Zeer hoog SG

Gestart door Jeroenth, 15-07-2018 22:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroenth

Beste brouwers,
Afgelopen zaterdag hebben we met een stel een Rochefort 10 gebrouwen. Ik heb dit:  https://www.walchersgilde.nl/Rochefort_10.html  als basisrecept genomen. Ik heb van een ander Rochefort recept een maischschema genomen, ik weet niet wat "de nieuwe verkorte manier" van maischen is.
30 min - 60-62
60 min 68
5 min 75

Het doel was 20 liter te brouwen en ik heb dus de hoeveelheden in het recept maal twee gedaan. Het was de bedoeling de rietsuiker niet tijdens het koken toe te voegen maar na de eerste piek van de hoofdvergisting. We zijn de brouw gestart met 20 liter water en 11 liter als spoelwater.
Ik vond de 8 kg pilsmout al vrij veel en na de stort was het inderdaad meteen dikke pap. 1,5 ltr water toegevoegd om een werkbaar mengsel te krijgen.
Bovenstaand maischschema netjes gevolgd. Overhevelen duurde zoals verwacht erg lang, gespoeld met 11 liter water.
Na het koken, koelen en hevelen naar het gistvat was het geschatte volume 17 liter. (de pijlstok voor de gistemmer was helaas niet te vinden  :( )
Het SG was 1110 ?!!  We hebben drie liter water toegevoegd en het waterslot geplaatst. 
Ik heb een nieuwe pijlstok gemaakt en het volume op dit moment blijkt 18 liter. Na wat rekenen heeft, met de drie liter water erbij, het wort nu een SG van 1091. Al was ik netjes op 20 liter uitgekomen ipv 18 dan was het s.g. nog 1082 geweest. Hoger dan wat het SG had moeten zijn en nu zit de rietsuiker er nog niet eens bij?!

Bij elke brouw hebben we problemen met het eindvolume. Ik zie op het forum dat meer mensen hier mee zitten. De grote hoeveelheid mout zal hier het nodige water opgenomen hebben. Maar we hebben nog niet eerder zo'n grote afwijking gehad in SG.

Wie heeft een idee wat hier mis gegaan is? Zit er een fout in het basisrecept??  De hoeveelheid pilsmout?
De rietsuiker kan ik denk ik beter door de koffie roeren, meer toevoegen voor vergisten lijkt mij niet echt nodig...

Ik heb BrouwVisie inmiddels gedownload, daar ben ik nog mee aan het stoeien.
Wie heeft een antwoord?   



Markiej87

4 kg mout om tot 1075 te komen is inderdaad erg veel. Ik zou met die stort ook boven de 1100 komen. Blijkbaar is het rendement van diegene van het Walchersgilde extreem laag.

haicoterbeek

De verhouding mout/water klopt niet! Veel te dik zoals je zelf al aan geeft.
Ik denk dat het recept is voor 20 liter in het gistvat.
Dus ca. 18 liter om in te maischen en ca. 10 om mee te spoelen.
Hiermee bereik je waarschijnlijk 24 liter voor de kook.
Ook de hoeveelheid hop lijkt me dan redelijk in verhouding.

Houd als beginnend brouwer maar een verhouding van 1:4 aan (mout:water)




haicoterbeek

De "nieuwe verkorte manier" staat m.i. voor een eenstapsmaisch. 60 minuten bij 66-69 C.
Onder in deze range voor een droog bier, boven in deze range voor een voller bier!

Jeroenth

Kon ook haast niet anders dan dat het in de hoeveelheid mout zat. Had ik moeten zien. Door tijdgebrek in de voorbereiding niet opgemerkt.
Zal er vast wel een lekker biertje om worden.

Volgende keer ga ik zeker het gebruikte recept invoeren in BrouwVisie.

Bedankt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.