Inferno Barley Wine

Gestart door Gerb, 19-01-2006 12:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Ik heb laatst het boek 'Designing Great Beers' aangeschaft en vond daar het hoofdstuk Barley Wines. Aangezien dit boek nogal Amerikaans georienteerd is, heb ik geprobeerd met de juiste gist en hop een heftig bittere, hoppige en vooral een alcoholische barley wine te maken.

15 liter:
moutsoort%gram
pilsmout49,332500
vienna39.462000
munich7.89400
ambermout1.4875
Special-B1.3468
zwarte mout0.4925

maischwater 15 liter (3 liter/kg mout)
spoelwater 11 liter

maischen: 75 minuten op 68°C

kooktijd: 2 uur

hoptoevoegingen
 
hopsoortaa%gramkooktijdIBU
Magnum15,20%2512050,1
Northern Brewer9,30%317535,7
Perle6,10%254516
Cascade5%30154,7
Cascade5%20dry0

Dit komt uit op een slordige 106 IBU. Tijdens het koken heb ik 1 kg moutextract bijgevoegd om de dichtheid nog iets verder op te krikken. Dit kwam uiteindelijk uit op 1110, i.p.v. de 1090 die ik berekend had. Ik hoop uiteindelijk niet te droog uit te komen. Mijn verwachting is rond de 1020.

Voor de gist heb ik gebruik gemaakt van US-56 droge gist.

Gerb

Adrie

Dat is een grapje, zeker over dat te droog uitkomen. Heb je mijn ervaringen met mijn Barley Wine met de US-56 gelezen?

Ik begon met 1097 en kwam uit op 1024. Droog kun je dat bier echt niet noemen. Omdat er 10% alcohol inzit, zitten er ook veel meer restsuikers in dan een licht bier van 1024.

Gerb

Adrie, dat was meer op een soort cynisch, understatement-achtige manier bedoeld. Met niet te droog bedoel ik dus eigenlijk dat ik wel hoop (en verwacht) dat het een vrij zoet bier gaat worden.

Gerb

Adrie

Ah, OK. Reken maar dat het bier redelijk zoet wordt. Die US-56 vind ik trouwens een heel mooie gist voor een Barley Wine. Goede suggestie van SiriS.

Adrie

Trouwens, ik zou niet op 68 graden maischen, maar op 66 of zelfs 65. Bij 68 graden krijg je meer onvergistbare suikers en wordt je bier waarschijnlijk te zoet. Volgens mij raadt Daniels ook 66 graden aan.

MO

ik zou ook gaan voor een eenstapsmaisch bij 65 grC om het niet al te superzoet te maken. Wat is het maximale alcohol percentage dat deze gist aankan?

Gerb

Helaas nu een beetje te laat. Ik ga vanavond hevelen en meet dan het SG. Zou het nog helpen om een droge gist, bv. Notrtingham toe te voegen. De alcoholtolerantie van US-56 is 12%, dus hij zou dit bier goed moeten vergisten.

Gerb

Herman

Citaat van: Gerb op 20-01-2006  11:22 uZou het nog helpen om een droge gist, bv. Notrtingham toe te voegen.
Volgens mij zijn beide gisten nauw aan elkaar verwant, met als voorvader Ballantine. Ik geloof niet dat de Nottingham veel verder zal gaan dan de US56. Maar met die laatste heb ik zelf ook nog maar pas gebrouwen (SVG bijna 82%).

Adrie

Ik heb ook gelezen dat ze verwant zijn. Gezien Siris' ervaring met deze gist, gaat de Nottingham niet verder, dus deze gist toevoegen zal weinig zin hebben. Ik ben wel heel benieuwd naar je SG.

Gerb

Net even overgeheveld naar de lagertank en het SG was uitgekomen op 1028. De smaak was nog niet eens zo erg zoet en de bitterheid was wel duidelijk aanwezig. De lagerflessen heb ik nu buiten gezet. Ik verwacht geen verlaging van het SG meer.



Gerb

Zojuist even het bier gebotteld. Ik had de lagerflessen 1 week buiten gezet. De dichtheid was niet meer gezakt, nog steeds 1028. De smaak was gebrand, alcohol en bitter, dus dat beloofd nog wel het een en ander. Het deed me in de verte ook aan frambozen denken, perfect dus!

Gerb

Gerb

Inmiddels eentje opengetrokken en nu na 2 weken was de nagisting minimaal. Een zacht sisje was te horen, maar bij het uitschenken was er geen koolzuur of schuim te zien. Zou het helpen om in elk flesje verse gist te doen? Ik heb tijdens het bottelen een paar scheuten (net) uitgewerkte Chimay giststarter erbij gedaan, dus ik heb het idee dat nu gist toevoegen niet veel zin heeft. Helaas zit het alcoholgehalte ook ernstig dicht bij het maximaal verdraagbare voor de US-56. Ik ga nu proberen om een aantal flessen wat warmer te zetten en te schudden in de hoop dat het nog wat aantrekt.
De smaak was trouwens wel verbazingwekkend mild voor zo'n bitter bier. Echt een mooie gebrande, caramel-achtige smaak, alleen jammer van het koolzuur.

Gerb

Edgar

Citaat van: Gerb op 11-02-2006  17:29 uInmiddels eentje opengetrokken en nu na 2 weken was de nagisting minimaal. Een zacht sisje was te horen, maar bij het uitschenken was er geen koolzuur of schuim te zien. Zou het helpen om in elk flesje verse gist te doen?

Gerb, jongen, doe ons dit niet aan... :'( :'( Niet nogmaals deze vraag!!!  :police:  :shelp: :pan:

(Gewoon nog effe geduld en zoek op 'nagisting' voor advies)

Gerb

Ed jongen, ik ben wel zo eigenwijs om te denken dat mijn probleem uniek is. Dat zoeken lost echt niet álle problemen op. Mijn vraag was dus: heeft het nog zin om droge gist toe te voegen, nadat ik al (weliswaar uitgewerkte) gist had toegevoegd. Volgens mij is die vraag nog nooit gesteld.

Toch bedankt  :groots:

Gerb :duimop:

Edgar

En zo kan je nog wel een trits unieke vragen verzinnen. Het antwoord is simpel: Voorlopig heeft het sowieso geen zin om gist toe te voegen, omdat je nog lang niet voldoende lang hebt gewacht. Zoals uit al die nagistingsonderwerpen (waarvan een groot aantal vermoedelijk al door MO opgekuist) mag blijken. Bij 11% alcohol gewoon een beetje geduld.

Gerb

Ok bedankt, no hard feelings toch?  ;D

MO

ja carnavalsclown (zie avator of hoe heet dat ding): als een van de oud-forum leden waar ik jou toch onder schaar zou jij toch zeker moeten weten dat een bier van 11% een maandje nodig heeft voor de navergisting. Minstens. Wacht nou maar gewoon effe. Ter illustratie: vijf dagen na bottelen twee bieren geproefd, 1 van 4.6% en 1 van 8.5%. Het lichte bier was volledig navergist, het zware bier bevatte een spoortje koolzuur en gaf geen schuim. Jij zult dus veel langer moeten wachten.

Gerb

OK MO bij deze excuses voor de vraag. En eigenlijk wist ik het antwoord ook wel, maar was wel benieuwd naar de mening van anderen. Je moet het meer zien als een soort hard op denken (doe ik heel vaak).

Carnavalsclown

Adrie

Mijn Barley Wine had ook een week of vier, vijf nodig voor ie volledig op druk was. Geen paniek dus.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.