Algemeen Kampioen - Schwarz - Wolter Jonkman

Gestart door Wolter, 27-06-2018 15:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolter

Eindelijk tijd om mijn recept even te posten. Mocht je er vragen of opmerkingen over hebben dan hoor ik het graag.

Het bier scoorde bij het afgelopen ONK 93 punten.

In de opmerking: "Prima bier, aan de volle kant qua geur en smaak"
Vind ik een fijn compliment omdat ik het bier ook iets voller wilde dan de gemiddelde schwarz die nogal eens aan de waterige slappe kant zijn.

De hoppen zijn van de oogst 2017. Whitbread van een hopveld in het oosten van het land wat via een Bierkaai-lid voor ons te verkrijgen was en de Tettnanger uit mijn eigen tuin.

In het recept zijn 2 pakken Wyeast Munich Lager gebruikt. Normaal maak ik een starter maar daar had ik in de periode voor de brouwdag te weinig tijd voor daarom heb ik 2 pakken gesmacked en het recept zodanig aangepast dat ik met 200 miljard cellen goed uit zou komen. Verklaard dus ook gelijk de kleine batch.   ;)

Mocht iemand de dwang voelen om dit recept commercieel te gaan brouwen? Ga je gang maar het is netjes om dit even te vragen en op het etiket te vermelden waar je de inspiratie vandaan hebt gehaald.  >:D


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSwaart Baaier
BierstijlSchwarz
Volume11.5
Begin SG1.048 SG
Eind SG1.015 SG
Alcoholgehalte4.3 vol.%
Berekende kleur (Morey)66 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Kooktijd80 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.80 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC72.8 %
0.40 kgMunich (13-17 EBC)Brewferm15 EBC16.0 %
0.12 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC4.9 %
0.12 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC4.9 %
0.04 kgMroost 1400Dingemans1400 EBC1.5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurRust tijd
inmaischen54.0 °C0 min.
stap 263.0 °C35 min.
Stap 373.0 °C30 min.
Uitmaischen78.0 °C5 min.

Hop
HoeveelheidNaamTypeKooktijd/toevoegingIBU
14.6 gWhitbread Golding (NL verbouwd)bellen80 min.19.4 IBU
4.8 gWhitbread Golding (NL verbouwd)bellen25 min.4.2 IBU
4.8 gTettnanger 2017bellen25 min.2.4 IBU
18.0 gTettnanger 2017bellen10 min.4.8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamGebruik
2.40 gIers mos (Supermoss HB poeder van Five Star)koken

Gist
HoeveelheidNaamType
2.0 pak(ken)Munich Lager (2308)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting16.0 °C
Max. temp. hoofdvergisting16.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting13.0 °C
Temp. nagisting16.0 °C
Temp. lagering2.0 °C


davyd

Ouch! Dit recept is nog fouter dan Neymar die weent omdat hij een wedstrijdje heeft gewonnen  :police:  :huilen: :nut: :proost: :degroeten:

Adbrouwt

Proficiat Wolter met je mooie resultaat. En een hoog cijfer voor je bier maakt je een terechte winnaar.

Jacques

Bedankt voor het delen van het recept. Je staat opnieuw in de eregalerij. Voor de 6e keer maar liefst! Een knappe prestatie.

tdp

Nogmaals gefeliciteerd Wolter! Ik heb volgens mij nog een flesje staan van je, zal ik eens voor gaan zitten!

jaapz

Citaat van: Wolter op 27-06-2018  15:43 uVergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting16.0 °C
Max. temp. hoofdvergisting16.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting13.0 °C
Temp. nagisting16.0 °C
Temp. lagering2.0 °C


Hoog begonnen in de hoofdgisting en laag geeindigd? Met mijn schwarz (van het bierfestival groningen) heb ik het juist andersom gedaan, van 18C naar 21C met w34/70.
Nog een reden voor dat je warm begint en laag eindigt? Hoe lang heb je gelagerd?

Nogmaals gefeliciteerd! Jouw schwarz heeft zo te zien de tijd beter doorstaan dan de mijne (71 punten op het ONK)  :biersmile:

Wolter

Citaat van: jaapz op 28-06-2018  09:25 uHoog begonnen in de hoofdgisting en laag geeindigd? Met mijn schwarz (van het bierfestival groningen) heb ik het juist andersom gedaan, van 18C naar 21C met w34/70.
Nog een reden voor dat je warm begint en laag eindigt? Hoe lang heb je gelagerd?


De gist die ik heb gebruikt is een ondergister. Die laat ik bij lage temperaturen vergisten. Start meestal iets hoger om de vergisting op gang te brengen en verlaag daarna vrij snel de temperatuur voor de hoofdvergisting. Na de vergisting heb ik relatief snel gebotteld. Bier was al behoorlij helder. Uiteindelijk heeft het een paar dagen op 2C gestaan voor bottelen. De lagering is na hergisting op fles gedaan. Eerst dus een periode warm tot de hergisting is afgerond en daarna koel weg gezet voor enkele weken.

Biertje1985

Gefeliciteerd, hele mooie score. Bedankt voor het delen een Schwarz staat nog op de planning voor OBBK misschien ik haal wat inspiratie uit jouw recept.

Munich Lager, geen last gehad van zwavel. De laatste keer dat ik met de Munich Lager vergiste was dat duidelijk aanwezig
en pas na een week of 8 (op kamertemperatuur in het fust) was het bier goed op smaak.
Dat terwijl het bier al helemaal glashelder was.

Wolter

Citaat van: davyd op 27-06-2018  16:21 uOuch! Dit recept is nog fouter dan Neymar die weent omdat hij een wedstrijdje heeft gewonnen  :police:  :huilen: :nut: :proost: :degroeten:

Bedankt voor het compliment! Wenende winnaars (of verliezers).... tsja....geen moeite mee.  :huilen:

TeVeHa

Citaat van: Wolter op 28-06-2018  17:17 uBedankt voor het compliment! Wenende winnaars (of verliezers).... tsja....geen moeite mee.  :huilen:

Proficiat Wolter, dàt is de manier om met kritiek om te gaan en wat het bier betreft, het resultaat bewijst je gelijk.

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 27-06-2018  16:21 uOuch! Dit recept is nog fouter dan Neymar die weent omdat hij een wedstrijdje heeft gewonnen  :police:  :huilen: :nut: :proost: :degroeten:
Dat moet je even uitleggen.

davyd


hansHalberstadt


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.