Brouwen voor sponsoren

Gestart door GerritKwintenberg, 19-06-2018 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  22:05 uDe vraag van de topic stater is terecht lijkt mij. Hij wil gewoon weten of dit mag of niet. Hij had het ook niet kunnen vragen en er vanuitgaan dat het geen probleem was.

De wet is echt duidelijk. Het mag niet.

Bel anders gewoon even met de douane. Het zijn vriendelijke mensen die je graag helpen. In Belgie toch zeker.

Sjoerd

Oke, dat het niet mag is me nu wel duidelijk, maar het gaat natuurlijk helemaal nergens over. Als iemand jarig is, mag ie niet zijn/haar eigen gebakken appeltaart meenemen naar het werk om te trakteren.... In die orde grootte moet je dat gehobby van ons toch zien wat mij betreft. De economische impact is verwaarloosbaar.

hansHalberstadt

Citaat van: Sjoerd op 20-06-2018  22:41 uOke, dat het niet mag is me nu wel duidelijk, maar het gaat natuurlijk helemaal nergens over. Als iemand jarig is, mag ie niet zijn/haar eigen gebakken appeltaart meenemen naar het werk om te trakteren.... In die orde groote moet je dat gehobby van ons toch zien wat mij betreft. De economische impact is verwaarloosbaar
Voor iemand die een paar eigen gebrouwde biertjes geeft als origineel bedankje voor een paar sponsors zou voor mijn gevoel geen enkel probleem mogen zijn als je het puur qua  economische impact bekijkt. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat de douane daar een punt van zou maken ookal zouden ze het weten. Dat zou ze meer kosten dan het opbrengt.  Maar formeel mag het nu eenmaal niet. Misschien wordt het daarom wel eens tijd om de wet op dat punt wat te versoepelen.   

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  22:58 uVoor iemand die een paar eigen gebrouwde biertjes geeft als origineel bedankje voor een paar sponsors zou voor mijn gevoel geen enkel probleem mogen zijn als je het puur qua  economische impact bekijkt. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat de douane daar een punt van zou maken ookal zouden ze het weten. Dat zou ze meer kosten dan het opbrengt.  Maar formeel mag het nu eenmaal niet. Misschien wordt het daarom wel eens tijd om de wet op dat punt wat te versoepelen.

Los van accijns aspecten, is er ook de voedselveiligheid.
Ik moet als kleine brouwer aan diverse (HACCP) eisen voldoen om een bier op de markt te mogen brengen. En al die administratie van hoeveelheden, lotnummers en voorraad. Dat kost veel geld en veel inspanning. Verzekeringen die ik extra moet afsluiten, extra bedrijfsbelastingen, boekhouderskosten.

Van mij mag de opsporing van illegale brouwers eerder worden aangescherpt.

SanderH

Citaat van: Sjoerd op 20-06-2018  22:41 uOke, dat het niet mag is me nu wel duidelijk, maar het gaat natuurlijk helemaal nergens over. Als iemand jarig is, mag ie niet zijn/haar eigen gebakken appeltaart meenemen naar het werk om te trakteren.... In die orde grootte moet je dat gehobby van ons toch zien wat mij betreft. De economische impact is verwaarloosbaar.

Taart zit geen accijns op. Bier en andere alcohol houdende dranken wel.

CeesM

Citaat van: SanderH op 21-06-2018  09:18 uTaart zit geen accijns op. Bier en andere alcohol houdende dranken wel.
Ook op fruitdrankjes. ;)

Emanuel

Ik heb zelf het ook een keer nagevraagd bij zowel belastingdienst als kvk. Zodra je bier weggeeft breng je bier op de markt. Aan diegene dat je het bier weggeeft had namelijk ook bier in de winkel kunnen kopen. Je wordt dus een partij die "concurreert" met commerciële brouwerijen. Kanttekening is wel dat zowel belastingdienst als kvk, tussen de officiële regels door ook aangeeft dat "af en toe" iets weggeven een artikel 5 is (het door de vingers zien  ;)... snap je 'm... vijf vingers en er door heen kijken  :o ).  Belangrijk is dat je het niet aan de grote klok hangt door het breed te delen via bijvoorbeeld sociale media. Sponsoring wordt natuurlijk gedeeld via sociale media. Sociale media wordt gezien in dit geval als een commerciële activiteit, je maakt namelijk reclame voor je eigen bier.

Dus al met al... gebruik gezond verstand. De wet is niet zwart/wit maar grijs. Lees tussen de regels door en doe geen dingen die niet goed voelen en je blijft redelijk aan de goede kant van de wet en je zal dan zo geen problemen krijgen met belastingdienst e.d.

Erick

En post het ook vooral niet hier.
Iedereen kan hier meelezen ook de belastingdienst, en kun je verleiding toch niet weerstaan, beperk het dan tot het Praatcafé (alleen voor leden).

En trek je verder van mijn advies vooral niets aan   ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Emanuel op 22-06-2018  19:51 uIk heb zelf het ook een keer nagevraagd bij zowel belastingdienst als kvk. Zodra je bier weggeeft breng je bier op de markt. Aan diegene dat je het bier weggeeft had namelijk ook bier in de winkel kunnen kopen.
Dus als iemand bier inschenk voor zijn gasten mag het wel en als je een flesje aan je gasten geeft omdat die het wel willen proeven maar nog moeten rijden mag dat dus niet of je ruilt een biertje met een andere amateurbrouwer mag dat ook niet. En een ONK mag dus ook niet. 

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 22-06-2018  21:33 uDus als iemand bier inschenk voor zijn gasten mag het wel en als je een flesje aan je gasten geeft omdat die het wel willen proeven maar nog moeten rijden mag dat dus niet of je ruilt een biertje met een andere amateurbrouwer mag dat ook niet. En een ONK mag dus ook niet.

Klopt, dat zijn allemaal voorbeelden van artikel 5  :police: :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.