Brouwen voor sponsoren

Gestart door GerritKwintenberg, 19-06-2018 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GerritKwintenberg

Beste brouwers,

Hopelijk kunnen jullie me adviseren voor het volgende.

Ik ben vorige week als hobbybrouwer gevraagd door mijn zwager, om een biertje(s) te brouwen om hiermee sponsoren te bedanken die hem helpen om de financiering van een evenement rond te krijgen.
Op het biertje komen geen initialen van mij te staan, maar alleen het logo van hun evenement.

Is dit verstandig om te doen, of krijg ik hier problemen mee?

Emanuel

Volgens mij, ook al geef je ze weg, neem je deel aan het economisch verkeer en ben je dus eigenlijk verplicht om als brouwer(ij) geregistreerd te staan.

Haagse Wouter

Ligt eraan wat het is  ;)

Zou dat eigenlijk nooit doen voor sponsoren. Zijn immers commerciële partijen.

Wolter

Het is bij wet verboden. Mocht het dus uitkomen zal jij daar voor worden aangesproken ivm het ontduiken van accijnswetgeving.

Sjoerd

Niet te bang zijn zou ik zeggen. Even checken bij een jurist, maar ergens een regel op etiket opnemen waarvoor het gebrouwen is, en dat het hobbybier is niet voor commerciële doeleinden. Bij die vermelding en productie in eenmalige beperkte oplage kan ik me niet voorstellen dat je gezeik krijgt

Haagse Wouter

Citaat van: Sjoerd op 19-06-2018  22:03 uNiet te bang zijn zou ik zeggen. Even checken bij een jurist, maar ergens een regel op etiket opnemen waarvoor het gebrouwen is, en dat het hobbybier is niet voor commerciële doeleinden. Bij die vermelding en productie in eenmalige beperkte oplage kan ik me niet voorstellen dat je gezeik krijgt

Maar het is voor commerciële doeleinden.
Een cadeau geven aan sponsoren als dank is een relatiegeschenk. Dat is commercieel.
Wordt zelfs expliciet vermeld in de wet dat dit niet mag.

Markiej87

De kans is klein dat je gezeik krijgt, maar dat is te hard rijden op de snelweg ook. Neemt niet weg dat dat ook, net als dit, gewoon verboden is.

EBC

Je ontduikt diverse wetgevingen.
- accijns
- BTW
- Inkomstenbelasting
- bedrijfsbelastingen

Je bent niet verzekerd.

Je brengt een ongecontroleerd voedingsproduct op de markt.

Laat commercieel brouwen over aan diegenen die wel alle moeite en kosten hebben gedaan om in orde te zijn.


hansHalberstadt

Citaat van: GerritKwintenberg op 19-06-2018  20:53 uBeste brouwers,

Hopelijk kunnen jullie me adviseren voor het volgende.

Ik ben vorige week als hobbybrouwer gevraagd door mijn zwager, om een biertje(s) te brouwen om hiermee sponsoren te bedanken die hem helpen om de financiering van een evenement rond te krijgen.
Op het biertje komen geen initialen van mij te staan, maar alleen het logo van hun evenement.

Is dit verstandig om te doen, of krijg ik hier problemen mee?
Ik denk dat dit meer zijn zijn belang is dan in jouw belang, dus zou je de risico's ook op zo'n manier moeten zien te krijgen dat hij het risico loopt en niet jij. Je mag je bier legaal weggeven aan je zwager maar als hij het dan voor dat doel inzet is dat zijn verantwoordelijkheid en ben jij niet strafbaar, mits je inderdaad uitdrukelijk op het etiket zet dat het bier niet door derden gebruikt mag worden. zo dek je jezelf in, maar of dat juridisch/belastingtechnisch jou vrijwaart ben ik niet zeker van, maar ik denk van wel, immers je hebt het uitdrukkelijk aangegeven en kunt niet aansprakelijk gesteld worden voor daden van derden, maar dan moet je het je zwager ook op die manier brengen.   

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  08:01 u... Je mag je bier legaal weggeven aan je zwager  ...

Nee, dat mag niet. Het zelfgebrouwen bier mag je huis niet verlaten.

