Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weckketel bij de Lidl  (gelezen 7584 keer)

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
Weckketel bij de Lidl
« Gepost op: 16-06-2018 09:36 u »

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Weckketel bij de Lidl
« Reactie #1 Gepost op: 16-06-2018 10:31 u »
Die viel mij laatst ook op.

Niet alleen voor spoelwater maar ook als brouwketel is deze te gebruiken. Bijvoorbeeld in combinatie met een Inkbird.

Twee van deze ketels met een hevelfilter is een goed alternatief voor een brouwautomaat of de BIAB methode.
Met nog een derde ketel kun je ook goed spoelen. Qua kosten zit je dan onder een automaat, je kunt elke maischdikte brouwen en haalt een hoger rendement. Ook heb je geen oxidatie bij het filteren en spoelen.
Het enige nadeel is dat je meer bergruimte nodig hebt. Dat is op te lossen met een extra plank in je berging.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 16-06-2018 10:42 u »
Ik heb die vorig jaar gekocht en gebruik die als maischketel. Werkt perfect. Voor een brouwketel heeft  die te weinig vermogen: 1800 Watt is net te weinig.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 16-06-2018 11:07 u »
Ik heb die vorig jaar gekocht en gebruik die als maischketel. Werkt perfect. Voor een brouwketel heeft  die te weinig vermogen: 1800 watt is net te weinig.
Je zou er dan nog een dompelelementje van 500 watt bij kunnen hangen misschien. Als je zo'n dompelelement  in een buis maakt dan krijg je dezelfde soort circulatie als in een brouwerij met een soort fontein rollende kook. Weet alleen niet of de aansluitdraad in de vloeistof mag komen. maar dat zou je op kunnen lossen met een siliconenslang daar weer omheen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 16-06-2018 15:18 u »
Gebruik er al jaren (5) zo een als maischketel, interne thermostaat is prima, na kalibratie dus een Inkbird oid is overbodig. Koken doe ik er niet mee, ik kook op gas.

EDIT: die van mij heeft geen echte doorkookstand, ik meen dat nieuwere modellen dat wel hebben, je kon geloof ik de onhaalbare 103°C instellen. Door het emaille heb je een hoger energieverlies dan bij rvs als gevolg van stralingswarmte. Om te koken heeft een isolatiematje zin.

Ingo

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #5 Gepost op: 16-06-2018 22:28 u »
Bedankt voor deze tip. Meteen besteld. Ben al maanden op zoek naar een betaalbare voor mijn spoelwater.
En dit is ideaal voor kleinere batches om in te maischen.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #6 Gepost op: 17-06-2018 10:13 u »
Ik heb die vorig jaar gekocht en gebruik die als maischketel. Werkt perfect. Voor een brouwketel heeft  die te weinig vermogen: 1800 Watt is net te weinig.

Hoeveel liter probeerde je er in te koken? Ik overweeg deze te kopen voor brew-in-a-bag batches van 10 tot 15 liter.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 17-06-2018 10:44 u »
Hoeveel liter probeerde je er in te koken? Ik overweeg deze te kopen voor brew-in-a-bag batches van 10 tot 15 liter.
Ik maisch erin. Voor een bier tussen 5 en 7 ABV  gebruik ik tot 20 liter maischwater.
Ik kook in een elektrische ketel van Brewferm, rvs, inhoud 27 liter. Die heeft een vermogen van 2000 watt denk Ik. Ik brouw batches van 20 liter bier.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #8 Gepost op: 17-06-2018 11:00 u »
Ik maisch erin. Voor een bier tussen 5 en 7 ABV  gebruik ik tot 20 liter maischwater.
Ik kook in een elektrische ketel van Brewferm, rvs, inhoud 27 liter. Die heeft een vermogen van 2000 watt denk Ik. Ik brouw batches van 20 liter bier.

Oke bedankt voor de info. Misschien dat ik hem dan gewoon aanschaf, in ieder geval voor de maisch. Kan altijd nog blijven koken in de pan op het fornuis zoals ik het nu doe.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 17-06-2018 11:03 u »
Oke bedankt voor de info. Misschien dat ik hem dan gewoon aanschaf, in ieder geval voor de maisch. Kan altijd nog blijven koken in de pan op het fornuis zoals ik het nu doe.
Zo’n ketel is veel beter om temperatuur in te controleren dan op het fornuis. Kun je makkelijker staps maken.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #10 Gepost op: 17-06-2018 19:54 u »
Zo’n ketel is veel beter om temperatuur in te controleren dan op het fornuis. Kun je makkelijker staps maken.
Ik heb het ding ook maar besteld, nadat mislukte Burco/ebay avontuur.
Wat voor mij aantrekkelijk is, is dat digitale display voor temperatuur en tijd.
Ik ben benieuw of de kraan te vervangen is voor een exemplaar waar een slang voor een pomp aan te sluiten is.
Ik kom van zelf wel achter of de thermostaat van het ding beter is dan van mijn VidaXl gluhwein waterkoker, inmiddels door de belangstelling € 119,vast wel!

