Weckketel bij de Lidl

Gestart door Wolter, 16-06-2018 09:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapz

Citaat van: hansHalberstadt op 29-06-2018  21:54 uIk vermoed dat de LIDL ketel slechter geïsoleerd is dan de Brewferm waardoor een kleiner deel van je vermogen werkelijk ten goede komt aan de inhoud van je ketel.

Als je een laagje emaille "isolatie" mag noemen  ;D Er zit geen isolatie omheen, ik heb er zelf een laag noppenfolie op gedaan om de boel iets efficienter te maken en het elementje schakelt nu wat minder vaak aan en uit dus dat werkt prima. Moet de isolatie nog even wat beter vastmaken maar voor de eerste testbatch voldeed het wel.

Heb vandaag een eerste testbrouwsel gedaan, maischen en koken in dezelfde pan met een brouwzak van The Brew Bag die ik al had:


Maischen


Koken (buiten, bonus hond)

Op de bodem heb ik het rooster laten staan die bij de weckketel geleverd werd, om zo de brouwzak van de bodem af te houden, dat werkt goed.

Het maischen ging prima, en met de extra dompelaar was de kook ook snel bereikt.

Was een beetje bang dat de boel troebeler zou zijn omdat ik niet op mijn gewone manier zou filteren. Dat was niet het geval, het wort wat in het vat is gekomen was uitermate helder.

Ik heb deze batch simpel gehouden: met al het water ingemaischt, 16 liter, en niet gespoeld. Gewoon na de maisch de zak er uit gehaald en uit laten druppen.

Uiteindelijk uitgekomen op ~82% brouwzaal rendement, zonder te spoelen! Heb uiteindelijk iets te veel liters, en een hoger SG dan gepland, maar dat is niet erg.

Al met al zeer tevreden over deze opstelling. Wil nog wel een andere kraan monteren zodat ik de hevel niet meer vies hoef te maken. Het kraantje wat er op zit voldoet niet echt...


hansHalberstadt

Citaat van: jaapz op 08-07-2018  14:20 uKoken (buiten, bonus hond)

Onze hond lust graag een beetje bostel (eigenlijk lust ze alles) maar kijk wel uit dat je hond geen hop binnenkrijgt want dat gaat niet goed.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2018  18:41 uKijk wel uit dat je hond geen hop binnenkrijgt want dat gaat niet goed.
Oh!
Wordt het vlees dan te bitter?

MikeG

Ik zie zojuist dat deze uitverkocht is althans in de online shop... Ik moet dus maar even verder gaan met mijn "traditionele pan" en wachten tot ie weer eens in de online shop komt.

stiaanke

Citaat van: jaapz op 08-07-2018  14:20 uAls je een laagje emaille "isolatie" mag noemen  ;D Er zit geen isolatie omheen, ik heb er zelf een laag noppenfolie op gedaan om de boel iets efficienter te maken en het elementje schakelt nu wat minder vaak aan en uit dus dat werkt prima. Moet de isolatie nog even wat beter vastmaken maar voor de eerste testbatch voldeed het wel.

Heb vandaag een eerste testbrouwsel gedaan, maischen en koken in dezelfde pan met een brouwzak van The Brew Bag die ik al had:


Maischen


Koken (buiten, bonus hond)

Op de bodem heb ik het rooster laten staan die bij de weckketel geleverd werd, om zo de brouwzak van de bodem af te houden, dat werkt goed.

Het maischen ging prima, en met de extra dompelaar was de kook ook snel bereikt.

Was een beetje bang dat de boel troebeler zou zijn omdat ik niet op mijn gewone manier zou filteren. Dat was niet het geval, het wort wat in het vat is gekomen was uitermate helder.

Ik heb deze batch simpel gehouden: met al het water ingemaischt, 16 liter, en niet gespoeld. Gewoon na de maisch de zak er uit gehaald en uit laten druppen.

Uiteindelijk uitgekomen op ~82% brouwzaal rendement, zonder te spoelen! Heb uiteindelijk iets te veel liters, en een hoger SG dan gepland, maar dat is niet erg.

