Vergisting blijft hangen? Van 1097 naar 1050

Gestart door Mallerickert, 19-06-2018 15:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 02-07-2018  17:22 uWaar laat je de periodelengte vanaf hangen, wanneer 30 en wanneer 50 min? Heeft dit te maken met de moutcompositie ?

Ik laat dit afhangen van de body die ik wil hebben. Voor meer body en een iets lagere vergistingsgraad 30 minuten. Voor een hogere vergistingsgraad en een betere doordrinkbaarheid 50 minuten.

Markiej87

Citaat van: Johan_vL op 27-06-2018  21:31 uVeel langer dan 40 min. bij 63 C heeft toch niet heel veel nut? de activiteit van de enzymen neemt behoorlijk af, dus je omzetting naar suiker verloopt dan al een heel stuk langzamer. Zouden jullie dan 60 min. aanhouden? voor een hoger rendement en haal je daar dan echt 5-10% meer maltose mee?
Dat is interessant en zal ik zeker gaan proberen, bedankt voor de tip! :brouwen:
Mijn ervaring is hoe langer je maischt, hoe vergistbaarder je wort is. Zeker bij zwaardere bieren en dus meer kg/ltr. Ik heb wel eens anderhalf tot 2 uur gemaischt en dat heeft uiteindelijk echt bijgedragen aan een goede vergisting die mooi ver door trok.

Neetje

Citaat van: Markiej87 op 05-07-2018  12:30 uMijn ervaring is hoe langer je maischt, hoe vergistbaarder je wort is. Zeker bij zwaardere bieren en dus meer kg/ltr. Ik heb wel eens anderhalf tot 2 uur gemaischt en dat heeft uiteindelijk echt bijgedragen aan een goede vergisting die mooi ver door trok.

Eén staps maisch?

Marcel_k

Citaat van: Mallerickert op 19-06-2018  15:35 uBulldog - Belgian Trappix - 15 gram
Heb je anderhalf zakje gebruikt? Of is het een tikfout? En om hoeveel liter gaat het nou eigenlijk?
Bij 15 liter en rijkelijk boven de 1060 begin SG is 2  zakjes geen overbodige luxe.

hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 05-07-2018  12:30 uMijn ervaring is hoe langer je maischt, hoe vergistbaarder je wort is. Zeker bij zwaardere bieren en dus meer kg/ltr. Ik heb wel eens anderhalf tot 2 uur gemaischt en dat heeft uiteindelijk echt bijgedragen aan een goede vergisting die mooi ver door trok.
Dat gevoel heb ik ook. Ik heb er nooit zoveel aandacht aanbesteed maar ik maak vaak zware bieren en neem meestal standaard 30 minuten op 63 graden en zie dan bijna altijd een SVG onder de 70% laatst een witbier gemaakt dus veel minder zwaar en daar had ik met 30 minuten op 63 een veel hogere SVG van meer dan 75% Ik ga dus voor zware bieren maar een keer een uur op 63 uitproberen of evt 64 of 65 graden.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.