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-06-2018 20:05 u »
Ik heb het ding ook maar besteld, nadat mislukte Burco/ebay avontuur.
Wat voor mij aantrekkelijk is, is dat digitale display voor temperatuur en tijd.
Ik ben benieuw of de kraan te vervangen is voor een exemplaar waar een slang voor een pomp aan te sluiten is.
Ik kom van zelf wel achter of de thermostaat van het ding beter is dan van mijn VidaXl gluhwein waterkoker, inmiddels door de belangstelling € 119,vast wel!
Tja, het is Lidl huismerk, maar ik heb ooit een computer beeldscherm bij Lidl gekocht voor een prikkie en die werkt nog steeds goed.
Ik durf die € 70 wel te gokken.

Offline justDick

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij 't Mallehuis
« Reactie #12 Gepost op: 17-06-2018 21:51 u »
Ik brouw nu al 10 jaar met een vergelijkbare ketel van de Aldi.
Heeft mij over de streep getrokken om te gaan moutbrouwen.
Destijds 50 euro met een draaiknop regeling.
Inderdaad voor jezelf kalibreren. Isoleren helpt ook.
Gewoon een rollende kook.
Alleen aan de kook brengen duurt wat langer.
Deze ga ik er waarschijnlijk bij kopen om sneller te kunnen koken.

:brouwen:

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 17-06-2018 21:57 u »
Ik durf die € 70 wel te gokken.
Ik ook wel!
Ik zie dat die weckketel een binnen diameter heeft van Ø332 en mijn VidaXl gluwein waterkoker Ø264, ik denk dat ik dan meer kansen heb om een binnenpan te vinden die past.
Gebruik ik die beide ketels voor spoelwater totdat het weer te koud is om buiten te brouwen.
Een ding waar ik nu tegen aan ga lopen, die beide ketels kunnen niet op een groep.
2500 + 1800 = 4300 W is bij 230 V is ruim 18,5 A, dan gaat die zekering van 16 A eraan.
Ik weet wel dat de spanning op mooie zomers dagen hier thuis soms oploopt naar 242 V, maar dan is het nog 17,7 A.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 17-06-2018 22:08 u »
Ik zie dat die weckketel een binnen diameter heeft van Ø332 en mijn VidaXl gluwein waterkoker Ø264, ik denk dat ik dan meer kansen heb om een binnenpan te vinden die past.
Waarom zou je dat willen?

Citaat
Gebruik ik die beide ketels voor spoelwater totdat het weer te koud is om buiten te brouwen.
Een ding waar ik nu tegen aan ga lopen, die beide ketels kunnen niet op een groep.
2500 + 1800 = 4300 W is bij 230 V is ruim 18,5 A, dan gaat die zekering van 16 A eraan.
Ik weet wel dat de spanning op mooie zomers dagen hier thuis soms oploopt naar 242 V, maar dan is het nog 17,7 A.

Eventueel kun je met een lange verlengsnoer stroom pakken van een andere groep. Dat gaat wel ten koste van het vermogen door de weerstand in de verlengsnoer.

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #15 Gepost op: 17-06-2018 22:12 u »

Die van mij die al jaren dienst doet als spoelwaterpan heb ik uitgerust met rvs bolkraan met slangpilaar. Ik meen 3/8 inch, maar pin mij er niet op vast.

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 17-06-2018 22:31 u »
Waarom zou je dat willen?
Een binnenpan als moutkoker lijkt me wat handiger dan zo'n maischkookzak.
Eventueel kun je met een lange verlengsnoer stroom pakken van een andere groep. Dat gaat wel ten koste van het vermogen door de weerstand in de verlengsnoer.
Van verlengsnoeren door het huis ben ik niet zo'n liefhebber ivm struikelgevaar.
Ik zoek meer naar een oplossing om te voorkomen dat beide ketels samen hun maximaal vermogen gaan opnemen.
Die van mij die al jaren dienst doet als spoelwaterpan heb ik uitgerust met rvs bolkraan met slangpilaar. Ik meen 3/8 inch, maar pin mij er niet op vast.
Is de standaardkraan gemakkelijk te verwijderen?

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #17 Gepost op: 17-06-2018 22:39 u »
Is de standaardkraan gemakkelijk te verwijderen?

Ja, vastgeschroefd met een plastic bout aan de binnenzijde.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 17-06-2018 22:42 u »
Een binnenpan als moutkoker lijkt me wat handiger dan zo'n maischkookzak.

