STC-1000 - temperatuur sensor IN gistvat?

Gestart door DJF3, 18-06-2018 10:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DJF3

Momenteel heb ik de temperatuur sensor van de STC-1000 tegen het gistvat zitten (met een isolerende laag er overheen)



Is het niet veel logischer om de temperatuur sensor van de STC-1000 IN het gistvat te hangen?



Als de kabel via het waterslot loopt dan komt er toch geen zuurstof in het vat?
En als de sensor gedesinfecteerd is en tegen bier kan zou dit perfect moeten werken toch?

Wat is jullie ervaring?


Mark GA

Lijkt mij dat je waterslot dan permanent openstaat (door de kabel)?

brouwerwaldonk

Ik weet niet of die sensor wel waterdicht is. Dan zit je nog met infectie gevaar zo rechtstreeks in het wort.
Hier zit de sensor in het linkse buisje wat onderaan is dicht gelast. Dat buisje steekt door het deksel tot in het gistende wort wort


Ronnie

Inderdaad, zo 'n buisje als Walter hier zegt is de oplossing.
Een dunwandig  inox buisje (bijv. van een koeler) is uitstekend geschikt daarvoor.
Het uiteinde: 4 driehoekjes invijlen  met driehoekig zoet vijltje en dan de 4 tandjes naar binnen hameren en laten dichtlassen met zilversoldeer.

Met een slangetje er temperatuur geleidende pasta (van koelvinnen, elektronica shop) in het gelaste uiteinde blazen.
Pas dan de sonde er inschuiven.

Duidelijke foto's hebben in een vorig onderwerp hierover nog gestaan, is zeker al meer dan 5 jaar geleden.
Beetje zoeken en je zal ze wel vinden. Goede oefening voor DJF3 om te ontdekken wat er allemaal te vinden is!  ;D

brouwerwaldonk

Hier is het buisje gewoon aan een kant gewoon plat genepen tussen de bankvijs. Dan bekom je een rechte onderkant die ik heb elektrisch dichtgelast met een inox baget, poepsimpel.
De sensor zit hier los in het buisje en neemt direct de temperatuur van het wort aan. Binnen in de buis heerst dezelfde temperatuur als het wort er omheen. 

P3SM

Ik zie in het plaatje dat je het klassieke kunststof gistvat met groene deksel gebruikt! Koop eenvoudig een thermowell zoals hieronder:



Te koop bij Aliexpress.

Je kunt deze in de opening van het kraantje schroeven en de temperatuursensor er van buitenaf inschuiven.

Mark GA

Maar..? sloop je hiermee niet de functie van je waterslot, dat die weer afsluit zodra de druk er doorheen is?

P3SM

CiteerMaar..? sloop je hiermee niet de functie van je waterslot, dat die weer afsluit zodra de druk er doorheen is?

Heb je het nu over het draadje in de tekening in de originele post of over de thermowell? :weetniet:

Ga er even van uit dat je de originele tekening bedoelt! En dan: ja, een draadje door je waterslot maakt het functioneren van je waterslot twijfelachtig! De thermowell kun je netjes schoon maken en laat je waterslot intact!

Knobby

Zoals hij het getekend heeft kan dat prima met het waterslot. Het is immers het water dat het vat voor zuurstof afsluit. De enige functie van het deksel is voorkomen dat er iets in het waterslot valt.
Echter denk ik zelf ook dat een thermowell een betere oplossing is, maar niet omdat het waterslot anders niet meer werkt.

Correctie, bij dit type waterslot is het deksel wel noodzakelijk, maar zolang de onderkant van het deksel onderwater is is er niets aan de hand.

brouwerwaldonk

Met mijn systeem fungeert het deksel als een waterslot. Het plexiglas deksel raakt overal de rand van de ketel en bij het raakoppervlak ontstaat een waterfilm die alles luchtdicht afsluit. Bij het minste koolzuurdruk wordt het deksel een fractie van een mm opgelicht en kan het koolzuur naar buiten. De buisjes zitten heel vast in het boorgat en laten geen koolzuur door. Dit systeem werkt al meer dan 20 jaar zonder enige vorm van infectie of oxidatie.

Voor de afbeelding ga je een 6 tal berichten terug naar boven.
 

hansHalberstadt

Toch denk ik dat de sensor tegen de buitenkant met isolatie best een goede oplossing is. De sensor neemt zeker meer dan 90% van het wort temperatuur aan en minder dan 10% van de omgevingstemeratuur. Het voordeel van die 10% is dat de regeling geen gekke temperatuurpieken oplevert in je gistingskast en dat je niet hoeft na te denken over ontsmetten.
 

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 18-06-2018  19:26 uHet voordeel van die 10% is dat de regeling geen gekke temperatuurpieken oplevert in je gistingskast.

Vooral dat inderdaad  :biersmile:

Tielsebrouwer

Hier ook een rvs thermowell via alie werkt prima

haicoterbeek



Deze sensor, in dit geval een pt100 element, is voor een paar euro te bestellen via AliExpress! Met 1/2" buitendraad is deze makkelijk te monteren op de plaats van de kraan in het witte vat met groene deksel!
Persoonlijk vind ik het erg handig omdat het exact de temperatuur weergeeft! Vooral in het begin van de vergisting is de delta T tussen in het vat en in de gistkast groot!

beershine

Citaat van: haicoterbeek op 18-06-2018  23:31 u...  Vooral in het begin van de vergisting is de delta T tussen in het vat en in de gistkast groot!

Die ervaring heb ik ook en vooral bij het koelen.

Naarmate de sensor verder in de pijp wordt geplaatst, zal bij koelen de buitenwand-temperatuur
(in mijn geval een RVS vat) sterk afnemen tot wel dT van 8C ! bij een dTgewenst +/- 0.3C , t(gew)=20C
Ik gebruik geforceerde ventilatie in mijn klimaatkast om de schomelingen te beperken, maar blijkt dus niet afdoende.

Het lijkt me dat de temperatuur van het jongbier in de buitenrand van het vat erg fluctueert.

Is er reden tot paniek   :) of zal het vloeistof temperatuurverloop redelijk vlak verlopen door de convectie?

hansHalberstadt

Citaat van: beershine op 19-06-2018  08:24 uDie ervaring heb ik ook en vooral bij het koelen.

Naarmate de sensor verder in de pijp wordt geplaatst, zal bij koelen de buitenwand-temperatuur
(in mijn geval een RVS vat) sterk afnemen tot wel dT van 8C ! bij een dTgewenst +/- 0.3C , t(gew)=20C
Ik gebruik geforceerde ventilatie in mijn klimaatkast om de schomelingen te beperken, maar blijkt dus niet afdoende.

Het lijkt me dat de temperatuur van het jongbier in de buitenrand van het vat erg fluctueert.

Is er reden tot paniek   :) of zal het vloeistof temperatuurverloop redelijk vlak verlopen door de convectie?
Dat is dus precies het punt. Ook al is de temperatuur van je wort maar een paar 10den van een graad te hoog, dan zal de koeling vol aanspringen en maximaal gaan koelen terwijl dat eigenlijk helemaal niet hoeft. 
Zie ook deze link:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19286.msg285768.html#msg285768

beershine

Bedankt voor link.

Je zou dus eigenlijk de compressor van de koelinrichting moeten terugregelen.
Nu gaat dat via een stapresponsie en met een veel te hoge koelenergie waarde.

Zou het een oplossing kunnen zijn om de koeling aan te zetten
met een duty-cycle die omgekeerd evenredig is met T(omgeving)-T(vatsensor) met evt. een K factor
en je zo een dempende factor krijgt?

hansHalberstadt

Citaat van: beershine op 19-06-2018  10:12 uBedankt voor link.

Je zou dus eigenlijk de compressor van de koelinrichting moeten terugregelen.
Nu gaat dat via een stapresponsie en met een veel te hoge koelenergie waarde.

Zou het een oplossing kunnen zijn om de koeling aan te zetten
met een duty-cycle die omgekeerd evenredig is met T(omgeving)-T(vatsensor) met evt. een K factor
en je zo een dempende factor krijgt?

Compressor gaan dutycycelen kan mag hooguit met een interval van minimaal een half uur oid, maar liefst een uur, anders slijt de compressor erg snel (aanloopmechanisme).
T(omgeving)-T(vatsensor) vraagt nog een extra sensor dus ingewikkelder maar kan wel.
Vraag is echter of het allemaal zo nauwkeurig moet. Het vat heeft zo'n grote warmtecapaciteit dat je een grote overshoot op de temperatuur in de koelkast niet terug zal zien in de temperatuur van je wort.
In de praktijk voldoend beide systemen thermometer op de wand+ isolatie of thermowell met evt laagste temperatuur via thermostaat van de koelkast begrenzen.
Met de link die ik gaf kun je dit soort simulaties doen of met jouw voorstel voor nog een extra sensor. 

marnox

Citaat van: haicoterbeek op 18-06-2018  23:31 u

Deze sensor, in dit geval een pt100 element, is voor een paar euro te bestellen via AliExpress! Met 1/2” buitendraad is deze makkelijk te monteren op de plaats van de kraan in het witte vat met groene deksel!
Persoonlijk vind ik het erg handig omdat het exact de temperatuur weergeeft! Vooral in het begin van de vergisting is de delta T tussen in het vat en in de gistkast groot!

Als ik even snel ga zoeken op Aliexpress kom ik deze PT-100 sensor tegen. Is dat degene die je hebt gefotografeerd? Ik snap alleen niet waarom deze 3 draden heeft. De STC-1000 heeft alleen een + en - voor het aansluiten van de temperatuursensor toch? Waar is de derde draad voor?

hansHalberstadt

Citaat van: marnox op 19-06-2018  14:55 uDe STC-1000 heeft alleen een + en - voor het aansluiten van de temperatuursensor toch? Waar is de derde draad voor?
Een PT100 geeft maar een heel klein signaal af in de vorm van een temperatuurafhankelijke weerstand. De toevoerkabels hebben echter ook weerstand en daardoor worden fouten gemaakt omdat het meetkastje niet kan zien of de weerstand nu van de kabels of van de sensor komt. Daarom zit de draad aan een kant van de sensor dubbel uitgevoerd. de weerstand tussen die dubbele draad geeft dus extra informatie aan het meetkastje waarmee het kastje kan compenseren voor de kabelweerstand en dus nauwkeuriger kan meten. 

Pim

Citaat van: marnox op 19-06-2018  14:55 uAls ik even snel ga zoeken op Aliexpress kom ik deze PT-100 sensor tegen. Is dat degene die je hebt gefotografeerd? Ik snap alleen niet waarom deze 3 draden heeft. De STC-1000 heeft alleen een + en - voor het aansluiten van de temperatuursensor toch? Waar is de derde draad voor?
Let wel even op want de STC 1000 gebruikt geen PT100 als sensor naar een NTC (zie elders op dit forum voor specs)

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 19-06-2018  14:05 uCompressor gaan dutycycelen kan mag hooguit met een interval van minimaal een half uur oid, maar liefst een uur, anders slijt de compressor erg snel (aanloopmechanisme).
T(omgeving)-T(vatsensor) vraagt nog een extra sensor dus ingewikkelder maar kan wel.
Vraag is echter of het allemaal zo nauwkeurig moet. Het vat heeft zo'n grote warmtecapaciteit dat je een grote overshoot op de temperatuur in de koelkast niet terug zal zien in de temperatuur van je wort.
In de praktijk voldoend beide systemen thermometer op de wand+ isolatie of thermowell met evt laagste temperatuur via thermostaat van de koelkast begrenzen.
Met de link die ik gaf kun je dit soort simulaties doen of met jouw voorstel voor nog een extra sensor. 
Je hebt gelijk Hans: door de grote massa van je wort zul je geen overshoot krijgen wanneer je sensor aan de buitenkant van het vat zit maar wel als die sensor IN je vat zit! Er wordt dan namelijk veel te lang gekoeld of verwarmd voordat de sensor de verandering waarneemt. Ondertussen is 80% van je wort al te koud of te warm. Volgens mij heb jij dit eerder ook al opgemerkt.

Mijn advies is dus om zeker niet middenin je wort te meten (is bovendien nog lastiger ook) maar gewoon aan de buitenkant met een pannesponsje er overheen als isolatie.

Zedd

Citaat van: haicoterbeek op 18-06-2018  23:31 u

Ik ben vooral benieuwd hoe je bottelt / lagert?
Hoe krijg je je bier uit dit vat?

emiel1

Citaat van: Zedd op 19-06-2018  15:44 uIk ben vooral benieuwd hoe je bottelt / lagert?
Hoe krijg je je bier uit dit vat?
Ik gok met een hevel ;)

marnox

Citaat van: Pim op 19-06-2018  15:20 uLet wel even op want de STC 1000 gebruikt geen PT100 als sensor naar een NTC (zie elders op dit forum voor specs)

Aha, even wikipedia'en leverde op dat een pt-100 een type sensor is, en dat een STC-1000 een zogenaamde NTC-weerstand gebruikt om de temperatuur te meten. Correct?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.