Johannes' Gamellen-installatie / Brouwruimte

Gestart door Johannes, 29-12-2005 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eduard

Aha, Johannes heeft een 'Panzerschlauch'! Is in Duitsland ook zeer populair onder de kleinere (<100 l, Duitse normen hè :) ) hobbybrouwers.

MO

Mooi woord voor iets dat in Nederland in al zijn eenvoud flexibele koppeling heet.




bazje

Nu raak ik toch enigzins verward ... ...  :nut:

Ik ben al bijna een week met een ijzerzaag en koperen buis in de weer, lees ik dat ik binnen een half uurtje klaar kan zijn d.m.v. het verwijderen van een kunststof binnenslang.
Volgens de foto's van Mo zie ik zelfs de mogelijkheid ze rechtstreeks te monteren in het doorvoergat van de ketel en hoef ik niets meer aan te zuigen !

Waarom wordt deze oplossing van de maisch- en hopfilter niet vaker toegepast?
Kun je gewone huis-tuin-en-keuken materiaal van bij de Praxis e.d. gebruiken of moet je toch gaan voor de professionele die bijv. worden gebruikt t.b.v. hydrauliek installaties?

Bazje.....

Johannes

Je kunt gewoon die van de praxis gebruiken. Het is nog niet een gebruikelijke oplossing binnen hobbybrouwland, maar het werkt prima en scheelt een hoop zaagwerk.

:degroeten:

Johannes

MO

Kijk eens naar de 2e en 3e foto in dit bericht. Niels had dit allang al zelf bedacht.

Johannes

Ik zei al:

Citaat van: Johannes op 17-08-2006 &nbsp;16:29 uIk heb het hier eerder op het forum gezien.

Kon alleen het topic niet vinden...

bazje

Ik had het inderdaad ook al eerder gezien, maar had nog steeds mijn vraagtekens.
Deze zijn inmiddels opgelost, waarvoor mijn dank.

Toch maar goed dat dit forum weer online is !!

Bazje ... ...

btw:
Misschien een nieuw topic in het hoofdstuk "Samenvatting hoe bouw ik welke apparatuur" onder "Apparatuur"
met als naam hop en/of maisfilter dmv flexibele Rvs-slang.
Maakt het zoeken voor overigen en nieuwelingen eenvoudig.
Indien gewenst wil ik die wel even maken hoor !

Johannes

Onlangs werd ik door Edgar gewezen op een platenwisselaar die op Ebay te koop was deze: link

Vandaag binnengekregen en net even uitgeprobeerd:

18 liter water teruggekoeld van 100 naar 23 graden in 7 minuten, bij een koelwatertemperatuur van 15 graden. Ik heb even zitten pielen met de stroomsnelheid, en je kunt bijna terugkoelen tot de koelwatertemperatuur. Voor mijn 25 litertjes vermogen zat dus. Ik ben weer zeer content met de huidige modificatie van mijn brouwinstallatie!  :hoera: :elifant: :dansen:

Ik zal zo even kijken of ik een foto kan plaatsen

:degroeten:

Johannes

Johannes

Excuus voor de slechte belichting, maar het gaat even om de grootte. Op de ebay site is het apparaat ook duidelijk te zien.


Herman

Die is denk ik iets vermogender dan de mijne. Ik heb er een met 15 platen, jij 20. Hebben ze ongeveer hetzelfde formaat?

Johannes

Uit mijn herinnering zou ik zeggen dat die van jou iets kleiner is. die van mij is in elk geval 7*8*19

Johannes

Nooit meer bakjes met wort scheppen, of brouwketels tillen! Mijn nieuwste aanwinst:  :hoera:  :elifant:


Edgar

Een MD-20, mooi hoor! Ik dacht dat jouw jaarbudget er al aan was?


Johannes

Mijn tegoeden zijn bevroren na deze aankoop  ;D Bovendien voor 40 euri, zo'n kans laat je niet liggen natuurlijk. Uiteraard heb ik 'm even geprobeerd. Werkt geweldig! Mijn polshorloge maakt nog bijna meer geluid dan dit ding, super!

Oscar

Mooie aanwinst voor 40 Euries hoor....scheelt je weer en hoop werk en geklieder...