Waarom geen hevelfilter gebruiken en een tweede ketel? Dat werkt erg snel en je hebt een heldere wort.

Zonder een tweede ketel kun je het wort opvangen in een emmer. Nadat je de ketel schoongemaakt hebt giet je het wort terug in de ketel. Jarenlang heb ik zo gebrouwen.

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 17-06-2018 22:54 u »
Waarom geen hevelfilter gebruiken en een tweede ketel? Dat werkt erg snel en je hebt een heldere wort.
In een hevelfilter heb ik helemaal geen zin in, dat met de mond aanzuigen en zo.
Ik heb wel meerdere ketels, 2 van die 40 L inox BB, maar het was eigenlijk de bedoeling om minder te tillen en voornamelijk in de keuken te brouwen.
Koken en koelen doe ik wel buiten op propaangas in de inox 40 L BB ketel, want dat bevalt uitstekend.
Mijn doel is maischen en filtreren in een ketel op de keuken tafel met zo min mogelijk gesjouw of tilwerk en met zo min mogelijk spullen, want dat scheelt weer poetsen.
Zonder een tweede ketel kun je het wort opvangen in een emmer. Nadat je de ketel schoongemaakt hebt giet je het wort terug in de ketel. Jarenlang heb ik zo gebrouwen.
Het is wel mijn bedoeling om tijdens het filtreren al te beginnen met koken, tenminste dat doe ik al ruim 25 jaar met die inox BB ketels.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 17-06-2018 22:55 u »

Ik deed het vroeger ook zo, met 1 ketel. Nadeel is dat je meer oxidatie hebt en je temperatuur zakt. Sinds ik die ketel van Lidl heb bijgekocht en werk met een hevelfilter, gaat alles sneller en ik heb toch meer invloed op het spoelen.

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #21 Gepost op: 18-06-2018 00:18 u »
Dit filter heb ik jaren gebruikt in de weckketel, aangesloten met een stukje siliconenslang aan de binnenkant op de bolkraan die ik in de plaats van de originele geplaatst had. Dat ging vrij makkelijk, het gat op ruimen in de RVS wand die mijn ketel had. Dat kan bij de emaille ketel wat problemen geven denk ik ivm roestvorming. Dit filter werkt perfect met een solarpompje voor de circulatie tijdens maischen. De digitale timer/thermostaat werkt heel nauwkeurig, zelfs met ingebouwde pid controller die overshoot voorkomt. Koken gaat inderdaad wat moeizamer, maar met een isolatie mantel kun je best wel 25 liter aan de kook krijgen.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #22 Gepost op: 18-06-2018 07:51 u »
Ik heb hem ook besteld.

Ik zag 2 mensen het hebben over kalibreren. Bedoel je hiermee dat je zelf test op hoeveel graden je hem in moet stellen (zeg 85) om de gewenste graden te halen (zeg 80)? Of is er in het apparaat een manier om hem te kalibreren?

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #23 Gepost op: 18-06-2018 16:17 u »
Ik heb hem ook besteld.

Ik zag 2 mensen het hebben over kalibreren. Bedoel je hiermee dat je zelf test op hoeveel graden je hem in moet stellen (zeg 85) om de gewenste graden te halen (zeg 80)? Of is er in het apparaat een manier om hem te kalibreren?

Deze hoef je niet te kalibreren, digitale temperatuur sensors zijn behoorlijk accuraat.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #24 Gepost op: 18-06-2018 16:25 u »
Deze hoef je niet te kalibreren, digitale temperatuur sensors zijn behoorlijk accuraat.

Ow dan hadden hun het over een vergelijkbaar apparaat. Fijn dat deze wel meteen goed is :-)
Bedankt Hans!

Offline Has E. Pans

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #25 Gepost op: 18-06-2018 16:29 u »
Je kunt hiermee dus wel maischen, maar niet:

Maischen, daarna het beslag in een filteremmer, het wort terug in deze Lidl-weckketel en dat een uur laten koken?

Want daarvoor heeft de Lidl-weckketel te weinig vermogen?

Het is eigenlijk alleen een maischketel?

Als je hiermee na het maischen slechts 20 liter wort zou koken, zou het vermogen dan wel voldoende zijn?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 18-06-2018 19:17 u »
maar niet:

Maischen, daarna het beslag in een filteremmer, het wort terug in deze Lidl-weckketel en dat een uur laten koken?

zoals al gezegd kan dat dus wel als je er een dompelelementje bijhangt. Maar dat maakt het wel weer duurder.

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #27 Gepost op: 18-06-2018 19:33 u »
Je kunt hiermee dus wel maischen, maar niet:

Het is eigenlijk alleen een maischketel?

Als je hiermee na het maischen slechts 20 liter wort zou koken, zou het vermogen dan wel voldoende zijn?

