ONK 2018 C2 Tripel + Brett - Angelo van Gimst

Gestart door orangeloo, 24-06-2018 14:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Discussie over dit recept: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23822.0/all.html




Hoi,
Gisteren was het weer zover. Het ONK 2018 en altijd weer spannend of je in de prijzen valt.

Leuke dag gehad op een mooie locatie met mooie bieren en veel bekende gezichten.
Ook de rondleiding bij Oersoep brouwerij was zeer leuk. Een keer geen standaard praatje maar mooi aangepast voor ons hobbybrouwers. Zeker de "wilde kant" van de brouwerij vond ik zeer interessant  ^-^
Dat Jacques er niet was, was even wennen maar Wolter naam de honneurs goed waar. Ik was nog maar net binnen en kreeg de vraag al of ik mijn recept wilde posten als ik in de prijzen zou vallen.  ;D Het is dan ook een eer dat ik weer een recept MAG posten bij de bewezen recepten.

Een recept van een tripel met brett. Een recept wat ik al meerdere keren heb gebrouwen en bedoeld is als Orval kloon. Maar nog nooit had ingestuurd bij een wedstrijd. Belangrijkste reden hiervoor was omdat het geen bestaand biertype was, en voor de V klasse niet origineel genoeg. Met de komst van de toevoegingen Normaal, hout of brett kwam daar verandering in.

Keurmeester: spannend bier
Visuele aspecten:Zeer mooi
Geur: Mooie geur van hoppen
Basissmaak: mooi balans
Smaak: complex in de smaak
Body: goed
Mondgevoel: Goed maar mag iets meer brett hebben

Basis
[tabular type=4]
OmschrijvingWaardeNaam receptOrange Looval IIIKenmerknr 132 17/07Brouwdatum7-5-2017BiertypeTripelAantal liters15Gewenst begin SG1055 (5,9 Vol% alc.)Brouwzaalrendement73,0% [/tabular type=4]

Algemeen
[tabular type=4]
OmschrijvingWaardeTotaal benodigd brouwwater28,4 literMaischdikte4,0 l/kgMaischwater14,3 literSpoelwater13,5 literKooktijd90 minutenBerekende kleur17 EBC (Dan A. Morey)Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)[/tabular type=4]

Mout
[tabular type=4]
Moutnaam% StortMassaKleurPilsmout (TS)83,0 %3,299 kg3 EBCCrystal malt7,0 %0,278 kg130 EBCKandijsuiker (wit)10,0 %0,397 kg0 EBC[/tabular type=4]

Hop
[tabular type=4]
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeelHersbruker2,8 %10 grFWH4 EBUStyrian Goldings2,2 %20 grFWH7 EBUStyrian Goldings 20173,7 %10 grFWH6 EBUHersbruker2,8 %10 gr45 minuten4 EBUStyrian Goldings 20173,7 %25 gr45 minuten14 EBUStyrian Goldings 20173,7 %50 gr0 minuten0 EBU[/tabular type=4]

Gist
[tabular type=4]
OmschrijvingWaardeGistsoortFermentis Safale S-04Gist toegevoegd alsInhoud verpakkingOpmerkingen4x depot van Orval toegevoegd na de hootfgisting[/tabular type=4]

Maischschema
[tabular type=4]
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte166°C120 minuten4,0 l/kg278°C5 minuten4,0 l/kg[/tabular type=4]

[tabular type=3]
OpmerkingenGeen pH gemeten. meter defect[/tabular type=3]

Discussie over dit recept vind je hier

Jacques

Gefeliciteerd en bedankt voor het delen van het recept.

Er is zo te merken wat mis gegaan bij het plaatsen er van. Graag even het recept opnieuw plakken in je bericht.

Wolter

Top Angelo. Echt knap dat je altijd weer in de prijzen valt met goed doordachte en originele recepten.

tdp

Gefeliciteerd Angelo, mooie prestatie!

Easywoods

Gefeliciteerd en bedankt voor het delen van het recept  :brouwen: :biersmile:

orangeloo

Discussie over dit recept: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23822.0/all.html

Edit: had het graag in de begintopic aangepast, maar dat is helaas niet meer mogelijk.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 15-12-2018  21:37 uDiscussie over dit recept: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23822.0/all.html

Edit: had het graag in de begintopic aangepast, maar dat is helaas niet meer mogelijk.

Door mij is het eerste bericht aangepast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.