Is dit plastic gistingsvat van Speidel een goede keus?

Gestart door Has E. Pans, 19-06-2018 11:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Has E. Pans

Ik zoek een gistingsvat van dit formaat (max 20 liter) en kwam deze tegen voor een goede prijs:
https://www.hopt.nl/gamme-braumeister/2728-fust-de-fermentation-braumeister-20l-complet.html
Is dit een goede keus? Zal hij voldoende luchtdicht zijn?

Zedd

Prima ding - heb de 10L variant en ja die is (uiteraard) luchtdicht.
Nadeel is wel dat er veel hoogte bijkomt door het deksel en waterslot.
Waarom deze variant? Voor minder geld heb je een groter vat:
https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingscontainers-en-gistingsvaten-plastic/gistingsvat-plastic-incl-kraan-en-waterslot-31-liter.html
Zo heel veel meer ruimte neemt die niet in en past prima in een kleine koelkast.

Has E. Pans

Bij Brouwmarkt is die Speidel ook maar 29 euro zie ik. Ik hoef ook geen heel veel grotere, aangezien ik op mijn gasfornuis brouw en aan de max capaciteit van mijn pannen/fornuis zit met een liter of 15 wort.

haicoterbeek

Citaat van: Zedd op 19-06-2018  11:32 uPrima ding - heb de 10L variant en ja die is (uiteraard) luchtdicht.
Nadeel is wel dat er veel hoogte bijkomt door het deksel en waterslot.
Waarom deze variant? Voor minder geld heb je een groter vat:
https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingscontainers-en-gistingsvaten-plastic/gistingsvat-plastic-incl-kraan-en-waterslot-31-liter.html
Zo heel veel meer ruimte neemt die niet in en past prima in een kleine koelkast.
Ik heb ook prima ervaring met het "witte vat met groene deksel". Door de grote opening is deze makkelijk schoon te maken. De afdichting van de deksel met o-ring is prima. Ook de afdichting van het waterslot is perfect!
De handgrepen zijn voldoende stevig om een vol vat te kunnen verplaatsen.
Als je het vat niet gebruikt kun je er veel brouwspullen in bewaren!

Zedd

Citaat van: Has E. Pans op 19-06-2018  11:47 uBij Brouwmarkt is die Spreidel ook maar 29 euro zie ik. Ik hoef ook geen heel veel grotere, aangezien ik op mijn gasfornuis brouw en aan de max capaciteit van mijn pannen/fornuis zit met een liter of 15 wort.
-
(-R)

Maak dan geen Weizen met 3068-gist, want dan stroomt het vat nog over... ;)
En @haicoterbeek haalt inderdaad een negatief puntje aan van dat Speidel-vat: schoonmaken is minder makkelijk door de smallere opening.

Maar goed, welke je ook kiest, het zijn beide prima vaten!

hans_nwk

Citaat van: haicoterbeek op 19-06-2018  14:44 uAls je het vat niet gebruikt kun je er veel brouwspullen in bewaren!
Dat zou ik liever niet doen. Als dit krasjes veroorzaakt kunnen zich daar bacterien verstoppen die moeilijk aan te pakken zijn met reinigen.

Groet,
Hans

Has E. Pans

Citaat van: Zedd op 19-06-2018  15:30 u-
(-R)

Maak dan geen Weizen met 3068-gist, want dan stroomt het vat nog over... ;)
En @haicoterbeek haalt inderdaad een negatief puntje aan van dat Speidel-vat: schoonmaken is minder makkelijk door de smallere opening.

Maar goed, welke je ook kiest, het zijn beide prima vaten!
Die groene zou inderdaad beter zijn, met de brede opening, maar die is 31 liter en ik wil max 15 liter batches gaan brouwen dus ik vrees dat 31 teveel bovenruimte gaat geven.


Had eerst deze in gedachten:

https://www.Brouwmarkt.nl/ss-brewtech-mini-brew-bucket-3-5-gal.html
Maar kennelijk zou je daar max 10 liter wort mee kunnen vergisten, begreep ik.

