Bier vakantie

Gestart door pa-aler, 12-05-2018 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pa-aler

Hallo, ben bezig een biertrip samen te stellen voor groep vrienden (+/-15).
Woon in PA USA en heb zelf een kleine brouwerij.  Zou graag wat tips / input krijgen voor bijzondere indien mogenlijk bier accomadatie en plaatsen te bezoeken. Ik vind het leuker om niet de mega grotere brouwerijen te bezoeken.
Een gedeelte van de 15 is ook hobbybrouwer dus het is mooi om de oude teckniek te zien. Bezoeken die ik erg leuk/ interresant vond zijn:
Vall dieu, Alfa brouwerij, Bocholter brouw museum, Ter Dolen. Om een idee te krijgen.
Zou een gedeelte willen combineren met andere activiteiten fietsen, wandelen, boeren golf Etc.
Wordt rond de 10 dagen en wil Nederland, België en eindigen op oktoberfest in Duitsland.
Alvast bedankt
Eric

Peterrr

Leuk hoor,
Als je in Amsterdam komt hebben we vele craftbrouwerijen op loop en tram afstand.
Waarvan de meeste of een rondleiding of gewoon door de ruiten kan kijken tijdens het brouwen.
De meeste hebben een plek om te drinken en sommige ( Homeland) kun je zelfs slapen.
En ze zijn vast gastvrij als je ze mailt dat je komt.
Nederland en België zijn vrij makkelijk in het bezoeken van brouwerijen.
Althans is mijn ervaring als hobbybrouwer

Grt Peter  :biersmile:

CeesM

En vergeet Rotterdam niet. Brouwerij Noordt, Kaapse Brouwers ect..
In België de brouwsteden Brugge, Gent, Antwerpen ect.. ;)

Jacques

Wordt keuzes maken. Er zijn zo veel leuke brouwerijen die je kunt bezoeken.
Het beste is natuurlijk afspraken te maken. Met 15 man ben je overal welkom.

Ik raad aan de grote steden te bezoeken daar zijn meerdere leuke brouwerijen te vinden. Dat geldt in alle door jou genoemde landen.

Wat mag je niet missen?

In Nederland:
Jopenkerk Haarlem
De Prael Amsterdam
Noordt Rotterdam
Kompaan Den Haag
Stadsbrouwerij Eindhoven
Trappistenbrouwerij Koninghoeven Tilburg

Zie ook deze kaart.

In Duitsland mag je Bamberg zeker niet overslaan met zijn vele oude ambachtelijke brouwerijen en historische binnenstad.

Berlijn is natuurlijk ook de moeite waard. Veel kleine craft brouwerijen.
Zie https://www.mikrobrauer.com/?map=de#12/52.5141/13.3889

Heuvinger brouwerij

Wij gaan dit jaar weer voor de zoveelste keer naar die camping in Peronne.
Ach, Peronne heeft een eigen brouwerij http://www.brasseriedeclerck.com/
Ieder dag een andere saison...

Markiej87

Ik vind Het Anker in Mechelen altijd een aanrader.

Brouwerke94

Jongens van de Wit in 's-Hertogenbosch

Broeky

En mocht je richting Duitsland gaan, sla dan het stadje Gramsbergen met brouwerij Mommeriete niet over. Een erg leuke traditionele brouwerij met uitzicht op Duitsland.

RoyB

Persoonlijk vind ik de originele brouwerij van Hertog Jan in Arcen echt een aanrader. Het is een commerciële reus, maar juist dat maakt het bijzonder, want alle massaproductie zit nu in het buitenland! In Arcen wordt nog de kleine oplages en speciale edities gebrouwen, je merkt dat de passie voor de traditie en het handwerk hier nog volop aanwezig is.

Mooie koperen ketels, een grote kelder met daarin allemaal flessen die daar al jaren liggen te rijpen, een vaten kelder, bedenk het maar. Je kunt hier zelf tegen een redelijk tarief een fles laten bijzetten (tot 8 jaar lang).

Ook vind ik zoals eerder genoemd de Jopenkerk, en de Prael leuke locaties in Nederland. Het is ook erg bijzonder om eens te gluren bij brouwerij de Halve Maan in Brugge. Deze brouwerij heeft het ca 175 jaar oude gedeelte omgetoverd tot een museum. Erg mooi, heel veel 50 tot 175 jaar oude oorspronkelijke apparatuur is hier onderdeel van de guided tour.

PDGRRR

De Westhoek in België is ook 'n mooie bierstreek: https://www.toerismewesthoek.be/nl/tournee-locale/westhoekbrouwerijen. Ik vond het oude schooltje waar de Struise Brouwers zitten wel een bezoekje waard, veel mooie bieren op tap die niet (meer) op fles verkrijgbaar zijn. En op doorreis langs Ingelmunster (Kasteel) en Vichte (Bierhalle Deconick).

In Leuven is café Domus ook erg leuk, deze heeft een eigen brouwerij waar rondleidingen gegeven worden. Tevens zijn de daar gebrouwen bieren enkel daar verkrijgbaar, ze vullen niet af op fles.

tdp

Citaat van: Broeky op 14-05-2018  22:26 uEn mocht je richting Duitsland gaan, sla dan het stadje Gramsbergen met brouwerij Mommeriete niet over. Een erg leuke traditionele brouwerij met uitzicht op Duitsland.

