Beste recepten voor niet-gecontroleerde vergisting

Gestart door Hans E. Pans, 24-06-2018 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans E. Pans

Helaas heb ik nog geen vergistingskast en schommelt de temperatuur van mijn gistingsvat mee met de temperatuur in huis. Ik kan me zo voorstellen dat ik bepaalde bieren dan nu beter niet kan maken, maar dat er misschien ook meer 'vergevende' recepten zijn die schommelingen en wat hogere temperaturen wel kunnen hebben. Liefst zou mijn volgende bier een Chimay-achtige tripel zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat voor tripels gecontroleerde vergisting belangrijk is. Is gewoon blond het makkelijkst?

Wie weet waar ik wat specifieke 'vergevende' recepten vind?

JanEric

Zoek eens op 'saison' en de gisten met die term in de naam. Saisons kunnen qua temperatuur tot een graad of 30.

Hans E. Pans


Koen S

Saison is inderdaad een bier om in de zomer te brouwen. Gebruik als gist bv. de belle saison, heel makkelijke en fijne gist.
Als je een sterke saison brouwt, zit je meteen in de richting van een tripel.

chthon

Heb je ergens geen kamer die afgesloten van de buitenwereld kan worden gehouden, en die aan de noord- of westkant van je huis zit? Daar zijn de temperatuurschommelingen meestal veel minder. Ik doe dit ook zo. Ik heb niet de minste plaats voor een extra koelkast, maar ik heb wel verschillende plaatsen in huis waar ik vrij constante temperaturen heb.

GeBaxke

Aan de andere kant, goede vergisting en stabiele temperatuur is belangrijk. Maar het is zeker niet zo dat je zonder klimaatregeling geen goed bier kunt brouwen.
Zelf heb ik jaren zonder klimaat regeling vergist. Onder een strak gespannen doek over het gistvat, niks waterslot. In het hok bij de verwarmingsketel en de temperatuur schommelde als een schommel. Iedere dag roeren als een gek in het gistvat omdat ik dacht dat dat beter was.
Af en toe beluchten met een aquariumpomp, omdat ik dacht dat dat beter was.
Daar zijn goede bieren uit voort gekomen.
In de winter vergisten in de schuur voor een ondergister, bevroren, niet bevroren en dat een paar weken achter elkaar. Ook prima pilsener geworden.
Dus laat je niet afschrikken door wel of geen klimaatkast, draai eventueel wat noppenfolie om je gistvat en brouw er op los.

Easywoods

Citaat van: Hans E. Pans op 24-06-2018  09:50 uWie weet waar ik wat specifieke 'vergevende' recepten vind?

Heb je hier wat aan? Ik heb hem destijds vergist op 27 ºC en het is een eenvoudig maar lekker bier geworden  ;) :biersmile:

HOME BREW RECIPE:
Title: Eenvoudige Saison
Author: Easywoods

Brew Method: All Grain
Style Name: Saison
Boil Time: 90 min
Batch Size: 12.5 liters (fermentor volume)
Boil Size: 15.5 liters
Boil Gravity: 1.050
Efficiency: 75% (brew house)


STATS:
Original Gravity: 1.062
Final Gravity: 1.005
ABV (standard): 7.43%
IBU (tinseth): 30.22
SRM (morey): 7.31

FERMENTABLES:
3 kg - Belgian - Pale Ale (93.8%)
0.1 kg - Belgian - CaraMunich (3.1%)
0.1 kg - Cane Sugar (3.1%)

HOPS:
16 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 6.8, Use: Boil for 80 min, IBU: 23.33
25 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 6.8, Use: Boil for 5 min, IBU: 6.89

MASH GUIDELINES:
1) Temp: 63 C, Time: 65 min, Amount: 0 L
2) Temp: 72 C, Time: 10 min, Amount: 0 L
3) Temp: 78 C, Time: 5 min, Amount: 0 L
Starting Mash Thickness: 4.5 L/kg