Eerlijk gezegd ben ik licht confuus: soms lees ik: zo min mogelijk loze ruimte in je gistvat, soms lees ik: je moet flink wat overschot ruimte hebben.

Als ik batches van max 15 liter (misschien zelfs 12 of 13 liter) wil brouwen, is dan een vergistingsvat van 31 liter te groot cq is dan een SS brewtech vat van 15 liter te klein?
Welk goed vat heb ik nodig, welk merk en welk formaat? Ik kom er maar niet goed achter.

haicoterbeek

Citaat van: Has E. Pans op 19-06-2018  17:28 uDie groene zou inderdaad beter zijn, met de brede opening, maar die is 31 liter en ik wil max 15 liter batches gaan brouwen dus ik vrees dat 31 teveel bovenruimte gaat geven.


Had eerst deze in gedachten:

https://www.Brouwmarkt.nl/ss-brewtech-mini-brew-bucket-3-5-gal.html
Maar kennelijk zou je daar max 10 liter wort mee kunnen vergisten, begreep ik.

Eerlijk gezegd ben ik licht confuus: soms lees ik: zo min mogelijk loze ruimte in je gistvat, soms lees ik: je moet flink wat overschot ruimte hebben.

Als ik batches van max 15 liter (misschien zelfs 12 of 13 liter) wil brouwen, is dan een vergistingsvat van 31 liter te groot cq is dan een SS brewtech vat van 15 liter te klein?
Welk goed vat heb ik nodig, welk merk en welk formaat? Ik kom er maar niet goed achter.
Ik vergist meestal 18 liter in het witte vat met groene deksel! No problem!

Hans E. Pans

18 liter wort in 31 liter vergistingsvat dus, en laat je dat er dan na de hoofdvergisting inzitten tot dat je gaat bottelen? Is de extra ruimte bovenin dan geen probleem, in de zin dat het de kwaliteit van het jongbier negatief beïnvloedt?

En een kleiner vergistingsvat dat je wél voller vult, en dan de eerste dagen met een slang in een kom water de CO2 afvangen/ontluchten? Is dat geen optie?

Martijn0172

Ik vond het witte vat met groene deksel aan de binnenkant een gladdere structuur hebben dan de speidel, mijn idee was dan dat je het makkelijker kon schoonmaken

Easywoods

Citaat van: Has E. Pans op 19-06-2018  17:28 uEerlijk gezegd ben ik licht confuus: soms lees ik: zo min mogelijk loze ruimte in je gistvat, soms lees ik: je moet flink wat overschot ruimte hebben.


In het algemeen geldt: voor de hoofdgisting wil je flink wat ruimte omdat dat aardig te keer kan gaan. Er wordt dan nog veel CO2 geproduceerd dus een ruime kopruimte is hiermee makkelijk gevuld.

Als je hierna wilt overhevelen wil je zo weinig mogelijk kopruimte omdat tijdens de nagisting weinig CO2 meer geproduceerd wordt.

Als je niet overhevelt kun je het laatste deel dus vergeten  :biersmile:

Easywoods

Citaat van: Hans E. Pans op 19-06-2018  22:52 uEn een kleiner vergistingsvat dat je wél voller vult, en dan de eerste dagen met een slang in een kom water de CO2 afvangen/ontluchten? Is dat geen optie?


Ja dat is zeker een optie als je hem goed uitvoert... Een goede blowoff die behalve CO2 ook overtollig schuim kan afvoeren gaat prima. Hierbij verlies je echter ook wat gist dus er zal toch enige kopruimte moeten zijn om niet teveel te verliezen  ;)

Hans E. Pans

CiteerAls je niet overheveld kun je het laatste deel dus vergeten  :biersmile:

Dus een vergistingsvat van 20 liter bij een wort hoeveelheid van 14 liter is geen probleem als ik niet overhevel en ik hoef dan geen blow-off te doen maar kan gewoon direct met het standaard waterslot werken? Vijf liter kopruimte voor de nagisting (tot aan het bottelen) is geen probleem? Of is overhevelen naar een vat zonder kopruimte altijd beter? Vragen....

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.