Eindelijk tijd om mijn recept even te posten. Mocht je er vragen of opmerkingen over hebben dan hoor ik het graag.
Het bier scoorde bij het afgelopen ONK 93 punten.
In de opmerking: "Prima bier, aan de volle kant qua geur en smaak"
Vind ik een fijn compliment omdat ik het bier ook iets voller wilde dan de gemiddelde schwarz die nogal eens aan de waterige slappe kant zijn.
De hoppen zijn van de oogst 2017. Whitbread van een hopveld in het oosten van het land wat via een Bierkaai-lid voor ons te verkrijgen was en de Tettnanger uit mijn eigen tuin.
In het recept zijn 2 pakken Wyeast Munich Lager gebruikt. Normaal maak ik een starter maar daar had ik in de periode voor de brouwdag te weinig tijd voor daarom heb ik 2 pakken gesmacked en het recept zodanig aangepast dat ik met 200 miljard cellen goed uit zou komen. Verklaard dus ook gelijk de kleine batch.

Mocht iemand de dwang voelen om dit recept commercieel te gaan brouwen? Ga je gang maar het is netjes om dit even te vragen en op het etiket te vermelden waar je de inspiratie vandaan hebt gehaald.
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Naam recept | Swaart Baaier |
Bierstijl | Schwarz |
Volume | 11.5 |
Begin SG | 1.048 SG |
Eind SG | 1.015 SG |
Alcoholgehalte | 4.3 vol.% |
Berekende kleur (Morey) | 66 EBC |
Berekende bitterheid (Tinseth) | 31 IBU |
Kooktijd | 80 min. |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 1.80 kg | Swaen Pilsner | De Swaen | 3 EBC | 72.8 % |
0.40 kg | Munich (13-17 EBC) | Brewferm | 15 EBC | 16.0 % |
0.12 kg | Havervlokken | Supermarkt | 2 EBC | 4.9 % |
0.12 kg | Carafa Special III | Weyermann | 1400 EBC | 4.9 % |
0.04 kg | Mroost 1400 | Dingemans | 1400 EBC | 1.5 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Rust tijd | inmaischen | 54.0 °C | 0 min. |
stap 2 | 63.0 °C | 35 min. |
Stap 3 | 73.0 °C | 30 min. |
Uitmaischen | 78.0 °C | 5 min. |
HopHoeveelheid | Naam | Type | Kooktijd/toevoeging | IBU | 14.6 g | Whitbread Golding (NL verbouwd) | bellen | 80 min. | 19.4 IBU |
4.8 g | Whitbread Golding (NL verbouwd) | bellen | 25 min. | 4.2 IBU |
4.8 g | Tettnanger 2017 | bellen | 25 min. | 2.4 IBU |
18.0 g | Tettnanger 2017 | bellen | 10 min. | 4.8 IBU |
Overige ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Gebruik | 2.40 g | Iers mos (Supermoss HB poeder van Five Star) | koken |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 2.0 pak(ken) | Munich Lager (2308) | ondergist |
VergistingKenmerk | Waarde | Starttemp. vergisting | 16.0 °C |
Max. temp. hoofdvergisting | 16.0 °C |
Eind temp. hoofdvergisting | 13.0 °C |
Temp. nagisting | 16.0 °C |
Temp. lagering | 2.0 °C |