Weckketel bij de Lidl

Gestart door Wolter, 16-06-2018 09:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolter


Jacques

Die viel mij laatst ook op.

Niet alleen voor spoelwater maar ook als brouwketel is deze te gebruiken. Bijvoorbeeld in combinatie met een Inkbird.

Twee van deze ketels met een hevelfilter is een goed alternatief voor een brouwautomaat of de BIAB methode.
Met nog een derde ketel kun je ook goed spoelen. Qua kosten zit je dan onder een automaat, je kunt elke maischdikte brouwen en haalt een hoger rendement. Ook heb je geen oxidatie bij het filteren en spoelen.
Het enige nadeel is dat je meer bergruimte nodig hebt. Dat is op te lossen met een extra plank in je berging.

Koen S

Ik heb die vorig jaar gekocht en gebruik die als maischketel. Werkt perfect. Voor een brouwketel heeft  die te weinig vermogen: 1800 Watt is net te weinig.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 16-06-2018  10:42 uIk heb die vorig jaar gekocht en gebruik die als maischketel. Werkt perfect. Voor een brouwketel heeft  die te weinig vermogen: 1800 watt is net te weinig.
Je zou er dan nog een dompelelementje van 500 watt bij kunnen hangen misschien. Als je zo'n dompelelement  in een buis maakt dan krijg je dezelfde soort circulatie als in een brouwerij met een soort fontein rollende kook. Weet alleen niet of de aansluitdraad in de vloeistof mag komen. maar dat zou je op kunnen lossen met een siliconenslang daar weer omheen.

seed7

Gebruik er al jaren (5) zo een als maischketel, interne thermostaat is prima, na kalibratie dus een Inkbird oid is overbodig. Koken doe ik er niet mee, ik kook op gas.

EDIT: die van mij heeft geen echte doorkookstand, ik meen dat nieuwere modellen dat wel hebben, je kon geloof ik de onhaalbare 103°C instellen. Door het emaille heb je een hoger energieverlies dan bij rvs als gevolg van stralingswarmte. Om te koken heeft een isolatiematje zin.

Ingo

Mark GA

Bedankt voor deze tip. Meteen besteld. Ben al maanden op zoek naar een betaalbare voor mijn spoelwater.
En dit is ideaal voor kleinere batches om in te maischen.

jaapz

Citaat van: Koen S op 16-06-2018  10:42 uIk heb die vorig jaar gekocht en gebruik die als maischketel. Werkt perfect. Voor een brouwketel heeft  die te weinig vermogen: 1800 Watt is net te weinig.

Hoeveel liter probeerde je er in te koken? Ik overweeg deze te kopen voor brew-in-a-bag batches van 10 tot 15 liter.

Koen S

Citaat van: jaapz op 17-06-2018  10:13 uHoeveel liter probeerde je er in te koken? Ik overweeg deze te kopen voor brew-in-a-bag batches van 10 tot 15 liter.
Ik maisch erin. Voor een bier tussen 5 en 7 ABV  gebruik ik tot 20 liter maischwater.
Ik kook in een elektrische ketel van Brewferm, rvs, inhoud 27 liter. Die heeft een vermogen van 2000 watt denk Ik. Ik brouw batches van 20 liter bier.

jaapz

Citaat van: Koen S op 17-06-2018  10:44 uIk maisch erin. Voor een bier tussen 5 en 7 ABV  gebruik ik tot 20 liter maischwater.
Ik kook in een elektrische ketel van Brewferm, rvs, inhoud 27 liter. Die heeft een vermogen van 2000 watt denk Ik. Ik brouw batches van 20 liter bier.

Oke bedankt voor de info. Misschien dat ik hem dan gewoon aanschaf, in ieder geval voor de maisch. Kan altijd nog blijven koken in de pan op het fornuis zoals ik het nu doe.

Mark GA

Citaat van: jaapz op 17-06-2018  11:00 uOke bedankt voor de info. Misschien dat ik hem dan gewoon aanschaf, in ieder geval voor de maisch. Kan altijd nog blijven koken in de pan op het fornuis zoals ik het nu doe.
Zo'n ketel is veel beter om temperatuur in te controleren dan op het fornuis. Kun je makkelijker staps maken.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Mark GA op 17-06-2018  11:03 uZo'n ketel is veel beter om temperatuur in te controleren dan op het fornuis. Kun je makkelijker staps maken.
Ik heb het ding ook maar besteld, nadat mislukte Burco/ebay avontuur.
Wat voor mij aantrekkelijk is, is dat digitale display voor temperatuur en tijd.
Ik ben benieuw of de kraan te vervangen is voor een exemplaar waar een slang voor een pomp aan te sluiten is.
Ik kom van zelf wel achter of de thermostaat van het ding beter is dan van mijn VidaXl gluhwein waterkoker, inmiddels door de belangstelling € 119,vast wel!

Mark GA

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 17-06-2018  19:54 uIk heb het ding ook maar besteld, nadat mislukte Burco/ebay avontuur.
Wat voor mij aantrekkelijk is, is dat digitale display voor temperatuur en tijd.
Ik ben benieuw of de kraan te vervangen is voor een exemplaar waar een slang voor een pomp aan te sluiten is.
Ik kom van zelf wel achter of de thermostaat van het ding beter is dan van mijn VidaXl gluhwein waterkoker, inmiddels door de belangstelling € 119,vast wel!
Tja, het is Lidl huismerk, maar ik heb ooit een computer beeldscherm bij Lidl gekocht voor een prikkie en die werkt nog steeds goed.
Ik durf die € 70 wel te gokken.

justDick

Ik brouw nu al 10 jaar met een vergelijkbare ketel van de Aldi.
Heeft mij over de streep getrokken om te gaan moutbrouwen.
Destijds 50 euro met een draaiknop regeling.
Inderdaad voor jezelf kalibreren. Isoleren helpt ook.
Gewoon een rollende kook.
Alleen aan de kook brengen duurt wat langer.
Deze ga ik er waarschijnlijk bij kopen om sneller te kunnen koken.

 :brouwen:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Mark GA op 17-06-2018  20:05 uIk durf die € 70 wel te gokken.
Ik ook wel!
Ik zie dat die weckketel een binnen diameter heeft van Ø332 en mijn VidaXl gluwein waterkoker Ø264, ik denk dat ik dan meer kansen heb om een binnenpan te vinden die past.
Gebruik ik die beide ketels voor spoelwater totdat het weer te koud is om buiten te brouwen.
Een ding waar ik nu tegen aan ga lopen, die beide ketels kunnen niet op een groep.
2500 + 1800 = 4300 W is bij 230 V is ruim 18,5 A, dan gaat die zekering van 16 A eraan.
Ik weet wel dat de spanning op mooie zomers dagen hier thuis soms oploopt naar 242 V, maar dan is het nog 17,7 A.

Jacques

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 17-06-2018  21:57 uIk zie dat die weckketel een binnen diameter heeft van Ø332 en mijn VidaXl gluwein waterkoker Ø264, ik denk dat ik dan meer kansen heb om een binnenpan te vinden die past.
Waarom zou je dat willen?


CiteerGebruik ik die beide ketels voor spoelwater totdat het weer te koud is om buiten te brouwen.
Een ding waar ik nu tegen aan ga lopen, die beide ketels kunnen niet op een groep.
2500 + 1800 = 4300 W is bij 230 V is ruim 18,5 A, dan gaat die zekering van 16 A eraan.
Ik weet wel dat de spanning op mooie zomers dagen hier thuis soms oploopt naar 242 V, maar dan is het nog 17,7 A.

Eventueel kun je met een lange verlengsnoer stroom pakken van een andere groep. Dat gaat wel ten koste van het vermogen door de weerstand in de verlengsnoer.

foz

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 17-06-2018  19:54 uIk ben benieuw of de kraan te vervangen is voor een exemplaar waar een slang voor een pomp aan te sluiten is.

Die van mij die al jaren dienst doet als spoelwaterpan heb ik uitgerust met rvs bolkraan met slangpilaar. Ik meen 3/8 inch, maar pin mij er niet op vast.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 17-06-2018  22:08 uWaarom zou je dat willen?
Een binnenpan als moutkoker lijkt me wat handiger dan zo'n maischkookzak.
Citaat van: Jacques op 17-06-2018  22:08 uEventueel kun je met een lange verlengsnoer stroom pakken van een andere groep. Dat gaat wel ten koste van het vermogen door de weerstand in de verlengsnoer.
Van verlengsnoeren door het huis ben ik niet zo'n liefhebber ivm struikelgevaar.
Ik zoek meer naar een oplossing om te voorkomen dat beide ketels samen hun maximaal vermogen gaan opnemen.
Citaat van: foz op 17-06-2018  22:12 uDie van mij die al jaren dienst doet als spoelwaterpan heb ik uitgerust met rvs bolkraan met slangpilaar. Ik meen 3/8 inch, maar pin mij er niet op vast.
Is de standaardkraan gemakkelijk te verwijderen?

foz

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 17-06-2018  22:31 uIs de standaardkraan gemakkelijk te verwijderen?