En dat is ook logisch, omdat er anders een vorm van handel ontstaat. En juist dat is wat de wet wil voorkomen.

RienP

Dat stelt je als hobbybrouwer niet vrij. Je bier mag namelijk je huis niet verlaten als je wet strikt volgt. Wedstrijden en hobbyverenigingen zijn hierin een grijs gebied wat toegestaan wordt.

Al het andere is een economisch delict. Ook al is de pakkans klein,  je hoeft maar net de verkeerde controleur te treffen en je hebt een forse boete te pakken.

EBC

Citaat van: RienP op 20-06-2018  09:51 uDat stelt je als hobbybrouwer niet vrij. Je bier mag namelijk je huis niet verlaten als je wet strikt volgt. Wedstrijden en hobbyverenigingen zijn hierin een grijs gebied wat toegestaan wordt.

Al het andere is een economisch delict. Ook al is de pakkans klein,  je hoeft maar net de verkeerde controleur te treffen en je hebt een forse boete te pakken.

Die controleur is geen verkeerde, maar juist een goede  ;).

emiel1

Dus je zwager moet op bezoek komen en je bier stelen  :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 20-06-2018  09:45 uNee, dat mag niet. Het zelfgebrouwen bier mag je huis niet verlaten.

En dat is ook logisch, omdat er anders een vorm van handel ontstaat. En juist dat is wat de wet wil voorkomen.
Op de site van de Nederlandse belastingdienst staat:
U mag bier en wijn voor eigen gebruik maken. Maar u mag bier en wijn niet verkopen.

Onder eigen gebruik valt dacht ik ook gebruik door je gasten.
Ik lees niets over dat het je huis niet mag verlaten. Dat zou namelijk betekenen dat je het ook niet mee mag nemen jaar je vakantieadres voor eigen gebruik. Maar voor sponsering en financiering van een evenement mag dus in ieder geval niet niet want dat zijn geen vrienden of gasten meer.

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  14:00 uOp de site van de Nederlandse belastingdienst staat:
U mag bier en wijn voor eigen gebruik maken. Maar u mag bier en wijn niet verkopen.

Onder eigen gebruik valt dacht ik ook gebruik door je gasten.
Ik lees niets over dat het je huis niet mag verlaten. Dat zou namelijk betekenen dat je het ook niet mee mag nemen jaar je vakantieadres voor eigen gebruik. Maar voor sponsering en financiering van een evenement mag dus in ieder geval niet niet want dat zijn geen vrienden of gasten meer.

Gasten zijn toch altijd alleen thuis  :nut:.

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 20-06-2018  14:07 uGasten zijn toch altijd alleen thuis  :nut:.
Wat dacht je van kampeerweekendje met je gasten op de camping?

Eric v B

Citaat van: EBC op 19-06-2018  23:08 uJe ontduikt diverse wetgevingen.
- accijns
- BTW
- Inkomstenbelasting
- bedrijfsbelastingen

Je bent niet verzekerd.

Je brengt een ongecontroleerd voedingsproduct op de markt.

Laat commercieel brouwen over aan diegenen die wel alle moeite en kosten hebben gedaan om in orde te zijn.
Ik geef wel eens zelfgemaakte jam weg.
Hoe zit dat dan?

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  15:29 uWat dacht je van kampeerweekendje met je gasten op de camping?

Je moet het zo niet zwart/wit willen knippen, zo werkt het niet.

Op de camping zullen ze het ok vinden. Voor een sponsoring niet.

EBC

Citaat van: Eric v B op 20-06-2018  16:09 uIk geef wel eens zelfgemaakte jam weg.
Hoe zit dat dan?

Aan een sponsoring? Ook dan ben je niet goed bezig.

Jam is nu eenmaal geen accijnsgoed. En die paar potjes jam die een privé persoon maakt, hebben normaal geen commerciële waarde.
Maar als ze er ziek van worden, dan ben jij wel aansprakelijk.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 20-06-2018  18:12 uJe moet het zo niet zwart/wit willen knippen, zo werkt het niet.

