Welke inkt en printer gebruiken jullie?

Gestart door Eelke, 24-06-2018 14:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eelke

Ik print nu op normaal printpapier, en plak de etiketten met prit op mijn flesjes. Helaas loopt de inkt wat uit zodra de fles nat wordt, en elke fles wordt natuurlijk wel nat (condens...)

Is zo zonde. Waar printen jullie mee? Het liefst zou ik een normale printer gebruiken, geen speciale label printer of zo, want dan kan ik hem meteen voor meerdere doeleinden gebruiken.

Knobby

Ik neem aan dat je een inktjet printer gebruikt? Een laserprinter loopt niet uit als het nat wordt.

CeesM

Je kan proberen om er blanke lak overheen te spuiten. € 2,-- bij de Action. Heb ik wel eens gedaan voor een decal op een gitaar.

Christiaan S

ik heb een Canon TS6150 inkjet printer met originele inkt. Ik print op 90 grams papier en plak de etiketten met volle melk op de fles.
Er loopt bij mij geen inkt door, alleen het zwart vlekt als ik er met natte vingers aankom.

Haagse Wouter

Ik print met laserprinter.
Inktjet is gedoe voor flesjes die nat worden.

thezewery

Kleurenlaser, gewoon papier, volle melk. Loopt niet uit, trekt mooi strak/glad, laat niet los in de koelkast, is later wel makkelijk te verwijderen

Eelke

Ik heb net een test met koffiemelk gedaan, maar dat laat wel los.

Goed. Een laserprinter dus. Nu eens kijken of iemand in mijn omgeving die heeft of dat ik er meteen maar een aanschaf... op zich wel handig, meteen een met wifi dus laptop niet meer meeslepen. Maar goed, de huidige doet het nog wel gewoon...

dirk

Citaat van: Eelke op 25-06-2018  11:23 uIk heb net een test met koffiemelk gedaan, maar dat laat wel los.

Probeer eens met gewone melk, dat werkt wel. Trouwens je kunt ook behangplaksel,Pritt of een andere methylcelluloselijm gebruiken, aangezien melk echt voor mensen kalfjes is.

hansHalberstadt

Je moet denk ik iets hebben wat het papier waterafstotend maakt om te voorkomen dat het nat wordt want dan gaat de inkt lopen. blanke lak zoals voorgesteld lijkt me wel te werken, mits de lak zelf niet voor lopen van de inkt zorgt zolang het nog niet droog is.  Laserprinter kan natuurlijk ook als je het geld ervoor over hebt.

hansHalberstadt

Insmeren met wat was of erover wrijven met een kaars of theelichtje zal ook zeker werken. evt even nafohnen

Eelke

Laserprinter gehaald, lijkt gelukt zo.
Bedankt voor het advies!



Oscar

Citaat van: Eelke op 14-07-2018  19:29 u

En dan straks de etiketten er weer afweken om de flessen weer te gebruiken?  :nut:

Eelke

Citaat van: Oscar op 14-07-2018  21:47 uEn dan straks de etiketten er weer afweken om de flessen weer te gebruiken?  :nut:

Ja, mooi hé  :nut: ach, normaal doe ik dat eigenlijk alleen bij weggeefflesjes, maar nu hebben we een feestje dus moet het maar eens hé. Op zich was het in een kleine twee uur, op het gemak met een muziekje, wel gebeurd.

Etiketten weken is geen moeite, dat valt er zo weer af.

Maar volgend jaar ga ik mooi mijn feestbier op fust vullen  :biersmile:

Dund

Gewoon een goedkope bus haarspray kopen bij de kruidvat. Werkt perfect oude truc van de tekenles van vroeger. Dan loopt er geen etiket meer uit. Ik doe dat al jaren.

marc0871

Citaat van: Dund op 14-07-2018  22:27 uGewoon een goedkope bus haarspray kopen bij de kruidvat. Werkt perfect oude truc van de tekenles van vroeger. Dan loopt er geen etiket meer uit. Ik doe dat al jaren.

Oeh, goeie.
Daarmee fixeerden we houtskool tekeningen.

Dund

Ja klopt! En werkt echt perfect voor
Printer papier ik gebruik van die 20 mm ronde stickers voor op de doppen. Effe sprayen en vocht maakt geen kans meer.

Guppie

Ik heb ook een laser printer, maar om nu alleen een laser aan te schaffen voor een paar etiketten  :nut: :groots: :groots:
Maar ik ben nooit zo creatief geweest op de computer, bij mij staat met biertje zonder label koel en onthoud ik aan de kleur dop welke welke is, ik weet dat moet ooit fout gaan  ;D

Oscar


Ronnie


Zijn 110 etiketjes op 1 blad A5, ref. 1860 van APLI labels.
Zeer gemakkelijk, weinig werk aan, past volledig op een kleine kroonkurk.
Ik wil niets anders meer!

Voor grote kroonkurken heb je de nr 1864 van APLI etiketjes van 16 x 22 mm, daar kunt ge 4 regeltjes opdrukken en langere woorden opzetten, 66 stickertjes per vel A5. Overlapt een klein beetje op de kleine kroonkurken en dat gaat eigenlijk ook heel vlotjes.

Alle etiketjes zijn netjes uitgeponst en hebben mooi afgeronde hoeken.

https://aplilabels.be/

Of bij Bol.com, helaas daar koop ik nimmer of nooit nog iets.

Printer = poepsimpele canon MG5650 inkt van 123inkt.NL

Ronnie

Nog etwas over de Maximum lengte van een regel:

Het woord Abcdefghijkl dus 12 karakters aan elkaar of 11 met één spatie tussen 2 woordjes, kan er op. Zelfs nog één karakter meer als het niet met een hoofdletter begint.
Het lettertype hier was Calibri 8,5. Er bestaan nog smallere letters. De eerste regel niet vetjes afdrukken geeft ook langere teksten.

Dus, mensen...

Waarom al dat geknoei als het zo simpel kan! :biersmile:

marc0871

Citaat van: Guppie op 20-07-2018  23:57 uIk heb ook een laser printer, maar om nu alleen een laser aan te schaffen voor een paar etiketten  :nut: :groots: :groots:
Maar ik ben nooit zo creatief geweest op de computer, bij mij staat met biertje zonder label koel en onthoud ik aan de kleur dop welke welke is, ik weet dat moet ooit fout gaan  ;D

Genoeg kleuren doppen ;D
Alleen nog een kladje op de koelkast, met welke bier welke kleur dop heeft ::)

Mja, dacht laatst dat ik meer kleuren doppen op voorraad had.
Nu zit er een Weizen onder een Fuchsia dop en een Irish Red in het gistvat.
Hmmm... :denken:
Toch maar weer eens een bestelling doen.

Gelukkig gaat de Weizen dusdanig hard (hmm, lekker :proost:), dat het deze keer nog geen probleem op zal leveren.

Nick H.

Ik heb recentelijk een labelprinter (oftewel etikettendrukmachine) gekocht; een Brother QL-700 en daarbij ronde etiketten met een diameter van 24 mm (het huismerk van de leverancier voor Brother DK-11218). In de printer zit het programma, het programma herkent het etiket, je schrijft wat je wilt en het past de grootte van de letters zelfs aan. Die etiketten passen op de dopjes.
Voor een cadeau ga ik eens experimenteren met "plakken met volle melk".





GeBaxke

Citaat van: Nick H. op 22-07-2018  11:12 uIk heb recentelijk een labelprinter (oftewel etikettendrukmachine) gekocht; een Brother QL-700 en daarbij ronde etiketten met een diameter van 24 mm (het huismerk van de leverancier voor Brother DK-11218). In de printer zit het programma, het programma herkent het etiket, je schrijft wat je wilt en het past de grootte van de letters zelfs aan. Die etiketten passen op de dopjes.
Voor een cadeau ga ik eens experimenteren met "plakken met volle melk".

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/84b90dc92646c68dc46a04ebbe5679a4.jpg

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/c1d061c3c9a6be7e36dcdbc40b3ae518.jpg
Bedankt voor de tip. Na wat leeswerk heb ik hem ook besteld.

Nick H.

Citaat van: GeBaxke op 22-07-2018  11:36 uThanks voor de tip. Na wat leeswerk heb ik hem ook besteld.

Geen dank, ik borduur ook maar voort op ervaringen van andere brouwers.


Nick H.

Ik heb de etiketten afgedrukt op standaard papier met inktjet, vervolgens het papier 30 tot 60 seconden geweekt in volle melk en op de flesjes gepositioneerd. Rustig laten drogen en na korte tijd zaten ze al muurvast. Ideaal als je eens een biertje cadeau wilt doen, zoals ik in dit geval.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.