Vergisting mislukt of infectie?

Gestart door Vdeboer, 19-06-2018 08:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vdeboer

Hallo allen,
Ten eerste ben ik nieuw hier..ben man van 42 uit Groningen. Hebben vorig jaar mijn vader een brouwset (met twee vaten en een afsluitring ) kado gedaan. Hij heeft twee keer uit blik gebrouwen. Omdat ik wilde kijken of ik het leuk vind heb ik de set geleend en ben met het Brewferm Furioso moutextractpakket begonnen. Heb keurig alles schoongemaakt en ontsmet van tevoren en het brouwschema gevolgd. Er zat van die korrelgist bij die je 10 minuten op 25 graden moest voorbereiden. Gezien beperkte volume van mijn pan heb ik het in twee delen gekookt en alle grondstoffen netjes verdeeld. Wel na eerste kookbeurt en koeling de gist toegevoegd en ter beluchting opengelaten terwijl ik het tweede deel kookte. Ik heb gekoeld door pan in de gootsteen met ijs (naast de pan niet in het wort) te plaatsen. Ik koelde daardoor binnen 15-20 minuten 5.5 liter naar 30 graden en in circa nog 10 naar 25 graden. Start SG gemeten op 1070 toen beide delen klaar waren...geheel volgens het boekje. Cilindrisch waterslot erop gedaan na het goed te hebben gesloten. Vervolgens in bijkeuken gezet waar het constant 22 graden is. Dit was zaterdagavond jl. Inmiddels is het dinsdag en ik neem nog geen bewegend waterslot waar. In begin rook ik het wort een beetje. Nu, na bijna 3 dagen, ruik ik niet en nog steeds geen beweging dus (ook al deed ik het liever niet) toch maar eens gekeken. Er zit maar een heel dun bubbellaagje op. Ook lijken er wat kleine schilfertjes in te zitten en ruikt het deels naar bier maar ook wat licht zurig. Niet het azijnzuur waar je meteen van terugdeinst maar ik ruik het wel duidelijk. Is er iets misgegaan met de gist of toch een infectie? Wat denken jullie....nog geduld hebben of opnieuw beginnen?
Alvast bedankt






JanEric

Je deksel sluit niet goed blijkbaar. Vergisting is goed bezig. Dat zie je o.a. aan de gistrand op je vat. Gauw deksel erop en rustig afwachten.

Vdeboer

Bedankt voor je snelle reactie! Oke, top. Misschien eerste keer toch niet goed gesloten (er zit een deksel bij die er als het ware invalt en waar je goed op moet duwen om dicht te krijgen en dan nog zo'n draairing, had idee dat het wel goed dichtzat). Heb inderdaad heel even gekeken en twee foto's gemaakt en toen gauw weer dicht gedaan. Wilde eerst alleen door het gat van het waterslot kijken, maar kon het niet goed zien daardoor...vandaar toch maar even snel gekeken.

snowdog2006

Ik zie er ook niets schokkend aan  :weetniet:. Ik heb een stuk of 10 vergistingen gehad die er zo uitzagen en geen infectie oid..
En dat zure is dat niet gewoon de gist die aan het werk is? Weet niet welke gist je gebruikt hebt, maar vlg mij maakt die allerlei organische zuren aan ook als tussenstop voor de formatie van alcohol.

Btw heb je zo'n plastic gistingsvat met zo'n schroefdeksel erop? Die zou niet zo snel moeten lekken vlg mij...

Vdeboer

Citaat van: snowdog2006 op 19-06-2018  09:17 uIk zie er ook niets schokkend aan  :weetniet:. Ik heb een stuk of 10 vergistingen gehad die er zo uitzagen en geen infectie oid..
En dat zure is dat niet gewoon de gist die aan het werk is? Weet niet welke gist je gebruikt hebt, maar vlg mij maakt die allerlei organische zuren aan ook als tussenstop voor de formatie van alcohol.

Btw heb je zo'n plastic gistingsvat met zo'n schroefdeksel erop? Die zou niet zo snel moeten lekken vlg mij...

Het is deze https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/Brewferm-korrelgisten/d/biergist-Brewferm-top-6-gr
Die zat bij het Furioso pakket.
En dank, ik meende ook gelezen te hebben dat een lichtzure geur kan voorkomen, maar je wordt er bij een eerste keer toch wat onzeker van. Denk inderdaad dat deksel of dop van waterslot niet helemaal goed sloot. Heb alles opnieuw goed vastgezet.

Het is inderdaad deze set https://www.brouwmarkt.nl/startset-bierbrouwen-premium-plus.html

Kan het uitblijven van beweging in het waterslot wellicht ook komen doordat er maar 10 liter in een 30 liter vat zit? Of maakt dat niets uit?

joenedu

Als je meer kopruimte in het vat hebt, duurt het wat langer voordat de koolzuur door het waterslot naar buiten borrelt, maar dat zou niet uit moeten maken. Totdat er niet genoeg koolzuur aan wordt gemaakt bij de nagisting, dan heb je kans op oxidatie (zuurstof bij je bier).
De vergisting ziet er goed uit hoor, dit gaat goed komen!

Vdeboer

Ah ok top, weer wat geleerd! Bedankt voor jullie antwoorden.

Laat het lekker zo staan dan en kom er niet meer aan tot het tijd is voor de volgende stap.
Daarover nog een vervolgvraag: volgens de instructies van Brewferm moet het circa 10 dagen gisten in het vat en moet ik rond die tijd SG controleren. Vervolgens moet ik het overhevelen naar het andere vat, wat suiker toevoegen en direct bottelen.
Na het bottelen staat er dat je het een week op een plek >20 graden moet zetten en daarna 6-8 weken koel. Nu las ik her en der dat voor een goede hergisting op de fles een week op warme temperatuur misschien te kort is?

joenedu

Ik zet ze inderdaad meestal 2 weken warm voordat ik er eentje open of er koolzuur in zit, maar ook dat is leren en ervaring. Het is mooi om het proces te leren kennen, dus iedere week controle is helemaal niet erg, als er genoeg koolzuur in zit kunnen ze koud(er) weggezet worden. Ook leuk om de ontwikkeling van de smaak te volgen!  :biersmile:

snowdog2006

Citaat van: Vdeboer op 19-06-2018  09:21 uHet is inderdaad deze set https://www.brouwmarkt.nl/startset-bierbrouwen-premium-plus.html

Kan het uitblijven van beweging in het waterslot wellicht ook komen doordat er maar 10 liter in een 30 liter vat zit? Of maakt dat niets uit?

Als je het gistvat vult met water kijk voor de grap eens of er water lekt als je de deksel met gat voor waterstop er op zet (uiteraard met een dop erop). Ik heb er 2 dezelfde en de 1e lekt wel de andere niet. Die gene die niet lekt gebruik ik voor mijn vergistingen uiteraard dan nog met de schroefdeksel er hard op gedraaid.


Vdeboer

Citaat van: snowdog2006 op 19-06-2018  09:56 uAls je het gistvat vult met water kijk voor de grap eens of er water lekt als je de deksel met gat voor waterstop er op zet (uiteraard met een dop erop). Ik heb er 2 dezelfde en de 1e lekt wel de andere niet. Die gene die niet lekt gebruik ik voor mijn vergistingen uiteraard dan nog met de schroefdeksel er hard op gedraaid.

Zal het eens proberen als het vat leeg is.

Ik heb trouwens die met kraantje gebruikt (was even vergeten dat ik het straks eerst nog moet overhevelen om suiker toevoegen voor bottelen). Maakt dat nog uit?

snowdog2006

Ah, dat zou misschien wat kunnen verklaren. Had je die plastic schroefdop erin laten zitten of een kraantje.. wellicht die niet goed was aangedraaid en er dus wat koolzuurgas daar weg lekte.

Vdeboer

Citaat van: snowdog2006 op 19-06-2018  10:20 uAh, dat zou misschien wat kunnen verklaren. Had je die plastic schroefdop erin laten zitten of een kraantje.. wellicht die niet goed was aangedraaid en er dus wat koolzuurgas daar weg lekte.

Heb er niet echt naar gekeken/ bij nagedacht. Zou wel kunnen dus.

snowdog2006

Ja misschien wel.. dat plastic dopje lekte bv bij mij en is ruk om hard aan te draaien. Meteen vervangen door een kraantje en daarna niet meer gebruikt (alleen die versie zonder kraan heb ik nu).


Jacques

Citaat van: Vdeboer op 19-06-2018  08:48 uHallo allen,
Ten eerste ben ik nieuw hier..ben man van 42 uit Groningen. Hebben vorig jaar mijn vader een brouwset (met twee vaten en een afsluitring ) kado gedaan. Hij heeft twee keer uit blik gebrouwen. Omdat ik wilde kijken of ik het leuk vind heb ik de set geleend en ben met het Brewferm Furioso moutextractpakket begonnen. Heb keurig alles schoongemaakt en ontsmet van tevoren en het brouwschema gevolgd. Er zat van die korrelgist bij die je 10 minuten op 25 graden moest voorbereiden. Gezien beperkte volume van mijn pan heb ik het in twee delen gekookt en alle grondstoffen netjes verdeeld. Wel na eerste kookbeurt en koeling de gist toegevoegd en ter beluchting opengelaten terwijl ik het tweede deel kookte. Ik heb gekoeld door pan in de gootsteen met ijs (naast de pan niet in het wort) te plaatsen. Ik koelde daardoor binnen 15-20 minuten 5.5 liter naar 30 graden en in circa nog 10 naar 25 graden. Start SG gemeten op 1070 toen beide delen klaar waren...geheel volgens het boekje. Cilindrisch waterslot erop gedaan na het goed te hebben gesloten. Vervolgens in bijkeuken gezet waar het constant 22 graden is. Dit was zaterdagavond jl. Inmiddels is het dinsdag en ik neem nog geen bewegend waterslot waar. In begin rook ik het wort een beetje. Nu, na bijna 3 dagen, ruik ik niet en nog steeds geen beweging dus (ook al deed ik het liever niet) toch maar eens gekeken. Er zit maar een heel dun bubbellaagje op. Ook lijken er wat kleine schilfertjes in te zitten en ruikt het deels naar bier maar ook wat licht zurig. Niet het azijnzuur waar je meteen van terugdeinst maar ik ruik het wel duidelijk. Is er iets misgegaan met de gist of toch een infectie? Wat denken jullie....nog geduld hebben of opnieuw beginnen?
Alvast bedankt