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Hé Johannes,

Ik had gedacht dat je meteen wel even ging brouwen ;). Goed te horen dat je er blij mee bent.

Adrie

Ja, deze pompjes zijn echt super! Gefeliciteerd, Johannes. 40 euri om je rug te sparen is echt niet veel!

Johannes

Citaat van: Herman op 08-10-2006 &nbsp;13:36 uHé Johannes,

Ik had gedacht dat je meteen wel even ging brouwen ;) Goed te horen dat je er blij mee bent.

Als ik gisteren niet een fust blond had geleegd, had ik dat waarschijnlijk nog gedaan ook. Nogmaals dank Herman!

William

Hoi Johannes,

Sinds de discussie over het overgieten van wort ben ik me ook aan het orienteren op pompje en koeler. Jouw aankopen spreken me wel aan maar heb een aantal vraagjes:
  • Zijn deze pompjes zelfaanzuigend of moet je het geheel wel eerst aanzuigen?
  • Heb je deze pomp gekocht omdat je teveel weerstand had tijdens het verpompen door de platenkoelen - of krijg je ook alles door te platenkoeler met alleen hevelen?
  • Regel je de stroomsnelheid van de pomp door een kraan meer of minder open te draaien en wat is dan de minimale snelheid die toch wel benodigd is?

bedankt,
William

Johannes

William,

-De pomp is niet zelfaanzuigend, je mag hem dan ook niet droog laten lopen.
-Nee, enkel om niet bakjes met wort in de kookketel te hoeven gieten/de kookketel op te hoeven tillen nadat het wort er onder vrijval in is gelopen. Want het wort moet ook onder vrijval het gistingsvat in, en hier heb ik geen pomp bij nodig.
-Deze pompen kun je aan de 'uit'kant afknijpen tot de gewenste snelheid. Of er een minimum snelheid is weet ik niet. Er is vast wel een ervaren pompgebruiker die hier meer over kan vertellen.

groet Johannes

Edgar

Er is niet echt een minimumsnelheid volgens mij. Als de kamer maar vol vloeistof zit.

Jacques

In mijn brouwinstallatie heb ik een tijdje een pompje gebruik gehad. Na een aantal keren deze gebruikt te hebben ben ik er mee gestopt hem te gebruiken. Doordat er lucht zat in de pomp kwamen er allemaal kleine luchbelletjes in het wort (o jee, het oxidatiespook werd zelfs zichtbaar). Verder vond ik het veel werk om de pomp na afloop schoon en droog te krijgen.

Als altrnatief ben ik een paar nylon emmers met een tuit gaan gebruiken. Dat is eerlijk gezegd nog niet ideaal. De emmers zijn iets te groot waardoor ik de tuit niet tegen de wand van mijn maisch-/kookketel kan zetten bij het gieten.
Ik denk er nu over een eenvoudige hijsinstallatie te maken en het wort vanuit de emmers over te hevelen. Omdat ik op zolder brouw en er balken aanwezig zijn is dit realiseerbaar.

William

Citaat van: jacbier op 08-10-2006 &nbsp;21:04 uDe emmers zijn iets te groot waardoor ik de tuit niet tegen de wand van mijn maisch-/kookketel kan zetten bij het gieten.

Je zou ook kunnen overwegen om een plaat met een breedte iets kleiner dan de diameter van de ketel schuin in de ketel te plaatsen (hoek zo'n 60°) en hier het wort op te gieten.

Jacques

Dat is wel een goed idee. De oplossing past wel in mijn wens om het brouwproces simpele wijze uit te voeten.

Ik zal eens kijken of ik ergens een kleine plaat rvs op de kop kan tikken. Als ik de randen omhoog zet knoei ik ook geen wort over de ketel.


Emile

Citaat van: Johannes op 28-08-2006 &nbsp;22:24 u18 liter water teruggekoeld van 100 naar 23 graden in 7 minuten
Als ik het goed uitreken dan is dit een vermogen van 77 graden * 4200 J/(L.graad) * 18 L / 420 sec. = 13,86 kW
Dat vind ik wel indrukwekkend voor zo'n (qua grootte) bescheiden koeler!

Heb je nooit problemen gehad dat die verstopt raakte?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.