Weckketel bij de Lidl

Gestart door Wolter, 16-06-2018 09:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Has E. Pans

Je kunt hiermee dus wel maischen, maar niet:

Maischen, daarna het beslag in een filteremmer, het wort terug in deze Lidl-weckketel en dat een uur laten koken?

Want daarvoor heeft de Lidl-weckketel te weinig vermogen?

Het is eigenlijk alleen een maischketel?

Als je hiermee na het maischen slechts 20 liter wort zou koken, zou het vermogen dan wel voldoende zijn?


hansHalberstadt

Citaat van: Has E. Pans op 18-06-2018  16:29 umaar niet:

Maischen, daarna het beslag in een filteremmer, het wort terug in deze Lidl-weckketel en dat een uur laten koken?

Want daarvoor heeft de Lidl-weckketel te weinig vermogen?

zoals al gezegd kan dat dus wel als je er een dompelelementje bijhangt. Maar dat maakt het wel weer duurder.

hans100w

Citaat van: Has E. Pans op 18-06-2018  16:29 uJe kunt hiermee dus wel maischen, maar niet:

Maischen, daarna het beslag in een filteremmer, het wort terug in deze Lidl-weckketel en dat een uur laten koken?

Want daarvoor heeft de Lidl-weckketel te weinig vermogen?

Het is eigenlijk alleen een maischketel?

Als je hiermee na het maischen slechts 20 liter wort zou koken, zou het vermogen dan wel voldoende zijn?

Ik gebruikte een mennopan van hobbybrouwshop.nl (50 euro voor 33 liter pan) om te koken op gas. voordeel is dat je na het maischen de circulatieslang in de kookpan hangt en direct helder wort naar de pan pompt. Je kunt dan ook tijdens het spoelen de kookpan al opwarmen voor de kook.
Als je in de weckketel wil koken zul je het wort tijdelijk in een ander vat moeten pompen tijdens het spoelen en na het schoonmaken van de ketel terugpompen of gieten. Het koken in de weckketel kan met maximaal 23 liter omdat het anders over de rand komt tijdens de kook. Een isolatiemantel (kampeermatje of verwarmingsfolie) is wel aan te raden omdat zonder dat de kook niet heftig genoeg is. 1800 Watt is vrij weinig, dus het duurt ook lang voordat ie kookt, maar als je bijvoorbeeld een verlengsnoer toepast, neemt het maximaal vermogen al heel snel af door het verlies in de leiding. Dus overtuig je er van dat je een voldoende te belasten stopcontact gebruikt die niet in een tuinhuisje zit op 50 meter afstand van je huis.
Met een extra dompelaar gaat het natuurlijk wel zoals Hans al zegt.

Tegenwoordig heb ik een easybrew 30. Electra kost wel meer dan gas, maar ik heb zonnepanelen. Ik brouw dan ook alleen als de zon schijnt  ;)

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 18-06-2018  19:17 uzoals al gezegd kan dat dus wel als je er een dompelelementje bijhangt. Maar dat maakt het wel weer duurder.
Een dompelelementje is niet zo duur bij action of ali. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 18-06-2018  19:42 uEen dompelelementje is niet zo duur bij action of ali. ;)
en met wat extra handigheid kun je waarschijnlijk een mooie rollende ''fonteinkook'' maken als je nog een buisje om de dompelaar maakt maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

Jacques

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 17-06-2018  22:54 uIn een hevelfilter heb ik helemaal geen zin in, dat met de mond aanzuigen en zo.
Ik heb wel meerdere ketels, 2 van die 40 L inox BB, maar het was eigenlijk de bedoeling om minder te tillen en voornamelijk in de keuken te brouwen.
Koken en koelen doe ik wel buiten op propaangas in de inox 40 L BB ketel, want dat bevalt uitstekend.
Mijn doel is maischen en filtreren in een ketel op de keuken tafel met zo min mogelijk gesjouw of tilwerk en met zo min mogelijk spullen, want dat scheelt weer poetsen.Het is wel mijn bedoeling om tijdens het filtreren al te beginnen met koken, tenminste dat doe ik al ruim 25 jaar met die inox BB ketels.

Dat aanzuigen is geen risico als je een silicone slang gebruikt waarbij je kunt zien waar het vloeistofniveau zich bevindt. Voor infecties hoef je ook niet bang te zijn. Kort na het hevelen kook je het wort.