Bij dit forum hoort ook een wiki.
Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

Heuvinger brouwerij

Altijd weer die lekkende plastiek vaten.
Zo'n mandfles van 10 a 25 liter met waterslot voorkomt heel wat problemen.

hansHalberstadt

Jouw wort ziet er prima uit. Alleen sluit je waterslot niet af waarschijnlijk.
Een optie zou kunnen zijn om in RVS te vergisten. Heb zelf ook in 19 liter sodakegs vergist en ik moet zeggen dat dat heel goed ging.
Bijvoorbeeld deze https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36890.msg558054.html#msg558054
als je het terugslagkleptje uit de CO2 inlaat haalt kun je er zo een siliconenslangetje met waterslot op zetten en RVS laat geen zuurstof door dus ideaal.

Vdeboer

Bedankt voor de tips allemaal. Ik had mijn vader gevraagd en  hij heeft hetzelfde vat voor de hoofdgisting gebruikt en toen werkte het cilinder waterslot wel vreemd genoeg. Misschien is er iets met vervoer los gaan zitten wat ik gemist heb. Ik wil er nu niet teveel mee prutsen en laat het eerst gewoon de voorgeschreven 10 dagen staan. Zal daarna eens met de tips van de wiki controleren.

Jacques

Citaat van: Vdeboer op 21-06-2018  11:00 uBedankt voor de tips allemaal. Ik had mijn vader gevraagd en  hij heeft hetzelfde vat voor de hoofdgisting gebruikt en toen werkte het cilinder waterslot wel vreemd genoeg. Misschien is er iets met vervoer los gaan zitten wat ik gemist heb. Ik wil er nu niet teveel mee prutsen en laat het eerst gewoon de voorgeschreven 10 dagen staan. Zal daarna eens met de tips van de wiki controleren.

Als het gistvat lekt kun je het beste overhevelen naar een vat dat wel goed afsluit of naar een mandfles. Het bier laten staan in een gistvat dat niet gasdicht is zorgt voor oxidatie van je bier. Je bier wordt hierdoor veel minder fris van smaak.

Overigens is er geen vaste tijd voor een vergisting... Hoelang de vergisting duurt is van heel veel factoren afhankelijk.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Vdeboer op 21-06-2018  11:00 uIk wil er nu niet teveel mee prutsen en laat het eerst gewoon de voorgeschreven 10 dagen staan.
Gewoon sg controleren, is het 1020 of lager?
Dan bottelen met 4 g/L.

Jacques

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 21-06-2018  22:43 uGewoon sg controleren, is het 1020 of lager?
Dan bottelen met 4 g/L.

Belangrijk is te controleren dat het SG niet meer daalt. Kijk niet naar een bepaalde waarde maar naar het verloop. 3 tot 4 dagen geen daling betekent dat je kunt bottelen. Gedurende die periode dient de temperatuur gelijk te zijn aan die van de hoofdgisting.

Vdeboer

Citaat van: Jacques op 21-06-2018  23:16 uBelangrijk is te controleren dat het SG niet meer daalt. Kijk niet naar een bepaalde waarde maar naar het verloop. 3 tot 4 dagen geen daling betekent dat je kunt bottelen. Gedurende die periode dient de temperatuur gelijk te zijn aan die van de hoofdgisting.

Weer wat geleerd... Haalde dat niet uit de beschrijving van Brewferm. Zal me daar nog eens beter in verdiepen. Ik heb helaas geen mandfles trouwens. Al wordt het deze keer niets, ik leer er wel een hoop van :)

Heeft het nog zin om het in het andere vergistingsvat over te hevelen? Het staat nu 6 dagen.

Vdeboer

Heb net SG gemeten, net boven de 1020. Las overigens in de Brewferm handleiding dat een tripel tussen de 1010-1015 zou moeten liggen. Vanwege al mijn zorgen heb ik even van het genomen monster geproefd en de smaak is gelukkig erg goed! Fris en met veel smaak. Morgen en overmorgen nog eens meten?

Jacques

Citaat van: Vdeboer op 22-06-2018  18:28 uHeeft het nog zin om het in het andere vergistingsvat over te hevelen? Het staat nu 6 dagen.

Bij een lekkend gistvat heeft dat altijd zin. In een paar dagen tijd kun je een stevige oxidatiesmaak oplopen.

Als je de mogelijkheid heb morgen overhevelen en na 3 dagen meten. Als het SG gedaald is nog eens 3 dagen wachten en opnieuw meten.

DoubleW

Interresante discussie over afsluiting tijdens gisting.

Er zijn twee scholen/kerken over vergisting van bier
- gesloten vergisting met blow off/waterslot om insecten wilde gisten buiten te houden
- open kuip vergisting (Engelse/ brusselse) waar de gist boven op zorgt voor een koolzuur deken en bescherming tegen andere bacterieen. In Brussel doet men open vanwege instroom van wilde gisten voor productie van lambiek

Oxidatie komt vnl voor als de ingredienten veel blootgesteld wordt aan zuurstof. Op zich zelf ook wel weer een discussie waart: voorkom oxidatie tijdens brouwen maar belucht het wort veel voor de vergisting (contradictie?)

Als ik de foto bekijk zie ik een minimale vergisting, ik wil een mooie krausen zien en dit is of het nu afsluit of niet onvoldoende.
Maak een giststarter van een goede gistsoort, neem een Belg als Westmalle en voila het schuimt er uit.

Sg bepaling is na drie dagen indicatief voor omzetting van suiker, geur en smaak na 1 week. Verder laat moeder natuur haar werk doen, soms een week soms drie weken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-06-2018  21:45 uBij een lekkend gistvat heeft dat altijd zin. In een paar dagen tijd kun je een stevige oxidatiesmaak oplopen.

Als je de mogelijkheid heb morgen overhevelen en na 3 dagen meten. Als het SG gedaald is nog eens 3 dagen wachten en opnieuw meten.
Maar dan moet het bier nog wel in staat zijn om voldoende koolzuur te produceren om alle zuurstof te verdrijven, anders krijg je nog meer oxidatie dan zonder overhevelen. Het is niet simpel een kwestie van de kopruimte opnieuw vullen met koolzuur, want door diffusie mengt de aanwezige zuurstof heel snel met de geproduceerde koolzuur. Je moet dus misschien wel 4 of 5 x de kopruimte aan koolzuur produceren om alle zuurstof te verdrijven.
 

Vdeboer

Citaat van: hansHalberstadt op 23-06-2018  11:26 umaar dan moet het bier nog wel in staat zijn om voldoende koolzuur te produceren om alle zuurstof te verdrijven, anders krijg je nog meer oxidatie dan zonder overhevelen. Het is niet simpel een kwestie van de kopruimte opnieuw vullen met koolzuur, want door diffusie mengt de aanwezige zuurstof heel snel met de geproduceerde koolzuur. Je moet dus misschien wel 4 of 5 x de kopruimte aan koolzuur produceren om alle zuurstof te verdrijven.
 

Ik twijfel dan wel...ben vandaag pas laat thuis dus vandaag overhevelen gaat sowieso niet lukken. Kan het (n.a.v. Post van DoubleW) ook zijn dat gisting gewoon minder sterk op gang is gekomen? Of dat bijgevoegde gistzakje een minder sterk werkt? Ik heb inderdaad een gistingsvat met een deksel en draaislot. Heb alles na het kijken nog extra aangedraaid en ruik verder niets van buitenaf. Kan er dan toch nog teveel zuurstof bijkomen?

hansHalberstadt

Hoe staat je waterslot? Staat die precies in het midden of kun je zien dat er wat overdruk is?

Vdeboer

Citaat van: hansHalberstadt op 23-06-2018  23:03 uHoe staat je waterslot? Staat die precies in het midden of kun je zien dat er wat overdruk is?

Hij staat precies in het midden. Ik denk wel dat er druk staat. Als ik al heel licht op de rand van de deksel druk ( of eigenlijk draairing) dan komt het klepje direct omhoog.

Jacques

Citaat van: DoubleW op 23-06-2018  09:51 uInterresante discussie over afsluiting tijdens gisting.

Er zijn twee scholen/kerken over vergisting van bier
- gesloten vergisting met blow off/waterslot om insecten wilde gisten buiten te houden
- open kuip vergisting (Engelse/ brusselse) waar de gist boven op zorgt voor een koolzuur deken en bescherming tegen andere bacterieen. In Brussel doet men open vanwege instroom van wilde gisten voor productie van lambiek

Oxidatie komt vnl voor als de ingredienten veel blootgesteld wordt aan zuurstof. Op zich zelf ook wel weer een discussie waart: voorkom oxidatie tijdens brouwen maar belucht het wort veel voor de vergisting (contradictie?)

Als ik de foto bekijk zie ik een minimale vergisting, ik wil een mooie krausen zien en dit is of het nu afsluit of niet onvoldoende.
Maak een giststarter van een goede gistsoort, neem een Belg als Westmalle en voila het schuimt er uit.

Sg bepaling is na drie dagen indicatief voor omzetting van suiker, geur en smaak na 1 week. Verder laat moeder natuur haar werk doen, soms een week soms drie weken.

Aan het begin van de vergisting mag er zuurstof bij het bier omdat de gist deze verbruikt voor het omzetten van verzadigde vetzuren naar onverzadigde vetzuren en de aanmaak van sterolen. Hierdoor krijg je een betere vergisting.
Zodra er geen gistgroei is, is zuurstof uit den boze. Je bier oxideert dan. Slechts bij een enkele bierstijl is (voornamelijk zure bieren) is een beperkte opname van zuurstof na de nagisting gewenst. Lambiek is geen representatief voorbeeld. Het is de uitzondering die de regel bevestigd.

Op de foto zie je overigens een vergisting die ten einde loopt. Het jongbier is dan gevoelig voor oxidatie...

Voer bij je volgend brouwsel een test uit. Vul twee flessen van 1 liter voor de helft met het wort dat je gebrouwen hebt. Voegt bij beide flessen eenzelfde kleine hoeveelheid gist. Sluit de ene fles af met een waterslot. De andere fles dek je af met een stuk aluminiumfolie. Laat beide bieren uitgisten. Laat beide flessen nog een week staan. Kijk vervolgens naar de kleur van beide bieren. Vergelijk de smaak...

hansHalberstadt

Citaat van: Vdeboer op 23-06-2018  23:29 uHij staat precies in het midden. Ik denk wel dat er druk staat. Als ik al heel licht op de rand van de deksel druk ( of eigenlijk draairing) dan komt het klepje direct omhoog.
Je kunt eigenlijk niet zoveel doen nu. en als je waterslot niet goed werkt als je deksel lekt dan heb je ook geen enkele indicatie meer over de status van de gisting. Ik zou nu maar gewoon een weekje wachten en dan bottelen.

Vdeboer

Net nog even gemeten... SG nog weer gezakt naar 1018 dus nog niet helemaal klaar met de nagisting. Ook nog even geproefd...eerste slok vond ik wat alcoholisch smaken... nog een klein monster genomen dat leek wat beter. Ook nog beetje troebel maar dat is normaal toch?

Als je een biertje bij bottelen toch wat te sterk vindt kun je dan suiker in iets meer water oplossen of is dat geen goed idee?

hansHalberstadt

Citaat van: Vdeboer op 24-06-2018  20:03 uNet nog even gemeten... SG nog weer gezakt naar 1018 dus nog niet helemaal klaar met de nagisting. Ook nog even geproefd...eerste slok vond ik wat alcoholisch smaken... nog een klein monster genomen dat leek wat beter. Ook nog beetje troebel maar dat is normaal toch?

Als je een biertje bij bottelen toch wat te sterk vindt kun je dan suiker in iets meer water oplossen of is dat geen goed idee?
Dat kan wel. Dan ga je het verdunnen. Ik zou dan de suiker met het water wel even opkoken en weer af laten koelen. zo maak je het je naast evt doden van bacteriën ook zuurstofvrij. 

Vdeboer

Citaat van: hansHalberstadt op 24-06-2018  20:24 uDat kan wel. Dan ga je het verdunnen. Ik zou dan de suiker met het water wel even opkoken en weer af laten koelen. zo maak je het je naast evt doden van bacterien ook zuurstofvrij.

Dank je... Ja opkoken en afkoelen ga ik zeker doen.

Vdeboer

Net SG weer gemeten. Is hetzelfde als gisteren 1018. Lijkt wel tikje helderder dan gisteren.

hansHalberstadt

Citaat van: Vdeboer op 25-06-2018  19:25 uNet SG weer gemeten. Is hetzelfde als gisteren 1018. Lijkt wel tikje helderder dan gisteren.
Omdat je het bier nu een paar keer open hebt gemaakt is er veel koolzuur weg. Ik zou als ik jou was nu nog 2 dagen wachten en dan bottelen. Daarbij nog 1 keer het SG meten als je gaat bottelen en op basis daarvan beslissen of je de volle hoeveelheid bottelsuiker van 7 gram per liter neemt (als je SG nog steeds 1018 is) of iets marge neemt als je SG bv nog een puntje of 2 puntjes is gezakt Dan zou ik 5 g/liter bottelsuiker doen. 5 gram levert nog steeds redelijk koolzuur en mocht hij dan nog een puntje eraf halen tijdens de nagisting dan zit je precies goed. 

Vdeboer

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2018  21:45 uOmdat je het bier nu een paar keer open hebt gemaakt is er veel koolzuur weg. Ik zou als ik jou was nu nog 2 dagen wachten en dan bottelen. Daarbij nog 1 keer het SG meten als je gaat bottelen en op basis daarvan beslissen of je de volle hoeveelheid bottelsuiker van 7 gram per liter neemt (als je SG nog steeds 1018 is) of iets marge neemt als je SG bv nog een puntje of 2 puntjes is gezakt Dan zou ik 5 g/liter bottelsuiker doen. 5 gram levert nog steeds redelijk koolzuur en mocht hij dan nog een puntje eraf halen tijdens de nagisting dan zit je precies goed.

Dank voor de tip.  Ik heb het overigens maar 1 keer opengemaakt. Voor meten tap ik wat met het kraantje af.

hansHalberstadt

Citaat van: Vdeboer op 25-06-2018  22:00 uDank voor de tip.  Ik heb het overigens maar 1 keer opengemaakt. Voor meten tap ik wat met het kraantje af.
Ok, maar het idee is in ieder geval dat je niet te lang moet wachten met bottelen als je het hebt opengemaakt. Jij hebt het dan waarschijnlijk maar kort open gehad toen het nog redelijk gistte, dus valt het misschien nog mee met de zuurstof in het vat. Het juiste moment van bottelen is een compromis tussen oxidatie van je wort (als er lucht boven is gekomen), voldoende gist neerslag zodat je niet teveel gist in je flesjes krijgt,m naar ook niet te weinig als je geen verse gist gebruikt bij bottelen en uitgegist zijn zodat de CO2 in je flesje voorspelbaar wordt mbt bottelsuiker. Misschien dan nog 4 dagen wachten ipv 3 en dan toch bottelen.
 

Vdeboer

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2018  22:37 uOk, maar het idee is in ieder geval dat je niet te lang moet wachten met bottelen als je het hebt opengemaakt. Jij hebt het dan waarschijnlijk maar kort open gehad toen het nog redelijk gistte, dus valt het misschien nog mee met de zuurstof in het vat. Het juiste moment van bottelen is een compromis tussen oxidatie van je wort (als er lucht boven is gekomen), voldoende gist neerslag zodat je niet teveel gist in je flesjes krijgt,m naar ook niet te weinig als je geen verse gist gebruikt bij bottelen en uitgegist zijn zodat de CO2 in je flesje voorspelbaar wordt mbt bottelsuiker. Misschien dan nog 4 dagen wachten ipv 3 en dan toch bottelen.
 

Bedankt voor de heldere uitleg!

hansHalberstadt

Citaat van: Vdeboer op 26-06-2018  07:45 uBedankt voor de heldere uitleg!
Ok dank je, en houd ons op de hoogte van het verdere verloop. En ook van de smaak straks na rijping.

Vdeboer

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2018  08:17 uOk dank je, en houd ons op de hoogte van het verdere verloop. En ook van de smaak straks na rijping.

Zal ik zeker doen! Zet het denk ik na het bottelen 2 weken in dezelfde ruimte als waar het gegist heeft (21-22 graden) weg en dan  een week of 4 a 5 in kelder. Zal na een week of 2 eens eentje openmaken om te kijken hoe het smaakt. Leuk om die ontwikkelingen te volgen.

Vdeboer

Als het vanavond nog steeds op 1018 staat, heeft het dan zin om nog langer te wachten of dan gewoon bottelen?

hansHalberstadt

Citaat van: Vdeboer op 26-06-2018  18:41 uAls het vanavond nog steeds op 1018 staat, heeft het dan zin om nog langer te wachten of dan gewoon bottelen?
Als op je oppervlak geen schuim meer zichtbaar is en de zaak helder begint te worden dan kun je de stap wel wagen. Als je nog tekenen van gisting ziet ben je nog te vroeg. 

Vdeboer

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2018  18:51 uals op je oppervlak geen schuim meer zichtbaar is en de zaak helder begint te worden dan kun je de stap wel wagen. Als je nog tekenen van gisting ziet ben je nog te vroeg.

Ik zal er even in gluren. Het zag er gisteren al helderder uit met zelfde SG als de dag er voor.

Vdeboer

Jongens wat een avontuur dat bottelen voor de eerste keer. Bier was zelfde SG, geen schuim meer in het vat en helder... tot ik het overhevelde naar het andere vat voor het mengen met de suikeroplossing. Helaas bleek het slib veel dunner dan ik had verwacht dus toen ik kantelde kwam er helaas een aardige portie door de slang heen...ondanks dat ik zo'n kapje op de hevel had. Snel de slang eruit maar het leed was al geschied en het bier was weer even troebel als 2 dagen terug :(
Helaas had ik eerst de afgekoelde suikeroplossing als eerste in het vat gedaan en dus was alles al vermengd. Ik ben toen maar verder gegaan na het een uurtje in een dicht vat te hebben laten staan in de ijdele hoop dat het nog zou zakken. De smaak werd er overigens niet heel anders van moet ik zeggen wel wat stroef in de afdronk .
Wordt dus opletten bij uitschenken later.

Anyway, bottelen deed ik ook voor het eerst. Dat was ook even wennen waarbij ik eerst het vat niet hoog genoeg had en de stroom stokte om vervolgens, wanneer ik het flesje lager hield, de fles in te klotsen. Die eerste flesjes maar gemarkeerd met een marker als mogelijk mislukt...

Uiteindelijk 27 flesjes gebotteld...en conservatief gerekend een flesje geknoeid onderweg.
Als ik niet te ruim reken, kom ik dan rond de 9 liter (klopt dat?)...had ongeveer volgens recept 6,4 gram per liter toegevoegd maar was wel uitgegaan van 10 liter ( volgende keer suikeroplossing pas na wegen toevoegen). Had gelukkig suiker met een liter water gemengd om hier nog op uit te komen.
Volgens mijn nieuwe berekening heb ik dan eigenlijk 7,1 gram per liter toegevoegd. Hoop dat dit niet teveel is.

Leerzame avond zo ;)

joenedu

7,1 komt ook nog wel goed schat ik zo in.
Voor de volgende keer kun je ook een afvulpijpje mee bestellen, die bevestig je aan het kraantje en je drukt je flesjes er tegenaan, zodat ze van onderen worden gevuld. Scheelt weer wat geknoei (tenzij je ze over laat stromen zoals hier ook nog wel eens gebeurt ;) )

Vdeboer

Voor de zekerheid nog even de vergistingsgraad van de bijgeleverde gist bekeken. Dat is de brewfem top Bovengist die het best tot zijn recht komt bij amberkleurige en donkere bieren. Snelle vergisting met weinig restsuiker. Vorming van fruitige esters. Sedimentatie: middelmatige tot hoog. Einddensiteit: laag.

Vergistingsgraag 72% vol.

Als ik de berekening goed doe, is dit mijn eindresultaat: ((1070-1018)*100)/(1070-1000)= 74.285 %
Dat zou nog eens bevestigen (naast dat de SG drie dagen gelijk bleef en er geen schuim te zien was) het volledig uitgegist zou moeten zijn toch?

PS ik heb zo'n afvulpijpje gebruikt, maar omdat ik waarschijnlijk te weinig afstand in hoogte had (of misschien door meekomen gist?) stokte in het begin de hevelwerking steeds en moest ik het opnieuw aanzuigen...dat liet ik dan eerst even in een schoon pannetje op gang komen, zodat er geen luchtbellen meer inzaten. Vandaar het verspilde bier, want dat heb ik niet gebotteld.

Neetje

Citaat van: Vdeboer op 27-06-2018  16:18 u...dat liet ik dan eerst even in een schoon pannetje op gang komen, zodat er geen luchtbellen meer inzaten. Vandaar het verspilde bier, want dat heb ik niet gebotteld.

Waarom niet?
Al die restjes kun je in een flesje doen en als 1e openen om te zien of de juiste druk is bereikt. (en meteen ff proeven/opdrinken).
Op de dop zet ik met stift altijd "proef", zodat deze niet naar mijn gasten gaat.

Vdeboer

Kleine update... Bier is 8 dagen geleden gebotteld en weer in dezelfde ruimte gezet op 21-22 graden. Nu vallen mij twee dingen op.
Ten eerste was er dus wat veel gist meegekomen voor het bottelen. Het bier is helderder en het bezinksel zit onder in de fles. Nu doe ik de flesjes af en toe even op de kop en dan zie ik dat een soort slierten (soms kleurloos soms wat olieachtig) door de fles zwerft... ook lijkt de laag bezinksel in de ene fles wat meer dan in de anderen.

Nummer twee. Heb er gister eentje rechtop koud gezet om te testen. Voorzichtig uitgeschonken. Op zich was ie redelijk helder en al aardig wat koolzuur/ schuim,  maar er zit een nogal vol, wat vettig smaakje aan.

Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover... :)

Jacques

Citaat van: Vdeboer op 04-07-2018  22:24 uTen eerste was er dus wat veel gist meegekomen voor het bottelen. Het bier is helderder en het bezinksel zit onder in de fles. Nu doe ik de flesjes af en toe even op de kop en dan zie ik dat een soort slierten (soms kleurloos soms wat olieachtig) door de fles zwerft... ook lijkt de laag bezinksel in de ene fles wat meer dan in de anderen.

Nummer twee. Heb er gister eentje rechtop koud gezet om te testen. Voorzichtig uitgeschonken. Op zich was ie redelijk helder en al aardig wat koolzuur/ schuim,  maar er zit een nogal vol, wat vettig smaakje aan.

Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover... :)

De slierten zijn denk ik gist. Dat er in een fles wat meer gist zit is niet zo vreemd als er gist meegekomen is bij het bottelen.

De volle vettige boterachtige smaak wordt veroorzaakt door diacetyl. Deze stof wordt weer afgebroken door de gist waardoor deze onder de smaakdrempel komt. Kan een aantal weken duren. Soms blijft de smaak in het bier zitten.

Vdeboer

Citaat van: Jacques op 04-07-2018  22:33 uDe slierten zijn denk ik gist. Dat er in een fles wat meer gist zit is niet zo vreemd als er gist meegekomen is bij het bottelen.

De volle vettige boterachtige smaak wordt veroorzaakt door diacetyl. Deze stof wordt weer afgebroken door de gist waardoor deze onder de smaakdrempel komt. Kan een aantal weken duren. Soms blijft de smaak in het bier zitten.

Bedankt voor je antwoord. Volgens het oorspronkelijk recept had ik de flesjes nu koel moeten zetten. Nog maar even wachten dan? En langer warm laten staan? Of maakt dat geen verschil?

Jacques

Citaat van: Vdeboer op 04-07-2018  22:35 uBedankt voor je antwoord. Volgens het oorspronkelijk recept had ik de flesjes nu koel moeten zetten. Nog maar even wachten dan? En langer warm laten staan? Of maakt dat geen verschil?

De afbraak van diacetyl gaat sneller als het bier wat warmer staat. Koud wegzetten is dus geen goed idee.

Vdeboer

Citaat van: Jacques op 04-07-2018  22:43 uDe afbraak van diacetyl gaat sneller als het bier wat warmer staat. Koud wegzetten is dus geen goed idee.

Dank laat ik het gewoon nog een week zo staan!

Vdeboer

Hoelang mag ik het bier maximaal warm laten staan trouwens voor ik het echt in de kelder moet zetten ivm houdbaarheid?

Papamadejo

Citaat van: Vdeboer op 19-06-2018  09:08 uBedankt voor je snelle reactie! Oke, top. Misschien eerste keer toch niet goed gesloten (er zit een deksel bij die er als het ware invalt en waar je goed op moet duwen om dicht te krijgen en dan nog zo'n draairing, had idee dat het wel goed dichtzat). Heb inderdaad heel even gekeken en twee foto's gemaakt en toen gauw weer dicht gedaan. Wilde eerst alleen door het gat van het waterslot kijken, maar kon het niet goed zien daardoor...vandaar toch maar even snel gekeken.


 Weliswaar een late reactie, maar, de rubber ring in de rand van het deksel was ook geplaatst? mvg marcel

Vdeboer

Citaat van: Papamadejo op 05-07-2018  15:46 uWeliswaar een late reactie, maar, de rubber ring in de rand van het deksel was ook geplaatst? mvg marcel

Er zit een rubber in de draairing verwerkt

Papamadejo

Citaat van: Vdeboer op 06-07-2018  11:24 uEr zit een rubber in de draairing verwerkt

In de draairing?
Ik heb volgens mij dezelfde vaten, rubbers worden bij de schoonmaak altijd verwijderd en na de schoonmaak los opgeborgen, maar als ik de boel ga gebruiken, leg ik ze in het randje van de deksel (zie foto), deze op het vat, daaroverheen de draairing om de boel goed aan te drukken. Geen problemen met lekkage. Kan me voorstellen dat het niet goed gaat als je het rubber in de draairing plaatst.



Vdeboer

Citaat van: Papamadejo op 07-07-2018  11:00 uIn de draairing?
Ik heb volgens mij dezelfde vaten, rubbers worden bij de schoonmaak altijd verwijderd en na de schoonmaak los opgeborgen, maar als ik de boel ga gebruiken, leg ik ze in het randje van de deksel (zie foto), deze op het vat, daaroverheen de draairing om de boel goed aan te drukken. Geen problemen met lekkage. Kan me voorstellen dat het niet goed gaat als je het rubber in de draairing plaatst.


Ja sorry ik zei het verkeerd. Dat rubber zat goed. Was er ook niet uitgeweest. Hoe krijg je die eruit? Bij mij zit hij bijna klemvast... beschadigt het rubber niet als je die er steeds uithaalt? Ik heb voor schoonmaak hele deksel in oxi geweekt en afgenomen met alcoholdoekje.

Papamadejo

Mooi dat het allemaal goed zit dan! maar nog geen verklaring voor de lekkage.

Ik heb nog geen last van beschadigingen, wip het rubber er gewoon uit, randje beetje buigen en heb hem los. Uiteraard wel met beleid
Misschien dat je een stomp achterkantje van een theelepeltje of iets dergelijks kan gebruiken om een beginnetje te maken, daarna trek je hem er als het goed is zo uit.
Persoonlijk vind ik het wel fijn als ik de rand ook goed schoon kan maken.
En mochten ze ooit beschadigd raken, de rubber ringen zijn los na te bestellen.
Mvg Marcel

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.