SG giststarter te hoog

Gestart door Biertje1985, 17-06-2018 22:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Ik heb een giststarter gemaakt, gewoon een maisch met Maris Otter gedaan en 20 minuten gekookt op het fornuis. Totaal 4 liter wort aan overgehouden.
SG kwam wat hoog uit, ik kom uit op 1054. Had wat meer mout gebruikt omdat ik niet gespoeld heb, maar het rendement kwam erg hoog uit.

Omdat ik wat haastig (haast gaat niet samen met brouwen) na het koelen de starter heb geënt heb ik 1054 wort geënt. Zou dat nadelig zijn? Ik lees namelijk overal dat doorgaans SG 1040 wort wordt gebruikt bij een starter?

De gebruikte gist is de Wyeast 1388 Belgium strong ale. en de eerste trap is 1.5 liter. Ook heb ik 1,5 liter in een gesteriliseerde fles opgeslagen voor stap 2.
De rest was eiwitslurrie.

Jacques

Het is op zich niet zo'n probleem dat je starter een begin SG had van 1054 in plaats van 1040. Je krijgt alleen wat minder gistgroei.

Biertje1985

Ok, nu zat ik toch aan de hoge maat met uiteindelijke ent hoeveelheid, dat zal dus wel loslopen. Bedankt.

De vraag die mij daar mee te binnen schiet waar is dat getal SG 1040 op gebaseerd en waarom is er minder gistgroei?



hansHalberstadt

Hogere suikerconcentratie geeft ook een hogere osmotische waarde (verschil in concentratie binnen en buiten de cel) Daardoor heeft de cel het iets moeilijker. Mogelijk gaat de gistgroei dan iets langzamer, maar of een cel nu elke 20 minuten een keer deelt of elke 25 minuten zal ik de praktijk weinig schelen denk ik.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 17-06-2018  23:06 uDe vraag die mij daar mee te binnen schiet waar is dat getal SG 1040 op gebaseerd en waarom is er minder gistgroei?

Proefondervindelijk is dit vastgesteld. Bij een lagere SG zijn er minder suiker en bij een hoger SG ondervindt de gist een hogere osmotische druk.

Overigens krijg je de hoogste groei met een zogenaamd fed batch systeem.
Zie ook dit topic.

Biertje1985

Weer iets om verder in te verdiepen bedankt jacques.

Heel wat anders, het valt mij op dat soms zonder krausen op de starter, (helemaal plat) ook het gewenste resultaat behaald kan worden.
Ook iets wat ik nog niet kan verklaren.

EBC

CiteerOverigens krijg je de hoogste groei met een zogenaamd fed batch systeem.
Zie ook dit topic.

Fed batch is voor hobbyisten totaal niet bereikbaar.  Daar spreken we beter niet over.

Beluchten van starters lijkt ook sowieso zinloos. Echte aerobe fase valt niet te bereiken op hobbyvlak. Starters zijn gewoon mini-vergistingen, en dienen aldus behandeld te  worden.
Starters maken blijft gissen.

Gedroogde gist, dat zet zoden an de dijk. Weg met al die vloeibare onzin. Gewoon grammen strooien, of liever hydrateren.

Jacques

Citaat van: EBC op 18-06-2018  23:00 uFed batch is voor hobbyisten totaal niet bereikbaar.  Daar spreken we beter niet over.

Beluchten van starters lijkt ook sowieso zinloos. Echte aerobe fase valt niet te bereiken op hobbyvlak. Starters zijn gewoon mini-vergistingen, en dienen aldus behandeld te  worden.
Starters maken blijft gissen.

Gedroogde gist, dat zet zoden an de dijk. Weg met al die vloeibare onzin. Gewoon grammen strooien, of liever hydrateren.

Fed batch is ook in mijn optiek niet iets wat voor ons praktisch is.

Beluchten van een starter is dé methode om meer gistcellen te krijgen. Daar is (op een enkele uitzondering  ;D) iedereen het over eens.

Dat jij een groot voorstander bent van het gebruik van gedroogde gist is bekend.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 18-06-2018  23:00 uGedroogde gist, dat zet zoden an de dijk. Weg met al die vloeibare onzin.
Als ik de keus heb tussen een zakje gist kopen of een flesje bier opdrinken voor hetzelfde geld en daar de gist van opkweken?

Knobby

Citaat van: EBC op 18-06-2018  23:00 uFed batch is voor hobbyisten totaal niet bereikbaar.  Daar spreken we beter niet over.

Beluchten van starters lijkt ook sowieso zinloos. Echte aerobe fase valt niet te bereiken op hobbyvlak. Starters zijn gewoon mini-vergistingen, en dienen aldus behandeld te  worden.
Starters maken blijft gissen.

Gedroogde gist, dat zet zoden an de dijk. Weg met al die vloeibare onzin. Gewoon grammen strooien, of liever hydrateren.
EBC beste kerel, ga even zitten:
Knuppel > hoenderhok!
Volgens Fermentis zelf is hydrateren niet beter dan gewoon droog in het wort strooien. Sterker nog, ze gaan hun officiële instructies aanpassen.
Bron: https://fermentis.com/news-from-fermentis/technical-reviews/e2u-direct-pitching/

Jacques

Citaat van: Knobby op 25-06-2018  19:25 uEBC beste kerel, ga even zitten:
Knuppel > hoenderhok!
Volgens Fermentis zelf is hydrateren niet beter dan gewoon droog in het wort strooien. Sterker nog, ze gaan hun officiële instructies aanpassen.
Bron: https://fermentis.com/news-from-fermentis/technical-reviews/e2u-direct-pitching/

De resultaten van de vergelijking hydrateren versus niet-hydrateren komen mij bekend voor...  :)

Serge VL

Citaat van: Knobby op 25-06-2018  19:25 uEBC beste kerel, ga even zitten:
Knuppel > hoenderhok!
Volgens Fermentis zelf is hydrateren niet beter dan gewoon droog in het wort strooien. Sterker nog, ze gaan hun officiële instructies aanpassen.
Bron: https://fermentis.com/news-from-fermentis/technical-reviews/e2u-direct-pitching/
En een ander stok voor bij in het hoederhok te smijten,
Er is wel degelijk een inpact op het dehydratie en hydratatie proces van gist op de smaak van het bier zie bijgevoegde link naar een onafhankelijke studie hier over. (Fermentis hun viesie kan je nu niet als onbevooroordeeld noemen)
https://www.dropbox.com/s/z22towiscr01sk3/THE%20IMPACT%20OF%20DEHYDRATION%20AND%20REHYDRATION%20ON%20BREWING%20YEAST.pdf?dl=0
(CHAPTER 6: FERMENTATIONS USING DRIED YEAST )
 ;)

tdp

Citaat van: Knobby op 25-06-2018  19:25 uBron: https://fermentis.com/news-from-fermentis/technical-reviews/e2u-direct-pitching/

Interessant! Ze baseren zich op het eind van de vergisting, niet op de weg er naartoe als ik het plaatje bekijk. Gehydrateerde korrelgist start wel sneller, zo lijkt!

Jacques

Citaat van: tdp op 27-06-2018  14:01 uGehydrateerde korrelgist start wel sneller, zo lijkt!

Dat verschijnsel heb ik ook gezien bij mijn vergelijkende tests. Het is in feite het enige verschil.

tdp

Citaat van: Jacques op 27-06-2018  21:32 uDat verschijnsel heb ik ook gezien bij mijn vergelijkende tests. Het is in feite het enige verschil.

Zou een reden kunnen zijn om wel te hydrateren, afhankelijk waar je focus ligt qua controle op vergisting.

Jacques

Citaat van: tdp op 28-06-2018  13:53 uZou een reden kunnen zijn om wel te hydrateren, afhankelijk waar je focus ligt qua controle op vergisting.

Het verschil in eerder starten is heel klein. Je bent met het hydrateren bij wijze van spreken meer tijd kwijt.
Als je 10% meer gist geeft is er geen verschil meer en vergist de niet gehydrateerde gist eerder uit.

tdp

Citaat van: Jacques op 28-06-2018  22:39 uHet verschil in eerder starten is heel klein. Je bent met het hydrateren bij wijze van spreken meer tijd kwijt.
Als je 10% meer gist geeft is er geen verschil meer en vergist de niet gehydrateerde gist eerder uit.

Hydrateren doe ik tijdens het brouwen, dit kost niet meer tijd dan niet hydrateren.

Jacques

Citaat van: tdp op 29-06-2018  10:01 uHydrateren doe ik tijdens het brouwen, dit kost niet meer tijd dan niet hydrateren.

De tijd die je bezig bent met het hydrateren kun je niet gebruiken voor andere zaken zoals opruimen.
Het op temperatuur brengen van het water en het afmeten van de hoeveelheid water kost nu eenmaal tijd.

Maar ieder zijn ding. Als je goed gevoel hebt bij hydrateren moet je dat doen. Echt nodig is het echter niet...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.