Ja, vastgeschroefd met een plastic bout aan de binnenzijde.

Jacques

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 17-06-2018  22:31 uEen binnenpan als moutkoker lijkt me wat handiger dan zo'n maischkookzak.

Waarom geen hevelfilter gebruiken en een tweede ketel? Dat werkt erg snel en je hebt een heldere wort.

Zonder een tweede ketel kun je het wort opvangen in een emmer. Nadat je de ketel schoongemaakt hebt giet je het wort terug in de ketel. Jarenlang heb ik zo gebrouwen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 17-06-2018  22:42 uWaarom geen hevelfilter gebruiken en een tweede ketel? Dat werkt erg snel en je hebt een heldere wort.
In een hevelfilter heb ik helemaal geen zin in, dat met de mond aanzuigen en zo.
Ik heb wel meerdere ketels, 2 van die 40 L inox BB, maar het was eigenlijk de bedoeling om minder te tillen en voornamelijk in de keuken te brouwen.
Koken en koelen doe ik wel buiten op propaangas in de inox 40 L BB ketel, want dat bevalt uitstekend.
Mijn doel is maischen en filtreren in een ketel op de keuken tafel met zo min mogelijk gesjouw of tilwerk en met zo min mogelijk spullen, want dat scheelt weer poetsen.
Citaat van: Jacques op 17-06-2018  22:42 uZonder een tweede ketel kun je het wort opvangen in een emmer. Nadat je de ketel schoongemaakt hebt giet je het wort terug in de ketel. Jarenlang heb ik zo gebrouwen.
Het is wel mijn bedoeling om tijdens het filtreren al te beginnen met koken, tenminste dat doe ik al ruim 25 jaar met die inox BB ketels.

Koen S

Citaat van: Jacques op 17-06-2018  22:42 uWaarom geen hevelfilter gebruiken en een tweede ketel? Dat werkt erg snel en je hebt een heldere wort.

Zonder een tweede ketel kun je het wort opvangen in een emmer. Nadat je de ketel schoongemaakt hebt giet je het wort terug in de ketel. Jarenlang heb ik zo gebrouwen.
Ik deed het vroeger ook zo, met 1 ketel. Nadeel is dat je meer oxidatie hebt en je temperatuur zakt. Sinds ik die ketel van Lidl heb bijgekocht en werk met een hevelfilter, gaat alles sneller en ik heb toch meer invloed op het spoelen.

hans100w

Dit filter heb ik jaren gebruikt in de weckketel, aangesloten met een stukje siliconenslang aan de binnenkant op de bolkraan die ik in de plaats van de originele geplaatst had. Dat ging vrij makkelijk, het gat op ruimen in de RVS wand die mijn ketel had. Dat kan bij de emaille ketel wat problemen geven denk ik ivm roestvorming. Dit filter werkt perfect met een solarpompje voor de circulatie tijdens maischen. De digitale timer/thermostaat werkt heel nauwkeurig, zelfs met ingebouwde pid controller die overshoot voorkomt. Koken gaat inderdaad wat moeizamer, maar met een isolatie mantel kun je best wel 25 liter aan de kook krijgen.

ray81

Ik heb hem ook besteld.

Ik zag 2 mensen het hebben over kalibreren. Bedoel je hiermee dat je zelf test op hoeveel graden je hem in moet stellen (zeg 85) om de gewenste graden te halen (zeg 80)? Of is er in het apparaat een manier om hem te kalibreren?

hans100w

Citaat van: ray81 op 18-06-2018  07:51 uIk heb hem ook besteld.

Ik zag 2 mensen het hebben over kalibreren. Bedoel je hiermee dat je zelf test op hoeveel graden je hem in moet stellen (zeg 85) om de gewenste graden te halen (zeg 80)? Of is er in het apparaat een manier om hem te kalibreren?

Deze hoef je niet te kalibreren, digitale temperatuur sensors zijn behoorlijk accuraat.

ray81

Citaat van: hans100w op 18-06-2018  16:17 uDeze hoef je niet te kalibreren, digitale temperatuur sensors zijn behoorlijk accuraat.

Ow dan hadden hun het over een vergelijkbaar apparaat. Fijn dat deze wel meteen goed is :-)
Bedankt Hans!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.