Ik gebruikte een mennopan van hobbybrouwshop.nl (50 euro voor 33 liter pan) om te koken op gas. voordeel is dat je na het maischen de circulatieslang in de kookpan hangt en direct helder wort naar de pan pompt. Je kunt dan ook tijdens het spoelen de kookpan al opwarmen voor de kook.
Als je in de weckketel wil koken zul je het wort tijdelijk in een ander vat moeten pompen tijdens het spoelen en na het schoonmaken van de ketel terugpompen of gieten. Het koken in de weckketel kan met maximaal 23 liter omdat het anders over de rand komt tijdens de kook. Een isolatiemantel (kampeermatje of verwarmingsfolie) is wel aan te raden omdat zonder dat de kook niet heftig genoeg is. 1800 Watt is vrij weinig, dus het duurt ook lang voordat ie kookt, maar als je bijvoorbeeld een verlengsnoer toepast, neemt het maximaal vermogen al heel snel af door het verlies in de leiding. Dus overtuig je er van dat je een voldoende te belasten stopcontact gebruikt die niet in een tuinhuisje zit op 50 meter afstand van je huis.
Met een extra dompelaar gaat het natuurlijk wel zoals Hans al zegt.

Tegenwoordig heb ik een easybrew 30. Electra kost wel meer dan gas, maar ik heb zonnepanelen. Ik brouw dan ook alleen als de zon schijnt  ;)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #28 Gepost op: 18-06-2018 19:42 u »
zoals al gezegd kan dat dus wel als je er een dompelelementje bijhangt. Maar dat maakt het wel weer duurder.
Een dompelelementje is niet zo duur bij action of ali. ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 18-06-2018 21:01 u »
Een dompelelementje is niet zo duur bij action of ali. ;)
en met wat extra handigheid kun je waarschijnlijk een mooie rollende ''fonteinkook'' maken als je nog een buisje om de dompelaar maakt maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 18-06-2018 22:05 u »
In een hevelfilter heb ik helemaal geen zin in, dat met de mond aanzuigen en zo.
Ik heb wel meerdere ketels, 2 van die 40 L inox BB, maar het was eigenlijk de bedoeling om minder te tillen en voornamelijk in de keuken te brouwen.
Koken en koelen doe ik wel buiten op propaangas in de inox 40 L BB ketel, want dat bevalt uitstekend.
Mijn doel is maischen en filtreren in een ketel op de keuken tafel met zo min mogelijk gesjouw of tilwerk en met zo min mogelijk spullen, want dat scheelt weer poetsen.Het is wel mijn bedoeling om tijdens het filtreren al te beginnen met koken, tenminste dat doe ik al ruim 25 jaar met die inox BB ketels.

Dat aanzuigen is geen risico als je een silicone slang gebruikt waarbij je kunt zien waar het vloeistofniveau zich bevindt. Voor infecties hoef je ook niet bang te zijn. Kort na het hevelen kook je het wort.

Wat is overigens een BB ketel?

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 18-06-2018 22:34 u »
Wat is overigens een BB ketel?
Zo'n dubbelwandig gamel van 40 L met inox binnenwerk en buitenom verzinkt staal. In beide zijn 15 mm pijp met kraan gesoldeerd.
Ooit 25 jaar terug op club in Groningen gekocht voor een Fl. 40 stuk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 18-06-2018 23:03 u »
Zo'n dubbelwandig gamel van 40 L met inox binnenwerk en buitenom verzinkt staal. In beide zijn 15 mm pijp met kraan gesoldeerd.
Ooit 25 jaar terug op club in Groningen gekocht voor een Fl. 40 stuk.

Ok, een gamel zoals die een tijd populair was onder hobbybrouwers. Bedankt voor jouw toelichting.

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 19-06-2018 18:49 u »
Ok, een gamel zoals die een tijd populair was onder hobbybrouwers. Bedankt voor jouw toelichting.
Hier gewoon nog 25 jaar in gebruik, ondanks uitstapjes naar een VidaXl gluhwein waterkoker en https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Weckketel-27-l/p100238696?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_term=20180614&utm_content=Weckketel&utm_campaign=nieuwsbrief
Om te koken is die gamel heilig!

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 23-06-2018 13:56 u »
DHL kwam om 12.44 met de weckketel aan de deur.
Ik heb de ketel aangesloten en gevuld met water en wat soda.
Testen wat die thermostaat doet.
Ik ben toch in de keuken bezig om het bier wat 14 dagen geleden gebrouwen is te bottelen.

