Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Toevoegen van suiker  (gelezen 37446 keer)

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Re: Toevoegen van suiker
« Reactie #25 Gepost op: 20-06-2018 13:00 u »
Zo was ik het in eerste instantie ook van plan maar ik heb nu maar 1 vat met kraantje beschikbaar en wil hier niet in roeren nadat het net 2 weken heeft gestaan. Ik wil dus de suiker in de flesjes doen en moet dan dus bereken hoeveel ml siroop ik in de flesjes moet doen om de juiste hoeveelheid toe te voegen. Daarbij komt ook nog eens dat ik zowel een 5L vat, twee 1L flessen en de rest in 0.3L flesjes ga doen.
Okee dus je kunt niet overhevelen voordat je gaat bottelen?
Ga je bottelen rechtstreeks via de kraan van je gistingsvat dan?
Lijkt me niet wenselijk, omdat je dan alsnog slurry kunt bottelen die je normaliter achter in het vat kunt laten.
Ik raad je aan om een grote emmer of ton te nemen, daar in over te hevelen als je gaat bottelen, of overhevelen in emmer, vat schoonmaken, bier terug er in en dan bottelen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline SmellyCrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Cerevisiae Metalloque Confidimus
« Reactie #26 Gepost op: 20-06-2018 14:06 u »
Okee dus je kunt niet overhevelen voordat je gaat bottelen?
Ga je bottelen rechtstreeks via de kraan van je gistingsvat dan?
Lijkt me niet wenselijk, omdat je dan alsnog slurry kunt bottelen die je normaliter achter in het vat kunt laten.
Ik raad je aan om een grote emmer of ton te nemen, daar in over te hevelen als je gaat bottelen, of overhevelen in emmer, vat schoonmaken, bier terug er in en dan bottelen.

Klopt, maar omdat het kraantje nog boven de slurry zit krijg ik hier weinig tot niets van mee in de flessen. Tijdelijk overhevelen kan natuurlijk ook, zal ik ook eens naar kijken.

Maar.... hoewel ik natuurlijk al het advies op prijs stel heb ik nog geen antwoord op mijn initiele vraag:

Ik wil mijn berekening voor het maken van een suikeroplossing baseren op 60 g suiker + 63 ml water levert 100 ml suikersiroop maar ben eigenlijk wel benieuwd waar deze wijsheid vandaan komt.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #27 Gepost op: 20-06-2018 14:35 u »
Suiker heeft een dichtheid van 1,587 kg/l
(60/1,587)+63=100,8 ml

Offline SmellyCrew

• Boven 10 berichten
  • *
  • Cerevisiae Metalloque Confidimus
« Reactie #28 Gepost op: 20-06-2018 14:54 u »
Suiker heeft een dichtheid van 1,587 kg/l
(60/1,587)+63=100,8 ml

Top! Dank je, nu snap ik hem.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #29 Gepost op: 20-06-2018 15:02 u »
Echter moet je je dan wel afvragen, of je altijd een bier wilt hebben dat zover als technisch mogelijk is uitvergist... ::)  Een bier dat verder uitvergist is, is niet per definitie beter of lekkerder. Dus suiker kun je net zo goed einde koken toevoegen. Qua vergisting zal het niet zoveel schelen. We spreken hier over max 1 of misschien 2 Sg punten en wellicht nog wel minder. In de praktijk is het verschil nog niet aantoonbaar aangetoond... :) Ik heb in ieder geval de praktijk ervaring (weliswaar in grote conische tanks) dat het geen verschil maakt (oftewel suiker tijdens koken en goede vergistingsgraden).

Wat ik me afvraag is het effect qua onbedoeld navergisten.

Krijg je sneller gushers als je suiker in de kook toevoegt?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 20-06-2018 21:35 u »
Ik wil mijn berekening voor het maken van een suikeroplossing baseren op 60 g suiker + 63 ml water levert 100 ml suikersiroop maar ben eigenlijk wel benieuwd waar deze wijsheid vandaan komt.

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36706.msg555181.html#msg555181

Voor concentraties en volume van suikeroplossingen.

Online Sjoerd

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #31 Gepost op: 20-06-2018 22:47 u »
Ik werk met een lepeltje met precies de goede maat en een trechtertje. Zo doe ik dat in de flesjes voor bottelen. Met 75 flesjes een goed te overzien klusje en voorkom onnodig roeren in het wort

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 20-06-2018 23:25 u »
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36706.msg555181.html#msg555181

Voor concentraties en volume van suikeroplossingen.
Soms is het inderdaad handiger om bv 50 gram suiker op te lossen tot 100g oplossing en dan in grammen te doseren met een weegschaal. Elke gram is dan een halve gram suiker.
Of bijvoorbeeld 50 g in 100 ml en dan in milliliters te doseren met bv een injectiespuitje. Elke ml is dan 0.5 gram suiker.
Iets in grammen verdunnen en dan in ml doseren is niet handig want dan moet je rekenen. Idem voor verdunnen in ml en dan doseren in grammen.