ONK 2018 C3 Double IPA - Arjen Sas

Gestart door ejet, 26-06-2018 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ejet

Naam hobbybrouwer die het recept aangeleverd heeft: Arjen Sas
Bron van het recept: Can You Brew It - Kern River Citra Double IPA

Naam brouwsel: Citra Double IPA
Biertype: Double IPA
Begin SG: 1.070
Eind SG: 1.014
Kleur (berekend): 13 EBC
Berekende bitterheid: 103 IBU (Rager)

Hoeveelheden voor 15 liter bier

Mout & suiker
4,50kg 82,1% MD Bio Pils 3,0 EBC
0,25kg 4,5% Weyermann Carahell 25,0 EBC
0,25kg 4,5% Weyermann Carapils 5,0 EBC
0,25kg 4,5% Weyermann Bio Munich II 22,5 EBC
0,12kg 2,2% Weyermann Melanoidin 70,0 EBC
0,12kg 2,2% Weyermann Bio Tarwemout 3,9 EBC

Water
14,3 L maischwater
10,8 L spoelwater 76,0 gr C

Ik gebruik leidingwater uit Uithoorn en Bru-n-water voor waterberekeningen.
Gebruikte brouwzouten: CaSO4 en MgSO4. Eindgetallen: Ca 100, Mg 20, Na 90, SO4 238, Cl 119.
Ik gebruik fosforzuur 80% om maischwater en spoelwater aan te zuren.

Maischschema
60 min 64,5 gr C pH 5,25
Uitmaischen op 76,0 gr C

Hop
Citra pellets zijn 12,5%
Columbus pellets 14,3%
Amarillo pellets 8,5%

13,0gr Columbus 60m
19,0gr Citra 30m
19,0gr Citra 15m
19,0gr Citra 10m
19,0gr Citra 5m

24,0gr Citra dry hop 9 dagen
11,0gr Amarillo dry hop 9 dagen

15,0gr Citra dry hop 6 dagen
19,0gr Amarillo dry hop 6 dagen

22,0gr Citra dry hop 3 dagen

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 60 min

Gist
Naam gist: WLP001, starter met 230 miljard cellen.
Na enten zuurstof toegediend voor 30m met aquariumpomp en RVS bruissteentje.

Vergistingstemperatuur en duur
96u op 18,5c en daarna in 48u naar 20,5c
Na 24u op 20,5c dry hop schema gevolgd
Na laatste dry hop gift cold crash in koelkast op 2c voor 2 dagen. Daarna zuurstofvrij overgeheveld naar fust en geserveerd op 0,9 bar op 5c.
Ingeleverde flesjes zijn gevuld met Beergun waardoor CO2 wat lager was dan uit het fust.

Bijzonderheden:
Dit bier is naar recept van Kern River Citra Double IPA uit de show van Jamil Zainasheff op the Brewing Network genaamd Can You Brew It.
De mensen die ik dit bier heb laten proeven waren unaniem enthousiast. Zelf vond ik het een heerlijke DIPA aan de onderkant van het alcoholspectrum. Licht wazig, mooie gouden kleur (ik prefereer droge lichtgekleurde IPA's t.o.v. de donkerdere karamel IPA's). Bitterheid was zacht, koolzuur uit de tap precies goed. Mooie stevige fluwelen schuimkraag.
Op het eind van de vergisting heb ik het uiterste gedaan om zuurstofinslag tot een minimum te beperken. Vergisten doe ik in 20L AEB fusten met ingekorte stang, vandaar de 15,0L "eindbier". Overhevelen naar fust gedaan met CO2 en in een met CO2 gevuld fust. Dry hop pellets los in het vergistingsfust. Uiteraard is versheid en kwaliteit van je hop uiterst belangrijk. Amarillo had ik nog liggen van Williams brewing uit de US en was al wat ouder, Citra kwam van Crossmyloof brewing uit de UK en was uit een nieuwe verpakking. Hop bewaar ik vacuum in de vriezer.

Laatste noot bij keuringsformulier: als ik de punten optel kom ik uit op 78 punten i.p.v. 87... Basissmaak is niet ingevuld waardoor ik aanneem dat deze 9 punten had.


RGeraads

Mooi recept, gefeliciteerd! Ik zie dat de score van de basissmaak niet is ingevuld op jouw formulier. Dit vullen we bij het BKG wel altijd in op een verzamelstaat. Ik vermoed dus dat de score voor basissmaak 9 punten is geweest, waardoor je uitkomt op een zeer fraaie score van 87 punten!

emiel1

Citaat van: ejet op 26-06-2018  11:54 uLaatste noot bij keuringsformulier: als ik de punten optel kom ik uit op 88 punten i.p.v. 87...
78. Ik denk dat RGeraads gelijk heeft. Desalniettemin een hele mooie score, gefeliciteerd!

ejet

Citaat van: emiel1 op 26-06-2018  12:31 u78. Ik denk dat RGeraads gelijk heeft. Desalniettemin een hele mooie score, gefeliciteerd!
Sorry typefoutje... ik ga maar uit van 9 punten voor basissmaak inderdaad.

Jacques

Gefeliciteerd Arjen en bedankt voor het delen van het recept. Je hebt nu ook een plekje in de eregalerij.

Wolter

Leuk dat je ook de bron van het recept vermeld. Een goed recept moet uiteindelijk ook goed gebrouwen worden om aan zo'n score te komen. Gefeliciteerd met de mooie prestatie!

Sjaak_Deventer

Mooi recept Arjen. Lijkt mij heerlijk met dit mooie weer.

Leuk je even gesproken te hebben tijdens het ONK.

ejet

Citaat van: Sjaak_Deventer op 27-06-2018  10:09 uMooi recept Arjen. Lijkt mij heerlijk met dit mooie weer.

Leuk je even gesproken te hebben tijdens het ONK.
Het is zeker een aanrader, hij drinkt makkelijk weg en is erg verfrissend. Alcohol is nauwelijks waarneembaar dus wel oppassen...
Jouw Saison "Oak aged" staat in de koelkast klaar voor een speciaal moment ergens komende week. Ben erg benieuwd Sjaak, ik PM je tzt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.