Het brouwen met een automatisch systeem zie ik nog niet zo zitten, behalve het gemak die begrijp ik. Een beginnende brouwer, waar ik mezelf ook nog onder schaar, wil alles leren begrijpen lijkt me. Daarom is moutbrouwen in een pan beter geschikt naar mijn idee dan in een automaat, maar misschien heb ik het mis.
Zelf heb ik een 20 en 33 liter pan waarvan ik de 20 liter pan heb geïsoleerd met radiatorfolie, dit houdt aardig goed warmte vast en smelt niet, omdat ik start bij het inmaischen met warm water uit de kraan (±60 C) en dan verder de temperatuur omhoog breng met een 2 kW inductieplaat vd Aldi. Dit werkt prima en 20 liter stijgt qua temperatuur met 1 C/min.
Koken daarna op een gasbrander in de 33 liter ketel.
In de toekomst zou ik nog wel graag een Weckketel erbij willen om spoelwater op te warmen. Ik geloof niet dat ik snel een automaat zou aanschaffen om de ketels te vervangen, maar zoals ik gevoel wil krijgen bij het inmaischen, filteren, spoelen en koken, is dat dus ook een gevoelskwestie. Overigens vind ik het leuk om zelf in te kunnen schatten hoeveel spoelwater nodig is en bij te sturen op basis van tussentijdse sg metingen (fingerspitzengefuhl) gaandeweg. Een beetje roeren en ruiken is ook wel prettig...