Op de camping zullen ze het ok vinden. Voor een sponsoring niet.
Lijkt me ook. Ik denkt dat vrijwel iedereen wel weet waar de grens ligt. Maar misschien toch formeel dan even:
als ik een gast een biertje geef en hij verkoopt het door, ben ik dan strafbaar of hij?

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  15:29 uWat dacht je van kampeerweekendje met je gasten op de camping?

Dit is niet voor mij herkenbaar, ik heb nog nooit een vaste plek op een camping gehad of mensen gekend die dit hadden.
Noem je als je op een camping staat en er een vriend langskomt die een gast?

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  18:18 uLijkt me ook. Ik denkt dat vrijwel iedereen wel weet waar de grens ligt. Maar misschien toch formeel dan even:
als ik een gast een biertje geef en hij verkoopt het door, ben ik dan strafbaar of hij?

Beiden, want je hebt het bier buiten het huis gebracht om te nuttigen ;).

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  18:18 uLijkt me ook. Ik denkt dat vrijwel iedereen wel weet waar de grens ligt. Maar misschien toch formeel dan even:
als ik een gast een biertje geef en hij verkoopt het door, ben ik dan strafbaar of hij?

Je mag het je gast niet meegeven. Hij mag het enkel bij jouw thuis opdrinken.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 20-06-2018  19:16 uJe mag het je gast niet meegeven. Hij mag het enkel bij jouw thuis opdrinken.
Dat kan ik dus nergens in de regels terugvinden, alleen:
 Voor de thuisproductie van bier en wijn, is geen vergunning nodig, zolang je de alcoholische dranken maar voor eigen gebruik produceert. Dat wil zeggen: voor jezelf, je familieleden en gasten.

Daar staat dus niets over dat je geen flesje aan je gasten mag geven of dat het niet buiten je huis mag komen.   

Sander van Dijk

Grappig dat zulk soort vragen regelmatig op een forum gesteld worden. De pakkans wordt dan eindelijk groter als je het dan toch zou willen doen :)

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 20-06-2018  21:37 uGrappig dat zulk soort vragen regelmatig op een forum gesteld worden. De pakkans wordt dan eindelijk groter als je het dan toch zou willen doen :)
De vraag van de topic stater is terecht lijkt mij. Hij wil gewoon weten of dit mag of niet. Hij had het ook niet kunnen vragen en er vanuitgaan dat het geen probleem was.   

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  22:05 uDe vraag van de topic stater is terecht lijkt mij. Hij wil gewoon weten of dit mag of niet. Hij had het ook niet kunnen vragen en er vanuitgaan dat het geen probleem was.

De wet is echt duidelijk. Het mag niet.

Bel anders gewoon even met de douane. Het zijn vriendelijke mensen die je graag helpen. In Belgie toch zeker.

Sjoerd

Oke, dat het niet mag is me nu wel duidelijk, maar het gaat natuurlijk helemaal nergens over. Als iemand jarig is, mag ie niet zijn/haar eigen gebakken appeltaart meenemen naar het werk om te trakteren.... In die orde grootte moet je dat gehobby van ons toch zien wat mij betreft. De economische impact is verwaarloosbaar.

hansHalberstadt

Citaat van: Sjoerd op 20-06-2018  22:41 uOke, dat het niet mag is me nu wel duidelijk, maar het gaat natuurlijk helemaal nergens over. Als iemand jarig is, mag ie niet zijn/haar eigen gebakken appeltaart meenemen naar het werk om te trakteren.... In die orde groote moet je dat gehobby van ons toch zien wat mij betreft. De economische impact is verwaarloosbaar
Voor iemand die een paar eigen gebrouwde biertjes geeft als origineel bedankje voor een paar sponsors zou voor mijn gevoel geen enkel probleem mogen zijn als je het puur qua  economische impact bekijkt. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat de douane daar een punt van zou maken ookal zouden ze het weten. Dat zou ze meer kosten dan het opbrengt.  Maar formeel mag het nu eenmaal niet. Misschien wordt het daarom wel eens tijd om de wet op dat punt wat te versoepelen.   