Al met al zeer tevreden over deze opstelling. Wil nog wel een andere kraan monteren zodat ik de hevel niet meer vies hoef te maken. Het kraantje wat er op zit voldoet niet echt...
Ik zou toch een ander tafeltje gebruiken. Wanneer ik ga kamperen gebruik ik ook zo één en durft er wel eens een pootje inschuiven. Dit met een ketel vol kokend wort ...[emoji848]

Koen S

Ik gebruik deze roltafel van IKEA:



Na het maischen en spoelen rol ik de kookketel onder de dampkap, na het koken rol ik terug naar het aanrecht.
De roltafel is van RVS en heel stevig.

Easywoods

Citaat van: Koen S op 10-07-2018  15:51 uIk gebruik deze roltafel van IKEA:



Na het maischen en spoelen rol ik de kookketel onder de dampkap, na het koken rol ik terug naar het aanrecht.
De roltafel is van RVS en heel stevig.

Je plaatje is denk ik groter dan 2 MB (en daarom niet zichtbaar) maar ik ben heel benieuwd naar je roltafel  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Easywoods op 10-07-2018  21:08 uJe plaatje is denk ik groter dan 2 MB (en daarom niet zichtbaar) maar ik ben heel benieuwd naar je roltafel  :biersmile:

Er is wat anders aan de hand. Zo te merken bevat de foto een fout, geen idee welke.

Koen S


Jacques

Citaat van: Koen S op 10-07-2018  22:56 uIk zie de roltafel wel, raar.

Inderdaad raar.

In Firefox niets te zien. In Chome een keurig plaatje van een roltafel. Edge laat codes zien...

jaapz

Citaat van: stiaanke op 10-07-2018  15:05 uIk zou toch een ander tafeltje gebruiken. Wanneer ik ga kamperen gebruik ik ook zo één en durft er wel eens een pootje inschuiven. Dit met een ketel vol kokend wort ...[emoji848]

Is een prima tafeltje en nog splinternieuw dus die pootjes zitten wel goed vast. Ik heb zwaardere dingen op dit tafeltje laten staan voor een langere tijd, dus dat komt wel goed.
Een roltafel zal in mijn huis.... onpraktisch zijn, allemaal op en afstapjes.
Vraag me echter af of ik nog eens op deze manier buiten ga staan. Het was toevallig mooi weer dus het was wel lekker om buiten te zitten met de kook, maar met al dat gehannes met kabeltjes en koelspiralen buiten denk ik dat ik de volgende keer gewoon weer onder de afzuigkap in de keuken ga koken.

Striekert

Hebben jullie nog ideeën om het kraantje te vervangen?
Gat is 16 mm en kan zelf geen bolkraan/kogelkraan vinden in die maat.
Opboren van het gat naar 1/2" is dat een optie?


Heuvinger brouwerij

Citaat van: Striekert op 14-07-2018  11:19 uHebben jullie nog ideeën om het kraantje te vervangen?
Gat is 16 mm en kan zelf geen bolkraan/kogelkraan vinden in die maat.
Misschien dat een kaan met 3/8" bsp (buitendiameter 16,662 mm) past.
Ik heb de originele kraan zelf nog niet los gehad.
Citaat van: Striekert op 14-07-2018  11:19 uOpboren van het gaat naar 1/2" is dat een optie?
Ik ga bij mijn ketel in ieder geval het gat niet vergroten, omdat dan de emaille laag beschadigd wordt en het blanke staal waarschijnlijk gaat roesten.

Fordnox

Voor de geïnteresseerden vanaf 24-9-2018 bij de lid webshop Clatronic Inmaak automaat met emaille behuizing en een inhoud van 25 liter voor € 69.99
1800 Watt lijkt me wat mager maar ideaal voor spoelwater.
Zelf heb ik mijn weckketel geïsoleerd met radiatorfolie dubbelgevouwen dus zilver aan de binnen en buitenkant en de randen dicht geplakt met zilver plakband.
Radiatorfolie is vanaf donderdag in de aanbieding.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.