Newbie brouwproces vraagje

Gestart door knoepert, 27-06-2018 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knoepert

Ik ben zeer recentelijk beginnen brouwen met een Grainfather.

Op zaterdag 23/06 heb ik 10l Limburgs abdijbier (Arsegan pakket) gebrouwen

Gisteren 27/06 heb ik 20l Duvels Nat (arsegan pakket) gebrouwen

Nu mijn vraag is:

Op 16/07 vertrek ik op vakantie. En had deze nog graag gebotteld gezien.

Is dit haalbaar. En hoe pak ik dit het beste aan?

tdp

De vergisting laat zich niet vangen in tijd, is dus lastig om aan te geven of je voor de tijd kunt bottelen. Ik ken de pakketten van Arsegan niet, maar het lijken mij geen bieren met een laag stamwort gehalte. Wat minder zware bieren kun je sneller bottelen vaak dan zwaardere bieren. De gebruikte gist kan van invloed zijn, net als de hoeveelheid gist.

Je kunt simpel gezegd bottelen op het moment dat je SG niet meer daalt, gemeten met een tussenpoos van 3 dagen.

knoepert

Het Duvels nat had een begindichtheid van 1062 (1064 volgens pdf-sheet)
Het te behalen alcoholgehalte zit op 8,1%
MJ belgian Ale M41 is het gebruikte gist.

Het limburgsabdijbier had een begindichtheid van 1064 (1070 volgens pdf-sheet)
Het te behalen alcoholgehalte zit op 8,1%
Fermentis Abbaye is het gebruikte gist.

RonaldAnthonissen

Ik heb 3 weken geleden ook het Duvels Nat pakket gebrouwen. Deze staat sinds gisteren voor nog minstens 2 weken in de koelkast (SG was gezakt tot 1004). Ik zal dus zo'n 5 weken na de brouwdag gaan bottelen.

Ik zou ze allebei nu nog rustig laten gisten, om ze net voor je vakantie over te hevelen naar een mandfles voor de lagering. Laat deze dan in een koele kelder of koelkast staan tijdens je vakantie (2 à 3 weken is geen enkel probleem), dan kan je nadien gaan bottelen.
Als je ze nog voor je vakantie gaat bottelen, vrees ik dat ze nog niet uitgegist zullen zijn. Een SG meting zal je dit kunnen vertellen.

Over de mogelijke gevolgen van het bottelen van niet uitgegist, kun je op het forum genoeg horrorverhalen lezen.
En zoals hier vaak op het forum ook wordt gezegd: Geduld is een schone deugd!

Jacques

Door de vergistingstemperatuur te verhogen na 1 à  2 dagen versnel je de vergisting. Het is zeker mogelijk om je bier voor 16 juli te bottelen.
In het geval je geen gecontroleerde vergisting uitvoert: de komende dagen wordt het warm, maak daar gebruik van. Voor de zekerheid bottel je met maximaal 5 g suiker per liter.

Heisenberg

Citaat van: RonaldAnthonissen op 27-06-2018  14:07 uIk heb 3 weken geleden ook het Duvels Nat pakket gebrouwen. Deze staat sinds gisteren voor nog minstens 2 weken in de koelkast (SG was gezakt tot 1004). Ik zal dus zo'n 5 weken na de brouwdag gaan bottelen.

Ik zou ze allebei nu nog rustig laten gisten, om ze net voor je vakantie over te hevelen naar een mandfles voor de lagering. Laat deze dan in een koele kelder of koelkast staan tijdens je vakantie (2 à 3 weken is geen enkel probleem), dan kan je nadien gaan bottelen.
Als je ze nog voor je vakantie gaat bottelen, vrees ik dat ze nog niet uitgegist zullen zijn. Een SG meting zal je dit kunnen vertellen.

Over de mogelijke gevolgen van het bottelen van niet uitgegist, kun je op het forum genoeg horrorverhalen lezen.
En zoals hier vaak op het forum ook wordt gezegd: Geduld is een schone deugd!

Lijkt mij inderdaad ook de beste optie. Je wilt niet gaan dweilen als je terug komt van je vakantie neem ik aan.  :brouwen: :proost:

knoepert

Heren bedankt voor de nuttige info! Ik ga voor de geduldige aanpak!
Ik moet toch nog genoeg flesjes leegdrinken zodat ik er genoeg heb om deze 2 batches erin te krijgen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.