Offline AudieK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 24-06-2018 12:18 u »
En...
Wat is er uitgekomen. Vertel het ons svp. hahaha :degroeten:

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #36 Gepost op: 26-06-2018 10:29 u »
Ik heb mijne gisteren binnengekregen. Heb er gelijk (volgens de instructies) 5 liter water in gedaan om hem "uit te koken". Kwam zoals beschreven een beste lading rook af maar dat was na een paar minuutjes voorbij. Hij kreeg die 5 liter water na een kwartiertje of zo aan de kook, maar een erg enthousiaste kook was het niet. Ik ga in ieder geval binnenkort wat isolatiemateriaal halen om de boel wat efficienter te maken. Als je de deksel van de pan haalt dropt hij ook snel weer een of twee graden van de kook af.

Ik vrees echter dat ik er nog een extra verwarmingselementje bij moet kopen om hier een volledig e-BIAB systeempje van te maken, als ik kook en maisch beide in deze pan wil doen.

Voor alleen spoelwater is het prima, hij haalt die ~75C makkelijk.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 26-06-2018 10:31 u »
Die van mij was binnen een dag of vier binnen. Staat nog in de verpakking.
Ik ga hem alleen gebruiken voor spoelwater of hooguit een maischschema.
Koken zou ik gewoon in een pan doen, als het teveel vermogen eist.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #38 Gepost op: 26-06-2018 19:44 u »
Ik heb hem ook besteld.

1 x testen of de instelling bij 65 graden ook 65 graden aan geeft op de thermometer.
Kun je meteen ff kijken op welke temperatuur de ketel stopt met verwarmen en weer aan gaat. (verschil bedraagt meerdere graden)
Wel met water doen (kun je meteen uitkoken) omdat gevuld met beslag de temperatuurverschillen stukken groter zijn.
Zodra je de eerste keer maischt, zie je grote temperatuurverschillen als je niet roert.

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 26-06-2018 21:52 u »
Ik ga hem alleen gebruiken voor spoelwater of hooguit een maischschema.
Ik  ga de ketel voorlopig ook alleen voor spoelwater gebruiken.
Tegen de winter als het buiten en in de garage wat frisser wordt, ga weer binnen maischen.
Koken zou ik gewoon in een pan doen, als het teveel vermogen eist.
Mijn VidaXL met 2500 W heeft wel rollende kook, maar zet aan op de bodem.
Koken doe ik in principe gewoon buiten in een 40 L inox gamel.
Ik had aan een 25 L spoelwater niet genoeg, moest iedere keer een 1,5 liter waterkoker erbij gebruiken en dan geven 2 elektrische ketels veel meer rust.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #40 Gepost op: 29-06-2018 12:19 u »
Heb nog even wat testjes gedaan met wat isolatiefolie om de weckpan en 15 L koud water (weck ketel gaf aan 15 ēC) naar 65 ēC, dan naar 78 ēC, en dan naar kook. 65 ēC haalde hij binnen een half uur. Van 65 ēC naar 78 ēC deed hij in net iets minder dan 10 minuten. Naar kook duurde wel lang, en een rollende kook haalde hij inderdaad niet.

Heb inmiddels een extra dompelelementje gekocht van 1500 W. Dat zou genoeg moeten zijn om samen met de weckpan de boel te kunnen koken. Met een beetje geluk heb ik dan mijn gewenste 1-pans elektrische BIAB setup voor elkaar.

Waarschijnlijk ook nog even een ander kraantje op de pan monteren, dat plastic tapkraantje is niet zo handig

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #41 Gepost op: 29-06-2018 13:24 u »
Naar kook duurde wel lang, en een rollende kook haalde hij inderdaad niet.

Hecht niet te veel waarde aan visuele waarneming. Wat is je verdamping bij de kook die je haalt? 7-12% over de volledige kookduur? Pas onder de 7% zou ik me zorgen gaan maken.

Ingo

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #42 Gepost op: 29-06-2018 14:41 u »
Hecht niet te veel waarde aan visuele waarneming. Wat is je verdamping bij de kook die je haalt? 7-12% over de volledige kookduur? Pas onder de 7% zou ik me zorgen gaan maken.

Ingo

Daar zal ik binnenkort nog eens een testje mee doen met een langere kooktijd. Nu ik mijn notities erbij heb gepakt valt het nog wel mee hoe lang hij er over deed om van 78 ēC naar 100 ēC te komen (zonder rollende kook), dat was zo'n 17 minuutjes.
Ik heb wel het idee dat er flink wat verdamping gaande was.

Bovendien was ik altijd in de veronderstelling dat een fiks rollende kook nodig was, is dat niet het geval?

