Frambozenbier... wat zijn die witte vlokken?

Gestart door Eelke, 15-06-2018 14:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eelke

Hmmm zo laxerend is ook geen goed idee.

Ik ga er nog eens even over nadenken. Stevia klinkt dan ook wel handig; want gewoon in de winkel te koop.

En anders (brrrr) een suikeroplossing maken en in het glas doen voor het inschenken?


Esterenbrouw

Eelke, je moet tagatesse proberen. Geeft niet zoveel bijsmaak en makkelijk doseren.
Eerst in een afgemeten hoeveelheid water de zoetheid testen.
Zoek maar op internet.
Te koop bij de grotere Jumbo-supermarkten.
Als je dit gebruikt hebt, laat het resultaat eens weten svp?

Eelke

Okeeeee gebotteld met vloeibare zoetstof van de AH, paar flesjes, om te testen. De rest gewoon normaal. Ik vind het lekker, licht zuur.

Maar dan...

Wat zijn die witte vlokken?


snowdog2006

Hmm ik ben ook wel benieuwd. Het zit voornamelijk alleen op de frambozen of niet lijkt het? Niet in/op het jongbier?

Eelke

Nee alleen erop. Ik heb het bier overgeheveld door de filterzak over de hevel te doen, en er is niets in het bier gekomen zo op het zicht. Het smaakt ook wel echt lekker. Maar goed, nu hou ik ook van zure bieren, dus of dat nou objectief is? Maar het verschil in smaak niet echt met toen ik vorige week proefde, denk ik. En het sg is ook niet meer gedaald (1012).
Het lijkt qua structuur nog het meest op gestold eiwit?

Kan dit komen doordat ik de temperatuur lager heb gezet? Ik had hem naar 15 graden gedaan.

Eelke


snowdog2006

Citaat van: Eelke op 25-06-2018  11:19 uNee alleen erop. Ik heb het bier overgeheveld door de filterzak over de hevel te doen, en er is niets in het bier gekomen zo op het zicht. Het smaakt ook wel echt lekker. Maar goed, nu hou ik ook van zure bieren, dus of dat nou objectief is? Maar het verschil in smaak niet echt met toen ik vorige week proefde, denk ik. En het sg is ook niet meer gedaald (1012).
Het lijkt qua structuur nog het meest op gestold eiwit?

Kan dit komen doordat ik de temperatuur lager heb gezet? Ik had hem naar 15 graden gedaan.

Had je ook zo'n 100 micron filterzak gebruikt? En die dus in de je bottelvat gedaan zo te zien en daarin de hevel gestoken?

Voor wat betreft het witte precies is.. hoop dat iemand anders dat weet. Je flessen zien er mooi uit! Goede kleur

Eelke

Citaat van: snowdog2006 op 25-06-2018  11:24 uHad je ook zo'n 100 micron filterzak gebruikt? En die dus in de je bottelvat gedaan zo te zien en daarin de hevel gestoken?

Voor wat betreft het witte precies is.. hoop dat iemand anders dat weet. Je flessen zien er mooi uit! Goede kleur

Zo inderdaad gedaan, dat ging prima.

dirk

Dat witte is waarschijnlijk wilde gist, het komt waarschijnlijk van de frambozen af.


Eelke

Citaat van: dirk op 25-06-2018  11:44 uDat witte is waarschijnlijk wilde gist, het komt waarschijnlijk van de frambozen af.

Maar dan zou je denken dat dat de eerste weken ook al te zien moet zijn geweest? Dit is van de laatste paar dagen.

dirk

Zou kunnen dat het kaam is, dat heeft juist zuurstof nodig. Verklaart ook wel dat het op het laatst (door afwezigheid van CO2) begint uit te groeien.

Is wel vaker over geschreven zie  hier.

Esterenbrouw

Is het geen gewoon bederf van de vruchten, die boven de vloeistof uitsteken?

Eelke

Oké, Kaam of bederf...ik heb een framboos geproefd en die smaakte op zich oké. Wel eentje zonder wit spul.

Indien een van beide, gaan we daar ziek van worden? Of valt dat allemaal wel mee?

ashaworunner

Citaat van: Eelke op 25-06-2018  14:20 uOké, Kaam of bederf...ik heb een framboos geproefd en die smaakte op zich oké. Wel eentje zonder wit spul.

Indien een van beide, gaan we daar ziek van worden? Of valt dat allemaal wel mee?
Volgens mij gewoon bloemsuiker 🤣🤣[emoji23][emoji23]

RienP

Ziet er uit als het begin van een brett infectie. Ik zou voorzichtig zijn met bottelen want dit kan veel koolzuur geven als het doorgaat in de fles.
De keus is of weggooien of terug gieten in een gistvat en een jaar vergeten.

In ieder geval de gebruikte spullen rigoureus schoonmaken en ontsmetten om kruisbesmetting met toekomstige bieren te voorkomen.

Eelke

Oh brett, ook spannend. Het zit al in fles, dus ik laat het denk ik maar zo. Ik had zo'n voorgevoel en heb er wel minder bottelsuiker in gedaan.

Maar bij brett zou je toch wel denken dat het sg dan nog zakt?

RienP


Eelke

Nou, we gaan het beleven... Het staat afgesloten in een kast, dus kijken of de boel wel of niet ontploft dan...

Is het slim om na een week te proeven of er genoeg koolzuur op zit, en indien ja, de boel dan meteen koud weg te zetten?

RienP


Eelke

1,5 week op fles, nog steeds lekker, matig schuim, zakt wat snel weg vind ik, geen hoge druk, klein pssshhtje, normaal koolzuur. Blijft spannend dus, maar vooralsnog niet mislukt. Misschien toch kaam wat geen/weinig smaak heeft afgegeven omdat het op de laag frambozen lag? Of hetzelfde verhaal voor een schimmel...

ashaworunner

Ik ga dit weekend nog eens 43L van mijn framboosje maken.... Deze keer heb ik pure Sucralose kunnen scoren.
Weg met sorbitol.
Ik hou jullie op de hoogte.

Dund

Gewoon lekker zuur laten. Het is even wennen maar op een gegeven moment wil je niet anders meer.

ashaworunner

Citaat van: Dund op 04-07-2018  17:45 uGewoon lekker zuur laten. Het is even wennen maar op een gegeven moment wil je niet anders meer.
De helft zuur. De helft gezoet voor mijn vrouw.
Al vond ik die Sorbitol wel lachen toen ze naar de wc spurtte...

EBC

Ik zei al, laat het 6 maanden gaan ...

FrankOD

Sucralose zoetjes bij de appie, 1 zoetje per flesje, smaakt prima

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.