Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwen verspreiden over meerdere dagen  (gelezen 3350 keer)

Offline jaapz

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Vlugge Japie
Re: Brouwen verspreiden over meerdere dagen
« Reactie #25 Gepost op: 20-06-2018 14:43 u »
Ik heb 2 'Menno'pannen, in de ene maisch ik, en filter/spoel ik, en in de andere kook ik. Dat scheelt inderdaad overscheppen e.d.

Klopt maar dan moet je wel even een hevelfilter maken, en je hebt twee pannen nodig in plaats van 1. Dat kan natuurlijk wel, en is bedoel ook niet te zeggen dat dat een slecht idee is of zo, maar zo'n zak in een pan is zo lekker makkelijk :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #26 Gepost op: 20-06-2018 15:51 u »
Ik denk dat je heel veel tijd van je brouwdag kan schaven door over te stappen op een maischzak (brew in a bag). Dan heb je het overscheppen in een filteremmer, filteren, maischketel schoonmaken allemaal niet meer. Koken en maischen in 1 pan. Zak er uit als de maisch voorbij is, even spoelen mocht je dat willen. Misschien even de laatste druppels uit de mout persen.
Als je niet spoelt laat je heel veel suikers verloren gaan! 

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #27 Gepost op: 20-06-2018 16:05 u »
Als je sneller wilt dan wat TDP hier boven beschrijft moet je concessies gaan doen.

Ingo

Offline Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #28 Gepost op: 20-06-2018 20:00 u »
Die suikers zijn niet het belangrijkste, maar vooral de kleur en smaakstoffen uit de mout!
Bovendien levert vaak overscheppen veel oxidatie op.

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 20-06-2018 20:47 u »
Die suikers zijn niet het belangrijkste, maar vooral de kleur en smaakstoffen uit de mout!

Wie heeft iets gezegd over 'veel overscheppen'? :)

Offline snowdog2006

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #30 Gepost op: 20-06-2018 20:57 u »

Ik vraag mij dat af of dat standaard te proeven is bij brouwen? Tot nu toe nl nog nooit gehoord. Ik hou mijn filteremmer schuin en giet zo tegen de wand rustig de 1e schep met maisch erin. Wanneer er een laag is gevormd duw ik rustig mijn beslagschep naar beneden en keer hem zo om zodat er niets 'plonst'.

@ Jaap, ja BIAB zou kunnen, maar ik vind juist het filteren spoelen best leuk om te doen..  Laat ik het zo zeggen ik vind het niet erg om inclusief schroten 7 uur bezig te zijn of zo. Was gewoon verbaasd dat TDP zo snel is :)

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #31 Gepost op: 21-06-2018 11:25 u »

Als ik met het volledige brouwwatervolume inmaisch (wat ik regelmatig doe) en niet spoel zit ik op een efficientie van 70-75%, en als ik wel spoel zit ik op 75%-80%. Zo heel groot is het verschil niet en kan makkelijk opgevangen worden met een klein beetje extra mout. En het scheelt weer wat tijd aan filteren+spoelen. Het bier wordt er niet minder van.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #32 Gepost op: 21-06-2018 11:26 u »
@ Jaap, ja BIAB zou kunnen, maar ik vind juist het filteren spoelen best leuk om te doen..  Laat ik het zo zeggen ik vind het niet erg om inclusief schroten 7 uur bezig te zijn of zo. Was gewoon verbaasd dat TDP zo snel is :)

Haha, dan moet je het vooral zo laten :) Misschien toch een hevelfilter maken zodat je het overscheppen achterwege kan laten, is toch weer een stapje minder! Je kan met een brouwzak trouwens nogsteeds filteren en spoelen hoor, doe ik ook met mijn maisch in een koelbox.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #33 Gepost op: 21-06-2018 15:02 u »

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 21-06-2018 15:50 u »
Als je sneller wilt dan wat TDP hier boven beschrijft moet je concessies gaan doen.