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 29-06-2018 14:52 u »
Daar zal ik binnenkort nog eens een testje mee doen met een langere kooktijd. Nu ik mijn notities erbij heb gepakt valt het nog wel mee hoe lang hij er over deed om van 78 ēC naar 100 ēC te komen (zonder rollende kook), dat was zo'n 17 minuutjes.
Ik heb wel het idee dat er flink wat verdamping gaande was.
Die verdamping heeft te maken met de het oppervlak, de diameter van de ketel. Die is groter dan bij de meeste alles-in-een brouwsystemen. Ik verdamp in mijn Brewferm ketel (2000 watt) ongeveer 4 liter per uur, dat is 16%, aardig hoog. Ik haal makkelijk een rollende kook. De weckketel van Lidl (1800 Watt) gebruik ik om te maischen, hij heeft dezelfde diameter.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 29-06-2018 18:34 u »
Die verdamping heeft te maken met de het oppervlak, de diameter van de ketel. Die is groter dan bij de meeste alles-in-een brouwsystemen. Ik verdamp in mijn Brewferm ketel (2000 watt) ongeveer 4 liter per uur, dat is 16%, aardig hoog. Ik haal makkelijk een rollende kook. De weckketel van Lidl (1800 Watt) gebruik ik om te maischen, hij heeft dezelfde diameter.
De verdamping tijdens het koken is alleen maar afhankelijk van het vermogen en niet van het verdampingsoppervlak. Dat heb ik ooit proefondervindelijk vastgesteld en zelfs Jacques die dat eerst niet kon geloven moest mij uiteindelijk gelijk geven nadat hij het zelf had getest.
Het vermogen wordt wel iets minder door afstraling van de zijwanden van de ketel.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 29-06-2018 19:36 u »
De verdamping tijdens het koken is alleen maar afhankelijk van het vermogen en niet van het verdampingsoppervlak. Dat heb ik ooit proefondervindelijk vastgesteld en zelfs Jacques die dat eerst niet kon geloven moest mij uiteindelijk gelijk geven nadat hij het zelf had getest.
Het vermogen wordt wel iets minder door afstraling van de zijwanden van de ketel.
Dus hoe rollender de kook, hoe meer je verdampt'? En koken met deksel geeft evenveel verdamping als zonder. Heel dat verhaal van DMS is dan een fabeltje.  Ik isoleer nu de zijwanden, dat kan ik dan beter niet meer doen, gewoon het deksel erop.  :weetniet:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #46 Gepost op: 29-06-2018 19:55 u »
Dus hoe rollender de kook, hoe meer je verdampt'? En koken met deksel geeft evenveel verdamping als zonder. Heel dat verhaal van DMS is dan een fabeltje.  Ik isoleer nu de zijwanden, dat kan ik dan beter niet meer doen, gewoon het deksel erop.  :weetniet:
Zijwanden isoleren is wel goed, want dan lekt er geen kookvermogen weg via de zijwanden (door straling en convectie). maar als je het deksel wel of nier op de pan doet maakt dat niets uit voor de verdamping. het enige verschil is dat met deksel op de pan de verdamping meer komt uit het binnenste (rollende kook door dat stoombellen ontstaan in de vloeistof) en zonder deksel meer vanaf het oppervlak. dan ontstaan er dus minder bellen vanuit de vloeistof en lijkt het dus net of er minder verdampt. In het uiterste geval, bv als je een ventilator op het oppervlak zou richten dan verdampt er alleen nog van het oppervlak en lijkt de vloeistof helemaal niet meer te koken, maar er verdampt nog steeds evenveel. DMS verampt in een bepaalde verhouding tot stoom en waar dat gebeurt maakt niet zoveel uit. dus voor DMS uitdampen kun je met of zonder deksel koken.

Een rollende kook is goed voor de isomerisatie en eiwituitvlokking dus daarom zou het goed kunnen zijn om met deksel te koken, maar de verdamping per uur is in alle gevallen hetzelfde.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #47 Gepost op: 29-06-2018 20:22 u »
Een rollende kook is goed voor de isomerisatie en eiwituitvlokking dus daarom zou het goed kunnen zijn om met deksel te koken, maar de verdamping per uur is in alle gevallen hetzelfde.

Ik zie dat de verdamping met deksel, met een gat met een diameter van ca. 3 cm iets hoger is dan zonder deksel. Je hebt dan denk ik minder energieverlies in je totale systeem, betere isolatie. Als ik de deksel er af haal zie ik ook dat de heftigheid in de beweging van het oppervlak enorm afneemt.

Het rollen van de kook is inderdaad van belang voor de coagulatie en eiwituitvlokking. Er zijn pro systemen waar maar heel zachtjes gekookt wordt of zelfs net niet maar waar wel heftig geroerd wordt.

