Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mango in het bier!  (gelezen 1886 keer)

Offline THD

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Mango in het bier!
« Gepost op: 21-06-2018 08:40 u »
Dag medebrouwers!

Ik wilde graag experimenteren met mango en een moutextract.
Ik ga twee blikjes uitgelekte mango stukjes toevoegen.
Ze liggen nu in de vriezer.
De hoofdvergisting is geweest na 4 dagen, kan ik het nu al toevoegen?
En hoe weet ik de uiteindelijke alcoholgehalte? Aangezien er nu weer suiker bij komt... is daar een berekening voor?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dund

• Super lid
  • Land: nl
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
Re: Mango in het bier!
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2018 08:42 u »
Ik heb gisteren ook mango pulp toegevoegd aan mijn bier en wat passievrucht. Mango heeft ongeveer 19 Brix. Dat is circa SG 1085.

Ik ga dan wel uit van pulp dan haal je meer smaak eruit dan met blokjes.

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2018 12:05 u »
Ik heb gisteren ook mango pulp toegoevoegd aan mijn bier en wat passievrucht. Mango heeft ongeveer 19 Brix. Dat is circa SG 1085.

Ik ga dan wel uit van pulp dan haal je meer smaak eruit dan met blokjes.

Maar hoe reken je het uit, ik heb twee blikken gebruikt... Begin SG was 1071, morgen gooi ik de mango er bij, moet ik tussendoor nog SG meten?

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2018 12:32 u »
Als je met 1070 begonnen bent en er gaat 1085 aan pulp bij. In jouw geval blokjes dan gok ik dat je minder dan 1060 eruit haalt. Je alcohol verschil zal dan minimaal zijn misschien paar tiende punt. BrouwHulp kan dat ook berekenen.

Ik heb bijvoorbeeld 5 liter bij 65 liter bier van 1041 gedaan en volgens BrouwHulp kwam dat neer op 3 extra sg punten. Het vergist daarentegen wel wat beter dan mout.

Maar reken maar niet op procenten meer alcohol het is echt minimaal.

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2018 13:23 u »
Als je met 1070 begonnen bent en er gaat 1085 aan pulp bij. In jouw geval blokjes dan gok ik dat je minder dan 1060 eruit haalt. Je alcohol verschil zal dan minimaal zijn misschien paar tiende punt. BrouwHulp kan dat ook berekenen.

Ik heb bijvoorbeeld 5 liter bij 65 liter bier van 1041 gedaan en volgens BrouwHulp kwam dat neer op 3 extra sg punten. Het vergist daarentegen wel wat beter dan mout.

Maar reken maar niet op procenten meer alcohol het is echt minimaal.

Ik vries het wel in en druk het kapot voordat ik het toevoeg.
Maar fijn, dan weet ik in ieder geval dat het percentage niet enorm gaat afwijken.

Hoelang laat ik het filterzakje met mango er in zitten? Kleine richtlijn?

En gooi ik het er pas in als er geen activiteit meer is in het waterslot of kan het al als er nog een klein beetje activiteit is

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-06-2018 09:22 u »
Mango is een prima toevoeging om een hazy IPA re brouwen. Pulp/puree van een verse mango is het beste. Er zit veel celmateriaal in zoals bij andere vruchten. Dus vriezen en pecto enzym zijn methodes om de inhoud vrij te maken. Pecto enzym 1 gr per 5 liter oplossing toevoegen aan de mango oplossing. Denk erom het gaat om aroma en smaak, suiker wat erbij komt is bijzaak. Het moet zo fris mogelijk zijn en blijven. Voeg de pulp toe aan de 2e vergisting en laat het 4 dagen meevergisten tot het fg gehalte 1005 is. Daarna afhevelen om mango deeltjes te verwijderen. Cold crash 2 dagen en dan bottelen. Succes

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 23-06-2018 11:14 u »
Mango is een prima toevoeging om een hazy IPA re brouwen. Pulp/puree van een verse mango is het beste. Er zit veel celmateriaal in zoals bij andere vruchten. Dus vriezen en pecto enzym zijn methodes om de inhoud vrij te maken. Pecto enzym 1 gr per 5 liter oplossing toevoegen aan de mango oplossing. Denk erom het gaat om aroma en smaak, suiker wat erbij komt is bijzaak. Het moet zo fris mogelijk zijn en blijven. Voeg de pulp toe aan de 2e vergisting en laat het 4 dagen meevergisten tot het fg gehalte 1005 is. Daarna afhevelen om mango deeltjes te verwijderen. Cold crash 2 dagen en dan bottelen. Succes

Top dank je!!

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #7 Gepost op: 23-06-2018 13:45 u »
Heeft iemand dit wel eens gebruikt: mangopuree uit de diepvries (19 brix staat erbij overigens, wel handig)??

Ook verkrijgbaar in oa ananas, passievrucht, witte perzik, framboos, braam, etc.

Wil zelf een NEIPA brouwen met een halve kilo mango, passievrucht en ananas per stuk (dus 1,5kg totaal) toegevoegd aan +/- 15L vergistend bier. Jammer dat ze geen abrikoos hebben.

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 23-06-2018 13:57 u »
Ik gebruik dit merk altijd. Die passievtucht is echt top en het kost een tientje per kilo.

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #9 Gepost op: 23-06-2018 17:10 u »
Heeft iemand dit wel eens gebruikt: mangopuree uit de diepvries (19 brix staat erbij overigens, wel handig)??

Ook verkrijgbaar in oa ananas, passievrucht, witte perzik, framboos, braam, etc.

Wil zelf een NEIPA brouwen met een halve kilo mango, passievrucht en ananas per stuk (dus 1,5kg totaal) toegevoegd aan +/- 15L vergistend bier. Jammer dat ze geen abrikoos hebben.

Abrikozen van dit merk bestaat wel, ik ben benieuwd als je dit toevoegd of je dan ook pectonenzymen gebruikt (is gepasteuriseerd) en omdat er aardig wat suiker is toegevoegd alles berekend.

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 24-06-2018 20:09 u »

Wil zelf een NEIPA brouwen met een halve kilo mango, passievrucht en ananas per stuk (dus 1,5 kg totaal) toegevoegd aan +/- 15L vergistend bier. Jammer dat ze geen abrikoos hebben.
Ik heb inmiddels twee potjes ingeblikte mango kapot gevroren en in een filterzakje in 15 liter gehangen... is dit dan niet veel te weinig?

Offline Dund

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-06-2018 21:21 u »
Lijkt me voldoende voor wat smaak ik doe meestal 3-5 liter per 65 liter bier.

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-06-2018 10:30 u »
Ik gebruik dit merk altijd. Die passievtucht is echt top en het kost een tientje per kilo.

Dan betaal.je 3 euro de kilo teveel.

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-06-2018 10:31 u »
ik heb inmiddels twee potjes ingeblikte mango kapot gevroren en in een filterzakje in 15 liter gehangen... is dit dan niet veel te weinig?

Discussiėren over de sterkte van een smaak op een forum is minder nuttig dan het zelf even proeven en bepalen wat jezelf vindt.

Is nog een lekkere bezigheid ook. Het forum proef je niks van ;)

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 25-06-2018 15:49 u »
Discussiėren over de sterkte van een smaak op een forum is minder nuttig dan het zelf even proeven en bepalen wat jezelf vindt.

Is nog een lekkere bezigheid ook. Het forum proef je niks van ;)
Snap ik, maar als er een beetje richtlijnen zijn voor de eerste keer is dat fijn, kan later altijd nog experimenteren

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 25-06-2018 16:54 u »
Ik heb recent twee bieren gebrouwen met gepureerde mango uit blik wat is toegevoegd 30 min. voor einde koken.

Circa 600 gram mango (uitlekgewicht) gebruikt op 20 l bier. De mangosmaak en -geur is duidelijk waar te nemen, maar neemt in de loop van de (bottel)tijd langzaam af.

Tot nu toe ben ik het meest tevreden met deze vruchtsoort in bier (al eens eerder geprobeerd: frambozen, perzik, appel, pruimen).

Offline THD

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 26-06-2018 15:30 u »
Ik heb recent twee bieren gebrouwen met gepureerde mango uit blik wat is toegevoegd 30 min. voor einde koken.

Circa 600 gram mango (uitlekgewicht) gebruikt op 20 l bier. De mangosmaak en -geur is duidelijk waar te nemen, maar neemt in de loop van de (bottel)tijd langzaam af.

Tot nu toe ben ik het meest tevreden met deze vruchtsoort in bier (al eens eerder geprobeerd: frambozen, perzik, appel, pruimen).

Top! Bedankt... ik heb er meting gedaan maar proef nog niet veel... Nog even een weekje laten trekken.

Offline Peter R

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Bier!
« Reactie #17 Gepost op: 03-09-2018 22:37 u »
Hoe voegen jullie de mango toe in de navergisting? Wij hebben zaterdag een Imperial Ipa gebrouwen en komend weekend wisselen we de hoofdvergisting in voor de navergisting en willen we de mango toevoegen. We gaan een hopzakje uitkoken en willen de bevroren mango hier in stoppen en dan toevoegen. Is dit ideaal en kan dit zonder een infectie te veroorzaken? Ik hoor het graag... :D

Tags: fruit