Van blik naar mout

Gestart door ray81, 24-06-2018 23:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ray81

Hoi allemaal

Ik heb vandaag de Easybrew 30 besteld. Ik heb ook nog wat andere dingen gekocht en ben benieuwd of ik nu alles heb om mee te kunnen moutbrouwen. Ben in ieder geval al een aardig end op weg :-)

Ik heb al een aantal blikbrouwsels gedaan en heb vanaf het vergisten dus niets meer nodig.
Wat heb ik allemaal:
- Easybrew: https://www.brouwmarkt.nl/easybrew-30-automatische-brouwketel-wortkoeler-arsegan.html
- weckketel: https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Weckketel-27-l/p100238696
- moutmolen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36807.0.html
- refractometer en hydrometer

Ik wil in 1e instantie de Easybrew niet aanpassen en ga dit na de eerste keer brouwen evalueren. Ik heb veel tips voorbij zien komen in de andere thread, maar wil eerst zelf even kijken wat ik wel en niet nuttig vind.

Vraag 1 is dus: heb ik alles om mee te kunnen moutbrouwen?

Vraag 2: De moutmolen is jaren niet gebruikt en een beetje vies. Iemand een idee hoe ik dit goed schoon krijg? Kan ik dit in de oxi zetten of is dat vanwege het metaal niet zo handig?

Vraag 3: hoe kan ik de wortkoeler precies aansluiten?
Brouwland zegt zelf: "Om uw wortkoeler te kunnen aansluiten raden wij het gebruik van PVC-slang aan met een diameter van 9x13 mm. Door deze te verwarmen kunt u hierop een standaard Gardena-koppling gebuiken."
Ik moet dus zo'n slang hebben  en een Gardena koppeling. Maar wat voor Gardena koppeling is dit precies? En hoe lang moet die slang zijn? En dit moet ik zowel voor de in- als de uitgang doen toch? Ik heb wel een gardena koppeling op een kraan zitten die ik kan gebruiken trouwens...

Veel vragen nog dus. Hoop dat iemand me kan helpen! Bedankt alvast :-)

Mark GA

Neem je spiraalkoeler gewoon mee naar Hornbach en laat je adviseren. Ze hebben daar slangen en Gardena koppelingen.
Lengte van je slang is de lengte die je nodig hebt van je brouwketel naar je kraan.
Keer twee.

brouwerwaldonk

Normaal staat op een slang aan beide kanten een vrouwelijke koppeling. Het is heel handig en voor mij onmisbaar om een kraan vlak bij de wortkoeler te hebben. Gardena heeft een losse kraan met 2 mannelijke uitgangen die met een kwartslag open is of gesloten. Ook op de koeler heb ik aan elke kant een mannelijke gardena koppeling. Omdat ik mijn warm water hergebruik, om achteraf alles te reiningen, heeft mijn heetwater slang een lengte die voldoende is om van de koeler tot in enkele vaten te kunnen. De koudwaterkant van de slang moet vanaf je waterleiding ruim lang genoeg zijn tot de koeler.

Heisenberg

Op de spiraalkoeler die bij je easybrew wordt geleverd zitten (nog) geen Gardena aansluitingen. Hierop zou je ook een slang met een paar slangklemmen kunnen gebruiken. Tenminste, dat zou ik doen.

BrouwMark

Vraag 2): in de oxi zetten lijkt me inderdaad geen goed idee. Ik weet niet wat de vervuiling is, maar eerst een borstel erover en tot slotte een flinke hand mout erdoor draaien die je dan weggooit moet denk ik een hoop weghalen?

thezewery

Citaat van: BrouwMark op 25-06-2018  10:56 uVraag 2): in de oxi zetten lijkt me inderdaad geen goed idee. Ik weet niet wat de vervuiling is, maar eerst een borstel erover en tot slotte een flinke hand mout erdoor draaien die je dan weggooit moet denk ik een hoop weghalen?
Inderdaad. Maar enkel als de vervuiling goed droog is, anders werkt het niet (zo goed).

thezewery

...en natuurlijk beetje afhankelijk wat de vervuiling precies is...

brouwerwaldonk

Ik zou die schijvenmolen goed afborstelen met een staalborstel tot blank metaal. Mout en schroot is niet zo infectie gevoelig. Oxi zal de zaak terug doen roesten en dat moet je vermijden. Nadien altijd droog laten, hoogstens afborstelen. 

MikeG

Ik heb de Easybrew net binnengekregen en afgelopen weekend mijn eerste blond meegebouwen. Ook ik heb het meest zitten tobben met die slangen. Ik heb de slang meebesteld bij Braumarkt en deze even onder het kokend water gehouden (de uiteinden) dan wordt inderdaad de slag soepeler en gaat het makkelijk in de Gardena aansluiting (Dit is de aansluiting waarbij de slang geleid wordt door een ring dmv een knelkoppeling). Het "mannetje" aan de kraan en je hebt water door de slang heen lopen.
De slang zelf heb ik met slangenklemmen aan de spiraalkoeier vastgezet en is makkelijk te verwijderen en te monteren. Ik wil hier alleen ook nog een betere oplossing voor bedenken.

Voordat ik begon met brouwen heb ik eerst de ketel gespoeld met koud water evenals de pomp door deze even te laten draaien. Dit om alle restjes uit de ketel en pomp te krijgen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

PS ik heb mijn mout geschroot gekocht bij brouwmout.nl. Scheelt een lamme arm en heel veel stof ;-)

Heisenberg

Citaat van: MikeG op 25-06-2018  17:46 uPS ik heb mijn mout geschroot gekocht bij brouwmout.nl. Scheelt een lamme arm en heel veel stof ;-)
Een goeie tip.

ray81

Bedankt voor alle tips mensen :-)

1) Aangezien niemand het erover heeft gehad dat ik nog iets mis, zal ik alles wel hebben haha

2) De schrootmolen zal ik even proberen uit elkaar te halen, dan kan ik hem even goed schoonmaken. Had ik nog niet over stilgestaan dat dat mogelijk was. Het plastic bovenop zal ik met wat oxi schoonmaken. Doe wel even een prop keukenpapier onderin en doe de oxi op een doek of zo...

3) Met mijn wortkoeler ga ik wel even naar de bouwmarkt. Heb überhaupt ook nog een gardena koppeling nodig op mijn kraan. Daar zit al een schroefeinde op, dus dat zal geen probleem zijn. Ik heb een lange tuinslang met gardena koppelingen aan beide uiteinden, dus die kan ik al gebruiken om het warme water af te voeren. Zal dus nog een klein slangetje van een paar meter nodig hebben voor de kraan tot de wortkoeler.

Helaas moet ik met punt 3 wel even wachten tot begin augustus, dan komt de arsegan 30 pas binnen haha.

P.s. mijn mout ga ik zelf schroten, dat vind ik leuker :-).

Heisenberg

Citaat van: ray81 op 27-06-2018  08:57 uP.s. mijn mout ga ik zelf schroten, dat vind ik leuker :-).
Succes met alles Ray! :brouwen: :brouwen: :brouwen:

Snotje

Ik zou de molen in de azijn zetten om schoon te maken.

Jacques

Citaat van: Snotje op 02-07-2018  16:11 uIk zou de molen in de azijn zetten om schoon te maken.

Beter van niet.

De molen kan "schoongemaakt" worden door er 2 tot 3 kg mout mee te schroten. Deze mout weggooien of op een composthoop doen. Daarna de molen gebruiken. Door gebruik zal hij schoner worden.

ray81

Citaat van: Jacques op 02-07-2018  23:07 uDe molen kan "schoongemaakt" worden door er 2 tot 3 kg mout mee te schroten. Deze mout weggooien of op een composthoop doen. Daarna de molen gebruiken. Door gebruik zal hij schoner worden.

Ook handig dat ik hiermee meteen mijn molen af kan stellen :-)

Fermon

1) In principe kan je met standaard keukenspullen een goed bier brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.