Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Toch nog een extra vraag. De hoofdvergisting is al een paar dagen voorbij en er is weinig activiteit in het waterslot. Nu vroeg ik me af, is met het oog op de korte termijn waarin het bier nodig is juist beter om het langer in het gistvat te houden en later te bottelen of beter om iets eerder te bottelen, na bijvoorbeeld 10 dagen na het brouwen zodat het langer in de fles zit?
Als je zeker weet dat het bier is uitgegist is het beste meteen te bottelen. Het rijpen van je bier gebeurt ook na het bottelen.
Vooral niet teveel suiker toevoegen bij het bottelen, 4 g/L is al voldoende voor een sis geluidje bij het openen en geeft wat ruimte bij een niet volledig uitgegist bier.Bedenk dat gushers niet fijn zijn bij een presentatie!
Moet ik me zorgen maken over gushers? Wel echt knullig dat ik SG niet heb gemeten.