Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwapparatuur  (gelezen 1107 keer)

Offline Michiel1987

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
Brouwapparatuur
« Gepost op: 21-06-2018 00:47 u »
Dag allen,

Zoals jullie misschien gelezen hebben in het voorstel hoekje ga wij een poging doen om een stapje verder te gaan dan blik brouwen.
Middels de cursus en veel lezen op het forum hebben wij een idee over de opstelling en hoe te beginnen.
Graag zou ik dit met jullie delen en vragen wat jullie hiervan vinden.
Hou met het commentaar a.u.b. rekening dat dit ons eerste probeersel wordt en wij hopen op de goede weg te zijn.

Ons idee qua apparatuur is als volgt:
- Schrootmolen met 2 verstelbare rollen
- Koken op een gasbrander in een RVS pan (met digitale thermometer)
- Middels hevelfilter (gemaakt van mantelbuis en koper leiding zoals er meer van zijn hier...) filteren en overhevelen naar een ge´soleerde 
   (geschikt) vat
- Met een opvoer pompje terug voeren naar de pan om het zodoende te kunnen filteren tot een heldere wort.
- Koelelement (spiraal)
- Wort beluchten met beluchtingspompje
- Dan in vat voor gisting
- een koelkast ombouwen tot gistkast (als dit meteen al lukt)
   (Inkbird temperatuurregelaar temperatuur sensor ge´soleerd tegen vat aangeplakt)
- vervolgens in mandflessen nagisten (ook in gistkast neem ik aan?)

Zijn wij zo op de goede weg om te beginnen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
Re: Brouwapparatuur
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2018 10:13 u »
Als ik het goed begrijp wil je in dezelfde pan maischen en koken, toch? Om dat voor elkaar te krijgen wil je een ge´soleerd vat en een pomp gebruiken. Als ik jullie was zou ik t geld voor dat vat en die pomp gebruiken om nog een tweede pan te kopen, dat scheelt tijd, schoonmaakwerk en gedoe.
Een hevelfilter van koperleiding is een goed idee, maar wat willen jullie met de mantelbuis doen?

En als je nog wat wilt besparen:
Wort beluchten zou ik laten, gewoon zorgen dat er veel lucht bij komt wanneer je het naar het vat brengt.
Nagisten in mandflessen (hoeft trouwens niet per se in de gistkast) zou ik ook achterwege laten. Die dingen zijn duur, onhandig schoon te maken en breekbaar. Lageren kan ook op fles en zo lang je je bier niet weken op de gistkoek laat staan heeft het ook geen smaakvoordeel.

Verder lijkt het er op dat jullie je in ieder geval qua apparatuur goed hebben ingelezen, want jullie zijn niks vergeten (Neem aan dat jullie wel gedacht hebben aan randzaken als bijvoorbeeld een hydrometer, een weegschaal, een roerspaan en alle benodigdheden voor het hele bottelproces) zou alleen het koken bij stap 2 vervangen door maischen ;)

Offline Michiel1987

• *
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2018 13:01 u »
Met mantelhuis bedoel ik eigenlijk gevlochten rvs werk dus het geen wat filtert.
Glazen flessen kunnen dus achterwege gelaten worden.
Dacht dat deze een positief effect hadden op marketing voor het bottelen.

Qua overige randapparatuur hebben wij inderdaad...

Bedankt voor je reactie!

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2018 13:50 u »
Ah, een filterheks bedoel je :)

En wat bedoel je met een positief effect op marketing?

Offline Michiel1987

• *
« Reactie #4 Gepost op: 22-06-2018 01:37 u »
Whahah ik bedoel niks met marketing 😂
Bedoelde positief effect op smaak!

Offline marnox

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 22-06-2018 09:51 u »
- vervolgens in mandflessen nagisten (ook in gistkast neem ik aan?)

Nagisten en lagering hoeft niet per se in gistkast. Ongeveer een week "warm" (kamertemp) wegzetten voor vorming van CO2 en daarna "koel" wegzetten voor lagering. Komt volgens mij (maar correct me if I'm wrong) niet zo nauw omdat er weinig smaakproducten meer worden gevormd in deze stap in het proces. Anders dan tijdens de hoofdvergisting waar je een gecontroleerde temperatuur wilt hebben om ongewenste smaakontwikkeling (vorming hogere alcoholen en ongewenste esters)  tegen te gaan.

Edit: aan de andere kant, als je toch al een gistkast gaat bouwen, is er niets op tegen natuurlijk. Behalve misschien de energiebesparing van het niet gebruiken van de gistkast voor de nagisting en lagering.

Tags: