STC-1000 - temperatuur sensor IN gistvat?

Gestart door DJF3, 18-06-2018 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Citaat van: marnox op 19-06-2018  15:50 uAha, even wikipedia'en leverde op dat een pt-100 een type sensor is, en dat een STC-1000 een zogenaamde NTC-weerstand gebruikt om de temperatuur te meten. Correct?
Yep! Helemaal correct.
Voor de waarde van de NTC kan je even zoeken op dit forum (heb ik niet bij de hand)

marnox

Citaat van: Pim op 19-06-2018  16:06 uYep! Helemaal correct.
Voor de waarde van de NTC kan je even zoeken op dit forum (heb ik niet bij de hand)

10K ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 19-06-2018  15:26 uJe hebt gelijk Hans: door de grote massa van je wort zul je geen overshoot krijgen wanneer je sensor aan de buitenkant van het vat zit maar wel als die sensor IN je vat zit! Er wordt dan namelijk veel te lang gekoeld of verwarmd voordat de sensor de verandering waarneemt. Ondertussen is 80% van je wort al te koud of te warm. Volgens mij heb jij dit eerder ook al opgemerkt.

Mijn advies is dus om zeker niet middenin je wort te meten (is bovendien nog lastiger ook) maar gewoon aan de buitenkant met een pannesponsje er overheen als isolatie.
als het wort iets te warm is dan gaat het koelen net zolang door tot de gewenste temperatuur geconstateerd wordt door de sensor. maar op dat moment is je hele koelkast super koud en blijft nog een tijd warmte onttrekken aan je gistingsvat waardoor het verder afkoelt (undershoot) maar de 10-20 kg wort (4100joule/kg/grC= 80kJ/grC voor 20 liter wort) heeft zo'n grote warmtecapacitiet ca 40 x hoger dan die van de koelkast (zeg 500J/kg/grC met bv 3 kg ijzer en 1 kg lucht=ca 200kJ/grC), zelfs als die 10 graden koeler is dan het wort het wort misschien 0.25 graden extra afkoelt. maar met een beetje invloed van de omgeving erbij gaat de koelkast al eerder uit en voorkom je de undershoot helemaal.   

haicoterbeek

Citaat van: emiel1 op 19-06-2018  15:48 uIk gok met een hevel ;)
inderdaad met een hevel naar een schoon vat. Oplossing van bottelsuiker toevoegen en bottelen maar.

Haagse Wouter

Ik vraag me altijd af, welk probleem probeert men op te lossen?

nico.derks

Citaat van: haicoterbeek op 19-06-2018  18:38 uinderdaad met een hevel naar een schoon vat. Oplossing van bottelsuiker toevoegen en bottelen maar.
Citaat van: hansHalberstadt op 19-06-2018  16:15 uals het wort iets te warm is dan gaat het koelen net zolang door tot de gewenste temperatuur geconstateerd wordt door de sensor. maar op dat moment is je hele koelkast super koud en blijft nog een tijd warmte onttrekken aan je gistingsvat waardoor het verder afkoelt (undershoot) maar de 10-20 kg wort (4100joule/kg/grC= 80kJ/grC voor 20 liter wort) heeft zo'n grote warmtecapacitiet ca 40 x hoger dan die van de koelkast (zeg 500J/kg/grC met bv 3 kg ijzer en 1 kg lucht=ca 200kJ/grC), zelfs als die 10 graden koeler is dan het wort het wort misschien 0.25 graden extra afkoelt. maar met een beetje invloed van de omgeving erbij gaat de koelkast al eerder uit en voorkom je de undershoot helemaal.   
Dit noem je de Delta
Op de betere digitale meters zie je dit symbool ook staan en kan je instellen (een driehoekje).
Een redelijke Delta is 1.5 graad in Celsius.
Bij grotere tanks (+10HL) ga je overigens deze Delta wel callibreren

DJF3

Citaat van: P3SM op 18-06-2018  11:30 uIk zie in het plaatje dat je het klassieke kunststof gistvat met groene deksel gebruikt! Koop eenvoudig een thermowell zoals hieronder:



Te koop bij Aliexpress.

Je kunt deze in de opening van het kraantje schroeven en de temperatuursensor er van buitenaf inschuiven.

Wat een leuke oplossing!

Bij dit product op AliExpress staat:
Citeerdraad: 3/4 " DN20


De buitendraad van het dopje dat in het gistvat zit is ongeveer 1 inch.
Is de maat van het gelinkte AliExpress product goed?

DJ

Easywoods

Citaat van: DJF3 op 20-06-2018  09:39 uWat een leuke oplossing!

Bij dit product op AliExpress staat:

De buitendraad van het dopje dat in het gistvat zit is ongeveer 1 inch.
Is de maat van het gelinkte AliExpress product goed?

DJ

Dat is zeker een leuke oplossing, het lijkt het erop dat je deze erbij nodig hebt  :biersmile: :

emiel1

" en inch is niet hetzelfde. " bij schroefdraad staat voor hoeveel duim het is. 3/4 duim heeft een schroefdraad buitenmaat van 26,7 mm, wat dus gelijk is aan de dop in je vat

Mark GA

Citaat van: Haagse Wouter op 19-06-2018  23:14 uIk vraag me altijd af, welk probleem probeert men op te lossen?
+1

emiel1

Citaat van: Mark GA op 20-06-2018  11:29 u+1
Het probleem dat een meting aan de buitenkant van het vat blijkbaar afwijkt van de werkelijke temperatuur en een meting met een thermowell je een exactere meting geeft. Hierdoor kun je je vergisting beter controleren

hansHalberstadt

Citaat van: emiel1 op 20-06-2018  11:34 uHet probleem dat een meting aan de buitenkant van het vat blijkbaar afwijkt van de werkelijke temperatuur en een meting met een thermowell je een exactere meting geeft. Hierdoor kun je je vergisting beter controleren
Iets afwijken van de gemeten temperatuur is op zich geen probleem. Het zou een probleem kunnen zijn als je daardoor een te grote afwijking krijgt op je geregelde temperatuur, maar dat 'probleem' wordt nu al opgelost nog voor te constateren dat het werkelijk een probleem is volgens mij. 

emiel1

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  11:49 uIets afwijken van de gemeten temperatuur is op zich geen probleem. Het zou een probleem kunnen zijn als je daardoor een te grote afwijking krijgt op je geregelde temperatuur, maar dat 'probleem' wordt nu al opgelost nog voor te constateren dat het werkelijk een probleem is volgens mij.
Als je je proces volledig wilt controleren is een afwijking iets negatiefs. Als je een recept wilt nabrouwen, of je bepaalde smaken uit een gist wilt halen, wil je geen graden afwijking hebben. Natuurlijk kun je ook meten hoe groot het verschil is en je controller daar op instellen, maar ik kan goed begrijpen dat mensen af willen van meetfouten.

Mark GA

Jawel maar als je het de eerste keer net een graad verkeerd vergist, dan pas je dat aan de volgende keer.
Of je nu binnen of buiten meet, de afwijking zal hetzelfde blijven.
Ik bedoel:
Je vergist (gemeten aan de buitenkant) op 22 graden.
Werkelijke temperatuur is 23 graden.
Om bij te stellen moet je 1 graad lager gaan.
Dan zet je 'm op 21 aan de buitenkant.
Of 22 aan de binnenkant.
Lood om oud ijzer.

"Te-simpel" gedacht? Of het ontwijken van "te-moeilijk"? Daarom snap ik de opmerking van Haagse Wouter wel.
Je kunt doorslaan.

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 20-06-2018  12:38 uJe kunt doorslaan.
Ja dat is het punt. Nodig is het niet maar het voelt alsof je iets belangrijks verbetert, maar is feitelijk gerommel in de marges en maakt de zaak soms ook complexer.

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  14:04 uJa dat is het punt. Nodig is het niet maar het voelt alsof je iets belangrijks verbetert, maar is feitelijk gerommel in de marges en maakt de zaak soms ook complexer.

Citaat van: Mark GA op 20-06-2018  12:38 uJawel maar als je het de eerste keer net een graad verkeerd vergist, dan pas je dat aan de volgende keer.
Of je nu binnen of buiten meet, de afwijking zal hetzelfde blijven.
Ik bedoel:
Je vergist (gemeten aan de buitenkant) op 22 graden.
Werkelijke temperatuur is 23 graden.
Om bij te stellen moet je 1 graad lager gaan.
Dan zet je 'm op 21 aan de buitenkant.
Of 22 aan de binnenkant.
Lood om oud ijzer.