Ingo

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 29-06-2018 20:34 u »
Als de oppervlakte geen rol speelt, hoe komt het dan dat ik 16% verdamping heb. Dat is toch abnormaal hoog? Niet dat ik daar echt van wakker lig, ik hou er gewoon rekening mee bij de berekening van maisch- en spoelwater.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #49 Gepost op: 29-06-2018 21:54 u »
Die verdamping heeft te maken met de het oppervlak, de diameter van de ketel. Die is groter dan bij de meeste alles-in-een brouwsystemen. Ik verdamp in mijn Brewferm ketel (2000 watt) ongeveer 4 liter per uur, dat is 16%, aardig hoog. Ik haal makkelijk een rollende kook. De weckketel van Lidl (1800 watt) gebruik ik om te maischen, hij heeft dezelfde diameter.
4 liter per uur komt overeen met 4 * 2250 kJ / uur / 3600s / uur=2500 J/s = 2500 Watt. Dat lijkt me niet mogelijk als je maar 2000 Watt element hebt.
Het werkelijke kookvermogen kun je bepalen door op te meten (met deksel op de pan) hoe lang het duurt (in secondes) om van 90 ēC naar 95 ēC te komen (wel roeren).
Het vermogen is dan 5 * volume * 1000 * 4.2 / delta_t, bv opwarmen van 10 liter van 90 naar 95 duurt 2 minuten dan is het vermogen = 5 * 10000 * 4.2 / 120 = 1750 Watt.

Ik vermoed dat de LIDL ketel slechter geīsoleerd is dan de Brewferm waardoor een kleiner deel van je vermogen werkelijk ten goede komt aan de inhoud van je ketel.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #50 Gepost op: 08-07-2018 14:20 u »
Ik vermoed dat de LIDL ketel slechter geīsoleerd is dan de Brewferm waardoor een kleiner deel van je vermogen werkelijk ten goede komt aan de inhoud van je ketel.

Als je een laagje emaille "isolatie" mag noemen  ;D Er zit geen isolatie omheen, ik heb er zelf een laag noppenfolie op gedaan om de boel iets efficienter te maken en het elementje schakelt nu wat minder vaak aan en uit dus dat werkt prima. Moet de isolatie nog even wat beter vastmaken maar voor de eerste testbatch voldeed het wel.

Heb vandaag een eerste testbrouwsel gedaan, maischen en koken in dezelfde pan met een brouwzak van The Brew Bag die ik al had:

Maischen

Koken (buiten, bonus hond)

Op de bodem heb ik het rooster laten staan die bij de weckketel geleverd werd, om zo de brouwzak van de bodem af te houden, dat werkt goed.

Het maischen ging prima, en met de extra dompelaar was de kook ook snel bereikt.

Was een beetje bang dat de boel troebeler zou zijn omdat ik niet op mijn gewone manier zou filteren. Dat was niet het geval, het wort wat in het vat is gekomen was uitermate helder.

Ik heb deze batch simpel gehouden: met al het water ingemaischt, 16 liter, en niet gespoeld. Gewoon na de maisch de zak er uit gehaald en uit laten druppen.

Uiteindelijk uitgekomen op ~82% brouwzaal rendement, zonder te spoelen! Heb uiteindelijk iets te veel liters, en een hoger SG dan gepland, maar dat is niet erg.

Al met al zeer tevreden over deze opstelling. Wil nog wel een andere kraan monteren zodat ik de hevel niet meer vies hoef te maken. Het kraantje wat er op zit voldoet niet echt...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #51 Gepost op: 08-07-2018 18:41 u »

Onze hond lust graag een beetje bostel (eigenlijk lust ze alles) maar kijk wel uit dat je hond geen hop binnenkrijgt want dat gaat niet goed.

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 08-07-2018 18:44 u »
Kijk wel uit dat je hond geen hop binnenkrijgt want dat gaat niet goed.
Oh!
Wordt het vlees dan te bitter?

Offline MikeG

• Senior lid
  • Oefening baart kunst :-)
    • Zonzeels Redding
« Reactie #53 Gepost op: 09-07-2018 08:14 u »
Ik zie zojuist dat deze uitverkocht is althans in de online shop... Ik moet dus maar even verder gaan met mijn “traditionele pan” en wachten tot ie weer eens in de online shop komt.

Offline stiaanke

• Vol lid
« Reactie #54 Gepost op: 10-07-2018 15:05 u »
Als je een laagje emaille "isolatie" mag noemen  ;D Er zit geen isolatie omheen, ik heb er zelf een laag noppenfolie op gedaan om de boel iets efficienter te maken en het elementje schakelt nu wat minder vaak aan en uit dus dat werkt prima. Moet de isolatie nog even wat beter vastmaken maar voor de eerste testbatch voldeed het wel.

Heb vandaag een eerste testbrouwsel gedaan, maischen en koken in dezelfde pan met een brouwzak van The Brew Bag die ik al had:

Maischen

Op de bodem heb ik het rooster laten staan die bij de weckketel geleverd werd, om zo de brouwzak van de bodem af te houden, dat werkt goed.

Het maischen ging prima, en met de extra dompelaar was de kook ook snel bereikt.

