Tijdsduur houtsnippers en kokos

Gestart door pim1980, 26-06-2018 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim1980

Dag allen,

Heb een dubbeltje gemaakt en de batch gedeeltelijk gebotteld gisteren. Daarna heb ik het restant in tweeën gesplitst en in 1 deel 3 g/l medium toast frans eiken gedaan. In het andere deel 3 g/l kokossnippers. Beide eerst 15 minuten op 150 graden in de oven gehad.

Nu nog geen anderhalve dag later is het in beide batches al best goed te proeven en te ruiken! Erg leuk. Vraag is nu: hoe lang zouden jullie doen voor het bottelen? Het mag aanwezig zijn, maar niet té. Ik weet niet zo goed of de smaak met het lageren af gaat nemen, of door de koolzuur juist versterkt wordt.

Graag jullie mening!

Jacques

De smaak van houtsnippers neemt niet af met het lageren. Deze wordt eerder sterker. (Met kokos heb ik geen ervaring...)

Zelf maak ik een extract van houtsnippers met goedkope wodka. 10 gram op een liter. Dit laat ik minimaal 4 weken staan voordat ik deze gebruik. De houtsmaak is dan behoorlijk geconcentreerd. Het extract voeg ik op smaak toe aan het te bottelen bier. Op die manier wordt de houtsmaak niet te sterk en heb je meer grip op de smaak.

seed7

Snippers in een 1060 bier, 3-4 g/l gedurende 14 dagen.

In plaats van een extract zoals Jacques maakt, maak ik wel eens Boisés Liquide, een thee gezet van houtsnippers die je heel langzaam indampt. Die boise kun je op verschillende plaatsen in het traject toevoegen met verschillende resultaten. Ik voeg het meestal helemaal einde kook, vlak voor het koelen toe zodat de gist er weer andere (koffieachtige (furfurylthiol)) smaakstoffen mee kan maken.

Ingo

Gerb

Interresant Ingo, wordt het dan een soort poeder? Ik ga het eens proberen!

Haagse Wouter

Kun je dan niet beter het hout tijdens de kook toevoegen. Scheelt weer een handeling.

seed7

Citaat van: Gerb op 29-06-2018  09:57 uInterresant Ingo, wordt het dan een soort poeder? Ik ga het eens proberen!

Neen, geen poeder, een wat ingedikte vloeistof, donker bruin. Echt authentiek bewaar je dat in een eiken vat in een hoekje van je brouwerij met het verhaal dat het nog door je grootvader gemaakt is volgens een eeuwenoud geheim recept.  ;) De leeftijd van de boise heeft wel invloed op de smaak, ouder is beter.

Je zet de houtthee met kokend water en dampt het in bij een graad of 80-90. Ik kook een paar handen vol houtsnippers een keer of drie vier op met telkens vers water tot het nog maar weinig kleur af geeft om de thee te maken.

Boisés Liquide worden in Frankrijk gebruikt om Calvados, Cognac, Armagnac etc. iets aan te kleuren en een verouderingssmaakje mee te geven. Er zijn daar een stuk of vier bedrijven die Boisés op maat maken.

Ingo

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 29-06-2018  11:05 uKun je dan niet beter het hout tijdens de kook toevoegen. Scheelt weer een handeling.

Als je teveel hout gebruikt hebt kun je dat niet meer corrigeren. Je kunt ook te veel houtsmaak in je bier hebben.

pim1980

Even ter info: heb na 3 dagen de portie met medium toast hout gebotteld. Overduidelijke houttonen en wil het niet te overheersend hebben. Vrij snel vind ik dus.

De kokos was enigszins waarneembaar maar die heb ik nog even gelaten voor wat het is. Dat mag nog ietsje sterker...

orangeloo

Citaat van: pim1980 op 01-07-2018  13:47 uEven ter info: heb na 3 dagen de portie met medium toast hout gebotteld. Overduidelijke houttonen en wil het niet te overheersend hebben. Vrij snel vind ik dus.

Zijn de houttonen in het bier gebleven? Of zijn ze afgezwakt of helemaal weg?

Barreltje

Zelf medium toast Amerikaans eiken gebruikt in een batch van 23 liter netto.
Eerst heb ik 60 g snippers op 700 ml Drambuie gezet voor 3 dagen.
Daarna dit in de nagisting toegevoegd en de houtsnippers na 5 dagen eruit gehaald
Door rijpen wordt de houtsmaak iets intenser.

Smaak: nootachtige houtsmaak duidelijk aanwezig en prima voor een wat zwaarder/zoet donker bier.

Bij een wat droger minder donker bier zou ik adviseren max 40 g te gebruiken.

Cheers!

Jacques

Citaat van: Barreltje op 05-01-2019  02:07 uEerst heb ik 60 g snippers op 700 ml Drambuie gezet voor 3 dagen.

Heb je een speciale reden om hiervoor Drambuie te gebruiken? Het is een vrij dure drank voor de extractie van houtsmaak.

Barreltje

Citaat van: Jacques op 05-01-2019  21:07 uHeb je een speciale reden om hiervoor Drambuie te gebruiken? Het is een vrij dure drank voor de extractie van houtsmaak.

Hoi Jacques,

Het betreffende bier was voor mijn vrouw die behalve bier ook de Honing Wiskey likeur lekker vindt ofwel Drambuie.
De Drambuie was dus niet alleen voor de extractie van de houtsmaak maar ook om het bier mee te infusen.
Anders helemaal eens en had je beter iets goedkopers kunnen nemen of de snippers direct na de hoofdvergisting kunnen toevoegen.

Moet zeggen dat de Barley die wij gemaakt hebben echt top was.
Eerlijk gezegd voor een barley iets te droog uitgevallen en zal de volgende versie het maischproces iets aanpassen, maar wat was deze lekker.

Proost!

Jacques

Citaat van: Barreltje op 07-01-2019  12:57 uHet betreffende bier was voor mijn vrouw die behalve bier ook de Honing Wiskey likeur lekker vindt ofwel Drambuie.
De Drambuie was dus niet alleen voor de extractie van de houtsmaak maar ook om het bier mee te infusen.
Anders helemaal eens en had je beter iets goedkopers kunnen nemen of de snippers direct na de hoofdvergisting kunnen toevoegen.

Duidelijk. Altijd leuk om een bier te brouwen naar de smaak van je partner.

pim1980

Citaat van: Orangeloo op 31-12-2018  16:57 uZijn de houttonen in het bier gebleven? Of zijn ze afgezwakt of helemaal weg?

Ik zal eerdaags nog even een flesje open trekken en laat de bevinding dan wel even hier achter! Ik verwacht echter dat het nog gewoon behoorlijk aanwezig is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.