Deze kan ik ook inderdaad aanraden. Als je dan toch in de buurt bent, zou je ook nog de brouwerij van Othmar Bier kunnen bezoeken, die hebben ook prachtige ketels midden in hun café/restaurant  staan. Sowieso is de plaats Ootmarsum mooi om aan te doen als toerist.

Citaat van: RoyB op 14-05-2018  23:24 uPersoonlijk vind ik de originele brouwerij van Hertog Jan in Arcen echt een aanrader. Het is een commerciële reus, maar juist dat maakt het bijzonder, want alle massaproductie zit nu in het buitenland! In Arcen wordt nog de kleine oplages en speciale edities gebrouwen, je merkt dat de passie voor de traditie en het handwerk hier nog volop aanwezig is.

Mooie koperen ketels, een grote kelder met daarin allemaal flessen die daar al jaren liggen te rijpen, een vaten kelder, bedenk het maar. Je kunt hier zelf tegen een redelijk tarief een fles laten bijzetten (tot 8 jaar lang).

Dit vind ik ook een erg mooie brouwerij, met een goede rondleiding. Mag eigenlijk ook niet ontbreken.

ciesvandekwis

Doe je Brugge aan, dan mag Bourgogne des Flandres niet ontbreken.
België onderscheidt zich in net dié stijlen die ter plekke zijn ontstaan: gemengde gisting (Vlaams bruin) en spontane gisting (lambiek).
https://www.bourgognedesflandres.be/nl

En als je dan toch Brussel doet, waarom niet gewoon de oudste brouwerij van het oudste bier te wereld aandoen? Timmermans brouwt er effectief nog met dat ambachtelijk materiaal, petje af voor die kerels, ook al behoren ze (ook B des Fl.) tot een grotere groep:


Ronnie

Ja, Brugge moet je zeker doen, zeker als het met Amerikanen zijn, dat is daar in de Westhoek zo authentiek!
Zijn ze in de USA zo fel op!
En dan even naar Brussel voor de authentieke Lambieken!

Dund

Ik dacht toch echt dat weihenstephan de oudste brouwerij was die bestaan over een tijdje 1000 jaar. Of tellen de monniken niet mee?

springerke

Als het ook voor te fietsen is , is een bierfietsroute in de westhoek zeer interessant https://www.toerismewesthoek.be/nl/inspiratie/bierfietsroutes-de-westhoek

breda82

Nu we het toch over biervakanties hebben, ik zit aan de costa brava, tossa de mar en estartit.
Iemand die weet of daar ook iets te beleven valt qua brouwerijen of zal ik dan richting barca moeten?

Jacques

Citaat van: breda82 op 15-05-2018  19:06 uNu we het toch over biervakanties hebben, ik zit aan de costa brava, tossa de mar en estartit.
Iemand die weet of daar ook iets te beleven valt qua brouwerijen of zal ik dan richting barca moeten?

Graag hiervoor een nieuw topic aanmaken. Dit topic gaat specifiek over Nederland, België en Duitsland.

Jaap W

Bij Gulpener krijg je ook wel een mooie rondleiding.

Ik ben ongeveer 3 weken geleden in de kloosterbrouwerij Val-Dieu bij Aubel in België geweest.
Ze maken daar heerlijke biertjes, maar de "rondleiding" was in mijn ogen echt waardeloos. Even een blik in een schuur wat hun "brouwerij" was/is en waar een paar opslagtanks stonden, een maischketel en een kookketel en een paar platenkoelers en de uitleg van hoe het brouwproces in elkaar zit.
Daarna rechtstreeks naar het proeflokaal waar een paar heerlijke biertjes werden geproefd met daarbij kaas uit eigen kaasmakerij en dat was het.
 
Als ik alles geweten had was ik rechtstreeks naar hun winkeltje gegaan en had ik daar voor het geld van die "rondleiding" een paar van hun speciaal biertjes extra gekocht. Kwam ook nog bij dat de "rondleiding" alleen in het Frans was (en dat is niet mijn sterkste taal). Je kunt wel een rondleiding in het Nederlands krijgen maar daar moet je dan weer meer voor betalen.



Snotje

Ik vond Karlsberg brouwerij in Denemarken echt heel tof. Nu kan je er niet meer in (in de echte brouwerij die vol met hakenkruizen staat, veel ouder dan ww2 toen het teken nog een hele andere betekenis had) maar het is de mooiste brouwerij die ik ooit heb gezien.


Marksbrew

Ik zou de molen in Bodegraven bezoeken, tijd geleden een erg leuke rondleiding gehad, met een rondje door de kathedraal met de barrel aging bieren. Prima te bereiken met OV.

MikeG

Citaat van: Jacques op 12-05-2018  22:00 uWordt keuzes maken. Er zijn zo veel leuke brouwerijen die je kunt bezoeken.
Het beste is natuurlijk afspraken te maken. Met 15 man ben je overal welkom.

Ik raad aan de grote steden te bezoeken daar zijn meerdere leuke brouwerijen te vinden. Dat geldt in alle door jou genoemde landen.

Wat mag je niet missen?

In Nederland:
Jopenkerk Haarlem
De Prael Amsterdam
Noordt Rotterdam
Kompaan Den Haag
Stadsbrouwerij Eindhoven
Trappistenbrouwerij Koninghoeven Tilburg

Ik zou hier graag de Texelse Brouwerij aan toe willen voegen, met leuke proeverij en als je er een weekendje van maakt voelt het als een echte vakantie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.