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  22:58 uVoor iemand die een paar eigen gebrouwde biertjes geeft als origineel bedankje voor een paar sponsors zou voor mijn gevoel geen enkel probleem mogen zijn als je het puur qua  economische impact bekijkt. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat de douane daar een punt van zou maken ookal zouden ze het weten. Dat zou ze meer kosten dan het opbrengt.  Maar formeel mag het nu eenmaal niet. Misschien wordt het daarom wel eens tijd om de wet op dat punt wat te versoepelen.

Los van accijns aspecten, is er ook de voedselveiligheid.
Ik moet als kleine brouwer aan diverse (HACCP) eisen voldoen om een bier op de markt te mogen brengen. En al die administratie van hoeveelheden, lotnummers en voorraad. Dat kost veel geld en veel inspanning. Verzekeringen die ik extra moet afsluiten, extra bedrijfsbelastingen, boekhouderskosten.

Van mij mag de opsporing van illegale brouwers eerder worden aangescherpt.

SanderH

Citaat van: Sjoerd op 20-06-2018  22:41 uOke, dat het niet mag is me nu wel duidelijk, maar het gaat natuurlijk helemaal nergens over. Als iemand jarig is, mag ie niet zijn/haar eigen gebakken appeltaart meenemen naar het werk om te trakteren.... In die orde grootte moet je dat gehobby van ons toch zien wat mij betreft. De economische impact is verwaarloosbaar.

Taart zit geen accijns op. Bier en andere alcohol houdende dranken wel.

CeesM

Citaat van: SanderH op 21-06-2018  09:18 uTaart zit geen accijns op. Bier en andere alcohol houdende dranken wel.
Ook op fruitdrankjes. ;)

Emanuel

Ik heb zelf het ook een keer nagevraagd bij zowel belastingdienst als kvk. Zodra je bier weggeeft breng je bier op de markt. Aan diegene dat je het bier weggeeft had namelijk ook bier in de winkel kunnen kopen. Je wordt dus een partij die "concurreert" met commerciële brouwerijen. Kanttekening is wel dat zowel belastingdienst als kvk, tussen de officiële regels door ook aangeeft dat "af en toe" iets weggeven een artikel 5 is (het door de vingers zien  ;)... snap je 'm... vijf vingers en er door heen kijken  :o ).  Belangrijk is dat je het niet aan de grote klok hangt door het breed te delen via bijvoorbeeld sociale media. Sponsoring wordt natuurlijk gedeeld via sociale media. Sociale media wordt gezien in dit geval als een commerciële activiteit, je maakt namelijk reclame voor je eigen bier.

Dus al met al... gebruik gezond verstand. De wet is niet zwart/wit maar grijs. Lees tussen de regels door en doe geen dingen die niet goed voelen en je blijft redelijk aan de goede kant van de wet en je zal dan zo geen problemen krijgen met belastingdienst e.d.

Erick

En post het ook vooral niet hier.
Iedereen kan hier meelezen ook de belastingdienst, en kun je verleiding toch niet weerstaan, beperk het dan tot het Praatcafé (alleen voor leden).

En trek je verder van mijn advies vooral niets aan   ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Emanuel op 22-06-2018  19:51 uIk heb zelf het ook een keer nagevraagd bij zowel belastingdienst als kvk. Zodra je bier weggeeft breng je bier op de markt. Aan diegene dat je het bier weggeeft had namelijk ook bier in de winkel kunnen kopen.
Dus als iemand bier inschenk voor zijn gasten mag het wel en als je een flesje aan je gasten geeft omdat die het wel willen proeven maar nog moeten rijden mag dat dus niet of je ruilt een biertje met een andere amateurbrouwer mag dat ook niet. En een ONK mag dus ook niet. 

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 22-06-2018  21:33 uDus als iemand bier inschenk voor zijn gasten mag het wel en als je een flesje aan je gasten geeft omdat die het wel willen proeven maar nog moeten rijden mag dat dus niet of je ruilt een biertje met een andere amateurbrouwer mag dat ook niet. En een ONK mag dus ook niet.

Klopt, dat zijn allemaal voorbeelden van artikel 5  :police: :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.