YEAST:
Fermentis / Safale - Belgian Saison Ale Yeast BE-134
Starter: No
Form: Dry
Attenuation (avg): 90%
Flocculation: Low
Optimum Temp: 17.78 - 27.78 C
Fermentation Temp: 27 C

chthon

Citaat van: GeBaxke op 24-06-2018  10:49 uAan de andere kant, goede vergisting en stabiele temperatuur is belangrijk. Maar het is zeker niet zo dat je zonder klimaatregeling geen goed bier kunt brouwen.
Zelf heb ik jaren zonder klimaat regeling vergist. Onder een strak gespannen doek over het gistvat, niks waterslot. In het hok bij de verwarmingsketel en de temperatuur schommelde als een schommel. Iedere dag roeren als een gek in het gistvat omdat ik dacht dat dat beter was.
Af en toe beluchten met een aquariumpomp, omdat ik dacht dat dat beter was.
Daar zijn goede bieren uit voort gekomen.
In de winter vergisten in de schuur voor een ondergister, bevroren, niet bevroren en dat een paar weken achter elkaar. Ook prima pilsener geworden.
Dus laat je niet afschrikken door wel of geen klimaatkast, draai eventueel wat noppenfolie om je gistvat en brouw er op los.

Dank je :duimop:

CeesM

Citaat van: GeBaxke op 24-06-2018  10:49 uAan de andere kant, goede vergisting en stabiele temperatuur is belangrijk. Maar het is zeker niet zo dat je zonder klimaatregeling geen goed bier kunt brouwen.
Inderdaad. 30 jaar geleden, hoofdgisting in een emmer met losse deksel zonder waterslot. Niet eens wetend of het van voedselveilig plastiek was. Klimaatkast? Wat is dat?
Nagisten in een grote fles met waterslot in een ruimte wat redelijk temperatuur stabiel was.
Helaas weet ik niet meer of het goed smaakte. Er zit nu een kwart eeuw tussen. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 24-06-2018  12:57 uInderdaad. 30 jaar geleden, hoofdgisting in een emmer met losse deksel zonder waterslot. Niet eens wetend of het van voedselveilig plastiek was. Klimaatkast? Wat is dat?
Nagisten in een grote fles met waterslot in een ruimte wat redelijk temperatuur stabiel was.
Helaas weet ik niet meer of het goed smaakte. Er zit nu een kwart eeuw tussen. ;)
Klopt ging bij mij ook zo in het begin. Dus kan best een goed bier uitkomen alleen is gecontroleerd vergisten wat meer reproduceerbaar. 

jaapz

Hier moet ik ook even Sigmund's Voss Kveik van The Yeast Bay vermelden.

Deze gist kan volgens de specificaties het beste werken tussen 21C en 37C, al heb ik hem meestal rond de 40C staan. Op die laatste temperatuur komt er dan een bier uit zonder veel esters of fenolen, maar wel met een mooi citrussig aroma.

Schijnt dat deze ook erg goed tegen temperatuurschommelingen kan. Absoluut een gist die je moet proberen als je geen vergistingskast hebt en je in de zomer met de hoge temperaturen ook zin hebt in een biertje die je niet al te snel hoofdpijn bezorgd :)

Ik heb er inmiddels 3 bieren mee gebrouwen: een hoppig "witbier", een pale ale met voornamelijk Mosaic, en een lichte blonde met vlierbloesem en honing. Allemaal lekker!

Het mooiste: na 3 dagen is de gisting klaar, en smaakt het vanuit de vergistingsfles al alsof hij 2 week op de fles heeft gestaan. Hergisting op de fles is ook binnen 3 dagen klaar. Ideaal voor sterk gehopte blonde bieren met veel aroma.

Jacques

Citaat van: CeesM op 24-06-2018  12:57 uInderdaad. 30 jaar geleden, hoofdgisting in een emmer met losse deksel zonder waterslot. Niet eens wetend of het van voedselveilig plastiek was. Klimaatkast? Wat is dat?
Nagisten in een grote fles met waterslot in een ruimte wat redelijk temperatuur stabiel was.
Helaas weet ik niet meer of het goed smaakte. Er zit nu een kwart eeuw tussen. ;)

Ja er kwam bier uit. In 30 jaar tijd is de kwaliteit van zelfgebrouwen bier aanzienlijk verbeterd. Degene die al langer bier keuren bij het ONK kunnen dat beamen.

Vooral het aantal geïnfecteerde bieren is veel minder dan 30 jaar geleden. Gesloten vergisting maakt dat je daar veel minder last van hebt. Maar eerlijk is eerlijk we koelen sneller en gebruiken tegenwoordig ook meer gist waardoor de infectiekans ook kleiner is

Hans E. Pans

Dank voor de reacties, een saison zal het worden dan  :)

Verder zal ik eens kijken naar een cool brewing bag, misschien is dat iets om de komende maanden eens mee te experimenteren. Ik zal daar een continue thermometer met sensor aanhangen. Eens rondkijken naar een betrouwbare.

GeBaxke

Citaat van: Hans E. Pans op 25-06-2018  07:36 uVerder zal ik eens kijken naar een cool brewing bag, misschien is dat iets om de komende maanden eens mee te experimenteren. Ik zal daar een continue thermometer met sensor aanhangen. Eens rondkijken naar een betrouwbare.

Die heb ik een gekregen via een loterij op dit forum, en er een verslagje van gemaakt.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32329.msg496520.html#msg496520

Hans E. Pans

Citaat van: GeBaxke op 25-06-2018  13:00 uDie heb ik een gekregen via een loterij op dit forum, en er een verslagje van gemaakt.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32329.msg496520.html#msg496520

Nice, ik las het. Op zich dus wel positief. Eigenlijk een groot model koelbox. Kon ik maar iets structurelers bedenken dan dagelijks flessen ingevroren water wisselen. Ben regelmatig het hele weekend van huis en dan loopt de temp alsnog op op dag 2 en drie. Een simpel en veilig elektrisch koelelementje, dat zou je dan samen met een warmtestrip of zo op een inkbird kunnen aansluiten en in de bag leggen. Al zie ik ook wel dat je dan bijna hetzelfde hebt als een koelkast met inkbird :)

Hai

Citaat van: Hans E. Pans op 25-06-2018  14:29 uNice, ik las het. Op zich dus wel positief. Eigenlijk een groot model koelbox. Kon ik maar iets structurelers bedenken dan dagelijks flessen ingevroren water wisselen. Ben regelmatig het hele weekend van huis en dan loopt de temp alsnog op op dag 2 en drie. Een simpel en veilig elektrisch koelelementje, dat zou je dan samen met een warmtestrip of zo op een inkbird kunnen aansluiten en in de bag leggen. Al zie ik ook wel dat je dan bijna hetzelfde hebt als een koelkast met inkbird :)
Kruipruimte of iets dergelijks

Hans E. Pans

Zou een tripel wel mogelijk zijn zonder gecontroleerde vergisting of is dat een afrader? Zijn er 'makkelijker' te brouwen tripels?

jaapz

Citaat van: Hans E. Pans op 26-06-2018  14:59 uZou een tripel wel mogelijk zijn zonder gecontroleerde vergisting of is dat een afrader? Zijn er 'makkelijker' te brouwen tripels?

Ik heb ooit een tripel vergist (met S-04 geloof ik) in de woonkamer, toen er net een hittegolf bezig was... Geen aanrader, koppijnbier.

Oxhead

Citaat van: Hans E. Pans op 26-06-2018  14:59 uZou een tripel wel mogelijk zijn zonder gecontroleerde vergisting of is dat een afrader? Zijn er 'makkelijker' te brouwen tripels?
Gewoon volmout met pilsmout brouwen tot 1070 sg en de Belle saisongist gebruiken. Hoppen tot 35 ibu en 5 gram per 20 liter bittere sinasappelschil  geeft een lekker tripelachtig bier.
Vergisten ergens tussen de 20 en 25 graden.
Succes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.