Wat is overigens een BB ketel?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 18-06-2018  22:05 uWat is overigens een BB ketel?
Zo'n dubbelwandig gamel van 40 L met inox binnenwerk en buitenom verzinkt staal. In beide zijn 15 mm pijp met kraan gesoldeerd.
Ooit 25 jaar terug op club in Groningen gekocht voor een Fl. 40 stuk.

Jacques

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 18-06-2018  22:34 uZo'n dubbelwandig gamel van 40 L met inox binnenwerk en buitenom verzinkt staal. In beide zijn 15 mm pijp met kraan gesoldeerd.
Ooit 25 jaar terug op club in Groningen gekocht voor een Fl. 40 stuk.

Ok, een gamel zoals die een tijd populair was onder hobbybrouwers. Bedankt voor jouw toelichting.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 18-06-2018  23:03 uOk, een gamel zoals die een tijd populair was onder hobbybrouwers. Bedankt voor jouw toelichting.
Hier gewoon nog 25 jaar in gebruik, ondanks uitstapjes naar een VidaXl gluhwein waterkoker en https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Weckketel-27-l/p100238696?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_term=20180614&utm_content=Weckketel&utm_campaign=nieuwsbrief
Om te koken is die gamel heilig!

Heuvinger brouwerij

DHL kwam om 12.44 met de weckketel aan de deur.
Ik heb de ketel aangesloten en gevuld met water en wat soda.
Testen wat die thermostaat doet.
Ik ben toch in de keuken bezig om het bier wat 14 dagen geleden gebrouwen is te bottelen.

AudieK

En...
Wat is er uitgekomen. Vertel het ons svp. hahaha :degroeten:

jaapz

Ik heb mijne gisteren binnengekregen. Heb er gelijk (volgens de instructies) 5 liter water in gedaan om hem "uit te koken". Kwam zoals beschreven een beste lading rook af maar dat was na een paar minuutjes voorbij. Hij kreeg die 5 liter water na een kwartiertje of zo aan de kook, maar een erg enthousiaste kook was het niet. Ik ga in ieder geval binnenkort wat isolatiemateriaal halen om de boel wat efficienter te maken. Als je de deksel van de pan haalt dropt hij ook snel weer een of twee graden van de kook af.

Ik vrees echter dat ik er nog een extra verwarmingselementje bij moet kopen om hier een volledig e-BIAB systeempje van te maken, als ik kook en maisch beide in deze pan wil doen.

Voor alleen spoelwater is het prima, hij haalt die ~75C makkelijk.

Mark GA

Die van mij was binnen een dag of vier binnen. Staat nog in de verpakking.
Ik ga hem alleen gebruiken voor spoelwater of hooguit een maischschema.
Koken zou ik gewoon in een pan doen, als het teveel vermogen eist.

Neetje

Citaat van: ray81 op 18-06-2018  07:51 uIk heb hem ook besteld.

Ik zag 2 mensen het hebben over kalibreren. Bedoel je hiermee dat je zelf test op hoeveel graden je hem in moet stellen (zeg 85) om de gewenste graden te halen (zeg 80)? Of is er in het apparaat een manier om hem te kalibreren?

1 x testen of de instelling bij 65 graden ook 65 graden aan geeft op de thermometer.
Kun je meteen ff kijken op welke temperatuur de ketel stopt met verwarmen en weer aan gaat. (verschil bedraagt meerdere graden)
Wel met water doen (kun je meteen uitkoken) omdat gevuld met beslag de temperatuurverschillen stukken groter zijn.
Zodra je de eerste keer maischt, zie je grote temperatuurverschillen als je niet roert.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Mark GA op 26-06-2018  10:31 uIk ga hem alleen gebruiken voor spoelwater of hooguit een maischschema.
Ik  ga de ketel voorlopig ook alleen voor spoelwater gebruiken.
Tegen de winter als het buiten en in de garage wat frisser wordt, ga weer binnen maischen.
Citaat van: Mark GA op 26-06-2018  10:31 uKoken zou ik gewoon in een pan doen, als het teveel vermogen eist.
Mijn VidaXL met 2500 W heeft wel rollende kook, maar zet aan op de bodem.
Koken doe ik in principe gewoon buiten in een 40 L inox gamel.
Ik had aan een 25 L spoelwater niet genoeg, moest iedere keer een 1,5 liter waterkoker erbij gebruiken en dan geven 2 elektrische ketels veel meer rust.

jaapz

Heb nog even wat testjes gedaan met wat isolatiefolie om de weckpan en 15 L koud water (weck ketel gaf aan 15 ºC) naar 65 ºC, dan naar 78 ºC, en dan naar kook. 65 ºC haalde hij binnen een half uur. Van 65 ºC naar 78 ºC deed hij in net iets minder dan 10 minuten. Naar kook duurde wel lang, en een rollende kook haalde hij inderdaad niet.

Heb inmiddels een extra dompelelementje gekocht van 1500 W. Dat zou genoeg moeten zijn om samen met de weckpan de boel te kunnen koken. Met een beetje geluk heb ik dan mijn gewenste 1-pans elektrische BIAB setup voor elkaar.

Waarschijnlijk ook nog even een ander kraantje op de pan monteren, dat plastic tapkraantje is niet zo handig

seed7

Citaat van: jaapz op 29-06-2018  12:19 uNaar kook duurde wel lang, en een rollende kook haalde hij inderdaad niet.

Hecht niet te veel waarde aan visuele waarneming. Wat is je verdamping bij de kook die je haalt? 7-12% over de volledige kookduur? Pas onder de 7% zou ik me zorgen gaan maken.

Ingo

jaapz

Citaat van: seed7 op 29-06-2018  13:24 uHecht niet te veel waarde aan visuele waarneming. Wat is je verdamping bij de kook die je haalt? 7-12% over de volledige kookduur? Pas onder de 7% zou ik me zorgen gaan maken.

Ingo

Daar zal ik binnenkort nog eens een testje mee doen met een langere kooktijd. Nu ik mijn notities erbij heb gepakt valt het nog wel mee hoe lang hij er over deed om van 78 ºC naar 100 ºC te komen (zonder rollende kook), dat was zo'n 17 minuutjes.
Ik heb wel het idee dat er flink wat verdamping gaande was.

Bovendien was ik altijd in de veronderstelling dat een fiks rollende kook nodig was, is dat niet het geval?

Koen S

Citaat van: jaapz op 29-06-2018  14:41 uDaar zal ik binnenkort nog eens een testje mee doen met een langere kooktijd. Nu ik mijn notities erbij heb gepakt valt het nog wel mee hoe lang hij er over deed om van 78 ºC naar 100 ºC te komen (zonder rollende kook), dat was zo'n 17 minuutjes.
Ik heb wel het idee dat er flink wat verdamping gaande was.
Die verdamping heeft te maken met de het oppervlak, de diameter van de ketel. Die is groter dan bij de meeste alles-in-een brouwsystemen. Ik verdamp in mijn Brewferm ketel (2000 watt) ongeveer 4 liter per uur, dat is 16%, aardig hoog. Ik haal makkelijk een rollende kook. De weckketel van Lidl (1800 Watt) gebruik ik om te maischen, hij heeft dezelfde diameter.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 29-06-2018  14:52 uDie verdamping heeft te maken met de het oppervlak, de diameter van de ketel. Die is groter dan bij de meeste alles-in-een brouwsystemen. Ik verdamp in mijn Brewferm ketel (2000 watt) ongeveer 4 liter per uur, dat is 16%, aardig hoog. Ik haal makkelijk een rollende kook. De weckketel van Lidl (1800 Watt) gebruik ik om te maischen, hij heeft dezelfde diameter.
De verdamping tijdens het koken is alleen maar afhankelijk van het vermogen en niet van het verdampingsoppervlak. Dat heb ik ooit proefondervindelijk vastgesteld en zelfs Jacques die dat eerst niet kon geloven moest mij uiteindelijk gelijk geven nadat hij het zelf had getest.
Het vermogen wordt wel iets minder door afstraling van de zijwanden van de ketel.

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 29-06-2018  18:34 uDe verdamping tijdens het koken is alleen maar afhankelijk van het vermogen en niet van het verdampingsoppervlak. Dat heb ik ooit proefondervindelijk vastgesteld en zelfs Jacques die dat eerst niet kon geloven moest mij uiteindelijk gelijk geven nadat hij het zelf had getest.
Het vermogen wordt wel iets minder door afstraling van de zijwanden van de ketel.
Dus hoe rollender de kook, hoe meer je verdampt'? En koken met deksel geeft evenveel verdamping als zonder. Heel dat verhaal van DMS is dan een fabeltje.  Ik isoleer nu de zijwanden, dat kan ik dan beter niet meer doen, gewoon het deksel erop.  :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 29-06-2018  19:36 uDus hoe rollender de kook, hoe meer je verdampt'? En koken met deksel geeft evenveel verdamping als zonder. Heel dat verhaal van DMS is dan een fabeltje.  Ik isoleer nu de zijwanden, dat kan ik dan beter niet meer doen, gewoon het deksel erop.  :weetniet:
Zijwanden isoleren is wel goed, want dan lekt er geen kookvermogen weg via de zijwanden (door straling en convectie). maar als je het deksel wel of nier op de pan doet maakt dat niets uit voor de verdamping. het enige verschil is dat met deksel op de pan de verdamping meer komt uit het binnenste (rollende kook door dat stoombellen ontstaan in de vloeistof) en zonder deksel meer vanaf het oppervlak. dan ontstaan er dus minder bellen vanuit de vloeistof en lijkt het dus net of er minder verdampt. In het uiterste geval, bv als je een ventilator op het oppervlak zou richten dan verdampt er alleen nog van het oppervlak en lijkt de vloeistof helemaal niet meer te koken, maar er verdampt nog steeds evenveel. DMS verampt in een bepaalde verhouding tot stoom en waar dat gebeurt maakt niet zoveel uit. dus voor DMS uitdampen kun je met of zonder deksel koken.

Een rollende kook is goed voor de isomerisatie en eiwituitvlokking dus daarom zou het goed kunnen zijn om met deksel te koken, maar de verdamping per uur is in alle gevallen hetzelfde.
 

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 29-06-2018  19:55 uEen rollende kook is goed voor de isomerisatie en eiwituitvlokking dus daarom zou het goed kunnen zijn om met deksel te koken, maar de verdamping per uur is in alle gevallen hetzelfde.

Ik zie dat de verdamping met deksel, met een gat met een diameter van ca. 3 cm iets hoger is dan zonder deksel. Je hebt dan denk ik minder energieverlies in je totale systeem, betere isolatie. Als ik de deksel er af haal zie ik ook dat de heftigheid in de beweging van het oppervlak enorm afneemt.

Het rollen van de kook is inderdaad van belang voor de coagulatie en eiwituitvlokking. Er zijn pro systemen waar maar heel zachtjes gekookt wordt of zelfs net niet maar waar wel heftig geroerd wordt.

Ingo

Koen S

Als de oppervlakte geen rol speelt, hoe komt het dan dat ik 16% verdamping heb. Dat is toch abnormaal hoog? Niet dat ik daar echt van wakker lig, ik hou er gewoon rekening mee bij de berekening van maisch- en spoelwater.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 29-06-2018  14:52 uDie verdamping heeft te maken met de het oppervlak, de diameter van de ketel. Die is groter dan bij de meeste alles-in-een brouwsystemen. Ik verdamp in mijn Brewferm ketel (2000 watt) ongeveer 4 liter per uur, dat is 16%, aardig hoog. Ik haal makkelijk een rollende kook. De weckketel van Lidl (1800 watt) gebruik ik om te maischen, hij heeft dezelfde diameter.
4 liter per uur komt overeen met 4 * 2250 kJ / uur / 3600s / uur=2500 J/s = 2500 Watt. Dat lijkt me niet mogelijk als je maar 2000 Watt element hebt.
Het werkelijke kookvermogen kun je bepalen door op te meten (met deksel op de pan) hoe lang het duurt (in secondes) om van 90 ºC naar 95 ºC te komen (wel roeren).
Het vermogen is dan 5 * volume * 1000 * 4.2 / delta_t, bv opwarmen van 10 liter van 90 naar 95 duurt 2 minuten dan is het vermogen = 5 * 10000 * 4.2 / 120 = 1750 Watt.

Ik vermoed dat de LIDL ketel slechter geïsoleerd is dan de Brewferm waardoor een kleiner deel van je vermogen werkelijk ten goede komt aan de inhoud van je ketel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.