Welke tapkraan voor gistingsvat?

Gestart door tonim, 27-06-2018 12:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tonim

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en beginnende brouwer. 
Wellicht kan iemand mij helpen bij het vinden van de juiste tapkraan voor mijn gistingsvat. Een week geleden heb ik een RVS vat van 70 liter aangeschaft via marktplaats. Echter ontbreekt er een tapkraan. Het gat / diameter is 2,8 cm 280 mm. Online kon ik niet echt een tapkraan vinden voor de diameter. Wellicht heeft iemand een idee waar ik een tapkraan kan vinden in deze diameter?

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt.

Groet, Toni

emiel1

Schroefdraadmaten worden niet aangegeven in centimeters, maar in duimen, afgebeeld als 2 aanhalingstekens ("). Een gat van 2,8 cm is bedoeld voor een kraan met schroefdraad van drie vierde duim (wat zo'n 2,7 cm is), oftewel 3/4". Je zult zien dat wanneer je daar op gaat zoeken, je heel veel kunt vinden.

tonim

Bedankt voor de uitleg. ik kan nu eindelijk verder! :)

haicoterbeek

Citaat van: tonim op 27-06-2018  15:35 uBedankt voor de uitleg. ik kan nu eindelijk verder! :)

Deze heb je nodig. Zoek maar op weldless bulkhead 3/4".

Etn82

Citaat van: haicoterbeek op 27-06-2018  17:13 uDeze heb je nodig. Zoek maar op weldless bulkhead 3/4".


Dat is een simpele en goedkope oplossing die zeker werkt. Maar dan moet je wel na elke vergisting de weldless bulkhead uit elkaar halen en goed schoonmaken om infecties te voorkomen.

Een iets duurdere, maar betere oplossing is er een tri-clamp op te laten lassen. Voor triclamp kan je op diverse (internationale) sites allerlei aansluitingen en kranen vinden. Voor thuisbrouwers is 1,5" (duim of inch als je op internationale sites zoekt) de meest gangbare maat.

haicoterbeek

Citaat van: Etn82 op 27-06-2018  18:04 uDat is een simpele en goedkope oplossing die zeker werkt. Maar dan moet je wel na elke vergisting de weldless bulkhead uit elkaar halen en goed schoonmaken om infecties te voorkomen.

Een iets duurdere, maar betere oplossing is er een tri-clamp op te laten lassen. Voor triclamp kan je op diverse (internationale) sites allerlei aansluitingen en kranen vinden. Voor thuisbrouwers is 1,5" (duim of inch als je op internationale sites zoekt) de meest gangbare maat.


Weet iemand een goed adres om deze te laten lassen/solderen?

Is inderdaad wel de mooiste oplossing voor een gistvat!

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 27-06-2018  18:51 uWeet iemand een goed adres om deze te laten lassen/solderen?

Ligt er natuurlijk aan waar je woont. Bijna overal in Nederland zijn er bedrijven die dit voor je kunnen doen.

Heisenberg

Citaat van: tonim op 27-06-2018  12:00 uHallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en beginnende brouwer. 
Wellicht kan iemand mij helpen bij het vinden van de juiste tapkraan voor mijn gistingsvat. Een week geleden heb ik een RVS vat van 70 liter aangeschaft via marktplaats. Echter ontbreekt er een tapkraan. Het gat / diameter is 2,8 cm 280 mm. Online kon ik niet echt een tapkraan vinden voor de diameter. Wellicht heeft iemand een idee waar ik een tapkraan kan vinden in deze diameter?

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt.

Groet, Toni
2,8 cm is 28 mm... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.