Was een beetje bang dat de boel troebeler zou zijn omdat ik niet op mijn gewone manier zou filteren. Dat was niet het geval, het wort wat in het vat is gekomen was uitermate helder.

Ik heb deze batch simpel gehouden: met al het water ingemaischt, 16 liter, en niet gespoeld. Gewoon na de maisch de zak er uit gehaald en uit laten druppen.

Uiteindelijk uitgekomen op ~82% brouwzaal rendement, zonder te spoelen! Heb uiteindelijk iets te veel liters, en een hoger SG dan gepland, maar dat is niet erg.

Al met al zeer tevreden over deze opstelling. Wil nog wel een andere kraan monteren zodat ik de hevel niet meer vies hoef te maken. Het kraantje wat er op zit voldoet niet echt...
Ik zou toch een ander tafeltje gebruiken. Wanneer ik ga kamperen gebruik ik ook zo één en durft er wel eens een pootje inschuiven. Dit met een ketel vol kokend wort ...

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 10-07-2018 15:51 u »
Ik gebruik deze roltafel van IKEA:

Na het maischen en spoelen rol ik de kookketel onder de dampkap, na het koken rol ik terug naar het aanrecht.
De roltafel is van RVS en heel stevig.

Online Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #56 Gepost op: 10-07-2018 21:08 u »
Ik gebruik deze roltafel van IKEA:

Na het maischen en spoelen rol ik de kookketel onder de dampkap, na het koken rol ik terug naar het aanrecht.
De roltafel is van RVS en heel stevig.

Je plaatje is denk ik groter dan 2 MB (en daarom niet zichtbaar) maar ik ben heel benieuwd naar je roltafel  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 10-07-2018 22:12 u »
Je plaatje is denk ik groter dan 2 MB (en daarom niet zichtbaar) maar ik ben heel benieuwd naar je roltafel  :biersmile:

Er is wat anders aan de hand. Zo te merken bevat de foto een fout, geen idee welke.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 10-07-2018 22:56 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 10-07-2018 23:08 u »
Ik zie de roltafel wel, raar.

Inderdaad raar.

In Firefox niets te zien. In Chome een keurig plaatje van een roltafel. Edge laat codes zien...

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #60 Gepost op: 11-07-2018 09:58 u »
Ik zou toch een ander tafeltje gebruiken. Wanneer ik ga kamperen gebruik ik ook zo één en durft er wel eens een pootje inschuiven. Dit met een ketel vol kokend wort ...

Is een prima tafeltje en nog splinternieuw dus die pootjes zitten wel goed vast. Ik heb zwaardere dingen op dit tafeltje laten staan voor een langere tijd, dus dat komt wel goed.
Een roltafel zal in mijn huis.... onpraktisch zijn, allemaal op en afstapjes.
Vraag me echter af of ik nog eens op deze manier buiten ga staan. Het was toevallig mooi weer dus het was wel lekker om buiten te zitten met de kook, maar met al dat gehannes met kabeltjes en koelspiralen buiten denk ik dat ik de volgende keer gewoon weer onder de afzuigkap in de keuken ga koken.

Offline Striekert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 14-07-2018 11:19 u »
Hebben jullie nog ideeën om het kraantje te vervangen?
Gat is 16 mm en kan zelf geen bolkraan/kogelkraan vinden in die maat.
Opboren van het gat naar 1/2" is dat een optie?

• Vol lid
« Reactie #62 Gepost op: 14-07-2018 13:24 u »
Hebben jullie nog ideeën om het kraantje te vervangen?
Gat is 16 mm en kan zelf geen bolkraan/kogelkraan vinden in die maat.
Misschien dat een kaan met 3/8" bsp (buitendiameter 16,662 mm) past.
Ik heb de originele kraan zelf nog niet los gehad.
Opboren van het gaat naar 1/2" is dat een optie?
Ik ga bij mijn ketel in ieder geval het gat niet vergroten, omdat dan de emaille laag beschadigd wordt en het blanke staal waarschijnlijk gaat roesten.

Offline Fordnox

• Boven 10 berichten
  • *
  • Alcohol is uw vijand, heb uw vijand lief.
« Reactie #63 Gepost op: 20-09-2018 01:25 u »
Voor de geīnteresseerden vanaf 24-9-2018 bij de lid webshop Clatronic Inmaak automaat met emaille behuizing en een inhoud van 25 liter voor € 69.99
1800 Watt lijkt me wat mager maar ideaal voor spoelwater.
Zelf heb ik mijn weckketel geīsoleerd met radiatorfolie dubbelgevouwen dus zilver aan de binnen en buitenkant en de randen dicht geplakt met zilver plakband.
Radiatorfolie is vanaf donderdag in de aanbieding.

Tags: