Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: STC-1000 - temperatuur sensor IN gistvat?  (gelezen 5485 keer)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: STC-1000 - temperatuur sensor IN gistvat?
« Reactie #50 Gepost op: 21-06-2018 00:16 u »
Ja hoor je hebt prima onderbouwd dat precies willen meten “doorslaan” is! En ja hoor ik sta open voor elke mening mits deze onderbouwd is met feiten.
Feit blijft dat de best practice om de temperatuur in een vat te meten een thermowell is! “Doorslaan” geeft weer wat jouw emotie daarbij is!

Theoretische best practice bedoel je dan?

Of is er iemand die op dit forum met twee STC-1000's temperatuurverlopen heeft gemaakt en dat je daarin giga verschillen ziet?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #51 Gepost op: 21-06-2018 08:11 u »
naast nauwkeurig meten is er ook nog zoiets als nauwkeurig kunnen regelen. als je nauwkeurig kunt meten en niet nauwkeurig kunt regelen heb je nog steeds niet de gewenste temperatuur. Thermowell en sponsje gedragen zich regeltechnisch totaal verschillend. Het gaat dan vooral om problemen zoals genoemd door hobbyman. Afhankelijk van je situatie is dus het sponsje of de thermowell de beste oplossing (in de praktijk). Om te concluderen dat de thermowell altijd beter is lijkt me te voorbarig. Misschien in therorie wel maar in de praktijk niet.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #52 Gepost op: 21-06-2018 08:31 u »
Ik vergist in een gistkast verwarmd met gloeilampen. Omdat er een grote vertraging zit op de temperatuur verhoging bij het opwarmen werk ik met een thermostaat die de luchttemperatuur in de kast regelt en een tweede die de temperatuur meet in het wort. Zo bekom een maximale schommeling minder dan 1°C in het gistvat.

Met een STC 1000 die op het deksel van de gistkast is gemonteerd meet ik de tempertuur door de sensor in een buisje te steken dat in het wort zit.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #53 Gepost op: 21-06-2018 10:01 u »
En nu de volgende vraag.

Waar moet je meten? Op welk exact punt in het vat qua hoogte en diepte ;).
Mij lijkt het dat je altijd zo veel mogelijk in het midden moet meten.
Stell je brengt een thermowell aan op een bepaalde plek maar de volgende keer is het vloeistof niveau anders, is dit dan nog wel nauwkeuriger dan met een sponsje die je exact in het midden aanbrengt?

Komt trouwens ook nog is bij dat er alleen sprake is van temperatuurschommeling in de eerste dagen. Gaat vooral om de koelcapaciteit dunkt me.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #54 Gepost op: 21-06-2018 10:38 u »
Mijn buisje zit iets uit het midden en komt tot halverwege de hoogte van het wort. De sensor zit tot onderaan het buisje. Dus ik meet bijna in het centrum waar ik dan 22 tot 23°C registreer.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #55 Gepost op: 21-06-2018 10:47 u »
Theoretische best practice bedoel je dan?

Of is er iemand die op dit forum met twee STC-1000's temperatuurverlopen heeft gemaakt en dat je daarin giga verschillen ziet?

Ja ik!

Met behulp van deze zelf gebouwde  arduino PID controller.
Deze meet de omgevingstemperatuur, de temperatuur in de kast en de temperatuur in het gistvat.
Een PID controller start de compressor om te koelen en een cabinetverwarming met ingebouwde thermische beveiliging (Max 60 C) om te verwarmen.
De meet gegevens worden met een resolutie van 10 s. opgeslagen in een mysql database.
Via een web interface kan ik de temperatuur instellen die ik in mijn vat wil handhaven.
Trends van alle digitale in en uitgangen worden in de zelfde webinterface zichtbaar gemaakt.
De arduino is via WiFi verbonden met mijn netwerk.

De meetgegevens leveren in combinatie met metingen van sg, elk brouwsel een schat aan informatie. Mijn wordt er niet in een keer beter van, mijn inzicht wel!

Met twee STC-1000 controllers kun je het zelfde doen.
De ene laat je de temperatuur regelen (bij voorkeur de temperatuur in de kast) De ander meet alleen de temperatuur in je vat.

De de lengte van de thermowell bij voorkeur zo lang als mogelijk. Metaal geleid goed dus de sensor zal de gemiddelde temperatuur meten. De plaats van de thermowell halverwege de hoogte tot waar je het vat vult. Dus centraal in de vloeistofkolom.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #56 Gepost op: 21-06-2018 13:04 u »
Ja hoor je hebt prima onderbouwd dat precies willen meten “doorslaan” is! En ja hoor ik sta open voor elke mening mits deze onderbouwd is met feiten.
Feit blijft dat de best practice om de temperatuur in een vat te meten een thermowell is! “Doorslaan” geeft weer wat jouw emotie daarbij is!

Misschie moet je eens een tijdje proberen zonder zoveel uitroeptekens je punt door te willen drukken.
En dan verder ontopic: Als je er een feitelijke graad naast zit en je behaalt toch je resultaat, wat is het probleem?
Een scherpschutter die met een afwijkende loop van een geweer moet werken past ook zijn hoek aan.
Aangezien ik hier toch mijn mening mag verkondigen (gelukkig) vind ik bovenstaande installatie fantastisch gevonden allemaal, maar wel een gevalletje "doorslaan". Temeer omdat je zelf aangeeft dat je bier er niet beter door wordt maar je wel meer inzicht krijgt. Okee. En nu? Ga je die inzichten toepassen zodat je bier beter wordt? Nee? Nuff said. Ja? Dan staat dat gelijk aan gewoon een graadje hoger of lager de volgende keer voor mij.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 21-06-2018 13:11 u »
Ik vergist in een gistkast verwarmd met gloeilampen. Omdat er een grote vertraging zit op de temperatuur verhoging bij het opwarmen werk ik met een thermostaat die de luchttemperatuur in de kast regelt en een tweede die de temperatuur meet in het wort. Zo bekom een maximale schommeling minder dan 1°C in het gistvat.

Met een STC 1000 die op het deksel van de gistkast is gemonteerd meet ik de tempertuur door de sensor in een buisje te steken dat in het wort zit.

Je regelt dus de temperatuur in de kast en meet de temperatuur in het vat. Maar regel je ook de temperatuur in het vat? 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #58 Gepost op: 24-06-2018 00:24 u »
Zie ook deze link
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33920.msg558596.html#msg558596

Pan met water van 32 graden en omgeving is 20 graden
Eerst thermometer met afplaktape op de zijkant van de pan geplakt. resultaat
Twater=32, Tsensor=30, Tomg=20
Daarna met isolatie eroverheen (stukje van een oud campingmatje)
Twater=31.5, Tsensor=31, Tomg=20
Sensor neemt dan dus binnen een graad de temperatuur aan van de voeistof in de pan, terwijl de omgevingstemperatuur 10 graden lager is.
In een gistingsruimte is dat verschil veel kleiner, dus zal de sensor tot op minder dan een halve graad het wort temperatuur volgen. Dus een thermowell kan daar niet nog veel aan verbeteren.