Tarwe haver tripel

Gestart door Martijn0172, 27-06-2018 14:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Graag wil ik eens experimenteren met tarwe en haver. Ik dacht laat ik dit eens in een tripel doen. Met de ingredienten die ik nog heb ben ik toch het onderstaand recept gekomen. Ik ben vooral benieuwd naar de meningen over de moutstort en maischschema.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptTarwe haver tripel
Brouwdatum11-07-2018
BierstijlTripel
Volume25,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)30 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Hazerswoude-Dorp
2,00 gCaSO4
7,40 mlMelkzuur
12,45 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
22 mg/l1 mg/l48 mg/l149 mg/l65 mg/l78 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,39 kgPilsmoutDingemans3 EBC43,0 %
2,76 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC35,0 %
0,79 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %
0,16 kgAroma 150Dingemans150 EBC2,0 %
0,79 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C1 min.75 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
19,5 gMagnumbellen10,2%90 min.23,8 IBU
23,7 gStyrian Goldingspellets2,6%30 min.4,1 IBU
35,5 gStyrian Goldingspellets2,6%5 min.2,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist


Koen S

Moutstort ziet er prima uit!
Welk eind sg voorspelt BrouwHulp? Voor mij eindigt een goeie tripel op 1010 of lager, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak...
75 min maischen op 64° zal denk ik geen hoog maischrendemement geven. Beter meerstaps, bv. 40 min op 63° en 30 min om 73°.

Oxhead

Heb je al eens met de M-41 gebrouwen? Deze gist al ver door op volmout, samen met de lage amylaserusttemperatuur en 10% suiker zal dit onder de 1005 gaan eindigen.
Als dit je doel is gewoon zo brouwen.  :brouwen:

Hay

Ik hou net als Koen van een tripel die lekker doorgist en met de m-31 lukt dat prima.
Die gist goed door maar heeft toch wel een tijd nodig om lekker op smaak te komen.
Maar wat Oxhead zegt probeer de m-41 is , die gist bijna net zo ver door en geeft een heerlijke tripel.

Martijn0172

Dank voor het meedenken! Met mijn gekozen schema kom ik op 1.005 uit, met het schema zoals hierboven 1 punt hoger, dus het maakt niet veel uit volgens mij. Ik heb de m-31 nog liggen en die moet dus op :)

Na 2 maanden op fles moet deze toch wel op dronk zijn? Dan wordt het een mooi na-zomerbiertje :)

chthon

Ideaal om het najaar te beginnen!

Koen S

Wordt zeker een lekker bier, veel succes met het brouwen.

Martijn0172

Afgelopen zondag eindelijk dit bier gebrouwen alleen een grotere batch van 45 L.

Opvallend was mijn lage rendement (65%), zeer langzame spoeling en een behoorlijk verstijfd bostel. Komt dit door de havermout?

Koen S

Ik brouw regelmatig een witbier met 40% tarwevlokken en 10% havervlokken. Nooit problemen met spoelen of rendement. Die 10% haver heeft weinig invloed.

Martijn0172

Vandaag het SG gemeten en kwam op het beoogde cijfer van 1004 uit. Vrijdag nogmaals meten en als deze dan weer op 1004 uitkomt ga ik maandag bottelen. Ik ga een testje doen door een aantal champagneflessen te bottelen met 2 soorten Brett, geen bottelsuiker en deze dan weg te leggen tot minimaal het voorjaar. Ik heb de volgende 2 stammen;

- Brett. B. (Orval)
- Brettanomyces clausenii (East Coast Yeast)

Jan iets Grunn

Ik heb met haver ook een keer veel spoelroblemen gehad. Ik had de vlokken ook geschroot, misschien had ik dat niet moeten doen.

tdp

Citaat van: Jan iets Grunn op 27-09-2018  07:41 uIk heb met haver ook een keer veel spoelroblemen gehad. Ik had de vlokken ook geschroot, misschien had ik dat niet moeten doen.

In mijn enthousiasme ook ooit vlokken in mijn moutmolen gegooid, wat een fiasco! De hele molen liep vast. Vlokken hoef je overigens niet te schroten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.