"Te-simpel" gedacht? Of het ontwijken van "te-moeilijk"? Daarom snap ik de opmerking van Haagse Wouter wel.
Je kunt doorslaan.


Wat is de meerwaarde van deze opmerkingen!
Er worden in dit draadje tips gegeven en ervaringen uitgewisseld. Prima toch!?

Het getuigd in mijn ogen van een bepaalde arrogantie om deze tips, adviezen en methoden "gerommel in de marges" en "doorslaan" te noemen.

Gelukkig zijn er een aantal mensen die de topicstarter op weg hebben geholpen en kan hij met deze hulp zelf een beslissing nemen welke oplossing voor hem de beste is. Zich zelf de vraag stellen of hij doorslaat. Of zelf tot de conclusie komen dat hij maar een beetje rommelt in de marge!


Mark GA

Citaat van: haicoterbeek op 20-06-2018  18:51 uWat is de meerwaarde van deze opmerkingen!
Er worden in dit draadje tips gegeven en ervaringen uitgewisseld. Prima toch!?

Het getuigd in mijn ogen van een bepaalde arrogantie om deze tips, adviezen en methoden "gerommel in de marges" en "doorslaan" te noemen.

Gelukkig zijn er een aantal mensen die de topicstarter op weg hebben geholpen en kan hij met deze hulp zelf een beslissing nemen welke oplossing voor hem de beste is. Zich zelf de vraag stellen of hij doorslaat. Of zelf tot de conclusie komen dat hij maar een beetje rommelt in de marge!
Het getuigt in mijn ogen van nog veel meer arrogantie om er van uit te gaan dat reageren op dit forum alleen voor sommigen weggelegd is.
Mijn mening is behoorlijk uitgebreid onderbouwd meen ik. Mag ik van jou geen mening meer hebben? Of mag ik die wel hebben maar niet ventileren op een open forum?
Er wordt niemand aangevallen (ja, ik en een medeforumlid, door jou) dus wat is je probleem?

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 20-06-2018  18:51 uWat is de meerwaarde van deze opmerkingen!
De meerwaarde is mensen proberen in te laten zien welke zaken (in mijn ogen) belangrijk zijn en welke minder belangrijk.
met een sponsje op de zijkant geplakt werkt prima. al stukken beter dan je gistingskast op temperatuur regelen en dat is ook al weer stukken beter dan niet temperatuurgecontroleerd vergisten. De topic starter vroeg naar ervaringen van mensen. Dit is mijn ervaring nl dat ik denk dat een thermowell gerommel in de marges is.     

hobbyman

Mijn gistkast (koelkast) koelt te lang door nadat de compressor was afgeslagen, waarna het verwarmings element aan springt om de boel weer te verwarmen en vice versa.
Wat ik heb:
Verwarmings element 45 watt met fan.
Delta T 0.3 graden
Koelkast delay tijd 10 min
Sensor los in de kast gehangen, en met een sponsje op het gistvat.

Wat te doen?

hansHalberstadt

Citaat van: hobbyman op 20-06-2018  21:13 uWat te doen?
Heb je 2 sensoren? Dat maak ik op uit je opmerking : Sensor los in de kast gehangen, en met een sponsje op het gistvat.
of bedoel je 1 sensor in de kast en die dan met een sponsje op het vat geplakt?

Even uitgaande van 1 sensor:
ik neem aan dat je dan koelt bij T 0.3 graden boven het setpoint en verwarmt als 0.3 graden onder setpoint?
Wat je zou willen volgens mij is het verwarmen blokkeren voor bv een uur als je een keer gekoeld hebt en omgekeerd het koelen blokkeren voor een uur als je een keer verwarmd heb. Maar dat zal misschien niet in te stellen zijn. alternatief is je deltaT vergroten tot bv 1 graad of nog beter . In dit geval zou een thermowell waarschijnlijk wel een oplossing zijn omdat je dan geen overshoots hebt door de grote warmtecapaciteit van je gistende wort.

haicoterbeek

Citaat van: hobbyman op 20-06-2018  21:13 uMijn gistkast (koelkast) koelt te lang door nadat de compressor was afgeslagen, waarna het verwarmings element aan springt om de boel weer te verwarmen en vice versa.
Wat ik heb:
Verwarmings element 45 watt met fan.
Delta T 0.3 graden
Koelkast delay tijd 10 min
Sensor los in de kast gehangen, en met een sponsje op het gistvat.

Wat te doen?
Zodra de compressor start brengt deze koude middel onder druk! Het duurt even voordat de druk voldoende hoog wordt en het koude middel via een restrictie wordt toegevoerd aan de verdamper! Verdampen kost energie waardoor de verdamper afkoelt en gaat werken als koelelement! Zodra de compressor afslaat is de druk niet meteen verdwenen. Via de restrictie verdampt nog steeds koudemiddel. In de tijd dat de druk zakt tot zijn minimum zal de verdamper blijven werken als koeler.
Door het verhogen van de delta t zoals jij het noemt zal de compressor eerder afslaan. Bv 0.3 graden boven het setpoint. Door deze delta t op 1 graden in te stellen slaat de compressor eerder af en voorkom je de overschoot!
Vaak is er een delta t voor koelen en een delta t voor verwarmen.
De delta t voor verwarmen kun je veel kleiner houden omdat zodra de stroom uitgeschakeld wordt het verwarmingselement meteen zal afkoelen. Ook is de warmte inhoud van een verwarmingselement waarschijnlijk kleiner als dat van de hoeveelheid koudemiddel onder druk.

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2018  20:54 uDe meerwaarde is mensen proberen in te laten zien welke zaken (in mijn ogen) belangrijk zijn en welke minder belangrijk.
met een sponsje op de zijkant geplakt werkt prima. al stukken beter dan je gistingskast op temperatuur regelen en dat is ook al weer stukken beter dan niet temperatuurgecontroleerd vergisten. De topic starter vroeg naar ervaringen van mensen. Dit is mijn ervaring nl dat ik denk dat een thermowell gerommel in de marges is.     
De topicstarter wil de temperatuur in het vat meten met een temperatuursensor! Een prima gedachte omdat je dan een beter beeld krijgt van de vergisting. Best practice in de industrie is nog steeds een thermowell.
Een spons, stukje plakband, etc. is gerommel in de marge.
Trouwens de kamerthermostaat van mijn CV zit op een centraal punt in mijn woonkamer. Niet aan de buitenkant van mijn raam met plakband en spons!

Mark GA


hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 20-06-2018  23:03 uDe topicstarter wil de temperatuur in het vat meten met een temperatuursensor! Een prima gedachte omdat je dan een beter beeld krijgt van de vergisting. Best practice in de industrie is nog steeds een thermowell.
Een spons, stukje plakband, etc. is gerommel in de marge.
Trouwens de kamerthermostaat van mijn CV zit op een centraal punt in mijn woonkamer. Niet aan de buitenkant van mijn raam met plakband en spons!

Ja maar jouw huiskamer staat als het goed is ook niet vol met bier.  ;)


Natuurlijk meet je nauwkeuriger met een thermowell, maar waarom maak je dan niet een systeem met een thermowell en een 2e sensor voor de temperatuur in de gistingskast en nog een ingewikkelder regelaar. Je kunt het zo mooi maken als je zelf wilt. Maar uiteindelijk gaat het erom of jet het in de kwaliteit van je bier terugziet. Als je een gistingsvat hebt met een thermowell er al standaard in dan zou ik zeggen doen, maar als je die nog moet plaatsen, gaten boren etc. Dan moet dat allemaal wel ergens terug te zien zijn in een beter bier lijkt mij. en dat is niet zo denk ik.

haicoterbeek

Citaat van: Mark GA op 20-06-2018  19:36 uHet getuigt in mijn ogen van nog veel meer arrogantie om er van uit te gaan dat reageren op dit forum alleen voor sommigen weggelegd is.
Mijn mening is behoorlijk uitgebreid onderbouwd meen ik. Mag ik van jou geen mening meer hebben? Of mag ik die wel hebben maar niet ventileren op een open forum?
Er wordt niemand aangevallen (ja, ik en een medeforumlid, door jou) dus wat is je probleem?
Ja hoor je hebt prima onderbouwd dat precies willen meten "doorslaan" is! En ja hoor ik sta open voor elke mening mits deze onderbouwd is met feiten.
Feit blijft dat de best practice om de temperatuur in een vat te meten een thermowell is! "Doorslaan" geeft weer wat jouw emotie daarbij is!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.