Ingo

Inderdaad, ik denk niet dat ik sneller zou kunnen brouwen dan hierboven aangegeven.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #35 Gepost op: 21-06-2018 18:37 u »
Ligt ook aan je biersoort natuurlijk.
Kan me wel voorstellen dat bij SG = 1.040 bier niet spoelen en maar 20 minuten maischen werkt.
Maar wellicht is dat niet het beste protocol voor een RIS van SG = 1.100

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 21-06-2018 22:57 u »
Als ik met het volledige brouwwatervolume inmaisch (wat ik regelmatig doe) en niet spoel zit ik op een efficientie van 70-75%, en als ik wel spoel zit ik op 75%-80%. Zo heel groot is het verschil niet en kan makkelijk opgevangen worden met een klein beetje extra mout. En het scheelt weer wat tijd aan filteren+spoelen. Het bier wordt er niet minder van.

Het verlies aan rendement kun je laten zitten. Wat veel vervelender is dat je door niet spoelen een bier hebt met minder karakter.
Zelf heb ik een hele tijd gebrouwen zonder te spoelen. Ik ben daar op teruggekomen omdat ik wat miste in mijn bieren. Spoelen levert meer op dan een hoger rendement uit je mout.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #37 Gepost op: 21-06-2018 22:59 u »
Of 20 minuten maischen i.p.v. de bekende 60 minuten:

http://brulosophy.com/2018/06/21/mash-length-60-minutes-vs-20-minutes-the-bru-club-xbmt-series/

Je kunt veel sneller, als het moet, glucoamylase uit een potje toevoegen, inmaischen en meteen af laten lopen, niet spoelen, niet koken.

Nog sneller, moutextractpoeder of vloeibaar moutextract, in water niet koken en vergisten.

Concessies dus.

Je kunt suikers heel snel omzetten, maar waar je bijna niemand over hoort is smaakextractie, lijkt me toch een belangrijk aspect.

Ingo

Offline Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #38 Gepost op: 21-06-2018 23:04 u »
Nog sneller, moutextractpoeder of vloeibaar moutextract, in water niet koken en vergisten.
Kveik?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #39 Gepost op: 21-06-2018 23:05 u »
Inderdaad, ik denk niet dat ik sneller zou kunnen brouwen dan hierboven aangegeven.

Je zou voor een eenstapsmaisch kunnen kiezen, scheelt opwarmtijd tussen de stappen, zodra er een 2-3 cm wort in de kookketel staat kan de vlam er al onder, hoeft niet meteen vol gas. Koelen zou ook sneller kunnen met wat optimalisatie. Zelf brouw ik 10-20 l in net iets onder de 4 uur, schoon tot schoon.

Wie snel wil brouwen moet zich eens in SMED inlezen, Single Minute Exchange of Dies. alles wat je "online"kunt doen ook "online"doen en zo min mogelijk offline, dus zo veel mogelijk terwijl het proces loopt. Mijn goede grootmoeder zei altijd al, nooit met lege handen lopen (naar de keuken)

Ingo

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #40 Gepost op: 21-06-2018 23:07 u »
Kveik?

Ja, enten bij 35°C en binnen drie dagen drinken,

Ingo

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #41 Gepost op: 22-06-2018 12:25 u »
Ik ben ander halve dag bezig als ik ga brouwen.
Halve dag om installatie op te bouwen (kan hem helaas niet laten staan ivm ruimtegebrek in de garage) en om de installatie door te spoelen en te controleren of er niks lekt.
De 2e dag gaat om 08.30 uur de vlam er onder om het brouwwater op te warmen,  dan schroten, maischen, spoelen, koken, koelen en gist enten en dan ben ik tegen 17.00 uur klaar.
Dan is alles weer schoon, gereinigd en opgeborgen en staat er 30 ltr. in de warmtekast, en heb ik een mooie brouwdag gehad.   :proost: :biersmile: :nut: :lekkerbier:

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #42 Gepost op: 22-06-2018 13:11 u »
Ik ben ander halve dag bezig als ik ga brouwen.
Halve dag om installatie op te bouwen (kan hem helaas niet laten staan ivm ruimte gebrek in de garage) en om de installatie door te spoelen en te controleren of er niks lekt.
De 2e dag gaat om 08.30 uur de vlam er onder om het brouwwater op te warmen,  dan schroten, maischen, spoelen, koken, koelen en gist enten en dan ben ik tegen 17.00 uur klaar.
Dan is alles weer schoon, gereinigd en opgeborgen en staat er 30 ltr. in de warmtekast, en heb ik een mooie brouwdag gehad.   :proost: :biersmile: :nut: :lekkerbier:
:o

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #43 Gepost op: 23-06-2018 13:58 u »
Deze week in 4,5 uur gebrouwen, 2x15L uit één maisch: een APA en een IPA. Alles tussendoor voorbereid, klaarzetten en schoonmaken van spullen, schroten, etc. Het water ging de maischpan in om 16:00u en alles zat in de vaten om half negen.

Maischen 30 min op 65 ºC, daarna verhoogd in 30 min naar 76 ºC en relatief snel gespoeld. De APA heb ik maar 30 min gekookt, de IPA 60 m en beide 30 min whirlpool.
Mijn kookpannen kunnen in in de vaatwasmachine (pannen van 20 L), de ball valves zijn driedelig en gaan daar ook bij. Dompelkoeler en de meeste andere brouwbenodigdheden ook. Enige handmatige reiniging is mijn maischpan, pomp en slangenwerk (ivm RIMS installatie). Soms maisch ik in een van de twee pannen en dan is het helemaal makkelijk alleen dan heb ik maar 15 L in het fust ipv twee fusten van 15 L.

Als je op avond  maischt en het wort kort aan de kook brengt en de volgende ochtend het afmaakt denk ik dat je gewoon goed zit overigens. Ik zie op youtube/brouwsites genoeg mensen die het zo doen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 23-06-2018 22:55 u »
Ik zie op Youtube/brouwsites genoeg mensen die het zo doen.

Dat je op Youtube iof een andere website ets ziet wil dat niet zeggen dat dit goed is.

Om alle risico's op infecties maar ook op extra vorming van Maillardproducten te vermijden is het beste het brouwproces in één sessie af te ronden.Een uur koken volstaat. Ondertussen kun je spullen opruimen en schoonmaken. Als het wort gekookt heeft kun je meteen daarna koelen. Er is dan niet zo heel veel meer op te ruimen.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #45 Gepost op: 24-06-2018 13:34 u »
Dat je op Youtube iof een andere website ets ziet wil dat niet zeggen dat dit goed is.

Om alle risico's op infecties maar ook op extra vorming van Maillardproducten te vermijden is het beste het brouwproces in één sessie af te ronden.Een uur koken volstaat. Ondertussen kun je spullen opruimen en schoonmaken. Als het wort gekookt heeft kun je meteen daarna koelen. Er is dan niet zo heel veel meer op te ruimen.

Wat is "goed"?

Als de mensen (en de mensen om hun heen) die dit doen bier produceren die ze lekker vinden, geen infecties ervaren, en het lukt ze om hun tijd (voor hun) wat efficienter in te plannen.... Wat is dan nog het probleem? Dan kan je nog zoveel zeggen over wat er hypothetisch allemaal fout zou zijn aan hun bier, maar dat voegt niks toe.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #46 Gepost op: 24-06-2018 21:43 u »
Wat is "goed"?

Als de mensen (en de mensen om hun heen) die dit doen bier produceren die ze lekker vinden, geen infecties ervaren, en het lukt ze om hun tijd (voor hun) wat efficienter in te plannen.... Wat is dan nog het probleem? Dan kan je nog zoveel zeggen over wat er hypothetisch allemaal fout zou zijn aan hun bier, maar dat voegt niks toe.

Dat een hobbybrouwer zijn bier te pruimen vindt wil niet zeggen dat het niet beter van smaak kan zijn...
Veel hobbybrouwers zijn niet zodanig getraind dat zij smaakafwijkingen kunnen herkennen.

Langzaam afkoelen van het wort en weer opwarmen geeft heel veel Maillardproducten. Bij een amber of donker bier hoeft dat niet zo'n probleem te zijn maar bij een fris lichtgekleurd bier is het funest.

Tags: