Exploderende flessen: een intrigerende kwestie

Gestart door Lutz, 25-06-2018 20:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lutz

​Dag allemaal


Een intrigerende kwestie voor de gevorderde brouwers:


Overlaatst hebben we een paar keer last gehad van ontploffende flessen. Het gekke is echter dat we niet kunnen verklaren hoe het komt. Het is altijd het geval met hetzelfde recept. Ik zit even een paar dingen op een rij:


- Het bier is zeker uitgegist: het heeft een maand staan gisten en was uitgegist tot 1006. Dit is gemeten over een paar dagen.
- We hebben 6 gram suiker per liter jongbier gebruikt. Hier zijn geen fouten gebeurd.
- Een bacterie is ook uit te sluiten. De smaak van het bier is goed, hoewel er veel CO2 opzit. We hebben dit ook enkel voor met onze tripel. Nooit met de blonde of de dubbel.
- Heel af en toe ontploft er een flesje. Het bier schuimt niet altijd overdreven uit de fles of uit het glas. Het schuim is wel van slechte kwaliteit. Het is wat colaschuimachtig. Het bier smaakt heel gesatureerd.
- De enige gemeenschappelijke factor tussen de tripels is dat we munichmout gebruiken. Zouden we een slechte zak munich te pakken kunnen hebben? Ik hoor links en rechts nog professionele brouwers met hetzelfde probleem. Allemaal gebruiken we münichmout van dingemans.
- Hop of gist zijn uitgesloten als daders, want die gebruiken we ook in de blonde en de dubbel.
- Soms valt het op dat het bier bij bottelen al wat CO2 bellen bevat. Onze andere bieren zijn volledig plat bij het bottelen. Het kan toch niet zijn dat ons bier tijdens het vergisten  verzadigd is met CO2? We gebruiken een gewoon waterslot, dat laat toch alle CO2 ontsnappen?

​Welke bedenkingen kunnen jullie nog maken?

​Groeten


Bart

seed7

Citaat van: Lutz op 25-06-2018  20:16 u​- Soms valt het op dat het bier bij bottelen al wat CO2 bellen bevat. Onze andere bieren zijn volledig plat bij het bottelen. Het kan toch niet zijn dat ons bier tijdens het vergisten  verzadigd is met CO2? We gebruiken een gewoon waterslot, dat laat toch alle CO2 ontsnappen?

Zelfs als je volledig open vergist zit er CO2 opgelost in je jongbier, de temperatuur bepaald hoeveel.

Welke gist gebruik je?

Ingo

hansHalberstadt

kun je eens het SG meten van het gebottelde bier van een flesje met teveel druk? (na eerst de koolzuur verwijderd te hebben door een paar keer overgieten van een glas in een andere glas)

MO

Precies. Ik verwacht eigenlijk toch dat het SG nu iets van 1002 of 1000 zal zijn. Waar moet het koolzuur anders vandaag komen dan van additionele vergisting op fles.
Dus: koolzuur eruit schudden en SG meten bij 20 grC. Ben benieuwd!

hansHalberstadt

Citaat van: MO op 26-06-2018  09:22 uPrecies. Ik verwacht eigenlijk toch dat het SG nu iets van 1002 of 1000 zal zijn. Waar moet het koolzuur anders vandaag komen dan van additionele vergisting op fles.
Dus: koolzuur eruit schudden en SG meten bij 20 grC. Ben benieuwd!
Misschien zo'n verraderlijke gist gebruikt die stiekem nog wat enzymen maakt om wat restsuiker af te breken en al sluipend zo extra koolzuur in je flesjes maakt?

Wijbrouwers

Citeer- Heel af en toe ontploft er een flesje. Het bier schuimt niet altijd overdreven uit de fles of uit het glas. Het schuim is wel van slechte kwaliteit. Het is wat colaschuimachtig. Het bier smaakt heel gesatureerd.

Explodeert het flesje of is het "geploft" met een aantal grote scherven ten gevolg?
Dan zouden het ook nog beschadigde flessen kunnen zijn.

brouwmus

Zit er heel misschien ook haver(mout) in het recept?

Ik heb ook tot twee keer toe gehad dat een oatmeal stout na maanden op de fles te hebben gestaan, te veel druk had ontwikkeld. Ook deze bieren leken bij het bottelen uitgegist maar blijkbaar had de Nottingham toch niet alle suikers omgezet. Ik geef de schuld aan de havermoutvlokken in de stort.

HopSwiers

Misschien te maken met hydrophobines? Deze worden gevormd door een schimmel die op de gerst zat. Deze structuren overleven het eest proces. een heel klein beetje is al genoeg om een batch van enkele hectoliters te verknoeien. lastig: het effect is pas zichtbaar eens op de fles.
Het zou de gemeenschappelijke factor 'munich mout' verklaren. Nu, het is wel zo dat dan normaal gezien wel alle flesje het probleem van gushing moeten hebben. En dat zou niet het geval zijn. dus ja  :weetniet:

Haagse Wouter

Wellicht de suiker er toch niet goed doorheen gemengd. Als er verschillen zijn tussen flessen qua koolzuur...

Johan_vL

Zelfs als zou er iets onverwachts in de munichmout aanwezig zijn, zou dat niet meer dan een uur koken kunnen overleven. Mits er geen thermofielen aanwezig zijn.
Als er wel thermofiele bacterien in de mout zitten, zouden die het wel kunnen overleven, of de sporen ervan opnieuw kunnen ontkiemen, maar hiervan heb ik nog niet eerder gehoord in bier....


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.